JURA E8 Platina zwart - Reviews

tile-Aantal kopjes
2 kopjes per keer
Kleur(en)
zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 31 reviews die zijn achtergelaten voor de JURA E8 Platina zwart op Kieskeurig.nl.

E. Soer 23-11-2017

Lauwe espresso en koude Lattes Jura onwaardig

Geschreven voor: JURA E8 zwart

Na jarenlang met een Ranchilio Sylvia te hebben gewerkt overgestapt op deze volautomaat van Jura. Het gemak en de vormgeving sprak ons aan.
Na drie weken al de eerste problemen die niet weggingen. De espresso werd nooit warmer dan 60-65 graden uitstroom temperatuur. Om over de ristretto maar te zwijgen. Machine terug naar Jura. Niks mis mee volgens hen. Wij hadden geen geijkte thermometers dus maten verkeerd. Okee dachten wij weer proberen. Probleem niet opgelost en dus de machine weer retour. Wij filmpjes sturen naar Jura met een geijkte thermometer waarop duidelijk te zien is dat de uitstroom temperatuur veel te laag is. Na vier weken vakantie de machine weer retour. Probleem wordt genegeerd en afgewezen. Wij gaan eens een latte maken (iets wat wij normaal niet drinken) en wat blijkt de melk schuimt niet en wordt maar 38 graden warm. Ongelooflijk. Er komt iemand van de winkel bij ons langs om dit mee te maken en die stelt net als ons vast dat er iets niet goed is. Machine voor de derde keer naar Jura binnen 5 maanden. Nu met de man van de winkel erbij. Voorstel is om het thermoblock te vervangen en de melkmond. Dit in een nieuwe machine!!!! Wij hebben er geen vertrouwen meer in en vinden dat een machine van 1200 euro nooit zoveel gebreken mag vertonen. Ook is de respons van Jura aanmatigend door af te wijzen dat er iets is terwijl er hard bewijs voor is. Nu de machine maar teruggegeven aan de winkel en hopen op een coulante regeling. Voor ons nooit meer een Jura.

Pluspunten

• Vormgeving
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Lauwe espresso
  • Koude melkspecialiteiten
  • Service Jura Ned.

CrazyQrew BBQ 09-08-2016

Jura E8 t.b.v. catering opdrachten

Geschreven voor: JURA E8 zwart, chroom

Nadat wij met de vraag belast werden of we ook de koffie wilde verzorgen tijdens 1 van onze Big Green Egg catering opdrachten heb ik mijn eigen Jura F90 meegenomen. Gek genoeg wisten wij niet beter dan deze koffie, maar onze opdrachtgever was lyrisch over de koffie die we schonken. Dit herhaalde zich enkele keren, en daarop besloten we de koffie ook op te nemen in ons aanbod. Omdat de huidige F90 reeds enkele jaren dienst had gedaan hebben we derhalve uitgekeken naar een nieuwe Jura. Om precies te zijn de E8 welke een directe opvolger is van voornoemd model.

Bij de eerste ingebruikname viel gelijk op hoe verfijnd de techniek in loop van jaren geworden is. Niet alleen is de E8 een zgn. vol-automaat, maar ook de cappuccinatore is veel verfijnder. Verder valt op hoe gebruiksvriendelijk de E8 is, terwijl de F90 dat ook al was. Voor ons was van belang dat de automaat snel was, en indien mogelijk ook stiller. Beide zijn we louter positief over. Wat ons betreft weet Jura zichzelf te overtreffen met de E8. Naast de vriendelijke prijs is het ook (eindelijk) mogelijk om bij de "goedkopere" modellen accessoires aan te kopen. Hetgeen bij de F90 niet het geval was, al is dat wellicht te wijten aan het generatieverschil.

Wij hopen in ieder geval veel mensen kennis te kunnen laten maken met de onovertroffen kwaliteit van Jura.

De duurzaamheid betreffende de E8 kunnen vooralsnog niet beoordelen, maar uitgaande van de F90, die maar liefst 21000 bakjes probleemloos bereid heeft...durven we deze wel een '8'te geven. Een 8 omdat een Jura toch wel regelmatig functioneel onderhoud nodig heeft, maar niet meer of minder dan gebruikelijk als we het afwegen tegen de DE automaten.

