LG Tone Free DFP5 Zwart - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 9 reviews die zijn achtergelaten voor de LG Tone Free DFP5 Zwart op Kieskeurig.nl.

Stephanie 17-09-2021

Mooi product voor een fijne prijs!

Geschreven voor: LG Tone Free DFP5 Zwart

Heb deze wireless earbuds een 2 weken mogen testen en over het algemeen ben ik zeer te spreken. Het design is mooi en zwart. De pootjes zijn niet te lang. Het valt gewoon minder op dan witte earbuds.
Doosje is klein, rond en mat zwart met een lampje voor de batterij duur. Men kan trouwens een 24 uur met deze earbuds doen omdat deze worden opgeladen als ze in de houder zitten.
Koppelen van de earbuds met een android telefoon ging snel. Na het uitpakken was het doosje open doen voldoende om te pairen.
De app is erg uitgebreid met opties voor active noice cancelling (ANC) en meeluister modus waar je heel makkelijk omgevingsgeluid kan horen. Ook zijn er equalizer presents in te vinden.
De ANC is voldoende. Natuurlijk nooit zo goed als men bijvoorbeeld van een over wat headset verwacht maar zelf in het vliegtuig blokkeerde het 85% van het motorgeluid wat in mijn ervaring erg rustig aanvoelde.
Qua geluidskwaliteit ben ik redelijk te spreken. Het is niet spectaculair maar slecht ook absoluut niet. Men kijkt naar een draadloos oordopje wat toch premium features heeft en redelijk goede geluidskwaliteit en dat alles voor een mooie prijs.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Compact
  • Goede prijs

Minpunten

• Geluidskwaliteit kan beter

n**f@o**k.com 17-09-2021

Uitstekend geluid maar een matige app

Geschreven voor: LG Tone Free DFP5 Zwart

Ik heb dit product enkele weken mogen testen en hieronder zijn mijn bevindingen.

De verpakking:
Het is ‘gewoon’. Het voelt niet uniek of dat ik geïnvesteerd heb in iets moois en goeds. Voor oortjes met een prijskaartje van rond de €130,- had ik een wat betere onderscheid verwacht. En dat ik daarvan een beter gevoel zou krijgen.
De kwaliteit van het doosje voelt stevig en robuust, dat geeft mij dan wel het gevoel dat het product veilig is opgeborgen.
De informatie op de verpakking is duidelijk en begrijpelijk. Het omschrijft helder wat in de verpakking zit.
Bij het open maken van de verpakking was ik verrast met het formaat van de oortjes-case. Door de verpakking verwachte ik een grotere case. Het materiaal in de deksel van de verpakking laat zien dat LG voorzichtig om wil gaan met haar producten. Het zorgt ervoor dat de case veilig en stevig op z’n plek blijft zitten, dat vind ik dan weer heel prettig om te zien.
De case is klein in diameter maar wel behoorlijk dik en daardoor niet altijd even eenvoudig om mee te nemen. Door de dikte is het soms oncomfortabel. Het materiaal van de case voelt luxe en goed aan. Het heeft wat mij betreft een ideale combinatie van stroefheid en gladheid.
Onder de case tref je 5 extra gel-dopjes.
Deze extra gel-dopjes zijn prettig om te hebben om de best mogelijke pasvorm voor je oor te vinden.
De eenvoudige handleiding laat duidelijk zien welke onderdelen op de case en oortjes zitten. Ook omschrijft het helder hoe de oortjes gekoppeld kunnen worden aan je apparaat.

Free Tone App:
Installeren van de app ging heel eenvoudig. Maar om een connectie met de oortjes te krijgen is mij pas na 3 uur met puur geluk gelukt. Dit is een enorme afbreuk bij een nieuw product. Ik heb uren op het internet moeten zoeken waarom het niet werkt. Helaas heb ik ook niets op internet kunnen vinden dat mij kon helpen een connectie te krijgen met de app. Dus daar is werk aan de winkel voor LG.
In de app kun je zien hoeveel procent de oortjes en de case geladen zijn en is er een verkorte handleiding te vinden. Het is handig om deze handleiding nog even door te nemen.

