Hitachi DV14DCL2 - Reviews

Boren
Gewicht
1500 gram
Klopboormechanisme

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 43 reviews die zijn achtergelaten voor de Hitachi DV14DCL2 op Kieskeurig.nl.

joever 18-08-2013

Vind toch wel dat de batterijen erg snel leeg gaan als je gaten in ijzer gaat boren.Had een zelfde accuboormachine bij een collega gebruikt en denk dat die machine toch wel een iets zwaardere accu had met het zelfde type?? raar.
Valt me toch wel tegen deze machine.

bouwgraag 03-08-2013

Prachtige machine voldoet ruimschoots voldoende aan verwachting. Klopfunctie voor steen boren is geweldig, accu houd het heel lang vol.
Echt een aanrader voor wat zwaardere klussen.

polfromork 18-07-2013

INSTELMOGELIJKHEDEN
Instelmogelijkheden zijn min of meer standaard. Heeft alles wat je mag verwachten erop zitten. Klopboor zie je niet op alle machines.

KRACHT
Power van de machine is erg mee meegevallen. Doet niet onder voor de Makita die ik hiervoor gewend was. Klop/boor functie is zeer goed werkzaam op 'zachtere' materialen (hout, cellenbeton, baksteen e.d.). Je moet er geen zwaar beton mee willen boren maar laten we eerlijk zijn; daar gebruiken we andere materialen voor.

GEBRUIKSGEMAK
- Softgrip doet prettig aan.
- Controle op lage draaisnelheden moet ik nog aan wennen. Vorige machine (Makita) was hierin makkelijker/intuïtiever te gebruiken.
- Snelspanboorhouder loopt niet erg soepel; schakelen van kleine mm naar grote mm boor loopt minder snel dan ik gewend ben.

DUURZAAMHEID
Duurzaamheid is slecht te beoordelen vanwege korte gebruiksduur (paar weken in bezit). Ik kan wel aangeven dat (vwb accu-duurzaamheid) een volledig opgeladen accu ervoor zorgt dat ik een dag kan klussen zonden te hoeven 'schakelen'.

Al net al nog geen momentje spijt van de aankoop. Goede machine in iets goedkopere maar wel fatsoenlijke marktsegment.

mathieutje 18-07-2013

Niet al te veel poespas, dus eenvoudig en heel intuïtief in te stellen.
Wat kracht betreft, ontbreekt het deze Hitachi zeker niet. Vijzen kan ie als de beste! Ik heb er ook meteen eens een boorkopje op gestoken, en ook die test doorstond de boormachine met glans.
Het handige ontwerp en de beperkte (meer heb je ook niet nodig) aantal functies zorgen ervoor dat iedereen gemakkelijk met de boormachine overweg kan. Bovendien voelt het toestel erg stevig en robuust aan ... de tijd zal uitwijzen of dat ook werkelijk zo is.

declercqn 18-07-2013

Krachtig toestel met klopfunctie. Iets wat voor die prijs moeilijk te vinden is.
Ligt heel goed in de hand en doet wat hij moet doen.
Duurzaamheid heb ik een 7 gegeven omdat ik het nog maar enkele weken in bezit heb.
Enige minpuntje kan zijn dat hij voor mij iets te snel begint te draaien in het begin. Wat niet zo handig is als je een vijs moet indraaien als er nog geen gaatje is gemaakt. Maar eigenlijk is dat een detail.

toro1955 18-07-2013

Eindelijk een boormachine naar mijn zin. Prima koppel en de accu's zijn ook weer snel vol. Nu nog een goede set bits en boren zien te vinden.

herrieman1985 17-07-2013

Heb de boormachine nu een week in bezit. Het aandraaimoment is fijn in te stellen in 22 stappen zodat voor elke klus het juiste moment gekozen kan worden. Ook de twee verschillende snelheden (snel met minder kracht of langzaam met meer kracht) zijn erg handig.
Voor een accuboormachine is het een erg krachtig apparaat zodat ook boren in 3 mm dik staal vrij goed te doen is. Wel de juiste boor en snelheid kiezen natuurlijk. Overigens lijkt de snelheid efficiënter te worden geregeld dan bij de meeste accuboormachines door het gebruik van geavanceerde elektronica. Er wordt dus minder energie "verspild" dan bij goedkopere merken dus de accu gaat langer mee.
Qua gebruiksgemak valt er weinig over te melden: het is eenvoudig om het aandraaimoment, de snelheid en de draairichting te kiezen. Opladen van accu's gaat volledig automatisch.
Wat duurzaamheid betreft kan ik hier zelf nog vrij weinig over zeggen. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik uit mijn omgeving goede geluiden hoor van dit merk en model. Daarnaast heb ik vertrouwen in de duurzaamheid van de accu's: Lithium Ion is nu eenmaal beter dan Nikkel Cadmium (ouderwets) en Nikkel metaal hydride.

