Sony Cyber-shot WX DSC-WX300 rood

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot WX DSC-WX300 rood op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

roy96nl 21-07-2015

Ik heb de WX300 nu 2 jaar in mijn bezit en wordt ook veelvuldig gebruikt.

Om mee te beginnen zijn de foto's echt geweldig niks op aan te merken zowel op klein scherm als op een grote tv zijn ze geweldig.
Hij heeft alle functies die mijn vorige camera ook had ( Canon IXUS 100) en extra's.
Het zoom bereik is geweldig menig spiegelreflex zoom lens heeft het nakijken en de foto's leveren nagenoeg niet in op de kwaliteit.
Omdat hij zo klein is past hij ook in mijn broekzak wat echt ideaal is.
Het enige wat ik een jammer punt vind is dat ik de sluitertijd niet kan instellen, misschien dat het achteraf toch kan maar ik heb het nog niet gevonden.
Voor de rest kun je er echt veel mee: Macro functie, lachdetectie, belichting is instelbaar, ISO instelbaar en de Wi-Fi functie is echt een uitkomst, zo hop je foto's overzettten naar je smartphone en delen maar ideaal voor familie feestjes.

conclusie: zeker een aanrader zelf heb ik er flink voor in de buidel moeten tasten met een aanschafprijs van 330 euro tegenwoordig ( juli-2015) zijn ze voor 180 euro te koop en na 2 jaar nog steeds niet aan vervanging toe mocht het ooit zover komen wordt het weer een Sony

gernet43 27-05-2014

Uitstekende camera. Heeft echter in mijn ogen een groot nadeel, en dat is de snelheid. Even snel 2 of meer opnames achter elkaar maken zit er niet in. Het duurt al gauw 10 seconden voordat je de volgende foto kan schieten. Eigenlijk vind ik dit bij een camera in die prijsklasse niet kunnen. Ik zal hem spoedig van de hand doen.

michel 1000 03-12-2013

Ik gebruikte altijd een Sony Cybershot WSC W150. Deze ging helaas kapot toen deze in het zand was gevallen. Ik was altijd erg tevreden met dit toestel. Hoe dan ook ik moest een opvolger hebben. Ik zat te twijfelen tussen de Sony Cybershot WX 300 en de Canon Ixus 255 HS. Deze laatste wordt in verschillende testen beter beoordeeld.
Ik heb geprobeerd om ze met elkaar te vergelijken, maar dat valt helemaal niet mee. De Canon wordt over het algemeen beter beoordeeld maar de Sony heeft een 20x zoom en de Canon maar 10x. Ook de batterijduur van de Sony is veel beter en de Sony heeft ook meer megapixels. (18 megapix i.p.v.12 megapix)
Uiteindelijk heb ik voor de Sony gekozen. Over het algemeen maak dit toestel goede foto’s. Alleen de kwaliteit van foto’s bij maximale zoom zijn soms wat minder. Dit komt wat vaker voor als het bewolkt is of als het onderwerp ver weg is. Slechte verlichting in combinatie met beweging (van het onderwerp of van de camera) zorgen voor minder mooie foto’s. Ook is de camera bij het fotograferen tegen de zon in gevoelig voor flare (diafragmavlekken). Maar als je de camera goed gebruikt kun je er echt hele mooie foto’s mee maken.