CrazyQrew BBQ

E Luyten 29-01-2018

Lauwe cappuccino

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Jura E8 een week in bezit, teleurstellend.
Espresso is prima, cappuccino en cafe latte lauw.
Opgeschuimde melk wordt niet warmer dan 40 graden.
Jura gebeld, probeert het met een slap gerhaal over mengverhouding koffie en de melk.
Nog geen oplossing, wordt terug verwezen naar de Kaldi waar het apparaat vandaan komt.
Indien geen oplossing gaat het apparaat terug naar de leverancier.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Espresso
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Melk wordt niet warm
  • Klacht wordt niet serieus genomen

Gerard 21-05-2018

Beste Luyten,
Is het probleem inmiddels opgelost? Onze machine heeft namelijk hetzelfde euvel en ook ons wordt gezegd verhouding koffiebonen en melk en soort melk. Ons inziens is er een probleem met het opschuimen ..
Gerard

Tom 24-01-2018

Toevoeging aan eerdere beoordeling van Tom

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Tom: Nog een kleine toevoeging aan mijn oude beoordeling.
Ik ben in de loop van het jaar achter gekomen dat de kleur en sterkte van een kop koffie niet overeenkomen als je de koffie per 1 tegelijk zet, vergeleken met 2 tegelijk. De koffie die je met 2 tegelijk zet ziet eruit als en smaakt naar 'donkere thee'. Hierover heb ik jura klachtenservice opgebeld, alle instellingen doorlopen, geen effect. Zij hebben hem toen (kosteloos) opgehaald en nagekeken. Intern nog wat afstellingen gedaan met de molen maar het resultaat was hetzelfde. Volgens hen komt dit omdat er maximaal 16 gr. bonen tegelijk gemaald kunnen worden. Zodra je van een sterke kop koffie houdt wordt er voor 1 kopje meer meer dan 8gr gebruikt en dit kan dus nooit verdubbeld worden. Conclusie voor mij is dat ik de functie voor het zetten van 2 kopjes koffie tegelijk dus niet kan gebruiken. Vooraf is mij dit niet verteld en het verbaasd mij dat zo'n duur apparaat deze forse beperking heeft. Deze beoordeling gaat puur over deze functie, andere beoordeling zegt wat over de rest van het apparaat.

Minpunten

• 2 koppen koffie functie

Tom 19-09-2017

Top apparaat

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Heb dit apparaat nu een half jaar en ben uiterst tevreden. volautomatisch, mooi design. Makkelijk schoon te houden. En uiteraard erg lekkere ristretto, espresso, koffie, cappuccino, latte macchiato en flat white. Alles makkelijk in te stellen naar eigen wensen.
Beetje lawaaierig en tikkeltje aan de prijzige kant maar dit is het apparaat zeker waard.

Pluspunten

• volautomatisch
  • design

Minpunten

• prijs

Evi 09-09-2018

Lauwe cappuccino

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Aanvankelijk waren we heel blij met ons nieuwe koffieapparaat, waar we lang voor gespaard hadden. Helaas blijkt de cappuccino lauw. Heel jammer, zeker voor zo'n dure machine. We waren afgegaan op het oordeel van de Consumentenbond, maar hier had men echt kritischer moeten zijn.

Minpunten

• Cappuccino lauw
  • Duur

J. Karelse 10-04-2018

Teleurstelling

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Mooie machine en de koffie smaakt goed maar zodra een latte of cappuccino gemaakt wordt krijg je een lauw bakje voorgeschoteld. Voor deze prijs moet dit niet kunnen. Jura onderkent dit probleem helaas niet. Intussen heb ik de klacht vaker gehoord en volgens mij is het gewoon een ondermaats model als het op een latte macchiato/espresso aankomt. Een machine die de melktemperatuur apart kan instellen is helaas fors duurder. Voor mij is het onbegrijpelijk dat deze machine zo goed uit de consumentenbond test gekomen is. Gelukkig kon binnen 14 dagen de machine terug gebracht worden. Mijn siemens eq.9 voldoet gelukkig prima.

Pluspunten

• mooie machine
  • espresso smaakt prima

Minpunten

• latte macchiato/espresso lauw

Tim 13-01-2019

Lekkere koffie

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Ik heb deze machine gekocht omdat hij lekkere koffie geeft. Helaas blijkt na aankoop dat niet alleen da aanschafprijs hoog is. Ook de bijbehorende waterfilters zijn erg duur. Een kopje koffie wordt er €0,10 duurder van. Dat is gewoon veel. De weg naar goedkopere waterfilters heeft Jura afgesloten door ze uit te rusten met een chip. Die chips hebben universele filters niet dus moet je die van Jura aanschaffen. Ze kosten bijna €15 en moeten na 150 kopjes worden vervangen. Jammer dat Jura op die wijze haar klanten benadeeld. Daarnaast is de bijbehorende App feitelijk onbruikbaar. Als er instellingen mee in de machine worden aanpast, zijn die na het opnieuw opstarten weer weg. Ik heb de machine 4 maanden en kan het verdienmodel van Jura niet waarderen.

