Lensbaby - Omni Magical Flare Bundel - Creatieve Filterset - Reviews

• Best Reviewed 2 keer mrt 2024
  • Test panel 7.9 mrt 2024

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Lensbaby - Omni Magical Flare Bundel - Creatieve Filterset op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

Marijke 13-03-2024

Leuk gadget voor de creatieve fotograaf

Wat een ontzettend leuke prisma set! De Lensbaby OMNI Magical Flare Bundle komt in twee mooie grijze vilten houders. Daarin vind je een set aan verschillende prisma’s/kristallen. Hoe deze voor de lens te krijgen? Je schroeft eerst de juiste step-up ring op jouw lens. Voor mijn lens gebruikte ik de 67 naar 77 mm ring. Als je een UV filter op je lens hebt zitten, is dat geen probleem; deze kan er gewoon op blijven. Nadat je de step-up ring op je lens hebt geschroefd, draai je de magnetische ring erop. Dit is een grotere ring met vier magneten aan de voorkant. De prisma’s/kristallen klik je daarna vast op een magneet. Omdat er vier magneten op de ring zitten, zou je in theorie dus vier prisma/s/kristallen tegelijkertijd kunnen gebruiken. Maar in de praktijk geeft één effect al een behoorlijk zichtbare flare. Je kunt de prisma's/kristallen aan hun steeltje ‘sturen’ zonder dat het van de magneet afgaat. En dan kan het spelen beginnen! Het vergt tijd en creativiteit om het gewenste effect te bereiken, maar dat is precies de bedoeling van deze set; plezier door creatief te spelen met licht! Kortom, een fun gadget voor de fotograaf die eens wat anders dan anders wil!

Pluspunten

• Fun
  • Biedt veel creatieve mogelijkheden
  • Geeft iets extra's aan foto's
  • Daagt je uit om te experimenteren
  • Makkelijk te bevestigen

Minpunten

• Prijzig
  • Ik mis een handleiding

P***********@o********** 06-03-2024

Creatieve fotografie met Lensbaby Omni

De afgelopen 2 weken heb ik de Lensbaby ‘Omni Magical Flare Bundle’ uit mogen proberen. En ik kan zeggen...ik ben OM(NI)! Het is verpakt in mooie, stevige zakjes van vilt, wat de glazen kristallen goed beschermd. Daarnaast zitten er step-up ringen bij zodat het op iedere lens bevestigt kan worden. En een ring om de step-up ring makkelijk los te maken van je objectief.

Het opzetten van de effecten gaat makkelijk. De magneten zijn stevig en blijven goed zitten. Welk effect elk los kristal heeft is uitproberen. De 1 geeft een spiegeling, de ander een regenboog effect en weer een ander zorgt voor Bokeh in de foto.

Het gebruik ervan is in het begin niet makkelijk. Het is met name zoeken welke sfeer je wilt creëren in je foto. Belangrijk hierbij is dat je goed licht hebt. De foto’s die buiten in de zon zijn gemaakt geven meer sfeer. Je kan 4 verschillende kristallen tegelijk gebruiken. Zelf vond ik het niet handig om uit de hand te schieten. Je hebt de camera vast en je bent bezig met het juiste effect creëren in je foto. Het gebruik van een statief was voor mij een must, zodat je rustig te tijd hebt om te draaien en te schuiven.
Voor de creatieve fotograaf is de OMNI Magical Flare Bundle een hele mooie aanvulling. Het vergt wel wat geduld om het onder de knie te krijgen, maar dat is wat de meeste creatieve fotografen gelukkig van nature al hebben.

