Bosch Serie 6 KGE49BI40 - Reviews

koel/vries cominatie
A+++ energieklasse
Inhoud koelruimte
301 liter inhoud

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 272 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

9,1

Ron.2 24-07-2015

Samenvatting
Zoals iemand voor mij al opmerkte: als je op zoek bent naar een ruime A+++ designkoelkast voor een redelijke prijs is de kans vrij groot dat je bij deze Bosch uitkomt. Bij ons vervangt hij een Liebherr koelvriescombinatie van 10 jaar oud, die weliswaar nog prima koelde maar inmiddels erg veel herrie begon te maken en qua energiegebruik niet meer bij de tijd was. In vergelijking met de Liebherr biedt de Bosch veel meer waar voor zijn geld. De prijs-prestatieverhouding is erg goed, helemaal als je de lopende cashback actie meeneemt.

Design
De Bosch heeft een RVS deur met een speciale coating tegen vingerafdrukken. Die gaan er met een microvezeldoekje inderdaad erg makkelijk vanaf. De zijpanelen zijn in mat zilvergrijs gespoten. Dat bevalt beter dan de glimmende RVS zijkanten van onze oude koelkast, die toch wel erg prominent aanwezig waren in onze open keuken. De Bosch komt tamelijk ver de keuken in: inclusief de afstandhouders aan de achterkant (nodig voor de beluchting en een lager stroomverbruik) staat de voorkant van het handvat zo’n 73 cm van de muur. Toch bijna 10 cm meer dan onze oude koelkast. Maar storen doet het niet. Door zijn 10 cm extra breedte bij eenzelfde hoogte van 2 meter oog hij beter in verhouding dan de oude koelkast. Alles bij elkaar is het een stijlvolle verschijning, ondanks zijn omvang.

Ruimte en indeling
De Bosch is erg ruim, maar niet zo ruim als je zou verwachten bij een koelkast van 70 cm. Van binnen is hij ongeveer 56 cm breed (de deuropening is met 60 cm iets breder, maar de zijkanten lopen schuin naar binnen). Een Samsung RB41, bijvoorbeeld, is van binnen even groot maar van buiten 10 cm smaller. De extra breedte van de Bosch gaat dus voor een deel op aan extra isolatie. Met ruim 400 liter netto inhoud (koel- en vriesruimte samen) blijft het echter een joekel van een koelkast.
De indeling van de koelkast is subliem en was één van de zaken die de doorslag gaven bij de aanschaf. Hij heeft een enorme en overzichtelijke groentelade, een iets kleinere la voor vlees en vis en deurvakken die groot genoeg zijn om vrijwel alle potten en flessen in kwijt te kunnen. De rest van de koelkast blijft daardoor lekker overzichtelijk. Alleen als je grote frisdrankflessen in de deur kwijt wil is het handiger om één van de vier deurvakken verwijderen. Een apart flessenrek was daarvoor handiger geweest. Het voordeel van de “flexshelf”, een uitklapbaar rekje midden in de koelkast, heb ik nog niet ontdekt. Het lijkt mij vooral geschikt voor incidenteel gebruik, want voor regulier gebruik is het te ielig.

Ook de indeling van het vriesgedeelte is erg praktisch. Op papier heeft de Bosch 10 liter minder netto vriesruimte dan onze oude Liebherr (110 tegen 120 liter), maar die liters zijn een stuk bruikbaarder door het betere formaat van de vrieslades. In de praktijk kan ik er dan ook meer in kwijt. De vriesruimte heeft geen no-frost systeem. We hebben bewust gekozen voor een koelkast zonder no-frost omdat dit de achilleshiel van onze Liebherr was. Nooit meer ontdooien klinkt leuk, maar met een constant ratelende ventilator en (soms) uitgedroogde diepvriesproducten als prijs verdwijnt dat voordeel snel. Dan liever af en toe ontdooien.

Bijzondere vermelding verdient de LED-verlichting. Die is erg handig geplaatst en verlicht de hele koelkast goed. De lichtkleur is een beetje blauwig wat een erg apart effect heeft bij het openen van de koelkast.

