Bosch KGE49BI40 - Reviews

upside-down koel/vriezer
A+++ energieklasse
Inhoud koelruimte
301 liter inhoud

Beoordeling op basis van 187 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

9,1

Ron.2 24-07-2015 Product paar dagen in bezit

Samenvatting
Zoals iemand voor mij al opmerkte: als je op zoek bent naar een ruime A+++ designkoelkast voor een redelijke prijs is de kans vrij groot dat je bij deze Bosch uitkomt. Bij ons vervangt hij een Liebherr koelvriescombinatie van 10 jaar oud, die weliswaar nog prima koelde maar inmiddels erg veel herrie begon te maken en qua energiegebruik niet meer bij de tijd was. In vergelijking met de Liebherr biedt de Bosch veel meer waar voor zijn geld. De prijs-prestatieverhouding is erg goed, helemaal als je de lopende cashback actie meeneemt.

Design
De Bosch heeft een RVS deur met een speciale coating tegen vingerafdrukken. Die gaan er met een microvezeldoekje inderdaad erg makkelijk vanaf. De zijpanelen zijn in mat zilvergrijs gespoten. Dat bevalt beter dan de glimmende RVS zijkanten van onze oude koelkast, die toch wel erg prominent aanwezig waren in onze open keuken. De Bosch komt tamelijk ver de keuken in: inclusief de afstandhouders aan de achterkant (nodig voor de beluchting en een lager stroomverbruik) staat de voorkant van het handvat zo’n 73 cm van de muur. Toch bijna 10 cm meer dan onze oude koelkast. Maar storen doet het niet. Door zijn 10 cm extra breedte bij eenzelfde hoogte van 2 meter oog hij beter in verhouding dan de oude koelkast. Alles bij elkaar is het een stijlvolle verschijning, ondanks zijn omvang.

Ruimte en indeling
De Bosch is erg ruim, maar niet zo ruim als je zou verwachten bij een koelkast van 70 cm. Van binnen is hij ongeveer 56 cm breed (de deuropening is met 60 cm iets breder, maar de zijkanten lopen schuin naar binnen). Een Samsung RB41, bijvoorbeeld, is van binnen even groot maar van buiten 10 cm smaller. De extra breedte van de Bosch gaat dus voor een deel op aan extra isolatie. Met ruim 400 liter netto inhoud (koel- en vriesruimte samen) blijft het echter een joekel van een koelkast.
De indeling van de koelkast is subliem en was één van de zaken die de doorslag gaven bij de aanschaf. Hij heeft een enorme en overzichtelijke groentelade, een iets kleinere la voor vlees en vis en deurvakken die groot genoeg zijn om vrijwel alle potten en flessen in kwijt te kunnen. De rest van de koelkast blijft daardoor lekker overzichtelijk. Alleen als je grote frisdrankflessen in de deur kwijt wil is het handiger om één van de vier deurvakken verwijderen. Een apart flessenrek was daarvoor handiger geweest. Het voordeel van de “flexshelf”, een uitklapbaar rekje midden in de koelkast, heb ik nog niet ontdekt. Het lijkt mij vooral geschikt voor incidenteel gebruik, want voor regulier gebruik is het te ielig.

Ook de indeling van het vriesgedeelte is erg praktisch. Op papier heeft de Bosch 10 liter minder netto vriesruimte dan onze oude Liebherr (110 tegen 120 liter), maar die liters zijn een stuk bruikbaarder door het betere formaat van de vrieslades. In de praktijk kan ik er dan ook meer in kwijt. De vriesruimte heeft geen no-frost systeem. We hebben bewust gekozen voor een koelkast zonder no-frost omdat dit de achilleshiel van onze Liebherr was. Nooit meer ontdooien klinkt leuk, maar met een constant ratelende ventilator en (soms) uitgedroogde diepvriesproducten als prijs verdwijnt dat voordeel snel. Dan liever af en toe ontdooien.

Bijzondere vermelding verdient de LED-verlichting. Die is erg handig geplaatst en verlicht de hele koelkast goed. De lichtkleur is een beetje blauwig wat een erg apart effect heeft bij het openen van de koelkast.

Het materiaalgebruik aan de binnenkant is verder oké. Alleen het gebruikte transparante plastic had een slagje dikker mogen zijn. De voorkant van de groentelade is bijvoorbeeld nogal flexibel, en ook het klepje van het bovenste deurvak voelt niet heel stevig. Daaraan zie je wel het verschil met duurdere koelkasten.

