Bosch KGE49BI40 - Reviews

Uitvoering
upside-down koel/vriezer

Ron.2 24-07-2015 Product paar dagen in bezit

Samenvatting
Zoals iemand voor mij al opmerkte: als je op zoek bent naar een ruime A+++ designkoelkast voor een redelijke prijs is de kans vrij groot dat je bij deze Bosch uitkomt. Bij ons vervangt hij een Liebherr koelvriescombinatie van 10 jaar oud, die weliswaar nog prima koelde maar inmiddels erg veel herrie begon te maken en qua energiegebruik niet meer bij de tijd was. In vergelijking met de Liebherr biedt de Bosch veel meer waar voor zijn geld. De prijs-prestatieverhouding is erg goed, helemaal als je de lopende cashback actie meeneemt.

Design
De Bosch heeft een RVS deur met een speciale coating tegen vingerafdrukken. Die gaan er met een microvezeldoekje inderdaad erg makkelijk vanaf. De zijpanelen zijn in mat zilvergrijs gespoten. Dat bevalt beter dan de glimmende RVS zijkanten van onze oude koelkast, die toch wel erg prominent aanwezig waren in onze open keuken. De Bosch komt tamelijk ver de keuken in: inclusief de afstandhouders aan de achterkant (nodig voor de beluchting en een lager stroomverbruik) staat de voorkant van het handvat zo’n 73 cm van de muur. Toch bijna 10 cm meer dan onze oude koelkast. Maar storen doet het niet. Door zijn 10 cm extra breedte bij eenzelfde hoogte van 2 meter oog hij beter in verhouding dan de oude koelkast. Alles bij elkaar is het een stijlvolle verschijning, ondanks zijn omvang.

Ruimte en indeling
De Bosch is erg ruim, maar niet zo ruim als je zou verwachten bij een koelkast van 70 cm. Van binnen is hij ongeveer 56 cm breed (de deuropening is met 60 cm iets breder, maar de zijkanten lopen schuin naar binnen). Een Samsung RB41, bijvoorbeeld, is van binnen even groot maar van buiten 10 cm smaller. De extra breedte van de Bosch gaat dus voor een deel op aan extra isolatie. Met ruim 400 liter netto inhoud (koel- en vriesruimte samen) blijft het echter een joekel van een koelkast.
De indeling van de koelkast is subliem en was één van de zaken die de doorslag gaven bij de aanschaf. Hij heeft een enorme en overzichtelijke groentelade, een iets kleinere la voor vlees en vis en deurvakken die groot genoeg zijn om vrijwel alle potten en flessen in kwijt te kunnen. De rest van de koelkast blijft daardoor lekker overzichtelijk. Alleen als je grote frisdrankflessen in de deur kwijt wil is het handiger om één van de vier deurvakken verwijderen. Een apart flessenrek was daarvoor handiger geweest. Het voordeel van de “flexshelf”, een uitklapbaar rekje midden in de koelkast, heb ik nog niet ontdekt. Het lijkt mij vooral geschikt voor incidenteel gebruik, want voor regulier gebruik is het te ielig.

Ook de indeling van het vriesgedeelte is erg praktisch. Op papier heeft de Bosch 10 liter minder netto vriesruimte dan onze oude Liebherr (110 tegen 120 liter), maar die liters zijn een stuk bruikbaarder door het betere formaat van de vrieslades. In de praktijk kan ik er dan ook meer in kwijt. De vriesruimte heeft geen no-frost systeem. We hebben bewust gekozen voor een koelkast zonder no-frost omdat dit de achilleshiel van onze Liebherr was. Nooit meer ontdooien klinkt leuk, maar met een constant ratelende ventilator en (soms) uitgedroogde diepvriesproducten als prijs verdwijnt dat voordeel snel. Dan liever af en toe ontdooien.

Bijzondere vermelding verdient de LED-verlichting. Die is erg handig geplaatst en verlicht de hele koelkast goed. De lichtkleur is een beetje blauwig wat een erg apart effect heeft bij het openen van de koelkast.

Het materiaalgebruik aan de binnenkant is verder oké. Alleen het gebruikte transparante plastic had een slagje dikker mogen zijn. De voorkant van de groentelade is bijvoorbeeld nogal flexibel, en ook het klepje van het bovenste deurvak voelt niet heel stevig. Daaraan zie je wel het verschil met duurdere koelkasten.

