Rowenta Air Force 460 Steelstofzuiger - RH9291 zwart, blauw

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Rowenta Air Force 460 Steelstofzuiger - RH9291 zwart, blauw op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

MoederdiervanVier 09-04-2020

Heel veelzijdig apparaat

Ik heb dit product een aantal weken getest. We hebben een eettafel met een balk eronder en dat is altijd heel veel gedoe met stofzuigen. En ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een draadloze steelstofzuiger. Dus ik was blij dat ik deze kon uittesten.

Laat ik beginnen met het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken: de zuigkracht. Die had best wat beter gemogen. Met de boost-functie aan is het acceptabel, maar dan raakt de accu natuurlijk wel sneller leeg. Ik lees dat veel mensen hem zwaar vinden, maar dat viel mij eigenlijk juist heel erg mee.

Verder heb ik er vooral veel voordelen aan kunnen ontdekken. Over een aantal dingen is echt goed nagedacht. Het leeggooien gaat heel gemakkelijk en ook het filter schoonmaken is zo gebeurd: even leeggooien en afspoelen onder de kraan. En omdat er twee filters worden bijgeleverd kun je hem meteen weer klaar maken voor gebruik. Ook de borstel is makkelijk te ontdoen van haren en draden die er omheen gewikkeld zitten, je knipt ze zo los en hoeft niet eindeloos te pulken.

De flexibele stang maakt het stofzuigen onder meubels een stuk eenvoudiger. En de vele bijgeleverde accessoires zijn heel gemakkelijk te verwisselen waardoor het een heel veelzijdig apparaat is. Ik gebruik hem vaak als kruimeldief, maar ook het stofzuigen van de trap is echt een stuk gemakkelijker geworden. Dat laat ik vanwege het gesjouw meestal aan mijn man over, maar met dit apparaat doe ik het ook gemakkelijk zelf.

Al met al een prima stofzuiger, mits je kunt leven met de mindere zuigkracht.

Pluspunten

• Veelzijdig
  • Makkelijk schoon te maken

Minpunten

• Mindere zuigkracht

Claudje 29-03-2020

Vergemakkelijkt de stofzuigklus!

Ik was al een tijdje op zoek naar een tweede stofzuiger zodat ik niet iedere keer mijn huidige, zakloze sledestofzuiger, de trap op en af hoefde te sjouwen tijdens het stofzuigen van mijn huis. Op internet al vaker naar een steelstofzuiger gekeken, maar door negatieve reviews over de accuduur en het gewicht van de meeste steekstofzuigers was ik nog niet 100% verkocht. Een aantal weken geleden kreeg ik de kans om een aantal weken deze Rowenta steelstofzuiger te testen. Dit leek mij een ideale manier om te kijken of deze aan mijn hoge verwachtingen kan voldoen.

De steelstofzuiger wordt met verschillende accessoires geleverd in een mooie doos. Ik vond het wel een uitdaging om er achter te komen welke accessoire voor welk doeleinde gebruikt kan worden, omdat de gebruiksaanwijzing uit plaatjes bestaat zonder verdere uitleg. Gelukkig ontdekte ik door wat googlen dat Rowenta zelf een aantal filmpjes op haar site heeft over de diverse opbouwmogelijkheden van deze steelstofzuiger en onderhoud van de steelstofzuiger. Erg raadzaam om deze te bekijken als je de steelstofzuiger heb gekocht of twijfelt om deze te kopen.

Daarnaast wordt er een oplaadstation bij de steelstofzuiger geleverd die je aan je muur kunt bevestigen, maar dat hoeft niet perse. Je kan namelijk de steelstofzuiger ook opladen met de bijgeleverde oplader op bijvoorbeeld je aanrecht (dat vond ik zelf het prettigst).
Zodra je de steelstofzuiger gaat opladen gaan de lampjes op je steelstofzuiger branden, zodra de accu volledig is opgeladen gaan deze uit. Over de accuduur was ik wel wat sceptisch in het begin.. 30 min dat kan nooit. Ik kan met een volle accu mijn gehele huis (2 verdiepingen) stofzuigen en dan is de accu nog niet leeg. De stofzuiger beschikt over een boost-knoop waardoor hij nog meer zuigkracht heeft deze functie gebruik ik alleen om het kattenhaar van de meubels te ontdoen, want de normale stand is al zeer krachtig. Enige nadeel is dat de accu op de boost-stand wel 2x zo snel leeg loopt en hij meer herrie maakt. De steelstofzuiger waarschuwt je van te voren als de accu bijna leeg is ( de lichtjes bij het handvat gaan dan knipperen).

De steelstofzuiger is handig in gebruik te nemen en ook het wisselen van de diverse accesoires is heel eenvoudig. De steelstofzuiger is mooi afgewerkt en alle materialen solide zijn. Je kan zien dat er duidelijk over na is gedacht waar de bedieningsknopjes moeten komen zodat je er tijdens het stofzuigen zo min mogelijk hinder van hebt. Daarnaast ligt de stofzuiger makkelijk in de hand en voelt hij niet zwaar aan, waardoor je het stofzuigen als makkelijk ervaart. Wat ik erg fijn vind is de flexibele stang om bijvoorbeeld onder je bank te kunnen stofzuigen. Ik wist aan het begin niet echt of ik deze functie zou gebruiken en/of dit ook echt een meerwaarde had voor de steelstofzuiger. Echter onderscheidt deze steelstofzuiger zich juist hier mee van alle anders stofzuigers want het is echt handig en door de lampjes in de zuigmond kan je ook goed onder meubels zien waar je moet stofzuigen! In mijn huis kom ik onder alle meubels met deze functie.

