Bosch Serie 6 KGE49BI40 - Reviews

upside-down koel/vriezer
A+++ energieklasse
Inhoud koelruimte
301 liter inhoud

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 231 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

9,1

Ron.2 24-07-2015

Samenvatting
Zoals iemand voor mij al opmerkte: als je op zoek bent naar een ruime A+++ designkoelkast voor een redelijke prijs is de kans vrij groot dat je bij deze Bosch uitkomt. Bij ons vervangt hij een Liebherr koelvriescombinatie van 10 jaar oud, die weliswaar nog prima koelde maar inmiddels erg veel herrie begon te maken en qua energiegebruik niet meer bij de tijd was. In vergelijking met de Liebherr biedt de Bosch veel meer waar voor zijn geld. De prijs-prestatieverhouding is erg goed, helemaal als je de lopende cashback actie meeneemt.

Design
De Bosch heeft een RVS deur met een speciale coating tegen vingerafdrukken. Die gaan er met een microvezeldoekje inderdaad erg makkelijk vanaf. De zijpanelen zijn in mat zilvergrijs gespoten. Dat bevalt beter dan de glimmende RVS zijkanten van onze oude koelkast, die toch wel erg prominent aanwezig waren in onze open keuken. De Bosch komt tamelijk ver de keuken in: inclusief de afstandhouders aan de achterkant (nodig voor de beluchting en een lager stroomverbruik) staat de voorkant van het handvat zo’n 73 cm van de muur. Toch bijna 10 cm meer dan onze oude koelkast. Maar storen doet het niet. Door zijn 10 cm extra breedte bij eenzelfde hoogte van 2 meter oog hij beter in verhouding dan de oude koelkast. Alles bij elkaar is het een stijlvolle verschijning, ondanks zijn omvang.

Ruimte en indeling
De Bosch is erg ruim, maar niet zo ruim als je zou verwachten bij een koelkast van 70 cm. Van binnen is hij ongeveer 56 cm breed (de deuropening is met 60 cm iets breder, maar de zijkanten lopen schuin naar binnen). Een Samsung RB41, bijvoorbeeld, is van binnen even groot maar van buiten 10 cm smaller. De extra breedte van de Bosch gaat dus voor een deel op aan extra isolatie. Met ruim 400 liter netto inhoud (koel- en vriesruimte samen) blijft het echter een joekel van een koelkast.
De indeling van de koelkast is subliem en was één van de zaken die de doorslag gaven bij de aanschaf. Hij heeft een enorme en overzichtelijke groentelade, een iets kleinere la voor vlees en vis en deurvakken die groot genoeg zijn om vrijwel alle potten en flessen in kwijt te kunnen. De rest van de koelkast blijft daardoor lekker overzichtelijk. Alleen als je grote frisdrankflessen in de deur kwijt wil is het handiger om één van de vier deurvakken verwijderen. Een apart flessenrek was daarvoor handiger geweest. Het voordeel van de “flexshelf”, een uitklapbaar rekje midden in de koelkast, heb ik nog niet ontdekt. Het lijkt mij vooral geschikt voor incidenteel gebruik, want voor regulier gebruik is het te ielig.

Ook de indeling van het vriesgedeelte is erg praktisch. Op papier heeft de Bosch 10 liter minder netto vriesruimte dan onze oude Liebherr (110 tegen 120 liter), maar die liters zijn een stuk bruikbaarder door het betere formaat van de vrieslades. In de praktijk kan ik er dan ook meer in kwijt. De vriesruimte heeft geen no-frost systeem. We hebben bewust gekozen voor een koelkast zonder no-frost omdat dit de achilleshiel van onze Liebherr was. Nooit meer ontdooien klinkt leuk, maar met een constant ratelende ventilator en (soms) uitgedroogde diepvriesproducten als prijs verdwijnt dat voordeel snel. Dan liever af en toe ontdooien.

Bijzondere vermelding verdient de LED-verlichting. Die is erg handig geplaatst en verlicht de hele koelkast goed. De lichtkleur is een beetje blauwig wat een erg apart effect heeft bij het openen van de koelkast.