Andere functies in de app zijn:
1. Meridian equalizer presets
9. Privacy beleid
10. Open source voorwaarden
11. Intelligent sorteren

Design:
Ik vind de oortjes ‘normaal’. Het is geen innovatief of bijzonder design. Ook de kleurenkeuze is zoals velen. Het gebruikte materiaal ziet er ook ‘Normaal’ uit.

Touchpad:
Het is even wennen om te leren waar het touchpad zit maar wanneer je eenmaal gevonden hebt is het gebruik eenvoudig. Er zijn geen complexe tabcodes voor het gebruik en dat is fijn. Bij gebruik krijg je door middel van ‘klik-geluid’ feedback. Afhankelijk van wat je afspeelt is dit soms lastig te horen maar overall werkt dit goed.

Anti Noise Control:
Bij het aanzetten van de ANC (Anti Noise Control) krijg je een deuntje te horen, zo ook bij het ‘toelaten’ van het omgevingsgeluid. Deze deuntjes zijn heel subtiel maar toch goed hoorbaar.
De ANC werkt prima, je kan zelf helemaal afsluiten van het omgevingsgeluid, het geluidskwaliteit in deze setting is ook goed. Met de setting omgevingsgeluid ‘aan’ wordt het hoorbaar wat er in de omgeving gebeurd. Om een gesprek te hebben moet je nog steeds het geluid zachter zetten of uit. Het werk dus prima wanneer je waakzaam wil zijn in een drukke stad of omgeving. Omdat het ‘in-ears’ zijn is het een belangrijke functie om toch de omgeving te kunnen waarnemen.

Comfort:
Het is even uitzoeken wanneer ze het beste in je oor zitten. Eenmaal de juiste manier en de juiste gel-dopjes gevonden te hebben zitten ze comfortabel. Ze zijn licht in gewicht en zijn eenvoudig in je oor te stoppen. Ook na een paar uur gebruik zit het nog steeds comfortabel. Dit vind ik wel een pre bij oortjes. Je moet oortjes toch wel enkele uren achtereen kunnen dragen. Deze oortjes slagen hierin met vlag en wimpel.

Geluid:
Laat ik beginnen door aan te geven dat geluidservaring heel persoonlijk is, dat is nu eenmaal een feit. Laat ik ook aangeven dat ik kritisch ben wanneer het om geluidkwaliteit gaat. Ik onderscheid twee onderdelen, muziek en film. Ik kan zeggen dat voor beide onderdelen deze oortjes goed tot zeer goed scoren.
LG en Meridian hebben er echt wel iets goeds van gemaakt. Wat mij betreft zijn de laag, mid en hoog prima in balans wat de muziek ten goede komt. Dankzij de equalizer van Meridian heb je de mogelijkheid om de geluidservaring aan te passen. Standaard staan de oortjes op immersive en dat is voor mij een prima instelling maar je kan dit ook aanpassen naar Bass Boost, 3D sound stage, Natural, Treble Boost. Voor muziek hebben Immersive en Naturel de voorkeuren.
Voor series en films is er de 3D Sound Stage instelling. Je hoort dat het inderdaad een verbetering is op de kijkervaring maar voor mij persoonlijk zit er te veel bas in. Wanneer Meridian de bas in deze setting een klein beetje aanpast zou deze voor mij perfect zijn voor films en series.
Ik zei al eerder dat geluid erg persoonlijk is, het is dan ook zeer prettig dat Meridian dan ook verschillende equalizer presets heeft. De kans is groot dat jou ideale setting erbij zit. En mocht dit niet zo zijn dan heb je mogelijkheid om een eigen equalizer setting te realiseren.

Microfoon:
De microfoon om te bellen of facetime of andere berichten werkt prima maar heeft een lage geluidskwaliteit. Het klinkt ver weg, blikkerig en of je door een dikke sok aan het praten bent. Je bent weliswaar te verstaan voor de ander maar de geluidkwaliteit is niet goed. LG spreekt over ‘dual microfoon clarity’, dat heb ik of mijn toehoorders niet ervaren.
En dit is jammer voor oortjes in dit prijssegment.