Pluspunten

• Goede koffie

Minpunten

• Hoge aanschafprijs
  • Dure waterfilters
  • Display geeft veel soorten koffie, zoekplaatje
  • Display niet aan te passen

Christa 01-01-2019

Jura e8

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Gekocht in de kaldi winkel. Makkelijk in onderhoud. Makkelijk te bedienen . Heerlijke koffie.alleen mag de koffie heter dit lossen we zelf op door met heet water te vullen
Je kunt de koffietemp aanpassen maar zelfs op heetste stand niet echt heet bij de cappucino
Soms schuimt de melk niet goed maar dit is makkelijk op te lossen door extra reinigingsbeurt.

Pluspunten

• Makkelijk te bedienen
  • Makkelijk te reinigen
  • Ziet er mooi uit

Minpunten

• Koffie niet echt heet
  • Je kunt geen 2 cappucino tegelijk zetten

John 02-06-2018

Goede uitstraling

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Machine bevalt redelijk goed, alleen zoals algemeen bekend is de koffie waar melk bij wordt gebruikt lauw, en ik denk niet dat Jura hier iets mee doet om de eenvoudige reden dat ze dat niet kunnen.

Pluspunten

• automaat
  • uiterlijk

Minpunten

• lauwe melk

EALuyten 02-03-2018

Vervolg review 29-01-2018

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Nu een maand verder, inmiddels een nieuwe machine gekregen via goede service van Kaldi Leeuwarden. Helaas is de melktemperatuur en melkschuim nog niet naar tevredenheid. Klacht wordt serieus genomen, Kaldi gaat overleggen met Jura.
Hopelijk volgende week een oplossing

Pluspunten

• Espresso perfect

Minpunten

• Melk lauw
  • Melkschuim schraal

Koffieboertjes 02-04-2018

November 2017 een Jura E8 aangeschaft. De "Mercedes" onder de koffiemachines met naast de diverse koffies ook Cappuccino en Late Macchiato. De koffie is lekker, maar al na een paar Cappuccino's was duidelijk dat deze niet warm genoeg zijn. Na overleg met de winkel Kaldi in Leeuwarden, hebben we met een goede vloeistoffen thermometer de temperatuur van de melk gemeten. Na 10 metingen blijkt de temperatuur van de melk tussen de 40 en 45 graden te zitten. De temperatuur van de koffie is 70 - 75 graden. De resulteert in een te koude Cappuccino. Overleg gehad met Jura in Zoetermeer (een lauw overleg, net als de melk) en de machine retour gestuurd, omdat de Jura helpdesk het verwarmingselement wil vervangen. Intussen een leenapparaat (Type ENA 5) gekregen, die precies dezelfde lauwe melk maakt. Maand later een antwoord van de Jura helpdesk gekregen. Het verwarmingselement functioneert niet goed, we krijgen een nieuwe E8 machine opgestuurd. Deze moet warmer melkschuim maken. Bij deze nieuwe machine hebben we natuurlijk weer de temperatuur van het melkschuim gemeten en deze blijft tussen de 40 en 45 graden ( te laag ). Het lijkt er op dat Jura met dit procédé de melk niet goed warm krijgt om een lekkere cappuccino te maken. Koffiewinkel Kaldi in Leeuwarden heeft nog een geavanceerde Profi cappucinatore melkuitloop opgestuurd, maar dit mocht ook niet baten. Morgen gaan we met de machine naar de koffiewinkel in Leeuwarden om te overleggen of er nog andere mogelijkheden zijn. Tot nu toe zijn we teleurgesteld in de Jura E8 koffievolautomaat.

ELuyten 07-04-2018

Jura E8 retour Kaldi, melk en melkschuim niet naar tevredenheid, temperatuur te laag, en schraal schuim. Met bijbetaling omgeruild voor een demo Jura Z6. Melkschuim en melkthemperatuur is bij deze machine wel goed, met dank aan Frank Postma van Kaldi Leeuwarden, heeft z’n best gedaan om de zaak op te lossen. Telefoondienst Jura stelt teleur met inadequate medewerkers.

