Alecto DBX-99 Babyphone - Reviews

display
Muziek
Kleuren
wit

Beoordeling op basis van 19 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

7,9

Sander 12-12-2016 Product paar maanden in bezit

Babyfoon met uitstekend bereik en vele functies

Wij hebben deze babyfoon in ons bezit gekregen via een actie, anders had ik hem waarschijnlijk niet zo snel gekocht. Het was niet om de prijs maar meer omdat ik mezelf niet echt verdiept had in de materie "babyfoon". Bij de geboorte van onze zoon had ik een de goedkoopste babyfoon gekocht die ik maar kon vinden want al die opties vond ik maar overbodig, nu ik de DBX-99 heb ben ik toch wel blij met de extra functies.
Tegenwoordig is er enorm veel keuze op dit gebied, zo kan je ook babyfoons kopen met camera. Dit is iets wat ik absoluut niet wil en wou omdat ik weet hoe dat gaat dan zit je constant te kijken naar je kind en kom je zelf niet aan je rust toe iets wat voor ouders erg belangrijk is.

Deze babyfoon heeft geen camera maar wel een hoop andere functies zoals:

- Deur/raam sensor (ideaal als je kind al wat ouder is)
De deursensor zit er standaard bij en is ook bij te bestellen en hierdoor dus uit te breiden. Het voordeel van deze sensor is dat je die kan plaatsen op de deur of raam van je kinderkamer, wanneer deze dan opengaat zal er een alarm afgaan op de babyfoon en de melding is vervolgens terug te lezen op het display van de babyfoon. De sensor kan je ook plaatsen op bijvoorbeeld: keukenkastjes, meterkast of andere plekken waar je kind niet bij mag komen.

- Slaapliedjes (leuke functie in het begin wel gebruikt nu haast niet meer)
Deze babyfoon heeft 5 slaapliedjes in zijn geheugen staan welke achter elkaar afgespeeld kunnen worden of afzonderlijk van elkaar. Wanneer je een slaapliedje kiest zal deze vanzelf stoppen met afspelen na een x aantal minuten. Toen onze zoon nog wat kleiner was heb ik deze functie meerdere malen gebruikt inmiddels gebruik ik het minder omdat hij er niet zo rustig meer onder blijft als voorheen. Wellicht vind hij de muziek niet meer zo leuk of houdt hij net als zijn ouders van de rust.

- Nachtlampje (deze geeft amper licht dus had er niet op hoeven te zitten)
Er wordt gesproken over een nachtlampje maar glow in the dark stikkers geven meer licht, aangezien het een paar sterretjes zijn op de babyfoon die licht geven zal het denk ik alleen effect hebben als je de babyfoon direct in het zicht zet van je baby. Het zou handiger wezen als deze net wat feller was zodat je kan zien wat je doet als je snachts bijvoorbeeld gaat bijvoeden.

- Temperatuur sensor (erg handig als het te warm of te koud is op de kamer van je baby)
Wij zaten voorheen in een slecht geïsoleerd huis waar het in de winter erg koud kon zijn en in de zomer erg warm. Dankzij de temperatuur sensor konden wij aflezen hoe warm of koud het was op de kamer van onze zoon. Daarnaast kon je ook nog een alarm instellen mocht het toch te koud of te warm worden op de kamer dan werden wij gewaarschuwd.

- ALARM functies! (buiten de deur/raam sensor en de temperatuur sensor om)
Wanneer je het volume van je babyfoon om wat voor reden dan ook uit hebt staan zal er alsnog een alarm afgaan wanneer je baby schreeuwt van verdriet. Hij dient de babyfoon dan wel te laten clippen (volledig in het rood te laten schieten).

Dit waren toch wel mijn belangrijkste functies, de babyfoon heeft ook een terugspreekfunctie maar daar wordt onze zoon niet rustig van als wij praten door de babyfoon gaat hij juist opzoek naar het geluid, nieuwsgierig mannetje dat het is!