Opladen en batterij:
Het opladen gaat snel een eenvoudig. De oortjes worden snel in de case opgeladen en het opladen van de case gaat ook erg snel. Hier ben ik zeer tevreden over. Het langste dat ik de oortjes achter elkaar in heb gehad is 3 uur. Na een korte periode (20 minuten of zo) de oortje in de case te hebben gehad waren ze weer volop opgeladen.

Conclusie:
Overall zijn de oortjes uitstekend voor het luisteren van muziek en films/series. LG en Meridian hebben echt goed werk afgeleverd aangaande de geluidskwaliteit. Op het laag, mid en hoog klinken de oortjes op elk niveau gewoon goed en er is een prima balans. Waar deze oortjes in excelleren is de bas. De lage tonen zijn in diverse presets in te stellen voor ieders gewenste bas-aanwezigheid. Dus voor de echte basliefhebber zijn deze oortjes perfect. Maar is dit voldoende voor dit prijssegment? Nee! Er zijn in het lagere prijssegment alternatieven met soortgelijke geluidskwaliteiten.
Hoe dan ook voor een goede geluidskwaliteit zit je goed met deze oortjes voor zowel muziek als film/series. Ook de ANC werkt wat mij betreft naar behoren voor deze oortjes. Je kan je goed afsluiten voor het omgevingsgeluid of het toe laten om te luisteren naar wat in de omgeving gebeurd.
Dat de microfoon niet zo’n hele goede kwaliteit heeft begrijp ik niet helemaal binnen dit prijssegment. Maar goed ik ben verstaanbaar voor de ontvanger en de geluidskwaliteit aan mijn kant is heel goed.
Waar het echt enorm mis gaat met deze oortjes is de bijbehorende software voor telefoon of tablet. Wat een drama, in mijn geval met de laatste versie van IOS voor de smartphone en tablet.
Het blijft een loterij of de LG Tone Free app wil verbinden met de oortjes. En juist de software maakt voor mij de prijs/kwaliteit verhouding goed.
Heb je de app nodig? Ik vind van wel!
Vanwege de Meridian speciale equalizer settings. Deze settings zijn een toegevoegde waarde in het beluisteren van muziek en films/series.
En een setting die je gekozen hebt wordt onthouden. Dus als de app geen connectie meer maakt kan je deze dus niet aanpassen. Ook het zelf kunnen aanpassen van de aanraak functies vind ik een mooie toevoeging of het kunnen vinden van de oortjes wanneer je niet meer weet waar je ze gelaten hebt. Maar ja, dan moet de app wel werken.
Ondanks dat mijn oortjes verbonden zijn met mijn device wil hij geen connectie maken met de app. Heel frustrerend.
De enkele keren dat ik de connectie heb kunnen maken werkte de app overigens wel goed en biedt deze echt meerwaarde.
Zonder de app vind ik dat de oortjes duur en eigenlijk onbruikbaar zijn. De app biedt juist de toegevoegde waarde qua prijs/kwaliteit verhouding.

• Specifiek de bas tonen
  • Comfort
  • De app (wanneer hij werkt)
  • Formaat

Minpunten

• De Free Tone App
  • Iets te dikke opbergcase
  • De Free Tone App (ja 2x - moet echt beter)

RuudO 17-09-2021

Prima oortjes met noise cancellation

Geschreven voor: LG Tone Free DFP5 Zwart

Ik heb de oortjes 2 weken mogen testen.
Voor het testen heb ik zowel mijn telefoon als pc gebruikt.

Fysieke eigenschappen
De oortjes worden geleverd in een mooie compacte case, die tevens laadstation is. De case is via USB-c aan te sluiten op een usb lader.
Oortjes blijven prima zitten, en irriteren niet. Onder een motor helm zaten ze iets minder prettig.