Het materiaalgebruik aan de binnenkant is verder oké. Alleen het gebruikte transparante plastic had een slagje dikker mogen zijn. De voorkant van de groentelade is bijvoorbeeld nogal flexibel, en ook het klepje van het bovenste deurvak voelt niet heel stevig. Daaraan zie je wel het verschil met duurdere koelkasten.

Geluid
De Bosch wordt verkocht als “Super Silent” met een geluidsniveau van 34 decibel (op 1 meter afstand), waar andere koelkasten meestal rond de 40 dB zitten, maar het betekent niet dat de Bosch onhoorbaar zijn werk doet. Ik heb het nagemeten omdat ik vond dat hij nog best veel geluid maakte, en het opgegeven geluidsniveau klopt wel. Hij is voorzien van een (Embraco) compressor die op verschillende snelheden kan draaien. Om de koelkast op temperatuur te houden is weinig energie nodig en dan hoor je hem inderdaad nauwelijks, buiten een zacht gekraak van de koelvloeistof (een eigenschap van R600a; onze Liebherr had dat ook). Als er stevig teruggekoeld moet worden hoor je de compressor daarentegen duidelijk zoemen. Het is vooral de frequentie van het geluid die dan stoort, want het volume komt ook dan niet boven de 34 dB uit. Het is dus niet de ultieme geruisloze koelkast voor mensen met een open keuken, want die bestaat niet. Maar in vergelijking met zijn soortgenoten is het een relatief stille koelkast waarvan je bij normaal gebruik weinig (over-)last zult hebben.

Energiegebruik en duurzaamheid
Het energiegebruik in de praktijk heb ik nog niet kunnen beoordelen. Op papier verbruikt hij minder dan de helft van onze Liebherr (175 kWh tegen 412 kWh), dus ik verwacht dat ik dat wel ga merken in de elektriciteitsrekening.

Met 175 kWh is het overigens één van de zuinigste fullsize apparaten op de markt. Qua duurzaamheid zul je moeite moeten doen om een betere koelvriescombinatie te vinden. Of hij ook lang meegaat zal nog moeten blijken.

Voor- en nadelen
Ik heb de koelkast pas een kleine week in bezit, en echt grote nadelen heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken. Zeker als je de prijs erbij betrekt is het een erg goede koop. Met cashback is hij voor minder dan 800 euro te vinden terwijl hij qua prestaties vergelijkbaar is met koelkasten die bijna twee keer zo duur zijn. Je ziet wel dat Bosch op de afwerking bespaard heeft om de prijs binnen de perken te houden, maar gelukkig niet op de zaken die er toe doen.

zonnebloem 10-10-2015

Hoi Ron.2,

hartelijk dank voor deze uitgebreidte review en het grondige ingaan op het geluidsniveau.
Ik denk over de aanschaffing van dit apparaat na, zou voor mij veel geld zijn, maar ik slaap ook in mijn open keuken/ woon-slaapkamer en ben ook nog erg gevoelig voor geluiden - musikaal gehoor...:-)

Nog even enkele vragen a.u.b.:

- Hoe veer moet je van de koelkast vandaan staan/ liggen om hem bij absolute stilte in de kamer, in de nacht absolut niet meer te kunnen horen ?

---------
Je schrijft dat als hij stevig moet terugkoelen, hij dan wel duidelijk hoorbaar is in een storende frequentie.

- Moet hij ook soms in de nacht terugkoelen en maakt dan dus deze geluiden of alleen als je de deuren net heeft opengemaakt ?

- Hoelang gaat hij dan zo door ?

- En kan je de frequentie een beetje beschrijven a.u.b., is het hoog een een echte toon of meer een erg lage gebrom bvb. ?

- Is hij dan toch nog minder erg dan andere koelkasten als je in de kamer moet slapen ?

