Elektrisch fietsen met innovatieve en krachtige motoren

Elektrische fietsen zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Scholieren, forensen en recreatieve fietsers maken steeds meer gebruik van de e-bike. De techniek hiervan is inmiddels zo uitgekristalliseerd, dat deze moderne e-motoren naast stads- en sportieve elektrische fietsen ook gebruikt worden voor speciale fietsen zoals e-mountainbikes, e-racefietsen en e-transportfietsen.

Eén van de grootste aanbieders bij e-bike-systemen is Bafang. Vanaf 2003 is het beursgenoteerde merk actief met het aanbieden en doorontwikkelen van motor- en accusystemen voor fietsen. In tegenstelling tot andere aanbieders ligt de focus bij dit merk alleen op systemen voor e-bikes. Daarbij produceren zij niet alleen de motor, maar ook de accu, de bediening en het display. Het assortiment motoren van Bafang is modern en breed. Ofwel: voor ieder type fiets en voor ieder fietsgebruik heeft Bafang een geschikte, kwalitatieve oplossing in het assortiment. Vanwege deze goede kwaliteit en brede inzetbaarheid werken veel Nederlandse fietsmerken zoals Amslod, QWIC, Puch, Cortina, Victesse, Vogue, Popal en Brinckers met systemen van Bafang.

Innovatief en een natuurlijke fietservaring

Het unieke van Bafang is dat zij direct contact onderhouden met de fietsmerken. Met de feedback van deze merken leveren innoveert Bafang hun producten doorlopend. Daarnaast bedenkt het bedrijf ook andere oplossingen, zoals een innovatieve combinatie voor een voorwielmotor en een schijfrem. Of het makkelijk af te lezen kleurendisplay en een lichtsensor, waardoor de fietsverlichting van een e-bike automatisch aangaat bij schemering.

Wanneer je op een e-bike met een Bafang motor fietst, dan ervaar je een natuurlijke fietservaring. Je hebt een prettig gevoel op de fiets, zonder ongelijkmatigheden of onnatuurlijke ondersteuning. Wanneer je kracht op je pedalen zet, dan wordt deze trapbeweging op het juiste moment ondersteund door de motor. Alle Bafang motoren beschikken namelijk over een snelheidssensor. Samen met een kracht (“torque”)- en rotatiesensor zorgt dit voor een prettige manier van ondersteuning tijdens het fietsen. Vooral de unieke Bafang Torque sensor is enorm gevoelig. Deze meet de kracht in de middenmotor die op een pedaal wordt gezet. Bafang heeft jarenlang hierin geïnvesteerd om een exact resultaat te bereiken: een geluidarme, vloeiende ondersteuning bij het fietsen. Door de speciale positie van de motor is de zithouding geoptimaliseerd. Het resultaat? Met een Bafang-motor word je op een zeer comfortabele en natuurlijke manier ondersteund bij het fietsen.

Verschillende typen sensoren

De kwalitatieve middenmotoren van Bafang gebruiken meerdere sensoren om te bepalen hoeveel trapondersteuning je nodig hebt. De geavanceerdere types maken gebruik van zowel een rotatie-, snelheids- als een trapkrachtsensor.

Snelheidssensor – Alle e-sets van Bafang beschikken hierover. Deze meet de snelheid van de elektrische fiets.

Trapkrachtsensor – Deze meet of de pedalen bewegen, maar ook hoeveel kracht je op de pedalen zet. Dit voelt natuurlijk aan, omdat er geen vertraging is bij het starten en stoppen.

Rotatiesensor – De unieke Torque sensor van Bafang meet heel exact de kracht van je benen en de snelheid van de omwentelingen. Deze sensor zit in de motor, in de trapas. Daar meet je namelijk de directe input van beide benen.