Het materiaalgebruik aan de binnenkant is verder oké. Alleen het gebruikte transparante plastic had een slagje dikker mogen zijn. De voorkant van de groentelade is bijvoorbeeld nogal flexibel, en ook het klepje van het bovenste deurvak voelt niet heel stevig. Daaraan zie je wel het verschil met duurdere koelkasten.

Geluid
De Bosch wordt verkocht als “Super Silent” met een geluidsniveau van 34 decibel (op 1 meter afstand), waar andere koelkasten meestal rond de 40 dB zitten, maar het betekent niet dat de Bosch onhoorbaar zijn werk doet. Ik heb het nagemeten omdat ik vond dat hij nog best veel geluid maakte, en het opgegeven geluidsniveau klopt wel. Hij is voorzien van een (Embraco) compressor die op verschillende snelheden kan draaien. Om de koelkast op temperatuur te houden is weinig energie nodig en dan hoor je hem inderdaad nauwelijks, buiten een zacht gekraak van de koelvloeistof (een eigenschap van R600a; onze Liebherr had dat ook). Als er stevig teruggekoeld moet worden hoor je de compressor daarentegen duidelijk zoemen. Het is vooral de frequentie van het geluid die dan stoort, want het volume komt ook dan niet boven de 34 dB uit. Het is dus niet de ultieme geruisloze koelkast voor mensen met een open keuken, want die bestaat niet. Maar in vergelijking met zijn soortgenoten is het een relatief stille koelkast waarvan je bij normaal gebruik weinig (over-)last zult hebben.

Energiegebruik en duurzaamheid
Het energiegebruik in de praktijk heb ik nog niet kunnen beoordelen. Op papier verbruikt hij minder dan de helft van onze Liebherr (175 kWh tegen 412 kWh), dus ik verwacht dat ik dat wel ga merken in de elektriciteitsrekening.

Met 175 kWh is het overigens één van de zuinigste fullsize apparaten op de markt. Qua duurzaamheid zul je moeite moeten doen om een betere koelvriescombinatie te vinden. Of hij ook lang meegaat zal nog moeten blijken.

Voor- en nadelen
Ik heb de koelkast pas een kleine week in bezit, en echt grote nadelen heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken. Zeker als je de prijs erbij betrekt is het een erg goede koop. Met cashback is hij voor minder dan 800 euro te vinden terwijl hij qua prestaties vergelijkbaar is met koelkasten die bijna twee keer zo duur zijn. Je ziet wel dat Bosch op de afwerking bespaard heeft om de prijs binnen de perken te houden, maar gelukkig niet op de zaken die er toe doen.

zonnebloem 10-10-2015

Hoi Ron.2,

hartelijk dank voor deze uitgebreidte review en het grondige ingaan op het geluidsniveau.
Ik denk over de aanschaffing van dit apparaat na, zou voor mij veel geld zijn, maar ik slaap ook in mijn open keuken/ woon-slaapkamer en ben ook nog erg gevoelig voor geluiden - musikaal gehoor...:-)

Nog even enkele vragen a.u.b.:

- Hoe veer moet je van de koelkast vandaan staan/ liggen om hem bij absolute stilte in de kamer, in de nacht absolut niet meer te kunnen horen ?

---------
Je schrijft dat als hij stevig moet terugkoelen, hij dan wel duidelijk hoorbaar is in een storende frequentie.

- Moet hij ook soms in de nacht terugkoelen en maakt dan dus deze geluiden of alleen als je de deuren net heeft opengemaakt ?

- Hoelang gaat hij dan zo door ?

- En kan je de frequentie een beetje beschrijven a.u.b., is het hoog een een echte toon of meer een erg lage gebrom bvb. ?

- Is hij dan toch nog minder erg dan andere koelkasten als je in de kamer moet slapen ?

--------
Je zou mij en zeker ook anderen erg verderhelpen, hartelijk bedankt voor de mooite, groetjes.

p.s.
Sorry voor Nederlandse fouten en blijkbaar kan het systeem hier mijn text niet anders opslaan dan zonder ruimte tussen de zinnen...