--------
Je zou mij en zeker ook anderen erg verderhelpen, hartelijk bedankt voor de mooite, groetjes.

p.s.
Sorry voor Nederlandse fouten en blijkbaar kan het systeem hier mijn text niet anders opslaan dan zonder ruimte tussen de zinnen...

Rob van Breemen 21-09-2017

COOL kast

ontzettend veel koel ruimte en ruim voldoende vriezer ruimte ondanks de hoogte is alles in de koelkast goed te bereiken door dat 2 van de 3 plateaus naar je toe geschoven kunnen worden. Omdat er een eigen plek voor vlees/vis is en een eigen plek voor groente/fruit is de rest van de koelkast beschikbaar voor al dat andere wat je koelen wil. Maakt bijna geen geluid. en als de kast helemaal op temperatuur is word er weinig stroom verbruikt bij deur open ledverlichting 5 Watt en op temperatuur houden kost +/-15min* +/-80Watt is dus 20 watt p/u. Houd rekening met de buiten maten met handvatten (b*d) 70cm*70cm. De hoogte kan een nadeel zijn bij het vervoer de woning in of uit.

Pluspunten

• Ontzettend veel overzichtelijke koel ruimte
  • veel vries ruimte lades en planken kunnen eruit
  • eenvoedige bediening en gebruik
  • koeling en vriezer appart instellen +2~+8,-16~-24

Minpunten

• niet in het wit verkrijgbaar
  • De hoogte ivm het plaatsten (deuren/gangen ed)

elsbeerenhout 29-07-2016

Super size koelkast zonder dubbel deuren

Waanzinnig grote koelkast, maar geen Amerikaanse dubbeldeurs waardoor hij gemakkelijk in bijna iedere keuken past. Mooi van design zowel binnen als buiten. Enige minpuntje is dat de zijkanten grijs zijn en niet van rvs. Tevens mis ik het flessenrek maar daarvoor heb je nu wel en uittrekbaar/opklapbare plank. De koelkast is mooi afgewerkt met rvs randen en je krijgt er bovendien veel extra's bij.

Jan Willem 24-10-2017

Zeer tevreden

Ook wij zijn zeer tevreden over deze koelkast. Hij is groot en stil. Ik lees reviews waarbij men veel geluid hoort. Dan moet er iets mis zijn met het apparaat. Bij ons staat het apparaat in een open keuken vlak bij de eettafel. Je hoort nagenoeg niets en dan nog als het muisstil is. Alleen als de deur open is geweest hoor je 'm even.

Ik lees ook soms dat men en flessenrek mist. Er is een andere Bosch koelkast (KGE49AW41) met exact dezelfde binnenafmetingen. Zelfs de steuntjes zitten op dezelfde plek. Dit model heeft wel een metalen flessenrek die je gewoon kunt bestellen. Dat heb ik dan ook gedaan en nu heb ik een KGE49BI40 met flessenrek!

Pluspunten

• Ruim
  • Mooie brute handvatten

Minpunten

• Gewicht, maar er zitten wieltjes onder

Tevreden 20-05-2018

Bosch koel/vriescombi super stil en enorm ruim

Bosch KGE49BI40 is lekker ruim, groot en enorm stil. Super makkelijk schoon te maken en een plaatje om te zien. Fijn in te stellen temperatuur, waardoor ook aan het einde van de week de groenten en fruit nog net zo goed zijn als aan het begin van de week. Zo ruim, dat mijn wekelijkse boodschappen er in een keer in kunnen. Top artikel.

Pluspunten

• Zeer ruim
  • stil, je hoort 'm niet
  • mooi design

Minpunten

• indeling schappen lastig in te stellen

Joey 04-08-2016

beste koelkast

heel breed en weinig geled, de koel ruimte is ook super groot vergelijk met mijn oude koelkast, de deseign is ook super mooie en trendy.

tevreden klant 02-08-2016

Super Bosch product

Mooie vormgeving, heel goede indeling van de binnenruimte koelen en vriezen. Waardoor het gebruiksgemak optimaal genoemd mag worden.
A+++ gekozen vanwege duurzaamheid past bij onze zonnepalen.
Alles naar verwachting.