Geluid
De Bosch wordt verkocht als “Super Silent” met een geluidsniveau van 34 decibel (op 1 meter afstand), waar andere koelkasten meestal rond de 40 dB zitten, maar het betekent niet dat de Bosch onhoorbaar zijn werk doet. Ik heb het nagemeten omdat ik vond dat hij nog best veel geluid maakte, en het opgegeven geluidsniveau klopt wel. Hij is voorzien van een (Embraco) compressor die op verschillende snelheden kan draaien. Om de koelkast op temperatuur te houden is weinig energie nodig en dan hoor je hem inderdaad nauwelijks, buiten een zacht gekraak van de koelvloeistof (een eigenschap van R600a; onze Liebherr had dat ook). Als er stevig teruggekoeld moet worden hoor je de compressor daarentegen duidelijk zoemen. Het is vooral de frequentie van het geluid die dan stoort, want het volume komt ook dan niet boven de 34 dB uit. Het is dus niet de ultieme geruisloze koelkast voor mensen met een open keuken, want die bestaat niet. Maar in vergelijking met zijn soortgenoten is het een relatief stille koelkast waarvan je bij normaal gebruik weinig (over-)last zult hebben.

Energiegebruik en duurzaamheid
Het energiegebruik in de praktijk heb ik nog niet kunnen beoordelen. Op papier verbruikt hij minder dan de helft van onze Liebherr (175 kWh tegen 412 kWh), dus ik verwacht dat ik dat wel ga merken in de elektriciteitsrekening.

Met 175 kWh is het overigens één van de zuinigste fullsize apparaten op de markt. Qua duurzaamheid zul je moeite moeten doen om een betere koelvriescombinatie te vinden. Of hij ook lang meegaat zal nog moeten blijken.

Voor- en nadelen
Ik heb de koelkast pas een kleine week in bezit, en echt grote nadelen heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken. Zeker als je de prijs erbij betrekt is het een erg goede koop. Met cashback is hij voor minder dan 800 euro te vinden terwijl hij qua prestaties vergelijkbaar is met koelkasten die bijna twee keer zo duur zijn. Je ziet wel dat Bosch op de afwerking bespaard heeft om de prijs binnen de perken te houden, maar gelukkig niet op de zaken die er toe doen.

zonnebloem 10-10-2015

Hoi Ron.2,

hartelijk dank voor deze uitgebreidte review en het grondige ingaan op het geluidsniveau.
Ik denk over de aanschaffing van dit apparaat na, zou voor mij veel geld zijn, maar ik slaap ook in mijn open keuken/ woon-slaapkamer en ben ook nog erg gevoelig voor geluiden - musikaal gehoor...:-)

Nog even enkele vragen a.u.b.:

- Hoe veer moet je van de koelkast vandaan staan/ liggen om hem bij absolute stilte in de kamer, in de nacht absolut niet meer te kunnen horen ?

---------
Je schrijft dat als hij stevig moet terugkoelen, hij dan wel duidelijk hoorbaar is in een storende frequentie.

- Moet hij ook soms in de nacht terugkoelen en maakt dan dus deze geluiden of alleen als je de deuren net heeft opengemaakt ?

- Hoelang gaat hij dan zo door ?

- En kan je de frequentie een beetje beschrijven a.u.b., is het hoog een een echte toon of meer een erg lage gebrom bvb. ?

- Is hij dan toch nog minder erg dan andere koelkasten als je in de kamer moet slapen ?

--------
Je zou mij en zeker ook anderen erg verderhelpen, hartelijk bedankt voor de mooite, groetjes.

p.s.
Sorry voor Nederlandse fouten en blijkbaar kan het systeem hier mijn text niet anders opslaan dan zonder ruimte tussen de zinnen...

Joey 04-08-2016 Product paar dagen in bezit

beste koelkast

heel breed en weinig geled, de koel ruimte is ook super groot vergelijk met mijn oude koelkast, de deseign is ook super mooie en trendy.

tevreden klant 02-08-2016 Product paar dagen in bezit

Super Bosch product

Mooie vormgeving, heel goede indeling van de binnenruimte koelen en vriezen. Waardoor het gebruiksgemak optimaal genoemd mag worden.
A+++ gekozen vanwege duurzaamheid past bij onze zonnepalen.
Alles naar verwachting.

elsbeerenhout 29-07-2016 Product paar dagen in bezit

Super size koelkast zonder dubbel deuren

Waanzinnig grote koelkast, maar geen Amerikaanse dubbeldeurs waardoor hij gemakkelijk in bijna iedere keuken past. Mooi van design zowel binnen als buiten. Enige minpuntje is dat de zijkanten grijs zijn en niet van rvs. Tevens mis ik het flessenrek maar daarvoor heb je nu wel en uittrekbaar/opklapbare plank. De koelkast is mooi afgewerkt met rvs randen en je krijgt er bovendien veel extra's bij.

