Sony Cyber-shot RX DSC-RX10 III zwart - Reviews

Filmen in full-HD
Filmen in 4K Ultra-HD
Optische zoom
25 x optische zoom

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 8 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

9,1

mh1956 12-05-2017

Haarscherpe foto's, fraai zoombereik, maar niet perfect

Ik heb deze camera nu goed 9 maanden in mijn bezit, dus tijd voor een korte impressie.

De camera is solide gebouwd, keurig afgewerkt, met mooie materialen en ligt uitstekend in de hand. Alle knoppen laten zich goed bedienen en het informatiedisplay bovenop de camera is uitermate welkom. Wel is de camera wat aan de zware kant, maar voor het overige nog goed te hanteren. De meegeleverde draagriem had echter wat luxer en comfortabeler uitgevoerd kunnen zijn.

Het instellingenmenu is niet echt overzichtelijk opgezet. Je zoekt je soms wezenloos naar bepaalde instellingen. Bovendien zijn het er enorm veel en veel instellingen die met elkaar te maken hebben, zijn over verschillende tabs verdeeld. Daar moet Sony nog even huiswerk verrichten.

De autofocus werkt over het algemeen snel en correct. Echter, zodra je boven de 300 mm komt heeft de autofocus regelmatig problemen met scherpstellen. Dan duurt het enkele seconden voordat het onderwerp scherp in beeld is. Dit is af en toe hinderlijk als je bewegende voorwerpen wilt fotograferen. Ik heb op die manier al wat leuke foto’s gemist.

De electronische OLED-zoeker gebruik ik regelmatig en voldoet over het algemeen goed. Hij is scherp en contrastrijk, maar wel erg koel (blauwig) van kleur. Je kunt dat enigszins bijstellen, maar het verschil tussen de kleurweergave van de werkelijkheid en het zoekerbeeld is opvallend groot. Dat probleem heb je niet bij een optische zoeker. Groot voordeel van een electronische zoeker is wel dat je ook bij weinig licht een helder zoekerbeeld hebt.

Een ander nadeel van de zoeker is dat het beeld ervan gekoppeld is aan het LCD-display. Wat je op het LCD-display ziet, zie je tegelijk ook in de zoeker. Als je ingesteld hebt dat na een opname deze 2 of meer seconden getoond moet worden op het LCD-display dat zie je die ook net zo lang in de zoeker. Dat is heel irritant wanneer je snel wat foto’s achter elkaar wilt maken. Dan moet je eerst wachten totdat de displaytijd verstreken is. Doe je dat niet en gebruik je bijv. de zoomhendel om met het objectief in te zoomen, dan zoom je in beeld van de zojuist gemaakte foto in in plaats van met het objectief. Je moet dan de display modus weer eerst uit zetten om verder te kunnen fotograferen. Ik heb daarom de tijd voor het tonen van de zojuist gemaakte foto dan ook maar op 0 gezet.
Ook jammer is dat het LCD display geen touchscreen is en evenmin volledig kantelbaar, zoals bijv. bij de Canon EOS 80D.

Over het objectief niets dan lof. Zelden een objectief met zo’n scherp beeld over zo’n groot bereik gezien. Liever had ik een bereik van 16 tot 500 mm gehad, dus wat meer groothoek en wat minder tele, maar hiermee is ook prima te werken, al merk ik wel dat de meeste van mijn foto’s tussen de 24 mm en 400 mm gemaakt worden. Wat dat betreft had ik eigenlijk ook het vorige model kunnen kopen. Erg prettig is verder dat Sony een zonnekap meelevert.

Aan de kleurweergave van de RX10 moet ik nog steeds wat steeds wennen. Ik heb altijd Canon camera’s gebruikt en die zijn beroemd om hun fantastische kleuren. De kleurweergave van de Sony is over het algemeen wat koeler (en neutraler (?)) dan die van Canon. De RAW-beelden zien er over het algemeen wat kleur betreft beter uit dan de wat koele JPEG’s, die bovendien in de camera overmatig verscherpt worden.
Voor het bewerken van de RAW-beelden van de RX10 III in Adobe Lightroom heb je overigens versie 6.7 nodig. Deze upgrade kun je vinden op de website van Adobe.