Michel 02-07-2016

Nette en heerlijk ruime koel-vries combi

Mooie en ruime koel-vries combi. Door zijn breedte van 70 cm een stuk meer ruimte en overzichtelijk naast elkaar in te ruimen. Zeer zuinig en stil.
Uiterlijk is prima in orde, wel zal het RVS wat extra poetswerk gaan vragen met twee kinderen in huis. Geen fratsen qua schermpjes e.d., maar functionele bediening in de rand boven de koelkast biedt alle instelmogelijlheden. Wat ik wel mis is een deur-open alarm op de vriezerdeur (zit wél op de koelkast, maar vriezerdeur is nog belangrijker)

Het gebruiksgemak moet nog een beetje blijken, maar bij het inruimen wel al gemerkt dat de flexibiliteit van de legplateaus en deurvakken beter kan. Weinig verstelmogelijkheden qua hoogte. Als je kleine frisdrank flesjes of sausflesjes wilt neerzetten (dus niet leggen) kan dat bij de meeste flessen alleen in de deur, maar als je ze in het variabele vak zet passen er geen grote flessen meer onder, dus je moet het vaste vak er boven er uit halen. Dan heb je alleen nog het bovenste deurvak voor kleine spullen. Mijn oude koelkast (Liebherr) had een extra vak die maar de helft van de deur breed was, daar passen de hoge flessen náást en kleine flessen ín.

Duurzaamheid weet ik nog niet, maar tot nu toe altijd goede ervaringen gehad met Bosch apparatuur. Apparaat voelt in ieder geval degelijk aan.

keesyvonne 29-08-2015

deze Bosch KGE49BI40 gekocht bij Bemmel & Kroon ter vervanging van een amerikaanse koelkast die kapot was.
we wilde een goede grote koelkast terug en via mediamarkt bij bemmen & kroon terecht gekomen en vonden deze koelkast de beste oplossing.
deze bosch is erg stil en zeer goed in te delen veel ruimte op de planken en lades erg goed en overzichtelijk voor al de onderste laden waar je van boven in kan kijken zonder deze open te doen erg handig.
ook de breedte sprak ons erg aan 70 cm wat resulteert in grote laden in de vriezer waar hele pizzadozen in gezet kunnen worden.

wij kochten deze bosch KGE49BI40 bij bemmel & Kroon met ordernummer CRQ485826 omdat deze goedkoper was dan de mediamarkt het overdenken waard

in een woord een top koelkast

mirdejager 26-07-2015

Wij hadden hiervoor een indesit beaa 35, ook zo groot, dus kleiner gaan was geen optie.
Qua prijs/kwaliteit kom je dan uit bij deze Bosch.
De mooie rvs deur sprak ons erg aan.
Hij is echt super stil
En ook het A+++

Het enige wat me tegenvalt is het flessenrek.... 4 grote cola flessen erop en hij buigt angstig door.
Waarom ze daarvoor niet net als bij hun andere koelkasten een mooi rvs rek hebben gehangen is mij niet duidelijk.

Dus rekje blijft opgeklapt en onze flessen liggen nu op de plank eronder(die je toch niet kunt gebruiken als het rekje uitgeklapt is...

Maar het klinkt nu allemaal erg negatief en dat ben ik zeer zeker niet!

Heijnens 14-10-2018

Ruime koelkast 34db maar...........

Mooie ruime koelkast ook gekocht voor het geluidsnivo..handig in het gebruik, behalve de grote groentelade. Dan moet je de deur echt helemaal open zetten.
Koelkast stond mooi in onze open keuken , maar de koelkast maakt door het inspuitsysteem van de koelkast toch meer lawaai dan verwacht. Het is te vergelijken met of het regent in de koelkast. En daar is vlgs Bosch niets aan te doen. Komt door de koelvloeistof. Best irritant....
Daarom is de koelkast verhuisd naar de garage.
Dus heeft u een open keuken, dan weet u dat deze koelkast iig meer lawaai maakt dan 34db.

