Kieskeurig ziet vakantiegeldbestedingen veranderen in coronatijdperk

Het lijkt erop dat de coronacrisis ook van invloed is op de vakantiegeldbestedingen. Uit onderzoek van Kieskeurig.nl blijkt dat het vakantiegeld anders wordt besteed dan voorgaande jaren. Consumenten zijn zich met het binnenkomen van het vakantiegeld al aan het oriënteren op een aankoop. Maar naast de altijd al populaire productgroepen dit jaar ook naar verrassende andere producten. Denk hierbij aan huishoudelijke inbouwapparatuur, gezondheidsproducten en thuiswerkapparatuur. Jonge mannen lijken bereidwilliger te zijn hun vakantiegeld te spenderen, terwijl vrouwen voorzichtiger lijken.

Al sinds de start van de coronacrisis zijn er opvallende verschuivingen in de interesses en bestedingen van consumenten. Op Kieskeurig.nl groeit het bezoek explosief bij diverse productgroepen die doorgaans niet opvallend populair zijn, zoals webcams (die meer dan vijftien keer zo populair werden), kettlebells en huishoudelijke apparatuur. De invloed van vakantiegeld laat eveneens een duidelijk ander bestedingsbeeld zien ten opzichte van voorgaande jaren. Uit een eerder onderzoek van Kieskeurig blijkt dat 61% van de ondervraagden niet van plan is het vakantiegeld aan een vakantie uit te geven. Uit navraag waar het vakantiegeld dan naartoe gaat, blijkt dat een groot deel van de consumenten daar nog niet over uit is (42%). 28% sluist het geld liever door naar de spaarrekening. Ongeveer een vijfde van de ondervraagden geeft aan het vakantiegeld te besteden aan een nieuwe aankoop.

Vooral jonge vrouwen tot 19 jaar zijn enerzijds niet van plan het vakantiegeld op de spaarrekening te parkeren, maar kunnen anderzijds ook niet aangeven waar ze van plan zijn het extraatje wél aan te willen besteden.

Jonge mannen lijken over het algemeen ook graag het vakantiegeld uit te geven. Juist de oudere doelgroepen en vrouwen lijken over het algemeen wat voorzichtiger met hun uitgaven.

Vakantiegeld naar huishouden

Dat consumenten andere aankopen doen tijdens de coronacrisis bleek zoals gezegd al uit dat eerdere onderzoek onder de Kieskeurig-bezoekers. Eind mei, wanneer veel consumenten hun vakantiegeld binnenkrijgen, zijn er dit jaar opvallende trends te zien. Vooral het huishouden krijgt een opfrisbeurt. Productcategorieën als keukeninbouwapparatuur, stofzuigers, keukenmachines, losstaande vaatwassers en luchtreinigers laten een opmerkelijke stijging zien.

Ook onder productgroepen die traditioneel een piek laten zien tijdens de vakantiegeldperiode, zijn er opvallende stijgers. Natuurlijk zijn het de laptops, ventilatoren en airco’s die hier een extra grote piek laten zien. Dat is te verklaren vanwege de opkomst van thuiswerken. Maar ook barbecues, elektrische fietsen en soundbars lijken een gewilde besteding van het vakantiegeld. Traditioneel populaire productgroepen als televisies en smartphones blijven in trek als besteding voor het vakantiegeld. Dat is mogelijk te danken aan nieuwkomers als de iPhone SE (2020) en aanbiedingen zoals de LG OLED55C9PLA-televisie.

Lees meer onderzoeken van Kieskeurig door hier te klikken.