Koffieboertjes 23-04-2018

Lekkere koffie, melkschuim te koud, cappuccino te koud

Geschreven voor: JURA E8 zwart, chroom

Deze volautomaat koffiemachine uitgezocht omdat hij naast espresso/koffie ook cappuccino maakt. Onze verwachting werd niet gerealiseerd. De cappuccino vonden we keer op keer te koud.
We hebben de nieuwe machine uitgetest gedurende een maand en telkens de temperatuur van de melk gemeten. Deze zat tussen de 40-45 graden, en dat levert dan een te koude cappuccino (60 graden) op. Contact opgenomen met de winkel waar we hem gekocht hebben (Kaldi in Leeuwarden), die ons adviseerde om de Helpdesk van Jura in Zoetermeer te bellen. Hun reactie was lauw (net als de melk) en afwijzend. Na wat telefoontjes over en weer is besloten een leenapparaat op te sturen en de E8 volautomaat terug te halen. Het leenapparaat maakte dezelfde lauwe cappuccino. Na een maand kregen we een telefoontje van de Jura helpdesk dat onze E8 onderzocht was en dat het verwarmingselement niet goed functioneerde. We kregen een nieuwe E8 volautomaat opgestuurd. Misschien raadt u het al, maar dit nieuwe apparaat kon ook geen warme cappuccino maken. Het Jura procédé om met stoom melkschuim te maken die warm genoeg is werkt niet. We hebben Kaldi Leeuwarden dit verteld. Hij heeft onze klacht serieus genomen en gezegd dat hij ons voor het aankoopbedrag van de E8 geen Jura koffieautomaat kan aanbieden die melkschuim kan maken die warm genoeg is. Er is wel een Jura machine die twee verwarmingselementen heeft en dus warmere melkschuim kan maken. De meerprijs is wel 1000.= euro. Hij heeft onze machine teruggenomen en het geldbedrag terug gestort. Daar waren wij blij mee. We gaan ons verder oriënteren en waarschijnlijk een koffievolautomaat van Jura kopen en dan met een losse melkschuimer cappuccino maken.

Pluspunten

• mooi design
  • compact
  • koffie malen maakt niet zoveel geluid
  • lekkere espresso/koffie

Minpunten

• geen warm melkschuim
  • slechte communicatie vanuit helpdesk

E8 lauwe cappuccino/latte 16-04-2018

bij onze E8 ook lauwe cappuccino en latte

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Ook bij ons is de koffie prima van temperatuur maar de cappuccino en latte zijn lauw (al meteen na aankoop van het apparaat). Ik warm nu eerst de melk op in de magnetron, zodat ik warme cappuccino heb; dit kan toch niet de bedoeling zijn. Heeft iemand ervaringen waarmee dit opgelost kan worden?

Minpunten

• cappuccino/latte lauw

Gonny Gerritsma 04-11-2019

Lauwe cappuccino voldoet aan norm zegt jura

Geschreven voor: JURA E8 zwart, platina

Erg jammer, dat de cappuccino slecht 45 graden is. De koffie is heerlijk, zonder twijfel, maar de 45 graden van de cappuccino is gewoon koud. Volgens diverse koffiebranders hoort de geschuimde melk tussen de 60 en 70 graden te zijn, en bij deze machine kun je met gemak je vinger in de melkstraal houden. Volgens Jura is dit binnen de norm, maar die hebben ze zelf verzonnen. Volgens diverse websites is die 60 a 70 graden nodig om die zoete smaak uit de melk naar boven te halen.

Jura kan het gewoon niet warmer krijgen, en dan is het zonde van je geld, ze zijn niet goedkoop deze machines.

Pluspunten

• Mooi om te zien
  • Kan twee kopjes tegelijk doen
  • Vers gemalen bonen

Minpunten

• Lauwe cappuccino
  • Klantenservice kan dat niet oplossen
  • Handleiding klopt niet mbt schoonmaken

Nicole 14-10-2019

Heerlijke koffie en een stijlvol apparaat

Geschreven voor: JURA E8 Platina zwart

Het apparaat wordt geleverd in een doos waarbij direct duidelijk is dat het koffie apparaat, waar ik erg naar uitkeek, is aangekomen. De doos geopend en aan de hand van het boekje met duidelijke instructies het apparaat in elkaar gezet. Dit ging eenvoudig. Het apparaat ziet er mooi en stijlvol uit. Het touchscreen is mooi en eenvoudig te bedienen. Je voorkeursinstellingen voor sterkte van de koffie en hoeveelheid melk kun je instellen. Bij de eerste keer koffiezetten koste dat wat tijd om het uit te zoeken. Daarna was dat bekend. En opgeslagen. Het instellen van de taal en de hardheid hoeft maar een keer. De wateropslag is groot. Met die hoeveelheid kun je flink wat kopjes koffie maken. Ook het reservoir voor de koffiebonen is groot.