De Sony Cybershot WX300 is een apparaat waar je echt even de tijd voor moet nemen om hem beter te leren kennen. De eerste dagen gebruikte ik vooral de functie “intelligent automatisch”. De belichting (EV) stelde ik regelmatig iets bij om betere foto’s te krijgen.
De camera voelt heel goed de verschillende scènes/ omstandigheden aan. Zo heeft de camera direct door wanneer hij op een statief wordt geplaatst, en past hij waarschijnlijk zijn instellingen hier op aan. De beeldstabilisatie kan niet handmatig worden uitgezet, maar waarschijnlijk hoeft dit dus ook niet. Ook wordt bijvoorbeeld kaarslicht automatisch herkent. Werkt allemaal heel handig dus.
Geleidelijk aan ben ik ook andere instellingen gaan uitproberen en in bepaalde situaties leverde dit ook echt betere foto’s op. Bij 20x zoomen worden de foto’s wat minder mooi van kleur. Op zich logisch want bij het inzoomen wordt de maximale diafragma opening automatisch kleiner (technisch verhaal). De camera moet het dan dus met minder licht doen. Dit wordt automatisch door de camera gecompenseerd door de ISO waarde te verhogen. Alleen de foto wordt nooit zo mooi als dat je helemaal uitzoomd. Door de zowel de scherpstelfunctie als de belichting op spotmeting in te stellen wordt het onderwerp in de foto aanmerkelijk lichter en krijg je een mooiere foto.
Ook ontdekte ik de functie “Superieur automatisch”. In dit programma worden in bepaalde situaties meerdere foto’s razend snel achter elkaar gemaakt met verschillende belichtingsinstellingen. De verschillende foto’s worden als het ware door elkaar gemengd en uiteindelijk krijg je een foto met een beter contrast. Dit gebeurd bijvoorbeeld automatisch bij tegenlicht (zonlicht). Als je deze functie vergelijkt met de normale modus dan zie je dat de foto van “superieur automatisch” toch net iets beter belicht is.
Wat ik verder echt een aanwinst vind is de panorama functie. Op een hele simpele manier kun je snel een overzicht maken van de hele omgeving. Deze panoramafoto is ook goed af te spelen op een tv. (Ook de foto’s van 360 graden).
Ook kan je met deze camera 3D foto’s maken. Ik gebruik het zelf weinig maar het werkt op zich wel. Je ziet iets meer diepte dan bij een normale foto. (Bij gebruik van 3D tv.)
Verder heeft deze camera zeer hoge ISO gevoeligheid. Bij ISO 6400 en 12800 zijn de beelden wel korrelig en zijn ze niet echt geschikt meer voor grote afdrukken, maar de foto’s zijn wel erg goed belicht. Een behoorlijk donkere kamer ziet er in eens uit als of er een lamp gebrand heeft en dat is op zich wel grappig. Je kunt in deze extreme omstandigheden in ieder geval wel zien wat je gefotografeerd hebt.
Verder zit er een goede filmfunctie op de camera. De beeldkwaliteit is ruimvoldoende/ goed. En de beeld stabilisatie werkt ook goed. Alleen wanneer je een filmpje afspeelt op de camera dan is het geluid te zacht. Speel je het af op een tv dan heb je hier geen last van.
Verder had ik wat problemen met het installeren van de software voor het importeren van foto’s en video’s van de camera. In mijn Windows Vista installatie kreeg ik het niet geïnstalleerd en in Windows 7 wel. Overigens zijn de filmpjes ook wel met andere softwarepakketten te bewerken.
Het afspelen van de foto’s en films op een HD tv werkt prettig. Als ik de camera rechtstreeks met een hdmi kabel op de tv aansluit dan kan ik het afspelen bedienen met de afstandsbediening van de tv. Ik hoef de camera dus niet in de hand te houden.

Tot slot wil ik nog even noemen dat het vergelijken van camera’s niet altijd even eerlijk gaat. Bij het beoordelen van de fotokwaliteit wordt vaak gekeken naar de kwaliteit bij maximaal uitzoomen en maximaal inzoomen. Hier wordt dan een gemiddelde van berekend wat resulteert in een eindcijfer. Wanneer je dus op deze manier een camera die maar 10x kan inzoomen gaat vergelijken met een camera die 20x kan inzoomen, dan is de kans groot dat de camera met het grootste zoombereik lager beoordeeld word. Dit komt zoals ik al eerder aangaf door dat als je meer inzoomt er minder licht in de camera kan komen en de kwaliteit van de foto dus altijd afneemt. Denk overigens niet dat 20x inzoomen betekend dat je een onderwerp ook echt 20x dichter bij haalt. Het zichtveld bij 20x zoomen op deze camera is ongeveer hetzelfde als mijn verrekijker die 12 keer vergroot.

De Sony Cijbershot WX 300 heeft naar mijn idee een goede balans tussen mogelijkheden en fotokwaliteit. Vindt je zoombereik, batterijduur en megapixels minder belangrijk dan zou je ook de Canon Ixus 255 HS kunnen overwegen.