herrieman1985 17-07-2013

skm 17-07-2013

algemeen tevreden over de aankoop van de accuboormachine; goede aankoop, gebruiksvriendelijk
de toekomst moet de duurzaamheid nog uitmaken vermits we het toestel nog maar 1 maand aangeschaft hebben;

annstlud 17-07-2013

-Snel oplaadbaar in 60 minuten
-Twee batterijen bijgeleverd
-kan ook als klopboor gebruikt worden en het werkt effectief,
ik heb het vandaag uitgeprobeerd op onze keldermuur
-ligt comfortabel in de hand, door het lichtgewicht.
Werk er voltijds mee als klusjesman en het heeft me te voorbije week alleen maar aangenaam verrast, we duimen dat het zo blijft maar ik heb er alle vertrouwen in.
Met vriendelijke groeten,
Alain

Wennes71 16-07-2013

Zeer handige machine welke goed in de hand ligt. De bediening van de verschillende instellingen zijn te vergelijken met andere toestellen. Het gewicht kan misschien een beetje nadelig zijn. Het is geen te zware machine maar er zijn lichtere op de markt. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat er ook een klopboor functie op deze machine zit. Voor de rest is dit een heel krachtig toestel maar mag men zeker niet vergeten dat de klopboorfunctie toch wel zijn beperkingen heeft. Naar mijn mening is dit zeker een toestel voor professionals.

muziekatelier 16-07-2013

Het toestel ligt makkelijk in de hand en in balans. Het opladen van de batterij is een raadsel. Het rode lichtje blijft knipperen en wordt niet groen zoals ik bij het einde zou verwachten. Ik kijk wel hoe lang ik met een batterij kan werken.
Het is een degelijk toestel met makkelijk in te brengen boren.

ronpels 16-07-2013

Buitengewoon handzaam licht en sterk apparaat, had hiervoor meerdere andere merken, maar deze bevalt tot nu toe het best.

Herpules 16-07-2013

Ik had al een Hitachi DS14DCL 14,4V. Dat is dezelfde machine, maar dan zonder klopboor-stand. Die gebruik ik al een jaar en ben daar zeer tevreden mee. Heb deze nu een aantal dagen in gebruik en ben zeer tevreden. Het is een krachtige machine die doet wat 'ie belooft.

Schroeven: van groot tot klein, van bout to schroef: gaat er moeiteloos in. Zelfs hele dikke bouten schroeft 'ie er moeiteloos in. Op zich is het niet de meest lichte machine, dus voor het vastschroeven van kleine schroefjes vind ik hem minder geschikt.

Boren: Krachtig en precies. Met name in hout geboord. Probleemloos. Ook grotere houtboren (15/20 mm.) gaan moeiteloos. Ook in baksteen boren gaat prima dankzij de klopboor stand. Voor beton blijf ik de boorhamer gebruiken, maar dat kun je ook niet verwachten van een compacte machine als dit.

Accuduur: ruim voldoende. Zitten 2 accu's bij en een accu is binnen 1 uur opgeladen, dus in principe kun je eindeloos doorwerken. Ook de bescherming tegen te diep ontladen is uiteraard een pluspunt. Komt alleen soms niet uit als hij er tijdens het boren mee ophoudt.

Over duurzaamheid kan ik niets zeggen omdat ik hem nog niet lang genoeg in bezit heb.

bartdv 16-07-2013

Een échte aanrader.
Ik kocht dit toestel ter vervanging van een Black&Decker model van 18V.
Ik twijfelde eerst of dit model (14V) wel krachtig genoeg zou zijn, maar ben erg tevreden dat ik deze accuboormachine kocht.
• Ligt perfect in de hand: het zwaartepunt van de machine is ideaal.
• De softgrip en het lage gewicht van de machine zijn een extra pluspunt
• De batterijen zijn in een mum van tijd opgeladen
• Gemakkelijk te bedienen en meer dan voldoende instelmogelijkheden.

Over de duurzaamheid kan ik me niet uitspreken. Maar aangezien Hitachi een 'A'-merk is, verwacht ik niets dan goed. Ik heb daarom 'onder voorbehoud' een score van 9 toegekend.

Moest je ook overwegen om deze accuboormachine te kopen, dan is mijn advies: 'niet twijfelen'.

JSven 16-07-2013

Positief:
Prima in gebruik, vlotte montage en 2 meegeleverde batterijen alsook een opbergdoos (wel enig zoekwerk om die er terug in te plaatsen). Enig min puntje is de afwezigheid van een led lichtje (tja).