De belichting is over het algemeen, een enkele misser daargelaten, zeer goed te noemen.

De ingebouwde flitser is sterk genoeg om in kleine ruimtes te gebruiken. Heb ik wat meer licht nodig, dan pak ik de fijne Sony HVL-F43M.

De videofuncties heb ik nog niet veel gebruikt, dus daarover nog geen oordeel.

Tja, en dan de batterij. Als ik één groot minpunt van de RX10 moet noemen, dan is het de meegeleverde batterij. Deze is werkelijk in een mum van tijd leeg. Het lijkt haast wel of deze ook leeg loopt als je de camera niet gebruikt. Ik heb om stroom te sparen in ieder geval de Pre-AF functie uitgezet, anders loopt de camera continu scherp te stellen, ook als je geen foto wilt maken.
Je redt het amper één dag met een volle batterij, dus het is aan te bevelen om minimaal 2 opgeladen reservebatterijen bij je te hebben. Helaas zijn de originele Sony-batterijen nogal prijzig (gemiddeld zo’n 65 euro), dus hou daar rekening mee. Ik heb bovendien een aparte oplader gekocht, want je kunt de batterijen anders alleen maar in de camera opladen. Sony levert geen aparte oplader mee, helaas.

Alles bij elkaar durf ik deze camera toch van harte aan te bevelen voor fotoliefhebbers die van kwalitatief uitstekende en zeer scherpe beelden houden en een camera zoeken die over een groot zoombereik beschikt. Alleen de prijs (1.599 euro momenteel) zou velen kunnen afschrikken, maar ik vind het uiteindelijk wel in overeenstemming met de kwaliteit die je ervoor krijgt.

Pluspunten

• Fantastisch, scherp objectief
  • Zeer goede belichting
  • Solide gebouwd
  • Zeer informatieve displays

Minpunten

• Wat koele kleurweergave
  • Zoekerbeeld had beter gekund
  • Zeer matige batterijduur
  • Onoverzichtelijke menustructuur

Neel 23-12-2016

Top camera!

Na jaren sjouwen met body en lenzen, spullen verkocht en deze zgn bridgecamera aangeschaft bij kamera express in Rotterdam. Ik ben van mening dat deze camera alles kan wat je als (hobby) fotograaf nodig hebt. Ik gebruik de camera semi-professioneel en heb geen moment spijt gehad van mijn overstap van systeem naar bridge. Camera heeft een gigantische optische zoom is lichtsterk en heeft alle instellingen die je je kan wensen. Geweldige brouwkwaliteit en ondanks de forse prijs vind ik de value for money goed. Lang getwijfeld tussen deze en de fz2000 van Lumix wat ook een mooi apparaat is. Uiteindelijk gekozen voor de Sony ivm zoombereik en wheatherproof behuizing. Een aanrader!

Pluspunten

• Zoombereik
  • Brouwkwaliteit
  • Wheatherproof

Minpunten

• Prijs fors
  • Geen touchscreen

J.Heerikhuisen 09-03-2017

Meer dan uitstekend camera

Deze camera is aangeschaft als vervanger van mijn alpha 500 spiegelreflex. Een uitstekende keus, als bridgecamera combineert het een normale systeemcamera met de voordelen van een spiegelreflex. Zeer degelijke bouw en voldoende opties om nog heel lang te kunnen gebruiken als vakantie- en gezinscamera. Enige nadeel is dat de zoom niet manueel, maar motorisch verloopt, ook via de zoomring op de lens. Dit geeft enige vertraging. Verder niets dan lof, maar dat mag ook wel gezien de prijs.
Heb je wat minder zoom nodig, dan is de mark II ook een goed(koper) alternatief.