Geluid
Geluidskwaliteit is zeer goed, in hoeverre Meridian hieraan bijdraagt is mij niet duidelijk.
Mocht je de tonen willen veranderen, dan kan dit. Naast 5 vaste (en prima) instellingen, kun je zelf ook 2 variaties maken mbv de equilizer.
Hiervoor moet je wel de app op je telefoon installeren.

Gebruiksgemak
Aansluiten en installeren van de oortjes op zowel telefoon als pc is simpel.
Voor de telefoon is een fijne app ontwikkeld, waarmee je allerlei zaken kunt instellen, zoals geluid, touchpad functies, noise cancellation en fluisterfunctie.
Ik vind het jammer dat voor de pc geen software is, om dit te regelen. Ik gebruik ze regelmatig ook op mijn pc.

Noise cancellation
Dit was mijn eerste ervaring met NC. Je merkt duidelijk het verschil in de verschillende modi, en de gespreksstand versterkt ook duidelijk stemmen. Zonder muziek, werken ze feitelijk als versterker.
Motor geluid konden ze niet wegfilteren, maar wellicht was dat ook teveel gevraagd.

Conclusie
Prettige compacte oortjes, super geluid, en zeker een aanrader.
Ondersteunende software op een PC zou het nog beter maken.

Pluspunten

• ontwerp
  • geluidskwaliteit
  • verbinding
  • gebruiksgemak

emielvanbussel@icloud.com 15-09-2021

Hele fijne draadloze oortjes

Geschreven voor: LG Tone Free DFP5 Zwart

De afgelopen twee weken mocht ik de LG Tone Free DFP5 testen. De draadloze oortjes komen in een kleine maar stevige verpakking. In de verpakking zijn naast de draadloze een laad station, manual, extra oordopjes en een oplaadkabel te vinden.

Om te beginnen met het uiterlijk. De draadloze oortjes komen in een mooie laadstation. Wat handig is voor de reizigers is dat de oortjes opgeladen kunnen worden door ze in heet laad station te doen. Oftewel om de oortjes op te laden hoef je ze niet met een kabel aan het stopcontact op te laden. Zelf vind ik de batterij duur van max 8 uur aan de korte kant.

De oortjes hebben ook nog een paar handige functies. Bij gebruik is een aanrader om echt de bijbehorende app te downloaden hierin kan je van alles aanpassen naar jou behoeftes. Denk hierbij aan wat het knopje op de oortjes moet doen bij het indrukken of wil je want aanpassen aan de audio wil je iets meer bass? dat is allemaal geen probleem en gemakkelijk aan te passen in de app. Een functie wat ook zeker niet vergeten mag worden is de noise cancellation. Zelf vind ik dat de noise cancellation een beetje tegen valt ik merk persoonlijk geen significant verschil als hij aan of uit staat.

Dan nu het belangrijkste de audio kwaliteit. Zoals ik al eerder aangaf kan je in de app behoorlijk wat aanpassen aan het audio gedeelte. In de app zijn er vijf voorgeprogrammeerde programma's om uit te kiezen. Zijn deze vijf programma's nog niet goed genoeg dan je ook je eigen preset maken aan de hand van een equalizer. Zelf vind ik als je even een beetje speelt met de equalizer de audiokwaliteit van de oortjes erg goed. Ik zou daarom zeker de oortjes aanraden omdat je ze zo goed kan aanpassen op jouw audio smaak.

Pluspunten

• Equalizer in de app
  • mobiele laadstation
  • Flexibiliteit in de app

Minpunten

• Batterij duur
  • Noise cancellation had beter gekund

MvZ 15-09-2021

Goede kwaliteit oortjes met fijne pasvorm

Geschreven voor: LG Tone Free DFP5 Zwart

Heb deze oortjes mogen testen en ze hebben mij enorm verbaasd. Je kan een bijbehorende app downloaden en daar kan je de mogelijkheden van de oortjes heel makkelijk in aanpassen.

De kwaliteit van het geluid is goed, goede bass aanwezig. Ook is de microfoon goed, reed er mee in onze auto zonder carkit, maar ik was goed te verstaan.

