De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AEG FSB53927Z op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

4,5

AEG laat je in de steek 14-09-2024

AEG laat je in de steek

Geschreven voor: AEG FSB53927Z

Deze vaatwasser valt enorm tegen. De kwaliteit en functionaliteit is heel slecht. AEG is niet meer het AEG van vroeger.

Deze vaatwasser hebben wij bij onze nieuwe keuken aangeschaft. Iedere keer dat wij de vaatwasser gebruiken irriteren wij ons er meer en meer aan. Vermoedelijk gaan wij deze vaatwasser binnen een jaar vervangen door een ander model. Wat heel vervelend is, is dat deze vaatwasser een sleepdeursysteem heeft, en de meeste andere vaatwassers dat niet hebben. Het is dus de vraag of er een andere past.

De vaatwasser voelt gammel. De laden wiebelen, vooral de besteklade, die is enorm bewegelijk waardoor het in en uitschuiven lastig gaat. Ook past er lastig bestek in want de indeling en de hoogte is te krap. Groter bestek moet daarom in de middelste lade er onder, maar daardoor heb je daar amper ruimte meer voor kopjes en glazen. Lepels met een te grote buiging passen niet goed in de besteklade. Een soeplepel al helemaal niet.

De onderste lade kiept regelmatig naar achteren in de vaatwasser om zodra er een beetje vaat van achter naar voren wordt ingeladen. Vooral als je met borden achterin begint. Er is daardoor op de eerste dag al servies gesneuveld. Je moet telkens goed nadenken dat als je borden inlaadt, je in het midden begint en tegelijkertijd ruimte voldoende ruimte overlaat omdat er anders geen pan meer bij kan. Het is een vreemd ontwerp, i.p.v. borden over de hele breedte voorin en pannen daarachter te plaatsen is er links achter een halve rij voor grote borden en rechts achter ruimte voor een pan of wat wijnglazen. Vooraan in de breedte heb je ruimte voor een halve rij kleine bordjes en aan de linker kant voor staan de tanden in de onderste lade zo ver uit elkaar dat je daar niets mee kunt.

Door dit ontwerp passen er niet veel pannen en borden in. Dat komt door de onhandige indeling en doordat de "tanden" waar tussen de vaat moet worden gezet niet ingeklapt kunnen worden, te dicht of juist veel te ver uit elkaar staan en te kort zijn. Dat betekent dat borden die net wat te diep of te groot zijn zijn niet passen.

Veel bestek, pannen en deksels die wel in onze oude vaatwasser pasten, passen daarom niet meer in de AEG.

De middelste lade is veel te laag t.o.v. de onderste lade, daardoor komt de zwaaiarm tegen de bovenkant van de grote borden en deksels aan. We hebben daarom nu wat andere borden gekocht die kleiner zijn. Te bizar voor woorden. Deze lade hoger zetten heeft geen zin, deze zit dan zo dicht op de besteklade, dat er amper wat in in de middenlade past.

Bij onze vorige vaatwasser kon voor hoge zaken zoals oven platen, de middenlade er zelfs uit, en met een aparte losse sproeikop erin, kon je dan bakplaten rechtop erin zetten; zo fijn was dat.

De middenlade is verder een vlakke ietwat golvende lade waarop kopjes, glazen enz niet stevig staan en voortdurend glijden en omvallen tijdens de vaat, of als je de middenlade in en uitschuift om kopjes er bij te zetten. Als de vaat klaar is, dan staat er regelmatig water in alle kopjes en glazen omdat die schuin zijn gevallen tijdens de vaat. Dat komt omdat er geen goede houvast is voor de vaat. Heel irritant.

Tenslotte droogt de vaatwasser totaal niet. De vaat is kletsnat na afloop. Van de keukenleverancier mag de airdry niet aangezet worden i.v.m. dampschade. Dan vervalt de garantie. Zijn wij na plaatsing nadrukkelijk op gewezen. Hieraan kan AEG niks doen, maar wij kunnen nergens in de handleiding vinden hoe wij de droogcyclus met gesloten deur kunnen verlengen.

Wij kunnen de vaatwasser ook niet meer omruilen, wat dat betreft zijn wij heel slecht geadviseerd door de keukenleverancier. Wij gaan nu bij een andere keukenzaak advies inwinnen om te bezien of er een andere vaatwasser in past, een Miele of Bosch spreekt ons aan.

Pluspunten

• Toetsenpaneel

Minpunten

• Vaat is kletsnat na afloop van programma
  • Kopjes en glazen schuiven los door middelste lade
  • Er is weinig ruimte voor pannen
  • Onderste lade klapt regelmatig naar achteren
  • De besteklade is heel erg gammel

b*****@p******** 01-02-2022

Zowel plus als minpunten

Geschreven voor: AEG FSB53927Z

In principe een fijne afwasmachine maar een ramp om je glazen er in te zetten alles valt iedere keer om.
Dat is echt een ergerlijk minpunt.
Heb hem nu twee weken maar geloof niet dat dit gaat werken .

Pluspunten

• Droog
  • Stil

Minpunten

• Glazen vallen om
  • Er kunnen geen grote pannen in