Het zetten van het eerste kopje koffie was een feest, Het zag er mooi uit met een crème laagje. Ook de cappuccino en latte macchiato smaken goed. Mooi schuim zit er op en precies in te stellen hoeveel seconden melk en hoeveel ml. koffie je erin wilt hebben. Het laatste laagje schuim na het opdrinken heb ik eruit gehaald met een lepeltje. Heerlijk.
De koffie keuzes zijn: koffie, 2x koffie, cappuccino, latte macchiato, warme melk, heet water, ristretto, 2x ristretto, espresso en 2x espresso .

Bij de koffies zonder melk kun je de uitloper gebruiken in het midden. Deze is in hoogte verstelbaar. Dit maakt dat espresso kopjes en ook grote mokken er goed onder passen. Bij de koffies met melk kun je de uitloper aan de rechterkant gebruiken. Deze is eveneens in hoogte verstelbaar. Het slangetje sluit je aan op de melk. Het zetten van koffie met melk maakt iets meer geluid dan zonder melk. Beide zijn geluidsniveau zeer goed.

Het schoonmaken van de machine is gemakkelijk. Het apparaat geeft het aan zodra actie benodigd is. Het verwijderen van het waterreservoir gaat door het klepje omhoog te doen en het handvat omhoog te doen. Daarna gaat het eruit halen eenvoudig. Het bijvullen van het waterreservoir onder de kraan is wat lastiger door de grootte ervan. De kraan kan er niet goed boven waardoor ik het reservoir schuin moeste houden. Het terugplaatsen van het waterreservoir blijft lastig. Ik kreeg deze niet gemakkelijk teruggeplaatst. Na een aantal keer opnieuw proberen krijg ik deze strak tegen het apparaat aan gezet en kan de klep erboven goed dicht.
Na het gebruik van melkproducten was het eenvoudig om de opschuimer schoon te maken. Dit stuk is eenvoudig te verwijderen en net als het kunststof slangetje makkelijk onder de kraan te reinigen. Ook wordt aangegeven als de wateropvangbak geleegd dient te worden. Hier kan veel water in waardoor het niet zo vaak gedaan hoeft te worden. De grootte van de waterbak maakt het wat lastig zonder morsen weg te brengen.

Pluspunten

• Stijlvol apparaat
  • Eenvoudig te bedienen
  • Veel ruimte voor koffiebonen ern grote wateropslag
  • eenvoudig schoon te maken
  • heerlijk koffie, cappuccino en latte macchiato

Minpunten

• waterreservoir past niet goed onder de kraan
  • dure accesoires

Ester Kleinherenbrink 13-10-2019

mooie uitstraling

Geschreven voor: JURA E8 Platina zwart

het apparaat ziet er strak uit, en neemt niet al teveel ruimte in. Het installeren en voorbereiden van de machine nam wel veel tijd in beslag. Maar toen de machine eenmaal klaar was, smaakte de koffie erg goed. Ook de flat white is een succes. De restwaterbak ziet er goed uit, en kan veel koffie afval opvangen. Een prima apparaat voor lekkere koffie. De touch screen vind ik wat minder in gebruik,doordat je elke keer het volume moet aanpassen.

Pluspunten

• lekkere koffie
  • mooi design

Minpunten

• touch screen
  • dure accesoires

Eric 13-10-2019

Jura E8 platina

Geschreven voor: JURA E8 Platina zwart

Onze eerste indruk van het apparaat was meteen zeer positief. Bij het uitpakken van de doos waren we meteen onder de indruk. Een erg mooi en strak design.
Voor gebruik moeten er een aantal handelingen uitgevoerd en ingesteld worden zoals het meten van het hardheid van het water. Dit is het allemaal makkelijk in te stellen en alles staat duidelijk beschreven in de gebruiksaanwijzing.
Het touch screen is in kleur en makkelijk te bedienen. Het keuze menu van het apparaat is vanzelfsprekend. In het beginscherm komen de meest gebruikte keuzes te staan wat het zetten van favoriete koffie erg makkelijk maakt.
Alle specialiteiten zijn naar wens in te stellen, zoals koffie sterkte, temperatuur en hoeveelheid melk. Hierdoor kan aan ieders wens voldaan worden. De koffie smaakt echt heerlijk.