Bezemerr 13-09-2013

Een compacte camera die mooie, scherpe foto's maakt. Hij is makkelijk in gebruik en ideaal voor reizen.

wg54 07-09-2013

Over de kwaliteit foto's geen klagen, deze zijn prachtig. Ook de zoom is geweldig en blijft met uit de hand genomen opnames heel redelijk stabiel. Toestel zelf is handig klein en het werkt allemaal prima. Nadeel vind ik wel dat er geen kantelbaar scherm, je moet de camera nu perse voor je ogen houden, niet echt 21e eeuw. Echter ... er is wifi. En dat zou een oplossing kunnen zijn, want je kunt je smartphone nu als afstandsbediening gebruiken. En dat werkt prima, je loopt weliswaar nu met 2 toestellen rond, maar goed, de camera is zo klein, daar vind ik misschien nog wat op (een gat voor de lens in een jaszak maken ofzo ?;). Voor de rest is de wifi nogal een teleurstelling. Mijn doel was fotos's direct van de camera op internet te krijgen. Vooral op reis lijkt me dat ideaal. Mooi niet dus! De camera maakt geen verbinding met de pc (daarvoor moet je trouwens wel een al bestaande wifi-verbinding hebben, voor de smartphone hoeft dat niet). Het schijnt dat dit alleen nog voor de alpa-toestellen van Sony werkt :( tenminste voor zover ik de nogal onnavolgbare installatie heb begrepen. tja. Dan via de smartphone? ja, dat kan! Van hier kan ik uploaden naar bijv Dropbox (moet je wel geïnstalleerd hebben natuurlijk). Maar oeps ! ze zijn nu wel verkleind naar zo'n 1440x1080 %%&)(#$@#, ja, dáar heb ik geen camera met 18mp voor gekocht! Weet dus nog niet of ik m hou, de camera zelf is mooi, voldoet goed, misschien dat ik dan maar weer gewoon met een kabeltje download en voor onderweg toch een wat grotere sd kaart koop?? Of ik ga de Samsung camera eens beter bekijken, die heeft Android, dus die heeft misschien wel écht wifi ! Maar ja, stukje duurder toch weer.
(Ps, degelijk weet ik nog niet, maar zo op het oog is ie best degelijk.)

Henk Jo 09-07-2013

Ik ben onder de indruk van dit toestel. Wat een mooi compact en licht toestel en wat een fantastische foto's! Zoom 20X werkt bijzonder goed en scherp. Snel door de snelle geheugenkaart. Filmen in HD. Groot scherm, ook duidelijk.

Automatische instelling is prima, maar je kunt enorm veel zelf instellen als je dat zou willen. Erg leuk is de lach detectie, waarbij de camera zelf de foto maakt wanneer in de gezichtsdetectie een lach verschijnt. Ook handig is de burst van 10 foto's heel snel achter elkaar, waarbij de camera zelf de mooiste van een kroontje voorziet. (Maar je kunt ook zelf kiezen).

Het beeld vertekend niet en toch heeft de camere een behoorlijke groothoek zodat grote gebouwen helemaal op de foto komen.
De accu gaat lang mee. Je kunt bij alle menu instelling op het ? drukken voor meer info. De camera heeft Wifi. Opladen van de accu in de camera, ook kun je hem opladen via een usb poort.

Ik was al een tijd op zoek naar een goede compactcamera en ben zeer tevreden over deze aankoop.

Bezemerr 26-05-2013

De Cybershot maakt scherpe foto's en is een prima toestel! Ondanks dat ik de camera een paar dagen in gebruik heb, geeft ie de foutmelding E:62:10 aan en is het niet meer mogelijk om foto's te maken. De camera schakelt zichzelf weer uit. Dit is drie keer gebeurd in twee dagen, dus ondanks dat ik verder wel tevreden ben over dit toestel, wil ik de cybershot WX300 niet meer gebruiken.

M. Bezemer

estherbruls 06-02-2014

Behalve voor reizen in landen waar de zon schijnt. Het scherm wordt totaal zwart en je moet op de gok klikken en hopen dat je doel erop staat.