Tips voor de fietsendrager

Inhoudsopgave

  1. Maximaal gewicht
  2. Hoe wil je de fietsen vervoeren?
  3. Stekker: 7 of 13 polig?
  4. Verlichting
  5. Kentekenplaat
  6. Regels in Nederland en het buitenland

Een fietsendrager helpt je om je fiets heel eenvoudig met de auto, caravan of aanhangwagen te vervoeren. Ideaal voor wanneer je op vakantie gaat of ergens een dagje al fietsende de omgeving wilt verkennen. Kieskeurig.nl snapt echter dat je door het grote aanbod fietsendragers niet altijd meteen weet wat de beste koop is.

Wij beantwoorden zodoende de vraag: waar op letten als je een fietsendrager wilt kopen? We gaan bijvoorbeeld in op de soorten fietsen die je met de verschillende fietsendragers kunt vervoeren. Met onze tips kun je vervolgens gemakkelijk fietsendragers vergelijken en vind je altijd die ene goedkope fietsendrager, die door onze bezoekers natuurlijk ook nog eens als beste beoordeeld werd.

Maximaal gewicht

Een fietsendrager kun je op een aantal verschillende manieren aan je voertuig bevestigen. We noemen er vier: een fietsendrager achter op de trekhaak, een fietsendrager achter op de auto (zonder trekhaak), een fietsendrager op het dak van je auto en een fietsdrager op de caravan of aanhangwagen. Ongeacht je voorkeur is het altijd zaak te kijken naar het maximaal gewicht op de fietsendrager en het maximaal gewicht op je voertuig.

Bekijk hier verschillende soorten fietsendragers.

Mocht je voorkeur uitgaan naar een fietsendrager die je monteert op de trekhaak van je auto, dan is de maximale kogeldruk van de trekhaak van belang. De maximale kogeldruk is het maximale gewicht dat een trekhaak in verticale richting kan dragen. Ook de draagcapaciteit van de fietsendrager zelf is van belang. Dat komt omdat verschillende (soorten) fietsen nogal eens kunnen verschillen qua gewicht.

Voor het vervoeren van racefietsen heb je bijvoorbeeld een minder hoge draagcapaciteit nodig dan voor het vervoeren van elektrische fietsen. Zoek dus vooral het gewicht van jouw fiets(en) op (of weeg de fiets) en vergelijk dit met de draagcapaciteit van de drager die je op het oog hebt.

Een trekhaakdrager heeft vaak een hogere draagcapaciteit dan een dakdrager en een achterklepdrager. Een dakdrager wordt eigenlijk alleen aangeraden als je lichtgewichtfietsen, wilt vervoeren, zoals racefietsen. Let voordat je een fietsendrager voor op je dak aanschaft dan ook goed op de maximale daklast van de auto. Fietsendragers voor de achterklep (of 5e deur) van je auto hebben over het algemeen een draagcapaciteit die varieert van zo’n 30 tot 60 kg. Deze optie is zodoende een middenmoter: het maximale draaggewicht ligt meestal hoger dan bij een dakdrager en lager dan bij een trekhaakdrager.

Mocht je zowel fietsen als caravan mee willen nemen, dan kun je een fietsendrager op de dissel plaatsen of deze achterop de caravan monteren. In beide gevallen is het belangrijk dat je zorgt voor voldoende kogeldruk. Deze opties zijn zodoende alleen geschikt als je auto voldoende kogeldruk aan kan. 

Het is daarbij verstandig als je de disselkast zo leeg mogelijk houdt en zorgt voor een goede verdeling van de belading, onder meer door ook gewicht in het midden van de caravan te plaatsen. Probeer de kogeldruk in ieder geval nooit te forceren door extra gewicht toe te voegen aan de disselbak.

Wil je de kogeldruk van de trekhaak berekenen? Dat is heel simpel: de maximaal toegestane kogeldruk is te vinden op het typeplaatje van je trekhaak. Het wordt daar ook wel eens “vertical load” of “verticale kracht” genoemd. Ook kun je de kogeldruk van de auto vinden in de voertuigpapieren.

Hoe wil je de fietsen vervoeren?

Veel mensen geven er de voorkeur aan om hun fietsen op de trekhaak te vervoeren. Deze fietsendragers worden ook wel trekhaakdragers genoemd. Het aanbod fietsendragers beperkt zich echter allang niet meer tot trekhaakdragers. Ook zonder trekhaak zijn er manieren om toch je fiets mee te nemen. Of misschien heeft jouw auto wél een trekhaak, maar wil je naast je fietsen ook je caravan meenemen.