Nadeel is wel dat bij cappuccino eerst de melk komt en daarna pas de espresso. Als we eerst espresso maken en daarna melk erbij doen, vinden wij de cappuccino echt lekkerder. Dat kan dus wel, maar is een handeling extra.
Als het water, de bonen of de melk bijna op is, wordt dit niet vooraf aangegeven. Het programma stopt en maakt het niet af als alles bijgevuld is. Hierdoor kan het zijn dat je cappuccino mislukt of dat je een slappe bak koffie krijgt.
Waterreservoir is niet erg groot, maar groot genoeg om steeds met vers koud water lekkere koffie te zetten .
Het apparaat reinigt zichzelf, bij in- en uitschakelen. Er moet dus altijd iets onder staan, om te voorkomen dat je afvalwater reservoir snel vol raakt.
Heet water en melk spetteren, dus is het van belang dat het tappunt zich zoveel mogelijk in het kopje/glas bevind.

Al om al zijn we erg tevreden over dit product. Door het strakke design is het een eyecatcher in de keuken. Daarbij makkelijk in de bediening, veel mogelijkheden en heerlijke koffie.

Pluspunten

• mooi design
  • lekkere koffie
  • gebruiksgemak, makkelijk schoon te maken

Minpunten

• maakt programma niet af na aanvullen

Rutger 13-10-2019

Perfecte koffie, je eigen koffiebar aan huis!

Geschreven voor: JURA E8 Platina zwart

De eerste indruk van de Jura is er een van luxe en kwaliteit; de gebruikte materialen zijn zwaar, veel chroom, bewegende delen als het waterreservoir en deksel van het bonenreservoir passen perfect en geruisloos. Ook in de details komt deze uitstraling terug; iedere keer als je het waterreservoir pakt om te vullen, bij het zware chromen handvat aan de binnenkant, wordt je hier bijvoorbeeld aan herinnerd. Het is een indrukwekkende koffiemachine.

Gelukkig geldt hetzelfde ook voor de koffie die hij maakt. De temperatuur van de koffie is perfect en de verschillende varianten als Latte Machiato en Cappuchino smaken professioneel en zien er ook zo uit. In vergelijking tot onze veel simpelere koffiemachine met bonenmaler is de smaak van de koffie dieper en meer intens. Het voelt alsof je opeens in een koffiebar woont. Wat in vergelijking tot onze machine ook opvalt is het geluid, dat is duidelijk minder tijdens het zetten van koffie of doorspoelen van de machine.

De Jura E8 biedt veel ruimte voor het volgen van je eigen smaak. Niet alleen zijn er veel verschillende varianten koffie mogelijk (12), ook de sterkte, hoeveelheid water en, waar relevant, melk en de pauze om melk en melkschuim te laten schiften zijn instelbaar. Deze zaken stel je in terwijl de Jura de koffie al aan het maken is. Daardoor moet dat vrij snel, wij zouden dat liever de mogelijkheid hebben om dat rustig vooraf instellen. Op sommige punten is het wel handig omdat je kunt bijsturen; instellen van de hoeveelheid melk(schuim) gaat bijvoorbeeld in seconden. Bij de eerste Latte hadden we geen idee wat te kiezen en dan kun je tijdens het maken de seconden nog veranderen. Wanneer je tevreden bent over je instelling kun je ervoor kiezen om die op te slaan zodat de Jura deze de volgende keer als standaard gebruikt. Keuze van koffievariant en instellingen gaat via het touchscreen, ook een mooi en gebruiksvriendelijk detail.

Dat de Jura rekening houdt met je smaak valt na een week ook op in het menu. De eerste vijf koffievarianten staan daar direct en de rest zit iets verder weg in het menu. Na een week valt me op dat ik mijn dubbele Espresso’s en Ristretto opeens tussen de vijf eerste opties staan.
Het schoonmaken van de Jura is grotendeels gemakkelijk. Het hoge afwerkingsniveau helpt daar zeker bij, zowel aan de binnenkant als buitenkant. Aan de binnenkant valt dit bijvoorbeeld op door de deksel op de lekbak die spatten in de machine tegen gaat. De lekbak en bak voor koffie residu zijn groot waardoor je niet zo vaak hoeft te legen, maar het wel iets minder makkelijk loopt naar de gootsteen. Het schoonmaken van de melkdoorvoer is een stuk minder makkelijk en bewerkelijk door veel kleine onderdelen en dient elke dag te gebeuren.