De active noise cancellation doet ook goed zijn werk, ik hoorde mijn muziek erg goed ondanks dat er 2 kinderen aan het spelen waren.

Verbinding maken met de oortjes gaat erg makkelijk, zodra je de Bluetooth aan zet, komen de oortjes in beeld en is de verbinding zo gemaakt.
De batterij gaat lang mee en in het bewaardoosje laden de oortjes gelijk weer op. Ook deze is makkelijk op te laden met een usb-kabel.

De oortjes blijven goed zitten, dit is meestal een ramp bij mij. Er worden verschillende pasvormen hiervoor meegeleverd.

Pluspunten

• Mooi geluid
  • Makkelijk te bedienen
  • Fijne pasvorm

Marianne 15-09-2021

Ortjes LG Tonen Free DFP5 die omgevings geluid reduciert

Geschreven voor: LG Tone Free DFP5 Zwart

Als tester van dit product had ik vooraf de hoop dat ik minder ruis ( lees geluid van de buren!) zou hebben. Daarin ben ik niet teleurgesteld. Toen ik de oortjes kreeg, ben ik gelijk gaan kijken hoe e.e.a. werkt. Want bij deze oortjes zitten , in vergelijking met mijn oortjes met snoertje, meer mogelijkheden. Ik heb op het apparaat (bijv. tablet, telefoon) bluetooth aangezet. Vrijwel direct komt er een pop-up van de LG tone freeDFP5 zwart tevoorschijn om een app te downloaden. In die app heb je verschillende mogelijkheden om dat programma in te stellen waar je op dat moment naar wilt luisteren en vooral wat jezelf het mooiste vind klinken!.

Zo heb je ook een paar instellingen van de oortjes waarbij je het omgevingsgeluid kunt laten verminderen zodat je volop kunt genieten van datgene wat je luistert. Ik vond het bijv. Heel mooi om naar een concert te luisteren waarbij je het gevoel kreeg in de zaal zelf te zitten
En bij een luisterboek was het prettig luisteren omdat ik nu het boek door kon blijven luisteren terwijl mijn stoomstrijkijzer sissend stoom liet ontsnappen. Door dat geluid miste ik vaak stukjes van het verhaal en door het de oortjes in te stellen met geluidsvermindering hoorde ik nu het hele verhaal.

Het instellen van de verschillende mogelijkheden kan je via de app doen maar je hebt ook de mogelijkheid om dit te doen door tikjes te geven tegen de oortjes.
Met dat tikjes geven had ik even moeite want al snel tikte ik te snel of te langzaam maar dat is een kwestie van een paar keer doen en dan weet je welke tikjes je nodig hebt om te luisteren naar het programma wat je het mooiste vind.

Ik wil ook nog melden dat het ontwerp echt heel goed is gedaan. Was ik bang de oortjes gelijk te verliezen zodra ik ze in zou doen zonder snoertjes, maar dat is me echt meegevallen. Zodra ik ze in had gedaan , bleven ze gewoon zitten. ( Zelfs tijdens het eten zaten ze er nog in, ik had het niet eens in de gaten op dat moment)

Ik heb ze zelf als langste tijd ca. 2,5 uur in gehad toen ik naar een boek luisterde, maar dat zal persoon verschillen hoelang je ze kunt dragen zonder enige irritatie gevoel. ( Nu lijkt het of ze mij na 2,5 uur irriteerde maar dat is niet zo. Maar ik had nog wat anders te doen als luisteren:)).

Het opladen van de oortjes gaat via een snoertje met een USB aansluiting. Je hebt dus een stekkerdoos nodig waarbij deze aansluiting zit en anders is het op te laden via een laptop of een USB oplader.

Pluspunten

• Het Geluid
  • Draagt comfortabel
  • Piepgeluid uit de oortjes
  • Omgevingsgeluid verminderen

Minpunten

• De piepjes klinken erg zacht om ze te vinden

Oscar 13-09-2021

Aanrader voor wie kwaliteit en comfort zoekt

Geschreven voor: LG Tone Free DFP5 Zwart

Afgelopen weken heb ik de LG Tone Free DFP5 mogen testen en als ik het zou moeten samenvatten dan zeg ik : WOW.

