Melitta AromaFresh metallic grijs/roestvrij staal 1021-03 - Reviews

Geen reviews beschikbaar Schrijf een review
  • Test panel 8.8 feb 2021
Bekijk 2 andere uitvoeringen
  • Alle reviews (0)
  • Consumenten reviews (0)
  • Overige reviews (0)
  • Expert reviews (0)

We hebben voor dit product nog geen reviews

Yvonne 15-03-2022

Echt lekkere koffie

Na senseo, nespresso, dolce gusto en een gewoon filterapparaat een hele verademing. Makkelijk ook om slechts 2 kopjes te zetten, smaak is erg goed en constant. Apparaat is ook snel en koffie goed heet. Echt lekkere koffie

Pluspunten

• 2 kopjes zetten ook goed van smaak
  • Snel

Minpunten

• Niet gevonden

Jan de Bokx 15-02-2021

Mooi modern apparaat die vertrouwd lekkere koffie zet

De melita is een mooi en modern apparaat. Metale delen en zwart kunststof geven het een chique uitstraling. Hij is stevig verpakt zodat alles zonder beschadigingen aankomt en uitgepakt kan worden.
In de verpakking zit ook een zakje met filterzakjes, van melita natuurlijk. Helaas geen zakje koffiebonen. Aangezien dit voor ons het eerste apparaat is dat bonen vers maalt, dus toch eerst even naar de supermarkt.

De handleiding is beknopt maar duidelijk genoeg. Er staat in ieder geval Nederlands in naast de andere talen. De bediening is ook best eenvoudig. Hij heeft ook handige dingetjes als een timer en een ontkalk indicator die je kunt instellen naar de hardheid van het water dat je gebruikt. Met de timer ruikt het lekker als je wakker wordt. Het zou alleen wel kunnen dat je wakker wordt van het malen van de bonen. Dat is best een herrie. Ook het gepuf en gepruttel aan het eind dringt best door. Ook kun je de tijd instellen hoe lang de koffie verwarmd moet blijven. Die kan je instellen op 20, 40 of 60 minuten. Het voorkomt in ieder geval een ingedikte koffie laag want hij gaat vanzelf na die tijd uit. Je kunt hem ook gewoon uitzetten als je de koffie ingeschonken hebt.

Ook handig is de druppelstop. Dus geen gestoom als je de kan er van onder haalt. Het schoonhouden is ook goed te doen. Kan en filter kunnen in de vaatwasser. Maar ook het maal mechanisme is handig uit elkaar te halen en schoon te maken.

Je kunt kiezen tussen bonen en gemalen koffie. Alleen als je bonen kiest, kun je de gewenste sterkte instellen. Met gemalen koffie moet je zelf kiezen hoeveel scheppen je er in doet. De eerste dagen voornamelijk de verschillende standen van de maalgraad en het aantal boontjes dat je kunt kiezen.
Ik ben iemand voor goed sterke koffie. Uiteindelijk gekozen voor de fijnste maalstand en 3 boontjes voor de sterkte.
Wel lijkt de sterkte toch af en toe iets te verschillen ondanks dat dezelfde instelling gebruikt is.
In het begin wilde ik nog wat sterker proberen en heb het aantal kopjes op 4 gezet en er voor 2 water in gedaan.
Dan wel op 1 boon. Maar dat is toch wel erg sterk. En dan kun je geen volle pot koffie meer zetten.
Dus uiteindelijk op de 3 bonen gehouden. maar vond het af en toe toch weer iets te slap.

Door problemen in het verleden let ik tegenwoordig ook op hoe de warmhoudplaat in het apparaat zit. Bij veel apparaten zit die verzonken in het apparaat, dat is bij deze ook zo. Het risico daarvan is dat na langer gebruik de ring die tussen de plaat en de behuizing zit slecht wordt. Als er dan gemorst wordt, zit je gelijk in het donker.....
Ons andere apparaat nu heeft de warmhoudplaat echt op de behuizing zitten, en er hoeft dus geen ring tussen te zitten die bij morsen het water tegenhoudt.

Hetzelfde geldt voor het gepuf en gegorgel aan het eind. Ons oude apparaat heeft daar geen last van. Ik weet niet hoe ze dat doen, maar is eigenlijk wel fijn. De melita geeft een piepje als de koffie klaar is. Dat is eigenlijk wel overbodig. Het gepuf en gegorgel heeft wel al duidelijk gemaakt dat de koffie klaar is.

De kalk indicator heb ik nog niet in werking gezien, daar is het nog te kort voor.