Ben je op zoek naar een babyfoon en zie je door de bomen het bos niet meer kies dan voor de DBX-99, een degelijke babyfoon die van alle gemakken is voorzien. En nee er zit geen camera functie op maar vraag jezelf af of je die ook wel echt wil, als je zo paranoïde bent en echt alles wilt zien dan moet je wellicht ook nadenken over hartbewaking. Vroeger waren er geen babyfoons en waar trek je de grens? Deze babyfoon heeft 300 meter bereik dus je kan zelfs nog bij de buren zitten en je zoon of dochter monitoren.

Pluspunten

• deur/raam sensor
  • temperatuur sensor
  • Kraakhelder geluid (zonder storingen)
  • groot bereik (kan zelfs de hond uitlaten)
  • Meerdere alarm functies mogelijk

Minpunten

• korte levensduur van meegeleverde batterijen
  • nacht (lampje)

Annemarie76 28-06-2011 Product jaar of meer in bezit

---------- update review 28-06-2011----------
Ik heb de babyfoon 's nachts nog altijd naast me op t nachtkastje.. Alleen vanwege t lampje dat erop zit..( dan hoeven de "grote" lichten niet aan..

Qua bereik vind ik t jammer dat ie bij de achterdeur hier al begint te piepen geen ontvangst te hebben.. Wellicht te veel muren... via de voordeur naar achter lopen nog niet geprobeerd.... we wonen op een boerderij)
De muziekjes erop weinig gebruikt, Woezel en pip muziekdoosje vind ik leuker.. MP3 aansluiting of zelf muziek up-loaden ook nog niet gedaan ( zullen we waarschijnlijk ook niet gaan doen)..

kortom.. meer opties dan dat we gebruiken.. Bereik valt hier erg tegen, maar dat hebben we geaccepteerd..

---------- oude review 21-09-2009 ----------
Wij gebruiken de babyfoon nu bijna 7 weken..
Hij bevalt prima.. Wel moet ik er smorgens voor zorgen dat de ouderunit op de basis komt voor opladen.. 's middags begint hij nl. al te piepen dat de batterij zwak is..

De zaklampfunctie vind ik heel prettig.. dat scheelt een hoop lichten aan doen snachts ( die veel te fel aan je ogen zijn dan..)

Malusa 25-06-2011 Product jaar of meer in bezit

We hebben deze babyfoon nu 2 jaar in bezit. Hij doet het prima.
Alleen de temperatuursaanduiding heeft nooit goed gewerkt. Hij geeft nooit de goede babykamertemperatuur aan. Dus als je dat een erg belangrijke optie vind...
Wij zijn er inmiddels aan gewend.

s-Hertogenbosch 04-01-2011 Product jaar of meer in bezit

7,4
2 jaar in bezit, best een fijn apparaat. Een half jaar geleden begonnen echter de problemen. Het laadsysteem werkt niet goed meer waardoor de accu steeds leeg is. Het ding moet nu precies goed in de lader staan maar zelfs dan is hij na een tijdje weer leeg. Helaas dus niet zo'n goede kwaliteit.

PaEnMa 06-10-2010 Product jaar of meer in bezit

De beste Babyfoon! Nu ruim twee jaar in gebruik. We gebruiken hem dagelijks en we zijn nog geen dag teleurgesteld. Goed geluid, juiste gevoeligheid, goede bedrijfsduur accu. En degelijk. Ook op vakantie al veel gebruikt zelfs in een betonnen hotel nog goede ontvangst terwijl we beneden in het restaurant zaten.

MichielD 25-09-2009 Product paar dagen in bezit

We hebben deze babyfoon al een tijdje en nu sinds twee weken in gebruik. Hij doet het prima, erg gevoelig en een goed volume.

Ook de AUX-aansluiting (voor bv. een mp3-speler) is een mooi extra'tje en klinkt nog best aardig uit zo'n apparaat.