De oordopjes zijn zeer licht en liggen lekker in het oor. Ook tijdens het sporten en zweten zijn de oortje niet gaan irriteren.
Koppelen met je telefoon of met je PC gaat zeer simpel, geluidskwaliteit van muziek is zeer goed, waarbij voor mij de bas iets meer had gemogen. Met de app op je telefoon kan je de equalizer wel iets aanpassen.

Ook de oortjes gebruikt voor Teams overleg en ook daarbij zeer positief verrast. De spraakkwaliteit is goed een de omgevingsgeluiden worden er redelijk uitgefilterd. In combinatie met het feit dat de batterij zeer lang mee gaat (meer dan 16 uur) is het ideaal voor de thuiswerker die geen draadjes vast wilt zitten aan zijn bureau.
Als headset voor een telefoongesprek vond ik de kwaliteit iets minder, er zat wat galm in.

De slimme en handzame opbergdoos is tevens het oplaadstation en de oortjes zijn in korte tijd weer opgeladen.

Een echte aanrader voor wie gaat voor (geluids)kwaliteit en comfort.

Pluspunten

• Comfort
  • Goed geluid
  • Lange batterijduur
  • equalizer via app te bedienen
  • snel opgeladen

Minpunten

• niets

Michelle 12-09-2021

Kwalitatief goede oortjes

Geschreven voor: LG Tone Free DFP5 Zwart

Afgelopen weken heb ik de LG Tone Free DFP5 mogen testen. Ik ben erg enthousiast over de kwaliteit en het design. Er zijn 3 maten siliconen oordopjes meegeleverd, waardoor de pasvorm voor ieder oor goed zou moeten zijn. De oortjes bleven in mijn oren goed zitten.

De bluetooth oortjes zijn makkelijk te koppelen aan zowel laptop als telefoon. Als je de bediening door hebt, is deze ook best simpel.

De active noise cancellation werkt goed en kun je op de oortjes zelf bedienen. Buiten (ik woon aan een weg) filtert het ca. 80% van het omgevingsgeluid. De kwaliteit van het geluid is ook goed en helder. Waar ik het meest enthousiast over ben is de microfoon. Ik heb tijdens de testperiode meerdere Teams-gesprekken gevoerd met de LG Tone Free oortjes. Mijn collega gaf aan dat ik veel beter verstaanbaar ben. Zelfs de omgevingsgeluiden van buiten waren volgens haar veel minder dan wanneer ik de beraadde oortjes van mijn telefoon of de microfoon van mijn laptop gebruik.

De batterijduur is 22 uur. Ik heb meerdere dagen gebruik kunnen maken van de oortjes, zonder deze op te hoeven laden. Het laden gaat ook snel (ca.1 uur).
Ik zou dit product aanraden aan familie en vrienden.

• Goede kwaliteit
  • Helder geluid
  • Kwalitatief goede microfoon

Dimitri Kasztanovics 12-09-2021

Topper!

Geschreven voor: LG Tone Free DFP5 Zwart

Waanzinnig goede oortjes! De batterijduur is uitermate goed; zelfs bij intensief gebruik (voornamelijk muziek op volle sterkte).
Plus: Ruisonderdrukking werkt prima
App is heel duidelijk en handig
Oplaadbaar met (snel)lader
Alle knopjes zijn instelbaar
Min: touchpad zit beetje ongelukkig
Zware bass is niet geschikt (gekraak)
"vind mijn oortjes" optie is overbodig
Samenvatting: prijs/kwaliteit is heel gebalanceerd, een aanrader voor wie toch dat ietsje meer wilt!

Pluspunten

• batterijduur
  • ruisonderdrukking
  • herlaadbaar met (snel)lader
  • handige app om knoppen in te stellen
  • veel bewegingsvrijheid

Minpunten

• touchpad positie is een beetje ongelukkig
  • "vind mijn oortjes" functie is totaal overbodig