Rob van Breemen 21-09-2017

COOL kast

ontzettend veel koel ruimte en ruim voldoende vriezer ruimte ondanks de hoogte is alles in de koelkast goed te bereiken door dat 2 van de 3 plateaus naar je toe geschoven kunnen worden. Omdat er een eigen plek voor vlees/vis is en een eigen plek voor groente/fruit is de rest van de koelkast beschikbaar voor al dat andere wat je koelen wil. Maakt bijna geen geluid. en als de kast helemaal op temperatuur is word er weinig stroom verbruikt bij deur open ledverlichting 5 Watt en op temperatuur houden kost +/-15min* +/-80Watt is dus 20 watt p/u. Houd rekening met de buiten maten met handvatten (b*d) 70cm*70cm. De hoogte kan een nadeel zijn bij het vervoer de woning in of uit.

Pluspunten

• Ontzettend veel overzichtelijke koel ruimte
  • veel vries ruimte lades en planken kunnen eruit
  • eenvoedige bediening en gebruik
  • koeling en vriezer appart instellen +2~+8,-16~-24

Minpunten

• niet in het wit verkrijgbaar
  • De hoogte ivm het plaatsten (deuren/gangen ed)

elsbeerenhout 29-07-2016

Super size koelkast zonder dubbel deuren

Waanzinnig grote koelkast, maar geen Amerikaanse dubbeldeurs waardoor hij gemakkelijk in bijna iedere keuken past. Mooi van design zowel binnen als buiten. Enige minpuntje is dat de zijkanten grijs zijn en niet van rvs. Tevens mis ik het flessenrek maar daarvoor heb je nu wel en uittrekbaar/opklapbare plank. De koelkast is mooi afgewerkt met rvs randen en je krijgt er bovendien veel extra's bij.

Jan Willem 24-10-2017

Zeer tevreden

Ook wij zijn zeer tevreden over deze koelkast. Hij is groot en stil. Ik lees reviews waarbij men veel geluid hoort. Dan moet er iets mis zijn met het apparaat. Bij ons staat het apparaat in een open keuken vlak bij de eettafel. Je hoort nagenoeg niets en dan nog als het muisstil is. Alleen als de deur open is geweest hoor je 'm even.

Ik lees ook soms dat men en flessenrek mist. Er is een andere Bosch koelkast (KGE49AW41) met exact dezelfde binnenafmetingen. Zelfs de steuntjes zitten op dezelfde plek. Dit model heeft wel een metalen flessenrek die je gewoon kunt bestellen. Dat heb ik dan ook gedaan en nu heb ik een KGE49BI40 met flessenrek!

Pluspunten

• Ruim
  • Mooie brute handvatten

Minpunten

• Gewicht, maar er zitten wieltjes onder

Joey 04-08-2016

beste koelkast

heel breed en weinig geled, de koel ruimte is ook super groot vergelijk met mijn oude koelkast, de deseign is ook super mooie en trendy.

tevreden klant 02-08-2016

Super Bosch product

Mooie vormgeving, heel goede indeling van de binnenruimte koelen en vriezen. Waardoor het gebruiksgemak optimaal genoemd mag worden.
A+++ gekozen vanwege duurzaamheid past bij onze zonnepalen.
Alles naar verwachting.

Michel 02-07-2016

Nette en heerlijk ruime koel-vries combi

Mooie en ruime koel-vries combi. Door zijn breedte van 70 cm een stuk meer ruimte en overzichtelijk naast elkaar in te ruimen. Zeer zuinig en stil.
Uiterlijk is prima in orde, wel zal het RVS wat extra poetswerk gaan vragen met twee kinderen in huis. Geen fratsen qua schermpjes e.d., maar functionele bediening in de rand boven de koelkast biedt alle instelmogelijlheden. Wat ik wel mis is een deur-open alarm op de vriezerdeur (zit wél op de koelkast, maar vriezerdeur is nog belangrijker)

Het gebruiksgemak moet nog een beetje blijken, maar bij het inruimen wel al gemerkt dat de flexibiliteit van de legplateaus en deurvakken beter kan. Weinig verstelmogelijkheden qua hoogte. Als je kleine frisdrank flesjes of sausflesjes wilt neerzetten (dus niet leggen) kan dat bij de meeste flessen alleen in de deur, maar als je ze in het variabele vak zet passen er geen grote flessen meer onder, dus je moet het vaste vak er boven er uit halen. Dan heb je alleen nog het bovenste deurvak voor kleine spullen. Mijn oude koelkast (Liebherr) had een extra vak die maar de helft van de deur breed was, daar passen de hoge flessen náást en kleine flessen ín.