GoodJob 16-07-2013

Ik heb deze machine een paar weken geleden gekocht bij ibood. Hij komt in een koffer met 2 accu's en een lader. De accu's waren al opgeladen dus ik kon meteen aan de slag. Direct al viel mij op hoe lekker hij in de hand ligt. Je merkt dat er een hoop kracht achter zit, en hij reageert supersnel.
Ik klus niet heel veel, maar af en toe wil ik nog wel eens een paar dingetje veranderen in het huis. Ik hoopte hiermee een boormachine te kopen waarmee ik de komende 30 jaar al die klusjes kan doen, en ik ben er van overtuigd dat ik dat hierin gevonden heb. Hij is heel erg stevig en gaat naar ik denk nog wel een paar decennia mee.
Ik was aangenaam verrast dat er Li-ion batterijen bij zaten. Ik ben geen expert en misschien is dit inmiddels wel de standaard, maar ik weet nog wel dat de accu's die je er 10 jaar geleden bij kreeg een hoop werk kostten om ze goed te houden (helemaal leeg opbergen en dergelijke). Deze accu's zijn een stuk beter wat dat betreft.
De klopboorfunctie maakt dit helemaal compleet voor mij. Ik doe niet genoeg in het huis om een eigen klopboor nodig te hebben, maar af en toe wil ik toch wel ergens een schilderij ophangen ofzo, en dan is dit toch echt ideaal. Je moet het eigenlijk niet in beton ofzo proberen, maar een bakstenen muur gaat prima!
Al met al dus alles wat je van een goede accuboormachine mag verwachten!

Sterke punten:
- Licht
- Goede balans
- Krachtige machine
- Li-ion accu's
- Klopboorfunctie

Minpunten:
- Er had een lampje op kunnen zitten, is voor mij niet heel belangrijk maar zou een minpunt kunnen zijn
- eveneens wat mij betreft onbelangrijk, maar als je hem een tijdje gebruikt hebt begint hij wel te stinken (een soort brandlucht), maar dat kan ook komen omdat hij nog nieuw is.

Conclusie:
Een veelzijdige, krachtige machine die je heel erg gaat helpen met alle soorten klussen die je maar wilt doen.

Stoffel1982 16-07-2013

Ik heb deze schroefboormachine nu reeds 2 weekends in gebruik, en moet zeggen dat ik er aangenaam door ben verrast. Ik hoopte op een compacte, krachtige en veelzijdige boormachine, en dat is precies wat je met dit toestel krijgt.

De koffer bevat 2x 1.5Ah accu's, de schroefboor, en de lader. Er is nog ruimte voorzien om een extra batterij weg te steken. Je kan in de koffer dus 3 batterijen kwijt (2 batterijen los, en 1 in het toestel zelf). Ik gebruik deze ruimte echter om een compact setje bits en boren weg te steken. De koffer is zwart en biedt verder geen opbergvakken. Qua stevigheid zit het ook wel goed. Andere merken maken misschien nog stevigere koffers, maar dan is de koffer waarschijnlijk ook een pak groter.

De schroefboor zelf ligt goed in de hand door de compacte bouw, en door de zachte grip heb je hem ook steeds stevig vast.

Komende van een metabo moest ik wel even wennen aan de "links/rechts" schakelaar : die zit niet zo handig gepositioneerd vind ik, en ik heb soms moeite om hem met 1 hand van richting te wisselen. Of misschien moet ik er nog even aan wennen...

De metabo waar ik over spreek was trouwens merkelijk groter, en doch slechts 12v. Dit toestel heeft een compactere vormgeving, en is toch krachtiger! (en dat komt altijd van pas!)

Enkele van de taken die ik tot een goed eind heb gebracht met deze schroefboor :

- Schroeven van houten planken tussen de dakspanten, om lichtpunten te bevestigen
- 8mm pluggen in snelbouw geboord
- Schroeven in die pluggen bevestigd
- Enkele 10mm gaten geboord in gewapend beton

Zoals je ziet : veel boor-werk. Maar je moet in het achterhoofd houden dat dit toch voornamelijk een schroef-machine is. Voor het zwaardere boorwerk kijk je beter uit naar een boorhamer natuurlijk : de hamerfunctie van zo'n toestel is vele malen efficienter.

De 1.5Ah accus volstaan voor mijn gebruik ruimschoots. Je kan de 2e accu laden terwijl je met de 1e accu werkt en vervolgens wisselen. Ik heb intussen 3x een accu leeg'gewerkt' :). Misschien dat de échte professionals, die hele dagen lang met dit toestel beter uitkijken naar batterijen van 3.0Ah. Maar let op : de batterij wordt dan groter, en dat maakt het toestel gevoelig zwaarder... Dat is dus geven en nemen.

Over de duurzaamheid kan ik weinig kwijt, aangezien ik er nog maar 2 weekends mee aan het werk ben geweest. Aangezien mijn bouwproject nog enige tijd zal duren, hoop ik dat ik er nog lang op kan rekenen. Bovendien kan ik de garantie verlengen naar 3 jaar, dus zelfs als er iéts zou aan komen, kan ik altijd op hitachi rekenen voor een snelle herstelling (hopelijk toch ;-)

dirko10 16-07-2013

het is een mooie machine die goed in de hand ligt, batterijen zijn snel opgeladen( 50 min). Je kan lang met een volle batterij werken, ik heb nog niet in steen geboord, voor alle andere werk is deze Hitachi goed.

rednas789 16-07-2013

Via een prachtige aanbieding bij IBOOD besteld. Wat een machine, wat een kracht. Machine is uitermate geschikt voor alle soorten klussen, echter boren in zwaar beton is niet aan te raden. Enige minpuntje er zit geen (led) lampje op. Voor de rest top!