Pluspunten

• verpakking
  • op ieder objectief te plaatsen
  • creatief

Minpunten

• vergt geduld en oefening
  • handleiding ontbrak

Margo 06-03-2024

Zeker een aanrader

Ik heb de Lensbaby OMNI magical flare bundle mogen testen.
Dit is een creatieve filterset welke je kunt gebruiken op lenzen met een doorsnee van 62, 67, 72, 77 of 82 mm door middel van step-up ringen. Wat voor mij al een eyeopener was dat je dus geen lensbaby nodig hebt om deze set te kunnen gebruiken maar dat deze set op universele lenzen te gebruiken is. In een grijze etui zit de opzetring met 4 magneetpunten, step-up ringen, 3 effectstaafjes namelijk de stress glass/ crystal seahorse en rainbow film. Ook zitten er twee verlengarmpjes bij waardoor je de items verder van je lens af kan plaatsen.
Ook zit er een klein papiertje ( 4 x 4 cm) met een QR code waarmee je op de site komt van lensbaby user guides waar je in het engels een korte gebruiksaanwijzing vind. De gebruiksaanwijzing bevat een paar plaatjes van hoe je de ring en de effectstaafjes plaatst, dit zou uitgebreider mogen. Ook wilde ik graag weten hoe de effectstaafjes heette en wat je er mee kon, dit was bijna niet te vinden.
In de extra set die meegeleverd was zat in een grijs tasje de crystal spear/scalloped window en triangular prism. Ook werd er een bonussetje bijgeleverd met lumifilm/ silver en gold concave insert en clear sunstar. Hier zat een universeel klemmetje bij wat ook past in de magneetkoppeling op de ring.
Je plaatst de ring (evt dmv step-up ringen) op je lens. Door middel van magneetbevestiging plaats je de kristallen en/of films voor de lens waardoor je creatieve effecten krijgt. Door het verplaatsen van de items verandert het resultaat. Het is erg leuk om hier mee te variëren experimenteren. Ik hou van creatieve fotografie en met deze set heb ik daar veel meer mogelijkheden mee.
De set is in gebruik niet moeilijk maar het is wel een hele uitdaging om met de verschillende items het gewenste resultaat te krijgen. Toch is het me wel gelukt om foto’s te maken met een stijl die bij mij past. Ik heb de set geprobeerd met de 100 mm macrolens en met de Lensbaby Velvet 56 mm. De effectstaafjes zorgden voor verschillende effecten op de foto’s wat extra sfeer gaf zoals reflecties, flare en kleurenboogeffecten. Ook kon je de staafjes gebruiken om ongewenste delen op de foto te vervagen of vervormen. Al met al is het een hele fijne set om je eigen signatuur aan je foto te geven.

Plus punten
- Sterk magneet
- Zeer creatief
- Veel variëren mogelijk door licht te verdraaien van items
- Verpakt in stevig tasje
- Past op universele lenzen dmv adapterringen ( 62, 67, 72, 77 of 82 mm)
Min punten
- Gebruiksaanwijzing alleen in het Engels via QR code
- Lang moeten zoeken voordat ik de namen wist van de diverse effectstaafjes
- Heel goed licht nodig

Pluspunten

• sterk magneet
  • Zeer creatief
  • Variëren mogelijk
  • Zit in stevig tasje
  • Past op universele lenzen

Minpunten

• Gebruiksaanwijzing alleen via QR code
  • naam effectstaafjes niet beschreven
  • Goed licht nodig

Petra Lubbers 05-03-2024

Leuke gimmick voor creatieve fotografen

Gebruiksgemak
Door de adapterringen past de ring waarop je de magneten plaatst op al mijn objectieven. Je klikt de tools (dus de kristallen en de doorzichtige of gekleurde folies) heel makkelijk op de ring. Ook het in de juiste positie draaien van de tools is eenvoudig, door de bolvorm van de houdertjes. Heb je meerdere etuis met tools, dan bevestig je die met het klittenband aan elkaar. Daar is over nagedacht.
Ik kan me voorstellen dat je niet al je foto’s met bijzondere effecten wilt maken, bijvoorbeeld tijdens een huwelijksreportage of een familieshoot. In dat geval draai je de tools buiten beeld, zodat je niet elke keer de ring erop en eraf hoeft te draaien.