Duurzaamheid weet ik nog niet, maar tot nu toe altijd goede ervaringen gehad met Bosch apparatuur. Apparaat voelt in ieder geval degelijk aan.

keesyvonne 29-08-2015

deze Bosch KGE49BI40 gekocht bij Bemmel & Kroon ter vervanging van een amerikaanse koelkast die kapot was.
we wilde een goede grote koelkast terug en via mediamarkt bij bemmen & kroon terecht gekomen en vonden deze koelkast de beste oplossing.
deze bosch is erg stil en zeer goed in te delen veel ruimte op de planken en lades erg goed en overzichtelijk voor al de onderste laden waar je van boven in kan kijken zonder deze open te doen erg handig.
ook de breedte sprak ons erg aan 70 cm wat resulteert in grote laden in de vriezer waar hele pizzadozen in gezet kunnen worden.

wij kochten deze bosch KGE49BI40 bij bemmel & Kroon met ordernummer CRQ485826 omdat deze goedkoper was dan de mediamarkt het overdenken waard

in een woord een top koelkast

mirdejager 26-07-2015

Wij hadden hiervoor een indesit beaa 35, ook zo groot, dus kleiner gaan was geen optie.
Qua prijs/kwaliteit kom je dan uit bij deze Bosch.
De mooie rvs deur sprak ons erg aan.
Hij is echt super stil
En ook het A+++

Het enige wat me tegenvalt is het flessenrek.... 4 grote cola flessen erop en hij buigt angstig door.
Waarom ze daarvoor niet net als bij hun andere koelkasten een mooi rvs rek hebben gehangen is mij niet duidelijk.

Dus rekje blijft opgeklapt en onze flessen liggen nu op de plank eronder(die je toch niet kunt gebruiken als het rekje uitgeklapt is...

Maar het klinkt nu allemaal erg negatief en dat ben ik zeer zeker niet!

Yassine 20-04-2018

Koelkast bosch

al 21 jaar maakte wij gebruik van een koelkast van bosch, 21 jaar!!
dit geeft alleen al aan dat als je wilt gaan voor kwaliteit en beloftes die nagekomen worden, dat je dan ook zeker voor bosch moet gaan!
nooit problemen mee gehad altijd goed werkend.
helaas moesten wij nu dan wel een nieuwe nemen omdat 21 jaar natuurlijk een hoop nieuwe ontwikkelings punten zijn geweest bij bosch
vandaar dat wij nu ook nog eens de nieuwe bosch KGE49BI40 hebben gehaald

lang verhaal kort gemaakt
bosch blijft door gaan met het leveren van top producten

Fam van Hest 19-04-2018

koel/vriescombinatie Bosch KGE49Bl40

Degelijke koel/vrieskast, Fijne indeling, Rui,m overzicht, degelijke laden , geruisloos, goede prijskwaliteitsverhouding.

Pluspunten

• groot en overzichtelijk
  • stil

Minpunten

• tot nu toe geen

Jaap 13-04-2018

Groot, stil, zuinig en mooi

Ik mag zeggen dat ik vrij kritisch ben en niet snel tevreden. De aankoop van mijn Bosch KGE49BI40 is een schot in de roos.
Alle wensen en eisen zijn vervuld (Ruim, zuinig, stil, mooi) en dat tegen een super mooie prijs. Ik kon in hetzelfde segment geen koelvriezer met een betere prijs-kwaliteit-verhouding vinden. AANRADER !

