TomTom GO 51 - Reviews

Tmc

7,9

Eric 14-07-2016 Product paar dagen in bezit

Topnavigatie systeem

De beste TomTom die ik heb gehad (dat merk is sowieso een verademing, na een vreselijke Garmin en een matige Mio gehad te hebben). Eenvoudig menu, met leuke extra's (zoals MyDrive); de 3D-view met duidelijk herkenbare gebouwen op de route, maken rijden door onbekend gebied een makkie. Geluid is goed, scherm is goed leesbaar (minder, als de zon er recht op schijnt). Topsysteem!

Jan 14-07-2016 Product paar dagen in bezit

tegenvaller in Frankrijk

7,4
Gekocht net voor de vakantie. De grote ergernis van het apparaat is, dat op doorgaande routes er steeds gekozen wordt voor kortst en dan sluipweggetjes kiest die alleen maar ophouden en soms zo smal zijn dat je voor tegenliggers in de kant moet. Ook vindt ik de kleuren erg flets en met fel zonlicht slecht te zien. Verder reageert hij snel. Ik overweeg toch om weer terug naar Mio te gaan

Thea_ODB 25-06-2016 Product paar dagen in bezit

Prima apparaat

Ik wilde een opvolger voor mijn oude Tomtom (die verouderd is en qua kaartupdate erg duur is). Ik zocht een niet al te dure Tomtom, die geheel Europa omvat en gratis kaartupdates heeft. Omdat ik veel in de weekenden rij, vond ik fileaanduidingen niet zo belangrijk. Daardoor kwam ik bij de TomTom Go 51 uit. Deze heeft gratis kartupdates gedurende de levensduur van het apparaat. Als je hem verbind met je smartphone, kun je zelfs fileaanduidingen erop ontvangen, maar dat heb ik (nog) niet uitgetest.
De installatie van de Tomtom was een fluitje van een cent, de kaartupdates via de laptop kost even tijd, maar verder gaat alles eigenlijk automatisch en wijst zichzelf. Deze Tomtom heeft een iets minder gevoelig touch-scherm, dus je moet er iets op harder tikken dan bij mijn vorige Tomtom. Als je dat eenmaal weet, gaat het verder prima.
Vandaag heb ik het eerste ritje ermee gemaakt. Bij het aanzetten duurt het even voordat het apparaat alles ingelezen heeft en paraat is. De satelliet-verbinding was toen ook direct een feit. Ook tijdens het rijden ging dat goed. Mijn auto (een bus) heeft een wat gelaagde ruit, die voor navigatiesystemen niet altijd gemakkelijk is. Maar deze Tomtom doet het (net als mijn oude) heel goed.
Het menu is anders dan bij mijn vorige, maar verder wel heel overzichtelijk en alles is redelijk makkelijk te vinden. Het wijst zichzelf, je hoeft er de handleiding niet bij te gebruiken om een simpele route in te stellen.
Het scherm is goed leesbaar en goed helder (op een bewolkte dag). Het staat standaard op 100% helderheid en dat is OK. Het geluid staat op 50% en dat is erg zacht, zeker als je je radio wat hard aan hebt staan. Op 85% ging het goed, maar ik vond het geluid wat dof.
De route werd perfect aangegeven, dus niks op aan te merken.
Ik heb de Tomtom met de bijgeleverde zuignap op het raam geplakt. Mijn vorige viel er steeds af, maar deze is prima blijven zitten. Op mijn bestemming heb ik de zuignap op het raam laten zitten en heb de Tomtom eraf gehaald. Dat vergt nog wel even de nodige krachten handigheid. Je moet zowel de knop achterop indrukken, als boven- en onderaan trekken, dan lukt het.
Standaard zit er bij de Tomtom een kabeltje op hem op te laden en een autolader. Het kabeltje heeft een USB-aansluiting en past dus zowel in de autolader als in de laptop. Bij mijn pakket zat ook nog een dubbele autolader (voor als je b.v. tegelijk je smartphone wilt opladen) en een hoesje voor de Tomtom. Daar past hij (zonder zuignap en zonder kabeltje) maar net in en je moet hem ondersteboven neerleggen, omdat anders de klep van het hoesje niet sluit (nieuwigheid?).
Duurzaamheid kan ik nog weinig over zeggen. Ik heb er een 7 van gemaakt. Apparaat zelf lijkt aardig degelijk, maar de koppeling aan de zuignap lijkt me niet de meest stevige.