Michel 02-07-2016 Product paar dagen in bezit

Nette en heerlijk ruime koel-vries combi

Mooie en ruime koel-vries combi. Door zijn breedte van 70 cm een stuk meer ruimte en overzichtelijk naast elkaar in te ruimen. Zeer zuinig en stil.
Uiterlijk is prima in orde, wel zal het RVS wat extra poetswerk gaan vragen met twee kinderen in huis. Geen fratsen qua schermpjes e.d., maar functionele bediening in de rand boven de koelkast biedt alle instelmogelijlheden. Wat ik wel mis is een deur-open alarm op de vriezerdeur (zit wél op de koelkast, maar vriezerdeur is nog belangrijker)

Het gebruiksgemak moet nog een beetje blijken, maar bij het inruimen wel al gemerkt dat de flexibiliteit van de legplateaus en deurvakken beter kan. Weinig verstelmogelijkheden qua hoogte. Als je kleine frisdrank flesjes of sausflesjes wilt neerzetten (dus niet leggen) kan dat bij de meeste flessen alleen in de deur, maar als je ze in het variabele vak zet passen er geen grote flessen meer onder, dus je moet het vaste vak er boven er uit halen. Dan heb je alleen nog het bovenste deurvak voor kleine spullen. Mijn oude koelkast (Liebherr) had een extra vak die maar de helft van de deur breed was, daar passen de hoge flessen náást en kleine flessen ín.

Duurzaamheid weet ik nog niet, maar tot nu toe altijd goede ervaringen gehad met Bosch apparatuur. Apparaat voelt in ieder geval degelijk aan.

keesyvonne 29-08-2015 Product paar dagen in bezit

deze Bosch KGE49BI40 gekocht bij Bemmel & Kroon ter vervanging van een amerikaanse koelkast die kapot was.
we wilde een goede grote koelkast terug en via mediamarkt bij bemmen & kroon terecht gekomen en vonden deze koelkast de beste oplossing.
deze bosch is erg stil en zeer goed in te delen veel ruimte op de planken en lades erg goed en overzichtelijk voor al de onderste laden waar je van boven in kan kijken zonder deze open te doen erg handig.
ook de breedte sprak ons erg aan 70 cm wat resulteert in grote laden in de vriezer waar hele pizzadozen in gezet kunnen worden.

wij kochten deze bosch KGE49BI40 bij bemmel & Kroon met ordernummer CRQ485826 omdat deze goedkoper was dan de mediamarkt het overdenken waard

in een woord een top koelkast

mirdejager 26-07-2015 Product paar dagen in bezit

Wij hadden hiervoor een indesit beaa 35, ook zo groot, dus kleiner gaan was geen optie.
Qua prijs/kwaliteit kom je dan uit bij deze Bosch.
De mooie rvs deur sprak ons erg aan.
Hij is echt super stil
En ook het A+++

Het enige wat me tegenvalt is het flessenrek.... 4 grote cola flessen erop en hij buigt angstig door.
Waarom ze daarvoor niet net als bij hun andere koelkasten een mooi rvs rek hebben gehangen is mij niet duidelijk.

Dus rekje blijft opgeklapt en onze flessen liggen nu op de plank eronder(die je toch niet kunt gebruiken als het rekje uitgeklapt is...

Maar het klinkt nu allemaal erg negatief en dat ben ik zeer zeker niet!

Steve Murnaghan 10-12-2016 Product paar weken in bezit

Alles behalve fluisterstil !

We hebben onze retro Bosch Americaans RVS koelkast vervangen met de Bosch KGE49BI40, begin november 2016.
Mijn ervaring is jammer genoeg niet hetzelfde als de meeste van de kieskeurig reviews die we gelezen hadden over de KGE49BI40.... 'muisstil', 'fluisterstil', 'zeer stil'. Bij ons blijft de koelkast geluiden maken - bijna de hele dag lang.
We hebben een geluidsfragment (1 minuut lang, als voorbeeld) gestuurd naar Bosch en krijgen deze week te horen "het zijn inspuit geluiden van het koelsysteem en deze zijn normaal."
We hebben een open keuken en eetkamer en het is niet om aan te horen.
Voor ons reden om dit te escaleren bij de fabrikant / importeur.