Geluid
De Bosch wordt verkocht als “Super Silent” met een geluidsniveau van 34 decibel (op 1 meter afstand), waar andere koelkasten meestal rond de 40 dB zitten, maar het betekent niet dat de Bosch onhoorbaar zijn werk doet. Ik heb het nagemeten omdat ik vond dat hij nog best veel geluid maakte, en het opgegeven geluidsniveau klopt wel. Hij is voorzien van een (Embraco) compressor die op verschillende snelheden kan draaien. Om de koelkast op temperatuur te houden is weinig energie nodig en dan hoor je hem inderdaad nauwelijks, buiten een zacht gekraak van de koelvloeistof (een eigenschap van R600a; onze Liebherr had dat ook). Als er stevig teruggekoeld moet worden hoor je de compressor daarentegen duidelijk zoemen. Het is vooral de frequentie van het geluid die dan stoort, want het volume komt ook dan niet boven de 34 dB uit. Het is dus niet de ultieme geruisloze koelkast voor mensen met een open keuken, want die bestaat niet. Maar in vergelijking met zijn soortgenoten is het een relatief stille koelkast waarvan je bij normaal gebruik weinig (over-)last zult hebben.

Energiegebruik en duurzaamheid
Het energiegebruik in de praktijk heb ik nog niet kunnen beoordelen. Op papier verbruikt hij minder dan de helft van onze Liebherr (175 kWh tegen 412 kWh), dus ik verwacht dat ik dat wel ga merken in de elektriciteitsrekening.

Met 175 kWh is het overigens één van de zuinigste fullsize apparaten op de markt. Qua duurzaamheid zul je moeite moeten doen om een betere koelvriescombinatie te vinden. Of hij ook lang meegaat zal nog moeten blijken.

Voor- en nadelen
Ik heb de koelkast pas een kleine week in bezit, en echt grote nadelen heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken. Zeker als je de prijs erbij betrekt is het een erg goede koop. Met cashback is hij voor minder dan 800 euro te vinden terwijl hij qua prestaties vergelijkbaar is met koelkasten die bijna twee keer zo duur zijn. Je ziet wel dat Bosch op de afwerking bespaard heeft om de prijs binnen de perken te houden, maar gelukkig niet op de zaken die er toe doen.

zonnebloem 10-10-2015

Hoi Ron.2,

hartelijk dank voor deze uitgebreidte review en het grondige ingaan op het geluidsniveau.
Ik denk over de aanschaffing van dit apparaat na, zou voor mij veel geld zijn, maar ik slaap ook in mijn open keuken/ woon-slaapkamer en ben ook nog erg gevoelig voor geluiden - musikaal gehoor...:-)

Nog even enkele vragen a.u.b.:

- Hoe veer moet je van de koelkast vandaan staan/ liggen om hem bij absolute stilte in de kamer, in de nacht absolut niet meer te kunnen horen ?

---------
Je schrijft dat als hij stevig moet terugkoelen, hij dan wel duidelijk hoorbaar is in een storende frequentie.

- Moet hij ook soms in de nacht terugkoelen en maakt dan dus deze geluiden of alleen als je de deuren net heeft opengemaakt ?

- Hoelang gaat hij dan zo door ?

- En kan je de frequentie een beetje beschrijven a.u.b., is het hoog een een echte toon of meer een erg lage gebrom bvb. ?

- Is hij dan toch nog minder erg dan andere koelkasten als je in de kamer moet slapen ?

--------
Je zou mij en zeker ook anderen erg verderhelpen, hartelijk bedankt voor de mooite, groetjes.

p.s.
Sorry voor Nederlandse fouten en blijkbaar kan het systeem hier mijn text niet anders opslaan dan zonder ruimte tussen de zinnen...

elsbeerenhout 29-07-2016 Product paar dagen in bezit

Super size koelkast zonder dubbel deuren

Waanzinnig grote koelkast, maar geen Amerikaanse dubbeldeurs waardoor hij gemakkelijk in bijna iedere keuken past. Mooi van design zowel binnen als buiten. Enige minpuntje is dat de zijkanten grijs zijn en niet van rvs. Tevens mis ik het flessenrek maar daarvoor heb je nu wel en uittrekbaar/opklapbare plank. De koelkast is mooi afgewerkt met rvs randen en je krijgt er bovendien veel extra's bij.

Joey 04-08-2016 Product paar dagen in bezit

beste koelkast

heel breed en weinig geled, de koel ruimte is ook super groot vergelijk met mijn oude koelkast, de deseign is ook super mooie en trendy.

tevreden klant 02-08-2016 Product paar dagen in bezit

Super Bosch product

Mooie vormgeving, heel goede indeling van de binnenruimte koelen en vriezen. Waardoor het gebruiksgemak optimaal genoemd mag worden.
A+++ gekozen vanwege duurzaamheid past bij onze zonnepalen.
Alles naar verwachting.