Voordelen
Zonder dit systeem is het bijna ondoenlijk om de tools voor het objectief te houden en ook nog eens in de juiste positie te draaien, zeker als je er meerdere tegelijk gebruikt.
Je creativiteit wordt uitgedaagd. Door het draaien van de tools krijg je steeds een ander effect, dus de mogelijkheden zijn heel divers. Ik ben na de testperiode nog niet ‘uitgespeeld’.

Nadelen
De tools zijn vrij kwetsbaar. Ten eerste zijn de meeste tools gemaakt van glas, dus breekbaar. De tools die van dun kunststof zijn gemaakt, kreuken snel. Je moet ze dus zorgvuldig in de bijgeleverde etui opbergen, om te voorkomen dat ze beschadigen. Ook moet je voorkomen dat je het glas met je vingers aanraakt, want vingerafdrukken zie je terug op de foto. Als je buiten bent en van tools wilt wisselen, kan dat ‘gedoe’ geven, omdat ze je direct goed moet opbergen. Je stopt ze niet even snel in je jaszak.
De magneten op de ring zitten muurvast. Handig, want je hoeft niet bang te zijn dat je ze kwijtraakt. Het losmaken gaat daardoor wel lastig, zeker als je je nagels niet wilt breken. Daarom heb ik ze verschoven in plaats van losgehaald, maar dat veroorzaakt krassen op je ring.

Resultaat
Ik heb het LensBaby OMNI systeem in meerdere settings uitgeprobeerd, zoals in stilleven, landschap, macro en portret. Vooral in stilleven en macro vind ik het effect mooi. Je foto krijgt er een creatieve touch van. Door met de tools te draaien, te variëren en te combineren bepaal je zelf de intensiteit van het effect: van heel subtiel tot maximaal.
Mensen die wat minder van creatieve fotografie houden zullen zich bij het zien van de foto’s misschien afvragen of de foto mislukt is. Of adviseren om die strepen en vlekken weg te werken in Photoshop. Maar smaken verschillen nu eenmaal. Verder fotografeer je door glas of folie, want ten koste gaat van de scherpte, maar persoonlijk vind ik dat wazige erg mooi.

Tips
• Voor een optimaal gebruiksgemak gebruik je een statief. Voor het loshalen van de magneten heb je namelijk toch vaak een hand tekort. Ook voor het wisselen van tools heb je een hand tekort als je geen statief (of sling) hebt.
• Het effect schijnt het beste zichtbaar te zijn bij objectieven met een wat kleinere brandpuntafstand.

Conclusie
Het is een leuke gimmick, waar je uren mee kunt experimenteren. Een aardig hebbeding voor creatieve fotografen. Ik heb de LensBaby OMNI twee weken getest, maar eigenlijk was dat te kort om er het optimale uit te halen.

Pluspunten

• oneindig veel creatieve mogelijkheden
  • gebruiksgemak tijdens het fotograferen

Minpunten

• geen handleiding
  • kwetsbaar
  • magneten zitten erg vast op de ring

b********@l****** 26-02-2024

Lens effect systeem

Ik heb de Lensbaby OMNI Magical Flare Bundle een paar dagen kunnen testen
Bij het uitpakken van het pakket vindt je heel leuke en handige mapjes die met klittenband tegen elkaar gemaakt kunnen worden waar de kristallen en attributen veilig in opgeborgen kunnen worden en makkelijk meegenomen kunnen worden.

De ring waar je met de magnetische bolletjes op kunt klikken is ook helemaal aan te passen naar eigen inzicht.
Ik vondt het leuk om te testen maar mijn ding is het niet

Het kost wel even tijd om precies uit te vinden hoe je bepaalde effecten in je foto krijgt.

Door de ontbrekende handeling is het erg veel uitzoekwerk.

