Synology DS215J

QNAP TS-251+-2G

Inclusief harddisk(s)
QNAP TS-251+-2G

teo68 23-10-2016 Product half jaar of langer in bezit

Een NAS hoort stabiel te zijn. Dit appparaat is dat niet!

In eerste instantie een leuk instapmodel met veel mogelijkheden. Helaas blijkt appararaat nogal instabiel. De harde schijf is niet met Windows te lezen. Na een jaar heb ik drie keer alles helemaal opnieuw kunnen installeren. Daarbij raakt alle data verloren. Daardoor als NAS onbetrouwbaar dus ongeschikt.

Pluspunten

• Mogelijkheden (applicaties)
  • Stroomverbruik (t.o.v. PC)

Minpunten

• Instabiel
  • Incompatibel
  • Traag
kimmy85 06-10-2015 Product half jaar in bezit

Met deze processor had ik verwacht veel sneller te kunnen kopieren naar de NAS server toe. De NAS is echter gigantisch traag. Zo traag dat ik steeds dingen naar mijn computer moet kopieren en dan in een nacht naar de NAS server, als ik de NAS verder niet gebruik. Voor 550 foto's vanaf een telefoon deed ie bijvoorbeeld 21 uur, terwijl het naar de computer 10 minuten kostte. Verder doet ie wat ie moet doen. Heel gebruiksvriendelijk voor iemand die niks van NAS servers wist. Plex is trouwens ook onmogelijk te gebruiken met deze lichtgewicht NAS server. Hiervoor moet je echt een DS Play hebben!
tvanoost 12-08-2015 Product paar weken in bezit

Deze NAS gaat mijn Dlink DS325 vervangen, dat zo af en toe wat traag was op het netwerk. Ondanks dat de Synology aanzienlijk duurder is dan een DLINK komt de NAS veel minder stevig over. Het geheel oogt netjes, maar is beslist niet degelijk. Dun breekbaar plastic. De schijven moet men nog ouderwets vastschroeven, terwijl de Dlink deze op een nette manier met een handle klemde. Ondanks de aanwezigheid van dempende rubbers, waarin de schijven vastgeschroefd worden, maakt het apparaat een diep dreunend niet al te hard maar toch irritant geluid, dat op mijn slaapkamer onacceptabel was.

De extra functionaliteit met apps van Synology ten opzichte van de Dlink was een argument voor de keuze. Echter aan het meest belangrijke argument, het volledig gebruiken van de opslagcapaciteit, wordt niet voldaan. Bij twee ongelijke schijven in RAID1 geschakeld blijft een deel van de grootste schijf ongebruikt. Dit had men 5 jaar geleden bij Dlink al opgelost.

Daarnaast is het apparaat oeverloos lang (dagen) bezig de Mediabestanden te indexeren. de beheertool DMS5.2 is dan moeilijk te hanteren wegens processoroverbelasting.

Daarentegen werken de apps probleemloos en is ontsluiting op het Internet met de UPNP functies een fluitje van een cent. Let daarbij wel op dat men op de router wel erg veel open zet, als men ten minste de standaardinstellingen van Synology volgt.

Al met al had ik meer van het apparaat verwacht. Niet slecht, maar toch.