Michel 02-07-2016 Product paar dagen in bezit

Nette en heerlijk ruime koel-vries combi

Mooie en ruime koel-vries combi. Door zijn breedte van 70 cm een stuk meer ruimte en overzichtelijk naast elkaar in te ruimen. Zeer zuinig en stil.
Uiterlijk is prima in orde, wel zal het RVS wat extra poetswerk gaan vragen met twee kinderen in huis. Geen fratsen qua schermpjes e.d., maar functionele bediening in de rand boven de koelkast biedt alle instelmogelijlheden. Wat ik wel mis is een deur-open alarm op de vriezerdeur (zit wél op de koelkast, maar vriezerdeur is nog belangrijker)

Het gebruiksgemak moet nog een beetje blijken, maar bij het inruimen wel al gemerkt dat de flexibiliteit van de legplateaus en deurvakken beter kan. Weinig verstelmogelijkheden qua hoogte. Als je kleine frisdrank flesjes of sausflesjes wilt neerzetten (dus niet leggen) kan dat bij de meeste flessen alleen in de deur, maar als je ze in het variabele vak zet passen er geen grote flessen meer onder, dus je moet het vaste vak er boven er uit halen. Dan heb je alleen nog het bovenste deurvak voor kleine spullen. Mijn oude koelkast (Liebherr) had een extra vak die maar de helft van de deur breed was, daar passen de hoge flessen náást en kleine flessen ín.

Duurzaamheid weet ik nog niet, maar tot nu toe altijd goede ervaringen gehad met Bosch apparatuur. Apparaat voelt in ieder geval degelijk aan.

keesyvonne 29-08-2015 Product paar dagen in bezit

deze Bosch KGE49BI40 gekocht bij Bemmel & Kroon ter vervanging van een amerikaanse koelkast die kapot was.
we wilde een goede grote koelkast terug en via mediamarkt bij bemmen & kroon terecht gekomen en vonden deze koelkast de beste oplossing.
deze bosch is erg stil en zeer goed in te delen veel ruimte op de planken en lades erg goed en overzichtelijk voor al de onderste laden waar je van boven in kan kijken zonder deze open te doen erg handig.
ook de breedte sprak ons erg aan 70 cm wat resulteert in grote laden in de vriezer waar hele pizzadozen in gezet kunnen worden.

wij kochten deze bosch KGE49BI40 bij bemmel & Kroon met ordernummer CRQ485826 omdat deze goedkoper was dan de mediamarkt het overdenken waard

in een woord een top koelkast

mirdejager 26-07-2015 Product paar dagen in bezit

Wij hadden hiervoor een indesit beaa 35, ook zo groot, dus kleiner gaan was geen optie.
Qua prijs/kwaliteit kom je dan uit bij deze Bosch.
De mooie rvs deur sprak ons erg aan.
Hij is echt super stil
En ook het A+++

Het enige wat me tegenvalt is het flessenrek.... 4 grote cola flessen erop en hij buigt angstig door.
Waarom ze daarvoor niet net als bij hun andere koelkasten een mooi rvs rek hebben gehangen is mij niet duidelijk.

Dus rekje blijft opgeklapt en onze flessen liggen nu op de plank eronder(die je toch niet kunt gebruiken als het rekje uitgeklapt is...

Maar het klinkt nu allemaal erg negatief en dat ben ik zeer zeker niet!

Perfect 15-08-2017 Product paar dagen in bezit

Grote binnenkant

Ik heb voor dit product gekozen omdat de koelkast ruim van binnen is , ideaal voor een groot gezin! ik ben er super blij mee! zeker een aanrader voor vele andere!

Pluspunten

• Mooi
  • Ruim

theo 13-08-2017 Product paar dagen in bezit

de koelvrieskast

de vorige koelkast is na 20 jaar af. we gaan er van uit dat deze net zolang mee gaat bosch top ga zo door

Pluspunten

• groente lade
  • flessen rek
  • grote en zuinige vriezer

Michel Milder 12-08-2017 Product paar dagen in bezit

KGE49BI40

Zeer ruime en stille koelkast. Vele noviteiten en geen condens problemen... Muis stil...Echt een aanrader voor diegene die een degelijke koelkast zoekt met voldoende ruimte in de vriezer

• Zeer stil

Minpunten

• zwaar
  • moeilijk te verplaatsen

Rick 08-08-2017 Product paar weken in bezit

Mooi apparaat. Zeer zuinig. Lekker groot

Zeer zuinig in gebruik. Degelijk apparaat. Mooi aluminium uitstraling. Door zijn breedte van 70cm zeer ruim van binnen, daardoor alles zeer overzichtelijk. Heeft tevens een goede indeling. De led verlichting midden bovenin werkt ook perfect,
eindelijk een koelkast waarvan het gehele koelgedeelte verlicht is. Perfect. Verder makkelijk en gebruiksvriendelijke bediening.

Wim 07-08-2017 Product paar dagen in bezit

Extra brede koel/vries combinatie

Zeer mooie Bosch koel/vries combinatie. Prima uitstraling. Energie zuinig en extra breed. Ideaal voor party's.