De zaklamp maakt de babyfoon helemaal compleet (en is goed fel).

Allen het bereik kan ik niet goed beoordelen, aangezien we hem tot nu toe op korte afstand gebruiken.

@Annemarie76: we hebben de batterijen vervangen voor sterkere 2500 mAh-uitvoering (standaard worden 2 1300 mAh batterijen geleverd). Die houdt het een stuk langer uit.
En ook een punt: de lader blijft de batterij opladen wat natuurlijk funest is voor de capaciteit. Het beste is om de batterij op te laden en dan uit de unit te houden totdat de batterijen leeg zijn.

Nog een punt m.b.t. de bug (de unit doet het niet als je deze aanzet in de lader): toen we de babyfoon in gebruik wilden nemen, waren de batterijen helemaal leeggelopen en dan kan je unit dus niet gebruiken: aanzetten in de lader werkt namelijk niet.

Aline123 19-08-2009 Product half jaar in bezit

6,2
Wij hebben deze babyfoon nu een maand of 9 en hebben nu ineens problemen met de ouderunit. Hij beviel goed maar een paar dagen geleden laadde de unit de batterijen ineens niet meer op, hoewel hij wel aangeeft dat hij aan het opladen is. Andere batterijen geprobeerd maar lukt ook niet. Nu doet de ouderunit het ineens helemaal niet meer. Heb al op internet gezien dat deze babyfoon vaker problemen krijgt met het opladen van de ouderunit. Wij kunnen de babyfoon dus niet meer gebruiken... (het knopje om de ouderunit aan en uit te zetten was altijd ook erg lastig om in te drukken). Wij hebben voor ons andere kindje een philips avent babyfoon die het al 2,5 jaar zonder problemen doet! De Alecto geen aanrader!

hyppo 06-05-2009 Product paar dagen in bezit

Ouder unit 15h opgeladen. Het doet niet. Geen Contact, ook naar 30min.

Mellomike 05-05-2009 Product maand in bezit

Uitstekende foon. Doet wattie moet doen. Battarij gaat ± 3 avonden mee voor dattie moet worden opgeladen, prima dus. Ondank alle negatieve berichten n.a.v. een bug toch gekocht en tot opheden absoluud geen spijt (ruim een maand in bezit). Geluid is prima, gevoeligheid is in 5 tanden in te stellen (meestal op 3) Bij 5 wordt de microffon nooit gedemt en hoor je dus alles, wat ik niet nodig vind. Alle andere opties vind ik tot nu toe niet echt nodig:
Temperatuur alarm, leidjes, timer e.d. Alles is wel op afstand in te stellen en de terug-praat-functie is erg handig. Getest op de eventuele bug door deze aan en uit te zetten in de lader maar wij krijgen het niet voor elkaar. Blijkbaar is dit opgelost. Breik is voldoende. Nieuwbouw huis met 3 beton verdiepingen maar werkt op alle verdieping prima. Kortom prima ding. Kopen maar !!
[Degelijkheid weet ik niet echt maar het voelt allemaal robuust aan]

oryx 03-05-2009 Product paar weken in bezit

Omdat we voor onze zoon al een Alecto DBX-88 hadden die goed bevalt, wilden we er voor onze dochter ook 1. Ik ben toen gaan kijken naar de nieuwste van Alecto. Was ook benieuwd naar de nieuwe liedjes van de dbx-99. Hij functioneert net zo goed. Vind zelf de liedjes van de 88 leuker - niet zo hol/metaal. De liedjes op de 99 lopen ook langer door. Het bereik van de 88 is beter - die hield het tot in de winkel aan de overkant, de 99 haalt het tot op straat (kind slaapt aan achterkant huis). Verder vind ik de sterren van de 88 leuker, het licht van de 99 schijnt omhoog en als je hem hoog op een plank hebt staan, kun je hem niet goed aflezen. Ook het aanzetten kost wat meer moeite - je moet de knop vrij lang ingedrukt houden. Gevoeligheid is uitstekend, kan inderdaad dochterlief (net als zoonlief trouwens) horen ademen. Rustgevend gevoel dus. Voor mij blijft Alecto een aanrader.