Daaraan gekoppeld zit een minder mooi detail. Het melkreservoir is extern en bij de Jura E8 wordt een reservoir geleverd van doorzichtig plastic dat in uitstraling en stijl niet past bij de machine. Hierdoor wordt je eigenlijk gedwongen om de glazen of gekoelde variant erbij aan te schaffen. Dit vind ik voor een machine in dit prijssegment wel echt een minpunt, de glazen variant of in ieder geval een beter passend reservoir had er standaard bij mogen zitten.

Kortom de Jura E8 doet zijn eerste indruk eer aan; een indrukwekkende machine die kwaliteit uitstraalt, in zich herbergt en je in vloeibare vorm laat proeven; na twee weken verrast de smaak van de koffie me iedere keer nog steeds. Op sommige punten is de machine wat overdreven; het ledlampje bij de koffie uitlaat dat oranje wordt als hij koffie zet vind ik bijvoorbeeld zinloos en ietwat afbreuk doen aan de ingetogen kracht en kwaliteit die de Jura E8 zo indrukwekkend maakt.

Pluspunten

• perfecte koffie in 12 varianten
  • onthoudt je smaak en voorkeuren
  • topklasse bouwkwaliteit
  • gebruiksgemak

Minpunten

• melkreservoir
  • schoonmaken melkdoorvoer
  • ledlampje in koffie uitlaat

Menzo 12-10-2019

Lekkere koffie uit een stijlvolle machine

Installatie:
We beginnen bij het begin, uitpakken en installeren. Altijd leuk, nieuwe gadgets.
Het uitpakken en installeren wijst zich vanzelf. De uitleg in het boekje is duidelijk en leid je stap voor stap door de installatie heen.
Het touchscreen is aan het begin wat lastig te bedienen, maar na wat tijd wen je eraan.
Al blijft het touchscreen wel een van de minpunten van het apparaat, omdat soms je touch niet wordt geregistreerd en je meerdere keren moet drukken. Binnen 15 minuten heb je de machine aan het werk en kan je aan de koffie.

Eerste indruk:
De machine ziet er strak uit, zelf mijn vriendin die niet van koffie houdt, vindt het een aanwinst vanwege het design en geluidsniveau.
Alles is netjes afgewerkt en ziet en voelt degelijk. Tijdens het maalproces en tijdens het zetproces is de machine redelijk stil. Tijdens het malen +/- 70dB voor enkele seconden en tijdens het zetten +/- 50dB.

Gebruik:
Het opwarmen van zowel het water voor de koffie als voor de melkschuimer gaat snel. Dit geldt ook als de machine aangezet wordt.
De machine heeft 12 verschillende koffie opties, en dit allemaal automatisch. Gewone koffie, Espresso, Ristretto maar de machine kan ook eenvoudig een Macchiato of Flat White maken. Je kan binnen de verschillende opties, in het geavanceerde menu, verder verschillende dingen aanpassen, zoals de koffie sterkte, hoeveelheid, en de doorlooptijd van de melk. Het menu is eenvoudig en effectief. De machine gaat automatisch na 30 minuten uit en spoelt voor het uitgaan eenmaal door. Ook bij het aanzetten spoelt de machine ook eenmaal door. De machine geeft ook aan wanneer het water vol zit of de residu bak geleegd dient te worden.

Koffie:
Het uiteindelijke resultaat is super, lekker smaakvolle koffie met een mooie crème laag.
Het bereiden van de melk voor de Macchiato gaat super en is erg eenvoudig.
Ook zonder eventueel melkcontainer (deze wordt namelijk niet standaard meegeleverd) werkt de melk voorbereiding prima. Alleen heb je elke keer wel een restje melk.