In beide gevallen kan een achterklepdrager uitkomst bieden. Dit soort fietsdragers wordt ook wel eens fietsdrager op de 5e deur genoemd. En er is nog een manier om een fietshouder rechtstreeks op de auto bevestigen, namelijk middels een dakdrager. Dit zijn fietsendragers op het dak van je auto. De laatste fietsendragers die we bespreken, hebben alles te maken met caravans, campers en aanhangwagens.

Fietsendrager op caravan, fietsdrager op aanhangwagen, fietsdrager op de vouwwagen: zoals je ziet hoef je fietsendragers niet per se op je auto te monteren.

Stekker: 7 of 13 polig?

Als je een fietsendrager aan je trekhaak koppelt, moet deze voorzien worden van elektriciteit om alle verlichting te laten werken. De verbinding tussen de auto en de fietsendrager komt tot stand middels een stekker en een stekkerdoos. Twee soorten aansluitingen komen daarbij het meest voor: 7-polig en 13-polig.

Over het algemeen zijn fietsendragers uitgerust met een 7-polige stekker. Bij nieuwere modellen wordt de 13-polige stekker echter steeds gangbaarder.

Bij de aanschaf van een trekhaakdrager doe je er goed aan te kijken of deze direct op je auto aangesloten kan worden of dat je een adapter nodig hebt. Deze adapters worden ook wel eens verloopstekkers genoemd. Heb je bijvoorbeeld een 13-polige stekkerdoos op je auto, maar wil je een fietsendrager meenemen met een 7-polige stekker? In dat geval is een verloop van 13 naar 7 de oplossing. In de meeste gevallen staat er op de trekhaak om welke stekkeraansluiting het gaat.

Verlichting

In de alinea hierboven spraken we al over het feit dat je een fietsendrager op je trekhaak (vaak) moet voorzien van elektriciteit. Dit is nodig om alle verlichting te laten werken. Verlichting op je fietsendrager is overigens niet verplicht, mits de verlichting van de auto zelf goed zichtbaar is. In de praktijk is het echter meestal zo dat de fietsen en de fietsendrager de verlichting belemmeren. Veel fietsendragers beschikken daarom standaard over verlichting. Heeft de fietsendrager die je wilt kopen geen eigen verlichting? Er zijn ook losse lichtbakken of verlichtingsbalken te koop.

Je fietsendrager moet aan een aantal verlichtingseisen voldoen. De fabrikant levert de drager zó af dat aan al deze eisen wordt voldaan. Als eigenaar ben jij er daarna verantwoordelijk voor dat alles ook daadwerkelijk goed blijft werken. Om aan de verkeersregels te voldoen, is het verstandig om, voordat je de weg opgaat, altijd te controleren of alle lampen van de fietsendrager werken.

Kentekenplaat

Een veel voorkomende vraag is welke kentekenplaat een fietsendrager nodig heeft. We legden hierboven uit dat je volgens de verkeersregels verplicht bent werkende en zichtbare verlichting op je auto te voeren. Zodoende heb je verlichting op de fietsendrager nodig als de drager de verlichting van je auto blokkeert. Hetzelfde geldt voor je kentekenplaat.

Als je kenteken niet meer (goed) zichtbaar is wanneer je de fietsendrager gebruikt, is het nodig een extra nummerbord op de fietsendrager te bevestigen. De meeste fietsendragers hebben een speciale houder waar je het kenteken op kunt bevestigen.

Voor je fietsendrager heb je een witte kentekenplaat met zwarte letters nodig. Je kunt deze op vertoon van het voertuigbewijs van je auto onbeperkt aanvragen, bijvoorbeeld bij je garage. Als je naar het buitenland gaat, heb je ook een sticker met de landcode NL nodig. De landensticker plaats je op een goed zichtbare plek op de drager.

Regels in Nederland en het buitenland

Naast werkende verlichting en een zichtbaar kenteken zijn er nog een aantal Nederlandse verkeersregels waar je aan moet voldoen: zo mogen de fietsen op de fietsendrager aan beide kanten niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Ook mogen er geen scherpe delen uitsteken. Daarnaast mag de fietsendrager met fietsen – zoals hierboven ook uitgelegd – niet zwaarder zijn dan de maximale kogeldruk van je trekhaak.

Wanneer je op vakantie gaat naar het buitenland is het eveneens belangrijk om te weten welke verkeersregels er gelden. De meeste regels zijn hetzelfde in alle EU-landen, maar toch zijn er soms verschillen. Zo is het in Duitsland verboden om een fietsendrager (inclusief fietsen) te gebruiken die breder is dan 2,55 meter. En in Italië is een reflecterend bord met vijf diagonale strepen bijvoorbeeld verplicht. Geen wonder dat er soms verwarring heerst over de regels omtrent fietsendragers. Kieskeurig.nl raadt je zodoende aan om je voor vertrek te verdiepen in de lokale verkeersregels.