Pluspunten

• mooie uitstraling
  • extra breed

Emile 05-08-2017 Product paar weken in bezit

Blikvanger in de open keuken en muisstil

Mijn oude Bosch koelkast heb ik met veel plezier 10 jaar gebruikt. Hij deed het na al die jaren nog steeds uitstekend en de roestvrij stalen kast was nog als nieuw, maar de techniek staat niet stil.
De nieuwe koelkast moest aan vier voorwaarden voldoen: hij moest roestvrij stalen deuren hebben, héél zuinig zijn,erg stil en heel ruim.
Ik kwam na lang vergelijken tóch weer bij Bosch uit. Daar heb ik tot nu toe geen spijt van gekregen. Hij doet wat hij moet doen en dat doet hij geluidloos.

Pluspunten

• Goede indeling van de ruimte.
  • Mooi om te zien
  • Maakt totaal geen geluid

w mulder 02-08-2017 Product paar dagen in bezit

prachtige koelvries combinatie

Bijzonder mooie koelvries combinatie grote inhoud voor zowel vriezen als koelen een plaatje in onze keuken geruisloos en speciale vlees en vis lade en groentelade die je in kan stellen aanrader voor wie een grote koelvries combinatie zoek

Pluspunten

• inhoud groot
  • mooi om te zien

Oda 31-07-2017 Product paar dagen in bezit

SUPER STIL, RUIM EN PRAKTISCH!

We hadden net een nieuwe koelkast gekocht voor veel meer geld...een no frost. Vanwege het lawaai van de ventilator van de no-frost, notabene A merk, hebben we besloten deze in de garage te plaatsen en een nieuwe stille koelkast te kopen. De Bosch is geweldig: stil 34 DB, ruim en is praktisch ingedeeld.

Pluspunten

• Stil, je hoort hem niet.
  • Praktisch ingedeeld.
  • Ruim
  • Mooi

Jaap 29-07-2017 Product paar dagen in bezit

Mooie ruime koel/vriescombinatie

Mooie ruime koelkast. Hoog en lekker breed makkelijke indeling met een mooi uiterlijk.
Ruim genoeg voor een gezin van 5. Koelruimte is bijna even groot als een Amerikaanse koelkast, maar voor deze prijs zijn er bijna geen Amerikaanse koelkasten met ook nog een A+++ label.
Gekozen voor vrijstaand ipv inbouw en eerlijk gezegd vinden we dit mooier dan inbouw.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Verbruik
  • Ruimte

Ciska Snijdoodt 29-07-2017 Product paar dagen in bezit

Koelvriescombinatie

Mooi grootte koelvriescombinatie. Veel ruimte zowel de koel als vries gedeelte, maar mijn alle grootste wens was een stil apparaat en dat is hij.

Pluspunten

• Je kan er veel in kwijt
  • Hij is lekker stil

Majala 26-07-2017

Ruime, grote koelkast

Super koelkast! Erg ruim. Handige indeling. Extra (groente) lade. Extra flessenrekje. Veel plankjes, zowel in de kast zelf als in de deur.
Eindelijk een koelkast waarbij je niet vanalles tegemoet valt bij het openen... RUIMTE!
Het enige nadeel vind ik dat er niet een vast eierrekje in zit. Dit hebben we opgelost door die van de oude koelkast met dubbelzijdig plakband vast te plakken op een plankje in de deur.

Pluspunten

• Erg ruim
  • Lekker koud
  • Handige indeling

Minpunten

• Mis een eierrekje

Serap 26-07-2017 Product paar dagen in bezit

Half Amerikaans beauty van Bosch

Liefde op het eerste gezicht :)
Het oogt heel mooi, groot en ruim. Staat mooi in mijn leefkeuken. Hoop dat ik er lang plezier van zal hebben.

Wong Fei 26-07-2017 Product paar weken in bezit

Groot, stil en zuinig

De koelkast is lekker groot en ruim. En erg stil voor zijn formaat. De indeling is goed en van binnen lijkt alles goed verdeeld en ingedeeld. Zowel in de koelruimte als vriesruimte. Het wisselen van de deuren van links naar rechts ging wel wat lastiger dan mijn oude koelkast aangezien je de koelkast moet laten liggen om bij de schroeven te komen.

Wellicht dat low-frost een probleem kan zijn. Nog geen ervaring hiermee.

Desalniettemin een prima koelkast voor een goede prijs!

Pluspunten

• Grootte
  • Model / design
  • Ruimtes koel/vriesvakken

Minpunten

• Omdraaien van deuren (koelkast moet kantelen)
  • Omdraaien van deuren (verschillende schroeven)
  • Wieltjes deden het niet goed?
  • 3 Losse eierhouders, waarom niet vast?