Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM - Reviews

Filtermaat
72 mm
Grootste diafragma
2,8

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 4 reviews die zijn achtergelaten voor de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM op Kieskeurig.nl.

E.P. van Vliet 23-07-2013

Dit is de opvolger van de Sigma 17-70 OS HSM. Ik was in het bezit van de eerste versie, de 17-70 2.8-4.5 zonder OS. Deze lens combineert een mooie range van 28-112 (jn 35mm termen) met een behoorlijke lichtsterkte.

Deze lens is onderdeel van een nieuwe serie en wat direct opvalt is dat de bouwkwaliteit er sterk op vooruit gegaan is. Het was met de oude versie al veel beter dan bijv een standaard Canon kit lens, maar dit voelt echt goed geconstrueerd aan. Er zit heel weinig speling in het zoom mechaniek. En de nieuwe versie is ook nog ongeveer 100 gram lichter dan de oudere versies.

De USM motor is niet heel veel sneller dan de micromotor uit de originele versie, maar wel stiller. Het scherpstellen is op mijn 40D accuraat en snel.

Ook optisch is deze lens behoorlijk veel beter, op DXOmark is te vinden dat qua oplossend vermogen men bij Sigma een behoorlijke stap heeft gemaakt. Dus als je een kitlens of de orginele 17-70 met of zonder OS hebt is dit een behoorlijke stap voorwaarts. Ik heb wat vergelijkings fotos gemaakt met mijn originele Sigma en zelfs zonder 1:1 crop is het verschil goed zichtbaar.

Het OS werkt feilloos en helpt ongeveer een stop of 4.

Ik denk dat dit de beste keuze is als upgrade voor je kit lens. Een 17-50 2.8 is misschien iets licht sterker, maar qua zoom minder sterk. Qua scherpte scoort deze lens beter dan de Canon 17-55 2.8 of de 15-85. En de 17-55 is een stuk duurder.

CapteinRadolph 29-01-2014

Mag ik vragen waar u deze lens voornamelijk voor gebruikt? Had het plan om deze voor portretten te gebruiken maar door de toevoeging "macro" vroeg ik mij af of dit wel de juiste keuze is. Lees wel hele goede reviews op bijvoorbeeld dpreview.

wieri347 12-06-2015

U vraagt of de lens goed geschikt is voor portretten, vanwege de toevoeging "Macro". Ik zou zeggen: jazeker!
Ik heb deze lens ook en ben er bijzonder blij mee. Het is een volstrekt zorgeloos stuk gereedschap, dat geen rare aandachtspunten heeft zoals veel andere lenzen. Ik heb nooit last van lens-flare, problemen met scherpstellen, te weinig licht, etc etc. Daarom enorm aanbevolen.
En de toevoeging macro? Dat duidt er alleen maar op dat je in de 70mm-stand je onderwerp tot op 22cm kunt naderen, waardoor het lekker groot in beeld komt. Maar dat hoeft natuurlijk niet. De 70mm-stand is wel heel fijn voor portretten, omdat je daarmee een metertje of twee van je model af staat. Veel portretfotografen willen nog meer zoom, zodat ze nog verder van hun model af kunnen staan, maar voor deze optische kwaliteit en lichtsterkte is dat tamelijk onbetaalbaar.

wieri347 12-06-2015

Wil toch wel een klein minpuntje toevoegen (al vind ik het ook een fantastische lens en ben ik het eens met je positieve review): hij is nog net niet stil genoeg voor video. De geluidjes van het scherpstellen en de stabilizer komen nog wel op je opnames. Dus als het je om video gaat, moet je een nog stillere zoeken.

Mike 08-12-2018

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro C - Alternatief voor Canon

Geschreven voor: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM

Deze lens vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding aangeschaft. Voor een behoorlijk lagere prijs in vergelijking met Canon lenzen kan je een nieuwe lens aanschaffen bij Sigma. De lenzen zijn degelijk en hebben goede eigenschappen. Deze lens is een echte alrounder.

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Stille motor
  • Goed bij weinig licht

Minpunten

• Stelt minder snel dan Canon scherp
  • Zoomring loopt minder soepel dan Canon

phdehaan 08-11-2018

Upgrade

Geschreven voor: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM

Ik had al jaren een Sigma 17-70 objectief (op een Canon 500D), en wel al zo oud dat er nog geen OS op zat. Dit objectief heeft mij al die tijd uitstekend gediend: perfecte bruikbaarheid van de 17 mm groothoek (het lijkt weinig, maar het verschil tussen 17 en 18 mm is groot), en goede tele van 70 mm.
De nieuwe Sigma is duidelijk veel scherper met zijn OS, één stop lichtsterker, en betere aansluiting op een moderne camera (Canon 760D).

Hij zal mij naar verwachting nog beter dienen dan zijn voorganger.

Robbert 06-07-2018

Mooie lens

Geschreven voor: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM

Deze lens gekocht nadat mijn andere lens (tamron 18-270) stuk terugkwam van vakantie.
Was al een tijdje opzoek naar een meer lichtsterkere lens voor voornamelijk portretfotografie en dacht hierbij aan een primelens. Hierbij al een aantal maal overlegd met een medewerker van Kamera express Zwolle en nu mijn andere lens zo goed als zeker total los is kwam hij met dit alternatief.
Wauw wat ben ik hier blij mee!!!
Hij is veel stiller dan mijn tamron, heeft een ontzettend mooi bokeh en is sneller dan ik had.
Ik heb de lens nu 2 dagen in bezit en kan hem maar moeilijk wegleggen.
Heb al veel mooie foto's gemaakt van de kinderen en daarnaast ben ik erg gecharmeerd van de macro mogelijkheid van deze lens. Al met al een echte aanrader voor dagelijks gebruik in diverse omstandigheden.

Pluspunten

• Lichtsterk
  • Macro
  • Snel