Pluspunten

• Zeer uitgebreide opties
  • Degelijke bouw
  • Groot zoombereik

Minpunten

• Hoge prijs
  • Zoom volledig motorisch

JaapU 28-08-2017

Topmodel

Na decennia spiegelreflexen kocht ik een jaar geleden een compacte Sony RX100. De beeldkwaliteit viel me zo mee dat ik vaak alleen deze meenam. De reflex bleef in de tas thuis.
Nadeel van de RX100 M2 is wel dat deze een beperkt zoom bereik heeft en geen optische zoeker.
Vooral bij buitengebruik vind ik een zoeker eigenlijk onmisbaar omdat de schermen vaak nauwelijks te zien zijn.
Dus de stap gezet en een RX10 M3 gekocht bij Kamera Express. Voordeel is dat je hem daar in de winkel kunt vasthouden en uitproberen.
Ik moet zeggen: een fantastische camera. Het zoombereik loopt van 24 mm tot 600 mm, en de lichtsterkte is toch prima (vanaf f/2.4 op groothoek). De kwaliteit van de optische zoeker is prima, scherp en helder. De foto's die je met het apparaat maakt komen er heel goed uit. Ook op "alles automatisch". Het is mogelijk alles handmatig in te stellen, dus spelen met scherptediepte kan heel mooi. Door de uitstekende stabilisatie is het ook op 600mm toch prima te doen om uit de hand te fotograferen. Maar ook macro opnames lukken goed. Ruis blijft prima beheersbaar.
Iets minder geslaagd vind ik de draairing voor het zoomen. Deze werkt elektronisch en reageert niet zo direct als je verwacht. Het knopje bij de ontspanknop werkt eigenlijk net zo handig. Ander minpunt is de power-up time. De RX100 is bijna meteen klaar om te schieten, maar deze doet er wel een paar tellen over.
Verder is het toestel niet echt licht en compact, maar daar ben ik aangewend. Hij weegt trouwens nog niet de helft van mijn DSLR, die met lens leuk naar de twee kilo gaat. En dan komen de andere lenzen er nog bij.
De camera is ook zeer geschikt voor filmen. Zelf doe ik dat weinig, maar ik wil in ieder geval de super slow-motion wel eens uitproberen. Op internet zijn daar spectaculaire films van te vinden.

Pluspunten

• Kwaliteit lens
  • Zoombereik
  • Kwaliteit foto's
  • Zoeker
  • Weerbestendig

Minpunten

• Niet echt compact
  • Power-up tijd
  • Goedkoop is anders

Maes 18-06-2018

Prachtig fototoestel

Krachtige zoom,perfecte haarscherpe foto's,veelzijdige instellingen,fantastisch toestel voor een scherpe prijs

Pluspunten

• Krachtige zoom
  • Veelzijdige instellingen
  • Haarscherpe foto's

Minpunten

• Redelijk zwaar
  • Bijgeleverde handleiding, online 292 bladzijden
  • uitzoomen duurt het enkele sec eer toestel scherp
  • Geen lader bijgeleverd
  • Laden via toestel

Enthousiaste onervaren gebruiker 11-03-2018

FANTASTISCHE top camera die draagbaar is

Camera is in vele situaties (standaard instelling) te gebruiken en met de super lens kun je op 100 meter afstand details lezen / duidelijk herkennen. (type aanduiding van automerk, kentekenplaat, ..). We hebben er al in verschillende omgevingen (licht, donker, binnen, felle achtergrond, bos, regenachtig weer, zon, ....) mee gefotografeerd en geexperimenteerd en werkelijk alles wat je kunt bedenken haal je eruit, zonder een expert in fotografie te zijn. Overigens een SUPER uitleg gekregen bij Kamera Express (Ruud Peters) die alle tijd voor ons nam en praktische tips/tricks gaf.