Pluspunten

• Mooi en groot

Minpunten

• Te veel lawaai voor een zg stille koelkast

Coby 13-10-2018

Prachtige functionele koelkast

De koelvriescombinatie van Bosch is een echte aanrader. Hij ziet er geweldig uit en doet alles wat hij moet doen fantastisch. Ook de extra 0 graden lade is heerlijk om vlees te bewaren in de koelkast. Ook bij erg warm weer zal het vlees niet verkleuren. Kortom een geweldige combinatie met ook nog eens een geweldige uitstraling.
Het geluid is niet hard maar een beetje krakend waar ik weer wel aan heb moeten wennen. Maar echt storend is het niet. Als ik moest kiezen zou ik zeker weer voor deze gaan.
En wat een ruimte, je kan er echt alles in kwijt ook met een groot gezin.

Pluspunten

• Energiezuing
  • Veel ruimte
  • Prachtige uitstraling

Minpunten

• Een wat krakend geluid.

H. Hendriks 31-07-2018

Koelkast

Prachtige grote Bosch Koelkast. Superblij mee. Veel ruimte om te koelen en te vriezen met de nieuwste indeling.
Wij gaan zeker genieten van een volle geordende koelkast.

sandra 28-07-2018

ruim, overzichtelijk, mooi om te zien

mooie koel-vries combi. grote vries lades. ideaal is de vlees en vis lade in de koelkast en de groentelade ,alles blijft lang vers.

Nicole 22-07-2018

Mooie grote en overzichtelijke koelkast

Op zoek naar een nieuwe koelkast met een ouderwetse uitstraling zagen we deze staan en eigenlijk waren we snel over naar dit model. Het is een grote koelkast met viezer onderin waar je een goed overzicht in hebt. Wat ik ook prettig vind is het aantal Db, deze is echt stil. Daarnaast is het een zuinige koelkast wat ook mooi meegenomen is.

Pluspunten

• stil
  • zuinig

Chantal 02-07-2018

Mooie grote koelkast

Nu enkele dagen in huis. Mooie, grote koelkast. Kan makkelijk alles in voor een groot gezin. Produkten blijven veel langer vers. Makkelijke indeling die naar eigen wens is te wijzigen.

Pluspunten

• Ruim

Minpunten

• Soms licht brommend geluid

Toine 29-06-2018

Mooie, grote, zuinige en stille koelvriescombinatie

Wij hadden sinds 2015 een A+++ Bosch koelvriescombinatie waar we blij mee waren.
Ruim, zuinig en stil met een goede indeling.
Ons huis is nu verkocht met o.a. de koelkast.
Dezelfde gezocht en vrijwel dezelfde gevonden, die 10 cm breder is, 70 cm, precies wat we zochten.
Ook deze valt op door gunstige prijs, nog meer ruimte, zuinigheid en stille werking.
Een aanrader.

Pluspunten

• zuinig
  • ruim
  • stil
  • gunstige prijs
  • mooie RVS look

Minpunten

• handgrepen steken wat ver naar voren

ilhami55 26-06-2018

Goede prijs met grote capaciteit

Het heeft een goede prijs en met die prijs ziet het er goed uit en de capaciteit. daarnaast werkt het stil.

• Capaciteit
  • Energie
  • Goeduitziend

Minpunten

• te lang

Rene 26-06-2018

Mooi stille koelkast

Deze koelkastbvan Bosche heeft een groot koel en vriesgedeelten en de koelkast is mooi stil (34db) en energiezuinig. De koelkast is ook mooi vorm gegeven.

Pluspunten

• Energiezuining
  • Geluidsarm
  • Vormgeving

Herman 25-06-2018

schitterende koelkast

Prachtige grote koelkast met vriezer. Een parel in de keuken en een enorme ruimte. Het geluid valt 100% mee. Hij staat nu 2 weken, maar erg tevreden.

Pluspunten

• erg ruim
  • ziet er strak en modern uit

Minpunten

• nog niet gevonden