Panasonic Lumix DMC-TZ2 zilver - Reviews

Optische zoom
10 x optische zoom
Kleur(en)
zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 10 reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-TZ2 zilver op Kieskeurig.nl.

9,1

Marjon-2 13-05-2008
  • Product half jaar in bezit

Je kan ongeveer 300 foto's schieten op 1 accu. Heb dus een 2e accu erbij gekocht. Helaas is de accu vrij groot en past deze niet in mijn fototas.

Ik heb meer dan 450 foto's genomen Maandag jl op een accu en voornamelijk sterk ingezoomd en een aantal foto's verwijderd wat energie sluprt.
Het inzoomen neemt ook meer energie dus op niet inzoomen kun je er nog veel meer maken, 300 is erg weinig.
Mijn accu was nog niet eens leeg, pas leeg gegaan toen ik de slideshow activeerde.
Wat betreft snelheid vind ik het erg lang duren vorrdat na het nemen van een foto de camera weer klaar is voor de volgende foto, dit duurt 5 seconden (heb het net geprobeerd en geteld).
Ik vraag mij af hoe dit komt, ik heb het ook op een heldere dag.
Ik gebruik dan meestal de burst functie om dat te omzeilen wat prima werkt.

BumperC 29-04-2008

9,6
Geweldige camera.
Heb hem gekozen boven z'n nieuwere broertjes vanwege het grote prijsverschil, en omdat 9 megapixel voor mij niet relevant is of zal worden. Heb m'nu op 3 Mpixel staan en ruim 350 foto's gemaakt. De batterij nog niet opnieuw op hoeven laden! M'n oude Sanyo MZ3 EX van ruim 5 jaar oud vindt z'n plekkie wel. Verder sluit ik me volledig aan bij alle vorige (positieve) reviews. Ik werk veel met Paint Shop Pro en corrigeer vrijwel altijd alle foto's die ik maak of binnen krijg van andere camera's. Dit is de eerste camera waarbij dat wat mij betreft niet nodig is! Hulde!

KWong 27-12-2007

7,6
Gezien de 10x zoom toch een relatief compacte camera met een groothoek lens.
Het bovenstaande was de reden tot aankoop van de TZ2. Helaas is die me niet goed bevallen.
Ik had in huis (met en zonder verlichting) en in een restaurant foto's gemaakt.
Het viel me op dat een aantal foto's hier en daar (niet op dezelfde plek) ronde witte vlekken/stippen vertoonde. Dit zag je terug op het scherm en op de pc.
Aantal foto's waren te donker of, door het gebruik van de flitser, veel te licht (flitser is erg krachtig) en foto's met te veel ruis (ook in de ISO-stand met max. ISO400 instelling). Zelfs met verschillende keuzestanden was het mij niet gelukt om constant mooie foto's te maken.
Buiten had ik geen foto's gemaakt, dus dat kon ik niet beoordelen.
Ik zoek een camera die in de automatische stand, in de meeste situaties en omgevingen, goede foto's kan maken. Met m'n oude Olympus ging dat wel redelijk tot goed.
Vandaag de TZ2 teruggebracht naar de winkel.
Gelukkig was dat geen probleem....Ik ga nu verder zoeken.

Piet den Haag 08-08-2007
  • Product kwartaal in bezit

Een bijzonder fraaie kamera. Het bereik van de lens is een prestatie van dit formaat kamera. Ik vraag mij alleen wel af wat de diverse programmamodes toevoegen. De kamera kiest behalve bij de theatermode, in combinatie met een hogere isowaarde, altijd voor het grootste diafraga. Vergelijk de autostand maar eens met de sportstand onder de zelfde lichtomstandigheden, scheelt niks. Dit geldt voor de meeste programma's. Deze prachtige lens zou, met name in het groothoekbereik, nog veel beter presteren met een kleiner diafragma en dan ook met objecten van dichtbij een grotere scherptediepte opleveren
Met tele is het natuurlijk weer een ander verhaal.

Johan-w 03-08-2007

Het is een hele mooie en handige en super snelle camera. Ook als je 's nachts opname's wil maken, zet je gewoon de ISO aan. Echt geweldig dit, optische zoom is top, beeldstabilisatie. Kortom, panasonic doet het heel goed met deze camera. Ik heb zitten dubben tussen: Nikon, Olympus of Panasonic.
Ik heb geen cent spijt van mijn beslissing.

Miss Tinus 25-07-2007

Nou, ik moet zeggen, dat ik echt de juiste keuze heb gemaakt: ik twijfelde tussen de Canon Powershot 710 IS en deze TZ2. De PS was overal uitverkocht en uiteindelijk ben ik in een electrospeciaalzaak terechtgekomen. Daar ik in sept.naar Azie op vakantie ga, heeft me de specialist toch aanbevolen om voor 10x zoom te gaan!
Afgelopen weekeinde heb ik foto's gemaakt van een vrijgezellenfeestje: groepsfoto's, zoom- en afstandsfoto's als ook actiefoto's (zowel overdag als 's avonds) zijn haarscherp. De sportstand is super, geen beweging in de foto, wel heel veel actie! Ik ben mega tevreden, hoop dat ik met deze review de huis-tuin-en-keuken-gebruiker, zoals ik dat ook ben, kan overtuigen van de kwaliteiten van deze camera. Het mag wat kosten, maar je krijgt er ook echt veel kwaliteit voor terug!!!
En de 10x zoom kwam heel erg goed van pas: heb bijv.prachtige foto's gemaakt van ons mooie Limburgse Heuvellandschap (is me nooit eerder opgevallen, haha), maar ook om bijv.mensen vast te leggen, zonder dat ze het in de gaten hebben!