Richard 17-12-2016

Beste Steve, ik sta op het punt een nieuwe aanschaf te doen deze ervaring spreekt boek delen. Mijn tip is het nogmaals bij de importeur aan te geven en dat deze review van invloed zal zijn. Wat ik mij afvraag of Bosch begrijpt dat er wellicht sprake kan zijn ven een technisch mankement. Hou ons op de hoogte.
Lijkt mij dat een Merk als Bosch er alles aan gelegen is om een probleem gewoon op te lossen.
m.v.g.

Laura 11-01-2017

hallo steve
het gaat mij net zo ook veel en de hele dag door ben er niet blij mee wij hebben hem30 dec 2016 gekocht
hoor graar hoe het af loopt

Hein 30-10-2016 Product paar maanden in bezit

Fantastische inhoud, koelt en vriest perfect én superstil!

Nu deze kast enige maanden in gebruik, de ruimte is geweldig. In het koelgedeelte met de praktische scheiding van de groentelade en de lade voor vleeswaren, maar zeker ook het vriesgedeelte, met die bigbox, heerlijk dat de broden daar nu eens niet ingedeukt uitkomen! In het RVS staat jij prachtig in de keuken en wat ik super vind is dat het zo'n stille koelkast is, miet onbelangrijk in een open keuken.

Pluspunten

• Inhoud
  • Indeling
  • Koelen vriesvermogen
  • Uitstraling

Jan 29-08-2016 Product paar dagen in bezit

Super koelkast

Zeer degelijke mooie en grote koelkast met zeer veel inhoud.
De koelkast gekocht bij mediamarkt tegen een goede prijs.
Bij aflevering is de koelkast netjes geplaatst.
Eerste ingebruikname verliep perfect!
We hadden eerst een grote Amerikaanse koelkast maar die was te groot (breed) voor de ruimte in de keuken.
Deze koelkast is 20 cm minder breed maar een stuk hoger.
Indeling van de koelkast is erg goed en ook het vries gedeelte.
Alle buurvrouwen wilden ook diezelfde koelkast dus wie weet komen we voor pallet korting in aanbieding!!

Pluspunten

• Uitstraling
  • Degelijkheid
  • Ruimte/indeling

Saar 21-08-2016 Product paar dagen in bezit

Gigantisch, ijskoud en muisstil

Prachtig apparaat! We wisten niet zeker of hij wel zou passen toen hij eenmaal bezorgd was, maar hij past en hij is geweldig! Het is een heel stevig model, koelt heel goed en je hoort hem gewoon niet! En hij heeft zo veel ruimte, het is echt een feest! Daarnaast heeft hij een hele goede prijs, dus echt een absolute aanrader als je er de ruimte voor hebt!

KGE49BI40 17-08-2016 Product paar weken in bezit

Goede en gebruiksvriendelijke koelvrieskast

Heb lang getwijfeld tussen een liebherr en een bosch.uiteindelijk heeft de bosch koelvriescombinatie gewonnen. Een hele fijne en mooie kast. Absoluut een aanrader. Veel koelruimte,en fluisterstil.

Schat, staat de Bokma koud 16-08-2016 Product paar dagen in bezit

Koelkast op ooghoogte en zonder bukken bij de groentelade

Deze indeling van koeling boven en vriezer onder, daar ben ik heel blij mee! Het is uitermate prettig met de koelkast op ooghoogte, want dat is het gedeelte dat je natuurlijk om de haverklap nodig hebt. Niet meer bukken voor de groentelade.
Het vriesgedeelte beneden, dat is prima, want dat heb je geen tien keer op een dag nodig.

Besef wel dat je niet de volledige breedte intern hebt, omdat de wanden van deze energiezuinige koelkast beduidend breder zijn dan voorgaande modellen die we gewend zijn. De voorkant van de binnenkant is nog wel redelijk smal, maar loopt dan hoger op naar achteren.

Toen wij deze koelkast uitzochten, hebben we goed gelet op de inhoud van koel- en vriesgedeelte. Maar wat mij aan het vriesgedeelte tegenvalt is dat het geen drie volwaardige lades zijn. De bovenste lade is smal (niet hoog) de middelste lade is wel groot, maar de onderste lade is maar half.

Mijn echtgenoot had wat aan te merken over de zijwanden, die zijn namelijk niet van roestvrijstaal, maar in een kleur die daar op moet lijken, maar het nét niet is. Mij persoonlijk stoort dit niet.