Onderhoud:
Wanneer je het melksysteem gebruikt, moet je ondanks dat de machine doorspoelt wel handmatig het slangetje spoelen.
Ook blijft er in het systeem redelijk veel melk achter dus moet je het melkstuk even loshalen en afspoelen onder de kraan. Het loshalen gaat eenvoudig, waardoor het uitspoelen een half minuutje werk is. Door het water filter (Claris Smart) in de watertank (het filter moet je elke 2 maanden vervangen) hoeft de machine niet ontkalkt te worden. Super handig, al moet je dus wel elke keer nieuwe filters kopen. Zelf vindt ik het wel handig, uiteindelijk is kalk de grootste vijand van je machine.

Conclusie:
Top apparaat, ondanks de uitdagingen met de touchscreen. De koffie is smaakvol, het apparaat is stil en stijfvol en voldoet aan eigenlijk alles wat ik verwachte. Een aanrader.

Pluspunten

• Koffie
  • Geluidsniveau
  • Formaat

Minpunten

• Touchscreen

Nelleke 12-10-2019

Mooi design, uitgebreide keuze koffie-specilaiteiten

In gebruik name
De Jura E8 is zeer eenvoudig in gebruik te nemen. Plaatsing van onderdelen is eenvoudig, evenals het testen van waterhardheid (ivm levensduur waterfilter). Waterreservoir is handig in gebruik, makkelijk hanteerbaar door stevig hengsel. Snel is een lekker kopje koffie of cappuccino te zetten.

Design
Het is een compacte en volledige koffiemachine. Het ziet er duurzaam en stevig uit. Opvangbak lijkt ietwat goedkoop doordat het van kunststof is, maar het is erg solide.

Intuïtieve touchscreen display
De touchscreen is erg prettig in gebruik. Zowel de keuze van de koffiespecialiteit als de mededelingen van reinigen (melksysteem of apparaat) zijn duidelijk. Er is geen handleiding nodig om een (speciale) koffie te zetten of het reinigingsproces te doorlopen. Alles spreekt voor zich.

Gemak koffiespecialiteiten te zetten
Door gebruik van de touchscreen kan vrij eenvoudig een keuze in koffiespecialiteit worden gemaakt. Echter, een volledig overzicht is er niet, waardoor scrollen nodig is. Na een aantal maal gebruik selecteert de JURA E8 de twee meest gebruikte koffiespecialiteiten, die na aanzetten van het apparaat op het touchscreen verschijnen. Voor keuze van een andere koffiespecialiteit is het makkelijk te scrollen naar de overige keuzes.
De smaak van de koffie is uitstekend (beter dan ik van andere koffiemachines gewend ben) en de structuur van het melkschuim is perfect.

Schoonmaken
Schoonmaken is vrij eenvoudig. Iedere avond even de opvangbak schoonmaken of schoonspoelen scheelt al veel. Ook de losse onderdelen van het melksysteem kunnen vrij eenvoudig worden gereinigd. Ze zijn makkelijk af te koppelen en even af te spoelen dan wel af te wassen. Daarnaast geeft de JURA E8 het display aan wanneer het apparaat of melksysteem volledig moet worden schoongemaakt. Stapsgewijs word je door het reinigingsproces geleid.
Na uitzetten van het apparaat spoelt de koffiemachine zelf alles door. Klein nadeel als je een extern opvangbakje gebruikt (bovenop die van JURA) is dat als je zowel koffie als cappuccino hebt gezet, je het externe opvangbakje van melkopschuimstuk, naar koffie-uitloop, naar melkopschuimstuk moet verschuiven. Eerst alles van melkopschuimstuk en dan naar koffie-uitloop zou makkelijker zijn.

Algemeen gebruik
De JURA E8 is zeer eenvoudig en intuïtief in gebruik, voornamelijk door de (berichtgeving op de) handige touchscreen. Het is zeer makkelijk en vlot te reinigen. En natuurlijk het belangrijkste: alle koffiespecialiteiten zijn uitstekend van smaak en structuur (bij cappuccino en latte macchiato). Het is vergelijkbaar met een professioneel apparaat, maar dan in je eigen keuken! Kortom: als je een goede en duurzame koffiemachine wit aanschaffen, is de JURA E8 een prima keuze. De aanschafprijs is misschien wat hoog, maar de kwaliteit die je ervoor terug krijgt, doet je dit bedrag al snel vergeten en bovenal jarenlang genieten.

Pluspunten

• Compact formaat
  • Intuïtief display: koffiespecialiteit en reiniging
  • Waterreservoir is makkelijk hanteerbaar
  • 2 koffiespecialiteiten als voorkeur startdisplay
  • Eenvoudig te reinigen

Minpunten

• Te weinig info in 1 display: veel scrollen