Zelf leeg ik na iedere grote stofzuigbeurt het reservoir. Dit is eenvoudig los te klikken en te legen in de prullenbak. Enig nadeel is, dat je de filter regelmatig moet schoonmaken onder de kraan en 24 uur moet laten drogen. Gelukkig levert Rowenta 2 filters mee in de doos. Echter na wat lezen op internet kwam ik er wel achter dat deze ieder half jaar vervangen moeten worden door nieuwe filters.

Ik dacht dus dat een steelstofzuiger handig was als ‘tweede’ stofzuiger om snel even wat op te stofzuigen en niet geschikt was voor de grote stofzuigklussen in huis. Deze verwachting moet ik bijstellen na het testen van deze steelzofzuiger. Hij is wendbaar, krachtig, doet wat het zegt en heeft geen snoer (een verademing als je een sledestofzuiger gewend bent). Ook ideaal voor het stofzuigen van je auto :)

Pluspunten

• Krachtige motor
  • Lange accuduur
  • Zeer wendbaar
  • Niet zwaar
  • Accessoires makkelijk te wisselen

Minpunten

• Onduidelijke gebruiksaanwijzing
  • Ieder half jaar filters nieuwe filter kopen

a120 28-03-2020

Zeer wendbaar

Ik heb deze stozuiger nu twee weken in huis. Tot nu toe ben ik erg tevreden.
De stofzuiger kent twee standen, de ‘normale’ en de boost-stand. In eerste instantie leek me dat te weinig, maar na de stofzuiger al een aantal keer te hebben gebruikt heb ik niet het idee dat ik hierin iets mis; deze twee standen volstaan meer dan ik had verwacht.

De zuigkracht van de rowenta voelt voor mij zeker prima. Sterker nog, het is te zien en te merken; wanneer mijn tapijt al schoon oogt, blijft ik toch stof binnen zien vliegen in het semi-doorzichtige stofreservoir. En na even lang stofzuigen als dat ik deed met mijn oude stofzuiger (een simpele sledestofzuiger van zeer lage prijsklasse) is er zeker een verschil te merken in huisstofmijt allergieklachten; er wordt een stuk minder geniest.

Het apparaat is een stuk wendbaarder dan een traditionele sledestofzuiger. De benodigde knopjes zitten binnen handbereik (de aan-uit knop zit zelfs direct onder je wijsvinger) en je hebt geen gedoe met snoeren. Daarbij komt natuurlijk ook nog de flexibele stang. Ook hier ga je met een snelle handwegeging van de normale stand naar de flexibele stand, en wanneer je de stozuiger naderhand weer naar je toe trekt klikt hij uit zichzelf weer terug naar de normale stand. In de flexibele stand komt de stofzuiger met gemak onder meubels (zolang de ruimte maar minsten 7 cm hoog is). Als voorbeeld; wanneer ik stofzuig vanaf beide zijkanten van mijn tweepersoons bed kan ik de volledige ruimte onder het bed gestofzuigd krijgen zonder te hoeven bukken. Dit is ideaal met het oog op mijn slechte rug en kniegewrichten; de ruimte onder mijn meubels is nog nooit zo regelmatig schoongemaakt als nu.

Tegenover die wendbaarheid staat natuurlijk wel een wat hoger gewicht dat met de handen moet worden gedragen. Ik merk dat ik automatisch af en toen van hand wissel, en zo gaat het prima, ondanks dat mijn spierkracht benedengemiddeld is.

Omdat het product zo wendbaar en makkelijk te hanteren is, is het voor mij veel laagdrempeliger geworden om even de stofzuiger te pakken wanneer ik wat kruimels zie liggen, in plaats van het te laten wachten tot een groter schoonmaakmoment in die week. Ten opzichte van een sledestofzuiger met gedoe met het snoer, het zoeken van een vrij stopcontact en van stopcontact moeten wisselen als je iets te ver weg wilt lopen, is de rowenta makkelijker om te pakken om even in 10 seconden iets op te zuigen en hem weer terug te zetten zonder gedoe.

De accuduur wordt vaak aangegeven als maximaal 30 minuten, maar wanneer de volledige stand ipv enkel de kruimeldief wordt gebruikt is het volgens de bijgeleverde handleiding 20 minuten (mits de boost stand niet wordt gebruikt). Voor mijzelf is dit op zich prima.

Mijn favoriete detail aan dit product is toch wel het lampje dat vanaf de zuigmond de vloer waar je stofzuigt belicht. Zeker in de wat donkerdere hoeken, of wanneer je zoals ik regelmatig ’s avonds stofzuigt, is dit echt een waardevolle toevoeging.