Pluspunten

• Ruim
  • Overzichtelijk
  • Zuinig
  • ZEER stil

A van den berg 13-04-2018

Ruime koelkast

Zeer mooie en ruime koelkast, nog maar kort in huis maar hij bevalt uitstekend.
Wij hebben een open keuken en moest het dus een stille koelkast zijn, en stil is hij.
Zelfs bij het opstarten dacht ik hij werkt niet. Maar hij werkt prima en geruisloos.
Een heel mooi en goed product "TOP"

Dennis R 09-04-2018

Bosch Serie 6 KGE49BI40

Koelkast gekocht voor de grootte, en vele opbergruimte. Hij is energiezuinig en geruisloos.
Dat hij stil is is perfect omdat hij bij ons in de woonkamer staat.
Al met al, een perfecte koop, en nog geen moment spijt van gehad.

Pluspunten

• veel opbergruimte
  • energie zuinig
  • prijs
  • design

Fulla 09-04-2018

Beste koolkast ooit

Wij hebben dit product gekozen omdat een mooie en grote koel-vriescombinatie is. Vol luxe en zeker het geld waard! Elke dag kijken we vol trots naar onze droom koelkast vol opties. Perfecte maat voor (grote) gezinnen. We kunnen stiekem nog steeds niet geloven dat deze koelkast van ons is! Wij zullen dit zeer zeker aan anderen aanraden! De koelkast is het echt waard!

Pluspunten

• Alles
  • De maat
  • Energiezuinig
  • Weinig geluid

Hans van Londen 09-04-2018

Koelvriescombinatie Bosch KGE49BI140

Wij zochten en energiezuinige koelvriescombinatie een A+++ omdat wij zonnepanelen hebben en zijn hierop uitgekomen. Het is een fantastiche combinatie omdat hier heel veel ruimte inzit en zeer zuinig is. De deisign is ook erg mooi, zilver keurig.

Pluspunten

• Energiezuinig
  • zeer veel inhoud

A.Houtenbos 10-02-2018

Nog steeds zeer tevreden , een goed product

Zuinig met energie ruime koelkast, praktisch ingericht, mooie uitstraling, zeer stil en geweldige led-verlichting.

Pluspunten

• Heel ruim praktisch ingericht enzuimig met enefgie

Minpunten

• Nog niet gevonden

Marc 27-01-2018

Lekker groot

Grote koelkast voor een goede prijs bij de mediamarkt gekocht. Eerst moet de koelkast ingesteld worden waarbij de compressor wat geluid maakt om te koelen en te vriezen. Wanneer de gewenste temperatuur is bereikt, stopt het geluid en hoor je nagenoeg niets meer. Top wanneer je wil lezen/studeren of een rustige woonkamer wil hebben.

De hoogte is fijn voor de wat langere personen. Mocht je een korter persoon zijn is het halen van de bovenste plank wat lastig. Dit is op te lossen door de plank wat lager in te stellen.

Het design is prima. Over het algemeen vind ik koelkasten nooit heel mooi behalve dan de superdure retro design koelkasten maar deze hebben dan ook een flinke prijskaart. Deze koelkast is dankzij de prijsdaling goed betaalbaar.

Mogelijk minpuntje is de vlekken op de buitenkant van de koelkast wanneer je met je vette handen aan de deur zit. Dit is makkelijk te reinigen en een kleine moeite.

Kortom: tevreden met de aankoop

• Groot
  • Hoog
  • Planken makkelijk in te richten
  • Design mooi

Minpunten

• Makkelijk vlekken op deur

HaLu 27-12-2017

Mooie luxe ruime koelkast/diepvriescombinatie

Het is een ruime koelkast en mooi verlicht van binnen. De diepvries is erg ruim door de ruime bakken waarbij in de middelste met gemak 6 broden passen.
Dit is een erg goede keus geweest.
Oorspronkelijk gepost op bosch-home.com

Dilano 14-12-2017

Koel/diepvrieskast Bosch 120 k. 2 m

Ik heb een groot koel en diepvrieskast van het merk Bosch gekocht. Ik heb hem pas net nieuw maar ik ben er al nu heel erg blij mee.