Pluspunten

• Compact en MEGA lens
  • eenvoudig in gebruik
  • mooi scherm met duidelijke weergave
  • gewicht icm snel scherp stellen en stabilisatie

Minpunten

• PRIJS! het is een hele investering

R Wagenaar 31-12-2017

Prima camera maar niet perfect

De camera gekocht om zijn prachtige lens haarscherp van 24 tot 600 mm .
Ik had een Panasonic fz1000 een geweldige camera maar wou graag nog wat meer zoom bereik . Veel reviews gelezen en de knoop doorgehakt. Fz1000 verkocht binnen een een dag . En deze gekocht .
+ prachtige lens
+ mooie bouwkwaliteit
+ haarscherp van 24 tot 600mm
+ vele mogelijkheden
+ filmkwaliteit geweldig.
+ foto kwaliteit
Maar er zijn ook minder goede dingen .
- autofocus zeer matig . Fz1000 VEEL beter.
- zelfs voor timelaps aparte app kopen !
- menu is omslachtig
- opstart tijd is redelijk lang .
- schakelen tussen foto bekijken en weer terug duurt lang .
- accuduur
Geweldige camera maar de slechte autofocus bij mindere licht omstandigheden en vanaf ca 350mm . Is voor mij een groot nadeel .
En overweeg weer terug te gaan naar de fz1000. Die is razend snel . In verschillende reviews wel gelezen over de niet geweldige autofocus maar valt echt tegen .
Dit is verholpen in de opvolger de mark 4
Maar die kost 2000 euro . .
Conclusie mooie camera maar als u overweegt er 1 te kopen spaar door voor de opvolger. Of koop de fz 1000 nieuw voor 600 euro . Hou je 900 in de pocket. .
Ps wie een als nieuwe fz1000 heeft mag hem op mijn als nieuwe rx10m3 inruilen .

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Lens
  • Filmkwaliteit
  • Fotokwaliteit

Minpunten

• Trage autofocus
  • Opstart tijd
  • Accuduur
  • Menu
  • Word geen losse accu lader meegeleverd

R Wagenaar 12-01-2018

Kogel door de kerk ik heb de RX10m3 verkocht en vandaag weer een FZ1000 van Panasonic gekocht .
Er is weer iemand blij met de RX10 en ik met de FZ1000 .
Foto's kunnen vergelijken even een FZ1000 van vriend geleend en snelle vergelijkings test met de volgende instellingen .
Diafragma F4 brandpunt 200 mm en dan vanaf zelfde standpunt foto's gemaakt in de volgende iso instellingen :iso 100 iso 200 iso 400 iso 800 iso 1600 iso 3200 en iso 6400 . beide in jpeg fine . zonder bewerking . Ik heb een iMac 27 inch en zie bijna geen verschillen !! In foto kwaliteit !!! Beide super .
De voordelen van de Sony degelijke bouwkwaliteit en spatwaterdicht , prachtige Zeis lens 26-600 mm .Uitstekende film kwaliteit . Stille autofocus . ( hoorbaar bij fz1000 )
De voordelen van de Panasonic prima bouwkwaliteit ( niet spatwater dicht ). Langere accu duur . losse lader . ingebouwde timelaps functie ,SUPER AUTOFOCUS .Prachtige wifi app . Start zeer snel op . Ook perfect met manuele focus in te stellen dat is een crime bij de RX . En 900 !! euro goedkoper !!
Nee ik ben geen medewerker van Panasonic heb zelf een fantastische Sony TV !!
Kort gezegd als je die 200 mm extra niet nodig hebt . Kan je flink wat geld in de pocket houden .
Verschil in fotokwaliteit is verwaarloosbaar . beide 1 inch sensor .
Het is maar een tip en ieder moet het zelf weten . Als je dezelfde autofocus kwaliteit wil moet je naar de RX10m4 die kost op dit moment 1999 !! Te gek voor woorden .

Henk van Vliet 30-09-2016

Sony en de aankoop van mijn leven.

Zeer solide camera, alleen het aanzien is al geweldig ligt bovendien prettig in de hand. De elektronica is wel zo mooi toegepast in deze camera zodat ik deze camera van harte bij iedereen kan aanbevelen.

Pluspunten

• 10 voor alles
  • uiterlijk ook geweldig mooi