Pluspunten

• materiaal
  • opbergmapjes

Minpunten

• handleing ontbreekt

j********@g******** 13-01-2024

Ontzettend leuk en verrassend

Ik heb de Lensbaby OMNI Magical Flare Bundle een paar weken mogen testen. Bij het uitpakken valt meteen de hoge kwaliteit van de materialen op; heel leuke en handige mapjes die met klitteband tegen elkaar gemaakt kunnen worden waar de kristallen en attributen veilig in opgeborgen kunnen worden en makkelijk meegenomen kunnen worden. Ook zitten er 2 verschillende verlengstukken bij zodat de mogelijkheden eindeloos zijn hoe je de opzetstukken voor je lens wilt hebben. De ring waar je met de magnetische bolletjes op kunt klikken is ook helemaal aan te passen en je kunt meerdere opzetstukken tegelijk gebruiken. Er zitten 6 verschillende glazen opzetstukken bij met elk een totaal ander effect. Heel erg leuk is het dan ook om daarbij ook nog met lichtinval te spelen zodat elke foto weer een ander effect krijgt. Ik heb veel geoefend en geprobeerd en het kost wel even tijd om precies uit te vinden hoe je bepaalde effecten in je foto krijgt. De handleiding zat er niet bij dus ik heb op YouTube verschillende instructiefilmpjes bekeken waardoor je meteen ook weer inspiratie krijgt om nieuwe dingen te proberen. De mogelijkheden zijn eindeloos en ik ontdek steeds weer nieuwe effecten. De foto's blijven verrassen.
Wat ik jammer vond is dat er geen passende ring (52mm) voor mijn portretlens bij zat dus ik heb alleen getest met mijn zoomlens (18-140mm). Iedereen die het leuk vindt om met leuke, gekke, subtiele, extreme of rare effecten te spelen kan ik deze set echt aanraden.

Pluspunten

• Mogelijkheden zijn eindeloos
  • Goede kwaliteit
  • Degelijk en veilig verpakt
  • Mooie materialen, echt glas

Minpunten

• Geen gebruikershandleiding
  • Geen 52mm ring

Maurice10091985 11-01-2024

Creatieve hulp

De lensbaby OMNI magical flare bundle is een makkelijke creatieve tovoeging aan het fotograferen. Ik miste wel een simpele handleiding of verwijzing hiernaar. De verschillende instrumenten die in de bundel worden geleverd geven elk een ander creatief effect. Door het magneetsysteem kun je snel wisselen of verschillende effecten tegelijk gebruiken. De verschillende meegeleverde filterringen maken het gebruik op een verscheidenheid aan objectieven mogelijk. Ben je dus op zoek naar nieuwe creatieve effecten in je fotografie dan is de Lensbaby Omni magical flare wat je zoekt.

Pluspunten

• Verschillende effecten
  • Verschillende filterringen

Minpunten

• Geen handleiding

Mari Durieux 09-01-2024

In camera effecten met Lensbaby Omni

Als fotograaf ben ik altijd op zoek naar “special effects” in mijn foto’s, zeker als ik met portret fotografie bezig ben. In het verleden zocht ik dan naar takjes op de grond of hield mijn telefoon voor de lens om daar een spiegeling mee te creëren

Het Lensbaby Omni systeem brengt hier verandering in en heeft een aantal tools ontwikkeld die je gewoon altijd mee kunt nemen. Ik mocht dit systeem testen en deel hier mijn ervaringen.

In de doos kwam de basis die bestaat uit een metalen schijf waarop verplaatsbare magnetische houders zitten. Deze schijf draai je op het schroefdraad van je lens, er zitten meerdere step up rings bij de set. De tools, die er uit zien als kleine staafjes met glas- of kunstof elementen in verschillende vormen plak je als het ware op de houder.

Het is bijzonder leuk om te experimenteren wat de tools doen voor je lens, de ene buigt het licht de andere weerspiegelt je onderwerp. Dit is dan niet één effect, nee zeker niet, op het moment dat je het element voor je lens draait krijg je meteen weer een ander beeld.