Wij waren gewend aan een groot vriesvak (boven) zonder laden, met een aparte deur. Mijn man merkte op dat je toen niet de deur 90 graden hoefde te openen om er iets uit te nemen. Met lades is dit natuurlijk wel het geval.

In een andere beoordeling las ik een klacht dat er geen (hoge) flessen in de deur passen. Dit kopt niet. De horizontale bakjes in de deur zijn in hoogte te verstellen. Als je het bakje boven de flessen op de hoogste stand zet, passen alle formaat flessen in de deur.

Wij hebben de magnetron er bovenop gezet. Die magnetron gebruiken we weinig, dus het is geen probleem om er met een keukentrapje bij te moeten, net als bij onze hoge keukenkasten.

Vooral de breedte en de hoogte bevalt mij. Er past veel in.
Ik vind dat je soms aardig wat kracht moet gebruiken om de deur open te maken.

Ik was nog vergeten te vermelden dat de verlichting in de koelkast perfect is! Niet zo'n lullig lampje ergens aan de zijkant tussen de legplateau's , maar een goede verlichting midden boven, die alles in de koelkast goed verlicht, het lijkt wel een etalage!

Pluspunten

• Breed en hoog
  • Ruime groentelade
  • Koeling op ooghoogte

Minpunten

• Ruimte in vriesgedeelte
  • Zijwanden geen RVS
  • Kracht bij openen deur

Hans en Els 15-08-2016 Product paar weken in bezit

Grote Koelkast, zeer stil.

Mooie koelkast, erg ruim. De verslade en groente en fruitlade is zeer fijn.
Goed koud in te stellen. Nadeel is dat alle teksten zichtbaar zijn en helaas niet te verweideren, zoals "LED Light" op het lampje en te tekst op de lades.

Pluspunten

• Veel ruimte
  • stil

Minpunten

• planken niet verstelbaar
  • teksten zichtbaar

Hetty 14-08-2016 Product paar dagen in bezit

Goede indeling,fantastische verlichting

Grote geluidsarme koelkast met slimme indeling.
Mooi groentevak ,de deur is aan buitenkant eenvoudig 'vingervrij'
te houden. Echt een aanwinst!

Pluspunten

• Indeling
  • Veel ruimte

Minpunten

• Nog niet

Cindy 13-08-2016 Product paar dagen in bezit

Grootste koelinhoud, prachtige vormgeving

Ben trouw Boschfan en heb 20 jaar met mijn laatste koelvriescombi gedaan. Dat het een bosch moest worden stond vast, maar wat een keuze uit mooie designs! Ben met een groot gezin voor 301 liter koelruimte gegaan met slecht's 34db geluid. En ook nog een sieraad in mijn huis, bijzonder blij mee!

Pluspunten

• Veel koelruimte, 301liter
  • Slechts 34db
  • A+++

Faat 11-08-2016 Product paar dagen in bezit

Mooie en ruime koelkast

Ruime koelkast, indeling is top! Ik heb een open keuken en met mijn vorige koelkast had ik last van het geluid. Deze hoor ik helemaal niet en het strakke uiterlijk van de koelkast mag zeker gezien worden!

Pluspunten

• Geluidloos
  • Verstelbare platen

Minpunten

• Geen!

tevreden klant 09-08-2016 Product paar weken in bezit

koel/vriesmeubel met enorme ruimte

Mooi design en perfecte verstelbare indeling, groenten en fruit blijven langer fris in de lade. uitstekend product.

Pluspunten

• energiezuinig
  • flexibele indeling
  • mooi design
  • geluidsarm

Bosch koelkast 08-08-2016 Product paar dagen in bezit

Bosch koelkast

Prachtige koelkast, veel ruimte, goede indeling. Je krijgt een waarschuwing als je de koelkastdeur te lang open staat, bijzonder stil en onbeschadigd binnen gekregen.

Bosch KGE49BI40 06-08-2016 Product paar weken in bezit

BOSCH KGE49BI40

Bewaart de producten goed! Passen veel producten in! Super fijn voor een gezin. Ziet er mooi uit! ik vind het leuk wanneer hij de alarm aan zet en vraagt of hij dicht gemaakt kan worden omdat hij het warm heeft! En hij verbruikt echt weinig energie. 'werkt veel! Eet weinig' ik kan nog veel meer over deze product vertellen maar ik denk dat dit wel genoeg is. Mij maakt het niet uit of ik die prijs win of niet! Maar de koelkast is voor mij echt super!