Bouke1974 25-02-2009 Product maand in bezit

De beste babyfoon die er is. Onvangst zeer duidelijk en helder. Ik dacht dat Alecto een B-merk was, maar afgegaan op de reviews van anderen. Daarom deze babyfoon gekocht. Apparaat heeft de uitstraling van een A-merk.
Uitgebreide functies, muziek, zaklampje en je merkt alles klopt aan dit apparaat. Bij ons eerste kindje de Supernova gehad maar dit is echt een waardeloos apparaat.
Deze Alecto gewoon kopen!

Zander 06-01-2009 Product half jaar in bezit

Deze babyfoon gekocht als huismerk van een grote babywinkel tijdens de mazzeldagen. In principe werkt hij perfect. op een keer na dan, na inschakeling gaf de ouderunit geen geluid terwijl de lampjes wel van groen naar rood gingen. Apparaatje uitgezet en de batterijen een eruit gehaald en opnieuw erin gedaan. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Alexanderrr 21-12-2008 Product kwartaal in bezit

We hebben deze babyfoon nu ruim 2 maanden en we zijn zeer tevreden. We hebben even getwijfeld vanwege de 'bug' en wilden daarom eerst de DBX-88 kopen. Maar die heeft minder functionaliteit en is maar een paar euro goedkoper (de prijs van de DBX-99 kan veel verschillen per webwinkel - goed zoeken naar de goedkoopste prijs dus!).

Vergeleken met onze oude babyfoon is het nu heerlijk rustig in huis: geen ruis meer! En heel bijzonder: bij gevoeligheid 5 en volume 5 kunnen we onze baby horen ademen. Gevoeligheid 5 wil zeggen dat de microfoon continu open staat, maar stand 3 is voldoende: dan gaat de microfoon (direct) aan als de baby een geluidje maakt. Voor ons is volume 1 hard genoeg.

De batterijen houden het prima vol. Overdag laten we de babyfoon uit de houder en 's nachts gaat hij erin. De batterijen kunnen er tegen en ze zijn zo nog nooit leeggeraakt. Prima dus!

Over de 'bug': ook wij hebben de fabrikant om een uitleg gevraagd. We kregen dezelfde reactie als die al op deze pagina wordt genoemd. Of het nu een bug of testmodus is, doet niet ter zake; blijkbaar doet de babyfoon het dan niet, terwijl hij het wel zou moeten doen. Toch hebben we hem gekocht, we konden geen andere babyfoon vinden met deze functionaliteit en prijs. In de praktijk blijkt dat wij de babyfoon nooit aanzetten in de ouderunit. We hebben het een keertje gedaan om de 'bug' te testen, maar hij deed het gewoon. Wij ondervinden er dus geen hinder van.

Verder: het terugpraten en de liedjes zijn leuk, net als de mp3-speleraansluiting (nog niet gebruikt). Heel handig is de temperatuuraanduiding. Als de temperatuur te laag/hoog is (en als de batterijen bijna op zijn of er geen verbinding is) hoor je een vriendelijk alarmgeluidje.

Ook heerlijk is het lampje, net genoeg licht om 's ochtends met zijn drieën rustig wakker te worden.

Het bereik is 300 meter, maar dat is in het open veld. In de stad is het misschien maar 30-50 meter, maar dit is per huis verschillend. Het zou voldoende moeten zijn om een avondje bij de buren langs te gaan met de babyfoon.

Samengevat: veel functionaliteit, handzaam en perfecte geluidskwaliteit - tegen een prima prijs. Wat ons betreft een aanrader.