Wat ik er tof aan vind is dat je beide handen vrij hebt om je camera te bedienen en te spelen met de verschillende elementen. Ik heb de set hoofdzakelijk gebruikt voor portret fotografie en was aangenaam verrast door het resultaat. De set wordt geleverd in een mooie vilten pouch waar de glas, ja het is echt glas, goed beschermd zitten. Het enige minpunt wat ik heb ervaren is dat de basis schijf zo vast zat op mijn lens en dat ik deze met veel moeit los heb kunnen krijgen

Pluspunten

• Creatief
  • Compact
  • Origineel

Digitte1971 07-01-2024

Creatieve aanrader

Ik heb de Lensbaby OMNI Magical Flare Bundle een aantal weken gratis mogen uitproberen .
Het OMNI filtersysteem is een van de slimst gemaakte systemen op de markt wat interessant is voor zowel fotografen als videografen. Door middel van magnetische balletjes en armpjes kun je onder ander kristallen ‘tools’ op flexibele wijze voor je cameralens hangen en voegen super mooie reflecties, verbluffende kleuren en heldere lichtstralen toe aan je foto's.
Er worden verschillende maten ringen meegeleverd zodat het bijna op elke lens te schroeven is.
Dit alles zit verpakt in mooie filten pouches die je gemakkelijk in je fototas kan meenemen.
Ik heb de Flare Bundle uitgeprobeerd op mijn macrolens, het was in het begin flink oefenen om het gewenste resultaat te krijgen maar dan krijg je wel super mooie effecten in je foto.

Pluspunten

• Zeer creatief
  • Makkelijk mee te nemen
  • Toepasbaar op bijna elke lens
  • Stevig systeem

Minpunten

• Vergt oefening

Yohoogsfotos 02-01-2024

Lekker creatief, een aanrader!

Heerlijk creatief!!!
Ik heb de Lensbaby Omni magical flare een paar weken mogen testen. Bij dit systeem wordt een grote ring op je lens geschroefd en hierop kunnen diverse prisma’s, kristallen en kleurenfilters magnetisch worden bevestigd. Je begint met de basis-set en kunt deze uitbreiden met later uitgebrachte pakketten. Het vergt wat oefening om te kijken wat het licht doet met de funtools in je foto, maar als je eenmaal bezig bent is het verslavend en superleuk om zo extra licht, flares en bokeh toe te voegen. De magnetische armpjes die de kristallen etc. op zijn plek houden zijn stevig en makkelijk in positie te brengen. Dan even draaien aan de kristallen of prisma’s voor het mooiste effect. Hoe groter het diafragma, hoe groter het effect. En ook maakt het groot verschil of je de kristallen parallel aan je lens houdt of de punt op je lens richt, waardoor je weer extra lichtpuntjes kunt creëren. Ik heb gefotografeerd met een full-frame systeemcamera in combinatie met een macrolens en ook een Lensbaby Sweet 50 (dan past de ring niet, dus kom je handen tekort) geprobeerd. Voordeel daarvan is dat je live op je scherm ziet wat de verschillende effecten zijn en dat je ze ter plekke hebt gecreëerd zonder dat je ze achteraf toevoegt in je bewerkingssoftware! Ik houd van soft-focus en dromerige beelden, maar als je van loeischerpe foto’s houdt zonder special effects, dan zou ik er niet aan beginnen. Niet iedereen zal er dus van houden, maar ik ben fan en kan niet wachten om ze te proberen met meer zonlicht, lentebloemen en ook de effecten op de lijnen van een stad.

Pluspunten

• Toevoegen van flares, licht en bokeh
  • Makkelijk in gebruik, al vergt het wat oefening
  • Stevig systeem met magneten/magneetarmen
  • Supercreatieve effecten
  • Gelijk aan de slag met de basisset

Minpunten

• Niet voor iedereen
  • Glas/kristal, uitkijken met zonlicht in je lens