roger meijer 24-06-2007
  • Product maand in bezit

Ja dit is wat ik noem een bijna perfecte camera
je kunt handmatig niet zo veel instellen,dat zou voor sommige mensen een minpunt kunnen zijn.
maar ik zie dit niet zo(een beetje expirimenteren in de sene modus geeft namelijk verasende foto's.)
de foto's zijn vele malen mooier dan van de minolta dimage 7i die wel handmatig bediend kan worden.
en ook voor mensen die twijfelen tussen de TZ2 en TZ3, zou ik voor de tz2 gaan aangezien het prijsverschil m,de kwaliteit van de foto's is gelijk
dit is momenteel de beste compactcamera met superzoom die op de mark te krijgen is met de TZ3 natuurlijk.

een echte aanrader *****

Jerwev 27-05-2007

Na het vroegtijdig overlijden van mijn canon Ixus 50 door waterschade op zoek gegaan naar een andere funcamera. Na lang zoeken gekozen voor deze panasonic vooral vanwege de 10 keer optische zoom. De panasonic past helaas niet in je broekzak, echter zonder cameratasje wel prima mee te nemen in de binnenzak van je jas.

Camera bezit over een mooi 2.5 inch scherm, leuk is dat je de kijkhoek van het scherm zo kan aanpassen dat je goed zicht heb op het scherm als je boven je hoofd fotografeert. Handig bij landschapfoto's is de optie dat je het scherm kan opsplitsen in lijnen, zo is het makkelijk rechte foto's te maken.

Camera heeft weinig handmatige instellingen. ISO, belichting en witbalans zijn wel in te stellen. Ook zijn er ongeveer 20 voorgeprogrameerde scenes beschikbaar, die prima werken. De Macro functie is wel aardig.

Overdag is de focus van deze panasonic erg snel, s'avonds bij flitsfoto's duurt het scherpstellen iets langer (ongveer net zo snel als mijn IXUS overdag), niet hinderlijk lang dus. Camera kan overdag snel achter elkaar foto's maken, bij flitsgebruik heeft de camera ongeveer 3 seconden nodig om flitser te herladen. Opstarttijd is 2 seconden volgens de specs, klopt wel in de praktijk, camera heeft ook 2-3 seconden nodig om helemaal in en uit te zoomen. Op zich erg snel gezien het zoombereik.

Het belangrijkste uiteraard de foto's. Foto's op ISO 100 en 200 zijn haarscherp en ruisvrij. ISO 400 geeft wel iets ruis, nog niet heel hinderlijk. Hogere ISO waardes zou ik niet gebruiken. Handig is dat de camera een slimme ISO knop heeft die je vanaf ISO 400 vast kan zetten. Zo kiest de camera automatisch de beste ISO stand tot 400.

In de praktijk houdt dit dus in dat je overdag prima foto's kan maken. Bij schemering of kunstlicht moet je de flits gebruiken, zo niet dan worden de foto's donker of korrelig afhankelijk van welke ISO waarde je kiest. Volgens de verschillende testen die ik gelezen heb op internet heeft elke compacte camera dit, alleen fuji schijnt scherpe foto's te maken op hoge ISO waarde (maar dit zou te kosten gaan van de kwaliteit overdag).

Dankzij de beeldstabilisator is het mogelijk om ook bij maximale zoom scherpe foto's te maken. De camera geeft een teken als de camera teveel beweegt.

De camera op zich voelt erg degelijk aan. De ronde keuzeknop bovenop de camera voelt wel wat fragiel aan, ik hoop dat deze heel blijft.

De rode ogen reductie werkt op het eerste gezicht vrij goed, in ieder geval veel beter dan bij mijn Ixus.

Conclusie: camera doet wat ik ervan verwacht had, erg leuke funcamera door zijn zoom, snellle focustijd en erg goede foto's vooral overdag.

bedin 13-05-2007

Niet goedkoop deze Panasonic, wel fantastische foto's en veel mogelijkheden. Met groothoeklens en tien maal zoom (Leica) en stabilisator en een behoorlijke accu.
Erg makkelijk te bedienen, groot display van 2.5 inch.
Al met al geen tegenvallende koop als je alles eens op een rijtje zet en zeker geen spijt van de aanschaf.
Ziet er ook nog eens perfect uit, het oog wil ook wat.
Na een Minolta en een Nikon is dit voor mij echt een vooruitgang, camera voelt zwaar en degelijk aan.
Prima Nederlandse handleiding.

Everly 23-04-2007

Ik heb de TZ2 nu 3 wkn in mijn bezit en hij maakt echt schitterende foto's. Macro is superscherp en de groothoek is van een uitmuntende kwaliteit.
In alle omstandigheden zijn de kleuren zoals ze behoren te zijn. Ik ben nog steeds bezig met experimenteren.
De filmpjes zijn van zeer goede kwaliteit het enige minpuntje is dat er een vervelend bijgeluid in de vorm van wat brom op de achtergrond hoorbaar is.
Maar ja ik heb hem gekocht om te fotograferen en dat doet die boven verwachting.
Het gebruiksgemak is kinderspel wijst de weg vanzelf.