Nederlanders totaal niet alert op koolstofmonoxidevergiftiging

Onderzoek: o.b.v. websitebezoeker Kieskeurig.nl
Publicatiedatum: 13 februari 2019

Haarlem - Maar liefst 44 procent van de Nederlandse huishoudens heeft geen CO-melder in huis en 20 procent hiervan is zelfs niet op de hoogte van het bestaan van dergelijke melders. Dat blijkt uit onderzoek van prijs- en productvergelijkingssite Kieskeurig.nl onder bijna 500 Nederlanders.

Cijfers tonen aan dat in de maand februari de meeste CO-ongevallen plaatsvinden. Zoals uit het onderzoek van Kieskeurig.nl blijkt, hebben veel mensen geen melder hangen en zijn ze absoluut niet op de hoogte van het gevaar. Als reden voor het niet hebben van een CO-melder wordt het niet noodzakelijk vinden van een melder door 42 procent van de respondenten genoemd. Schokkender is de uitkomst dat 20 procent van de ondervraagden überhaupt niet weet dat deze melders bestaan.

Vaker testen en vervangen

Gelukkig heeft 56 procent van de respondenten wel een koolstofmonoxidemelder in huis. In 90 procent van de gevallen geeft men aan deze melder te hebben omdat zij op de hoogte zijn van het gevaar van koolstofmonoxide.

Toch valt er ook bij deze groep nog iets te verbeteren. Het is belangrijk dat je alle melders in huis regelmatig test. Volgens Brandweer Nederland moet dit zelfs elke maand. Slechts 25 procent van de respondenten geeft echter aan dit ook netjes elke maand te doen. Dat 43,5 procent de melders nooit of hooguit één keer in het jaar test, is dan ook verontrustend. Toch denkt het merendeel van de respondenten dat de melders in huis op dit moment goed werken.

Koolstofmonoxide- en rookmelders hebben bovendien een houdbaarheidsdatum. De werking van het apparaat is na die datum niet meer optimaal en neemt na verloop van tijd nog verder af. Liefst 42 procent was hier niet van op de hoogte.

Campagne Stop CO-vergiftiging

Met de start van de campagne ‘Stop CO-vergiftiging’ proberen Brandweer Nederland en de Nederlandse Brandwonden Stichting sinds begin februari het aantal ongevallen te beperken. Met de campagne proberen zij iedereen het belang van een goed werkende CO-melder in te laten zien. Ook laten zij zien op welke plek in huis je de melder het best kunt plaatsen. Dat deze campagne nog altijd nodig is, bewijst ons onderzoek helaas wel.