Voor elk gebruik de juiste aandrijving

Bafang heeft een groot aanbod aan kwalitatieve, betaalbare voor- en achterwielmotoren, en middenmotoren. Dit laatste type wordt momenteel het meest gebruikt bij elektrische fietsen. De voordelen hiervan zijn het gevoel van natuurlijke ondersteuning en het zwaartepunt dat in het midden ligt en daardoor voor een stabiele wegligging zorgt. Een voorwielmotor is krachtig, maar voelt iets minder stabiel aan. Vaak zijn deze iets lager geprijsd dan een middenmotor. De achterwielmotor tenslotte is ideaal voor het sportieve fietsen, zoals speed pedelecs (snelle elektrische fietsen) en het zware werk, bijvoorbeeld bij transportfietsen.

Hoe sterk moet een motor bij een e-bike zijn?

Eén van de belangrijkste troeven van Bafang e-bike-systemen is dat zij krachtige motoren voor e-bikes aanbieden. Dit heet het koppel en deze waarde wordt uitgedrukt in Newton meters (Nm). Het koppel is de daadwerkelijke kracht die de motor kan leveren. Hoe hoger de waarde, hoe krachtiger de motor, hoe meer trapondersteuning je krijgt. Fiets je vaak op vlak terrein of met weinig wind? Dan kun je volstaan met minder vermogen. Ga je fietsen in de heuvels of in de bergen? Dan heeft je e-bike meer vermogen nodig. Dat geldt ook voor zwaardere fietsen zoals transportfietsen of mountainbikes. Dat is ook logisch: dan heb je meer aan een elektrische fiets die meer ondersteuning biedt. Bafang heeft voor iedere type e-fietser en voor ieder gebruik van de fiets een passend aanbod, zowel technisch als voor ieder budget.

Een ander belangrijk kenmerk van de krachtige motoren van Bafang is dat deze vaak een hoog koppel hebben. Dat betekent dat je dit vermogen prima kunt gebruiken voor meer ondersteuning, bijvoorbeeld wanneer je snel op wilt trekken bij een stoplicht, wanneer je iemand wilt passeren of wanneer je een heuvel oprijdt.

Meer capaciteit voor een grotere actieradius

Omdat de e-bike motoren van Bafang vaak een hoger koppel hebben, vraagt deze om meer energie. Zeker wanneer je langere afstanden wilt fietsen, is het aan te raden om een accu te kiezen met een hogere capaciteit. Bijvoorbeeld een accu vanaf 450 of 500 kWh voor een elektrische fiets met middenmotor. Dat geldt zeker wanneer je vaak fietst in heuvelachtig gebied, vaak wind tegen hebt of wanneer je veel trapondersteuning gebruikt. Dan is een upgrade van de capaciteit van de accu wenselijk. Deze aanschafprijs van een krachtigere accu is hoger, maar daar staat tegenover dat je meer onbezorgde kilometers kunt maken met de zekerheid van voldoende ondersteuning. Want niets is zo vervelend om de laatste kilometers met een lege accu te moeten fietsen.

De posities van de accu op een e-bike

Accu’s voor elektrische fietsen zijn er in drie varianten, waarmee ze op verschillende posities op – of zelfs in – een fiets geplaatst kunnen worden. Een accu van Bafang kan onder de achterdrager, op het frame of intube gepositioneerd zijn.

Accu onder een bagagedrager – Hierbij zit het gewicht achterop, waardoor het zwaartepunt van de fiets hoger komt te liggen.

Accu op het frame – Bafang biedt semi-geïntegreerde accu’s in het frame, waardoor het zwaartepunt in het midden van de fiets ligt. Deze accu is voor een deel zichtbaar en makkelijk af te nemen.

Accu in het frame – Bij deze zogenaamde intube accu’s is de batterij weggewerkt in het frame, waardoor je bijna niet meer ziet dat het om een elektrische fiets gaat.

Hoe ziet fietsend Nederland eruit in cijfers? Dat ontdek je hier!

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Bafang.