Consument verwacht hogere Black Friday-kortingen door corona

Naamsbekendheid Black Friday schiet in Nederland omhoog naar 80%

Haarlem, 2 november - Door de coronacrisis heeft de consument dit jaar nog hogere verwachtingen van Black Friday, de uit Amerika overgewaaide koopjesdag. Uit een onderzoek van consumentenwebsite Kieskeurig.nl blijkt dat 43,4% van de respondenten deze editie hogere kortingen verwacht dan vorig jaar. De reden hiervoor is dat zij vermoeden dat retailers een slecht jaar hebben gedraaid en dit tijdens Black Friday goed willen maken. Bijna 60% verwacht hierbij kortingen van 30% en hoger.

Black Friday is de afgelopen jaren in populariteit toegenomen. Inmiddels is de naamsbekendheid van het fenomeen explosief gegroeid en weet maar liefst 80% van de mensen wat de ‘feestdag’ inhoudt. In november 2019 wist maar 56% van de respondenten van Black Friday af. Dankzij de toegenomen naamsbekendheid wacht ruim 40% van de mensen aankomend koopseizoen met een aankoop, totdat de prijzen eind november dalen. 14% van de respondenten geeft overigens aan niets te willen kopen tijdens Black Friday. De meest aangedragen reden hiervoor is dat men zich niet mee wil laten slepen door de gekte.

(On-)eerlijke deals?

Op de vraag of Black Friday een ‘eerlijk’ festijn is zijn de meningen verdeeld. Het merendeel denkt dat Black Friday een truc is om consumenten te verleiden tot een aankoop (34,7%). Daarom is het ook niet gek dat 36% van het winkelend publiek aangeeft een deal pas te vertrouwen is als het in de aanbieding is bij een voor hen bekende, vertrouwde webshop. En dan nog neemt zes op de tien consumenten eerst een kijkje bij andere webshops om na te gaan of de deal bij die vertrouwde webshop wel echt de beste deal is.

"Daarom is het voor webshops zo belangrijk om eerlijk te zijn over je deals”, legt Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager bij Kieskeurig.nl uit. “Door corona zie je dat steeds meer mensen online hun aankopen zijn gaan doen. Het vergelijken van prijzen en het nagaan van de prijshistorie van een product werkt online sneller en eenvoudiger. Als onafhankelijk consumentenplatform helpen wij de consument een handje door, gebaseerd op onze prijshistorie, met een percentage aan te geven hoeveel een product daadwerkelijk in prijs is gedaald. Zo krijgt de consument inzicht in wat echte deals zijn en stimuleren wij online shops om eerlijke kortingen te bieden."

Uit het onderzoek blijkt verder dat een derde van de consumenten verwacht dat de verkoopmanie al in de week voor Black Friday losbarst. Bij Kieskeurig.nl verwacht men dat dit moment nog eerder zal zijn. Kuiper: "Ieder jaar zien we op Kieskeurig.nl dat het aantal bezoekers in de maand november verder toeneemt ten opzichte van de maanden daarvoor. Door corona neemt dit alleen maar nog meer toe. De maand begint op 11 november met Singles Day, wat ook steeds populairder wordt in Nederland. Daarna neemt de drukte tot en met Black Friday en Cyber Monday alleen maar toe. Om die druk te spreiden en om leveringsproblemen te voorkomen, verwachten we dat dit jaar webshops al veel eerder met Black Friday aanbiedingen komen."

Over Kieskeurig.nl

Kieskeurig.nl, onderdeel van Reshift, is in 1999 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete vergelijkingswebsite. Het doel van Kieskeurig.nl is om de consument betrouwbare, onafhankelijke informatie te verschaffen over diverse producten. Dagelijks bezoeken ruim 170.000 consumenten Kieskeurig.nl. Zij vergelijken hier producten, prijzen en winkels, beschrijven hun ervaringen met producten en lezen de reviews van andere consumenten.

Noot voor de redactie:

Neem voor meer informatie, beeldmateriaal en/of interview aanvragen contact op met:

Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager bij Kieskeurig.nl via +31 (0) 6- 15363654 of wendy.kuiper@kieskeurig.nl.

Ook kunt u contact opnemen met Paul Smeele van Pressrecord PR via +31 (0)6- 24875484 of paul@pressrecord.nl

Voor meer informatie bezoekt u www.kieskeurig.nl

Facebook: facebook.com/Kieskeurig.nl Twitter: @kieskeurig_nl