R. Geerling 06-10-2008 Product maand in bezit

Wat een superbabyfoon. Na heel veel uitzoekwerk en het lezen van heel veel reviews overgegaan tot de aanschaf van dit apparaat.

Dit is een van de weinige babyfoons waar echt alles op zit wat je zou willen en dat voor een heel schappelijke prijs:
- Temperatuur op ouder-unit en basisstation (temperatuur klopt overigens prima).
- Perfect DECT geluid.
- Prima bereik voor DECT (in huis perfect, daar buiten al snel wat minder).
- Lampjes die aangeven hoe veel herrie er wordt geschopt.
- Mute functie, waarbij de lampjes gewoon blijven werken. Heel erg handig!!!
- Terugspreekfunctie.
- 5 goede kwaliteit melodietjes (aan te zetten op afstand via de ouder-unit).
- Aansluiting voor je MP3 speler zodat je je eigen relaxmuziek bv. kan aanzetten, zeer goede geluidskwaliteit.
- Zaklampje op de ouder-unit.
- Mooi nachtlampje (ook op afstand aan te zetten via de ouder-unit).

Enige minpuntjes die ik zou kunnen verzinnen:
- Het geluid op de ouder-unit had iets harder gemogen (maar is nog steeds prima).
De bijgeleverde 1600mAh batterijen kan je beter omwisselen voor bv. 2500mAh, maar goed: die liggen tegenwoordig zelfs bij de kassa van de supermarkt.
- Het menu (voor het aanzetten van de melodietjes bv.) had iets eenvoudiger gekund.

Echt een aanrader dus.

raymond_ned 28-08-2008 Product paar dagen in bezit

Ik heb deze babyfoon gekregen en ben zeer enthousiast.

Over dit product is goed nagedacht wat je kunt terugvinden in de mogelijkheden: slaapliedjes op afstand bedienbaar, een ingebouwde zaklamp in de ontvangst unit en weergave van de kamertemperatuur en nog veel meer.

Het bereik heb ik nog niet kunnen uitproberen maar ik verwacht dat dit minstens zo goed zal zijn als onze DBX-85

Bart1973 30-07-2008 Product kwartaal in bezit

Babyfoon werkt prima. Zeker veel beter dat onze vorige Philips. Zit alles op wat je nodig hebt. Heb geen last van het euvel wat bij een aantal mensen hieronder is beschreven.

Dennis VOT 05-07-2008 Product paar dagen in bezit

Goed geluid, goed bereik, leuke extra's.
Heb ook de DBX-88, werken allebei prima.

martin1234567890 02-06-2008 Product paar dagen in bezit

Ons kind is er nog niet maar we hebben hem alvast aanstaan om te testen.

Mooi ontwerp met zachte knopjes en genoeg mogelijkheden. Bereik hebben we nog niet echt geprobeerd maar voor thuis is het meer dan genoeg.

Arnoud12 19-04-2008 Product maand in bezit

Duur, maar compleet en gebruiksvriendelijk apparaat. Bevat helaas een software of firmware fout die het naar mijn oordeel onbruikbaar maakt. . Wanneer de ontvangende (ouder) unit in de lader wordt aangezet, komt het zeer regelmatig voor dat deze unit geen geluid doorgeeft. Dit is onafhankelijk van de (geluids)-instellingen en de afstand tot de baby-unit en alle overige functies doen het wel. Je ziet dus dat de baby- en ouder-unit contact maken. Je kunt wel terugspreken en de baby-unit bedienen en de LED-geluidsindicatoren doen het prima. Het behoeft geen betoog dat dit defect tot uiterst gevaarlijke situaties kan leiden. Het apparaat geeft geen foutmelding en toch kan een huilende baby onopgemerkt blijven. Als de ouder-unit buiten de lader wordt aangezet lijkt er niets aan de hand. Gekocht via internet en al een kleine maand bezig om de klacht geaccepteerd en het geld terug te krijgen.