Wat wel heel handig is dat het waterreservoir afneembaar is. Dus gewoon onder te kraan vullen. Niet meer met de koffiekan moeilijk staan doen tegen het bovenkastje van de keuken en het water naast het apparaat gooien.

Pluspunten

• tot 10 kopjes koffie
  • Lekker versgemalen bonen
  • Mooi om te zien
  • Waterreservoir afneembaar
  • Timer

Minpunten

• Gepruttel en gegorgel als hij klaar is
  • Bonenreservoir had iets groter gemogen

Sammy Wisniewski 15-02-2021

Heerlijke verse koffie

Ik heb dit koffieapparaat ruim 2 weken lang mogen testen, en ik kan eigenlijk niet meer zonder.
Ik ben een echte koffiedrinker en drink iedere dag wel een paar koppen koffie. Zelf gebruik ik al jaren een ouderwets filterkoffieapparaat maar was benieuwd naar het verschil van versgemalen koffiebonen.
Ik heb beide varianten meerdere keren gebruikt, filterkoffie ging heel gemakkelijk en de smaak van de koffie was erg lekker. De versgemalen bonen waren nog eens extra lekker, de kamer vulde met een verse koffiegeur en de smaak van de koffie was uitmuntend.
Ook heb ik meerdere keren gebruik gemaakt van de timer-functie. Heerlijk 's ochtends wakker worden van de geur van verse koffie.
Het uitneembaar waterreservoir was extra fijn zodat je precies genoeg water kan vullen, geen geknoei meer met een kan.
Fijn dat je de sterkte van je koffie kan instellen ook, ik drink zelf de koffie heel sterk maar als ik gasten heb mag hij wat minder sterk.
Het apparaat is ook goed schoon te maken, handig dat veel onderdelen in de vaatwasser mogen.

Enige kleine minpuntjes (maar dan ben ik heel kritisch) zijn het display, ik vind het display net wat te fel. En het zou handig zijn dat je kan instellen hoeveel water het apparaat pakt zodat je niet steeds de precieze hoeveelheid in het reservoir hoeft te doen.

Verder vind ik het een top apparaat!

Pluspunten

• keuze tussen filter- of bonenkoffie
  • timerfunctie
  • makkelijk schoon te maken
  • uitneembaar waterreservoir

Minpunten

• display mag wat minder fel

Charlotte 15-02-2021

Zeer fijn koffieapparaat

Deze koffiezetapparaat is de perfecte uitvinding als je zowel wilt genieten van filterkoffie of koffiebonen. Hoe je de koffie ook zet, je krijgt bij beide een heerlijk kopje koffie. Het is heel makkelijk om het waterreservoir te vullen, omdat deze makkelijk uitneembaar is en dan makkelijk weer terug te plaatsen is. De bedieningspaneel is makkelijk te begrijpen ( ook zonder de handleiding te lezen). Ook fijn vind ik dat je zelf kunt instellen hoelang de koffie warm moet blijven. Ik heb de onderdelen die los kunnen gewoon schoon laten worden in de vaatwasser en alles kwam er weer goed uit. Wij vinden het een super makkelijk en fijn apparaat!

Pluspunten

• makkelijk in gebruik
  • zelf instelbaar warmhoudtijd
  • Piept wanneer hij klaar is

jooproo 14-02-2021

Lekker bakkie koffie!

Ik heb dit koffieautomaat reeds 2 weken in bezit. Over het algemeen is het een heel prettig koffiezetapparaat, waar ik erg tevreden over ben. Ouderwetse filterkoffie, maar wel met een geïntegreerde bonen maalmachine zodat je versgemalen bonen gebruikt om de koffie te zetten

Ik ben erg positief over de doorlooptijd. Die gaat redelijk vlot, zeker als je maar 2 of 4 koppen koffie zet. Niet zo snel als een espressomachine, maar wel redelijk rap en met een minuut of 5 is je koffie doorgelopen als je dus voor 2 of 4 koppen zet. Het afneembare waterreservoir maakt het simpel om de juiste hoeveelheid water te pakken. Het is wel even zorgen dat je de juiste aantal koppen instelt voor de juiste hoeveelheid koffie malen, maar dit gaat simpel met de toetsen, net als de sterkte. Ik houd wel van een goede sterkte koffie, en 2 proefde voor mij als slootwater, dus bij mij staat die altijd op drie.

De machine maakt weinig geluid. Uiteraard aan het begin wel om de bonen te maken, maar daarna hoor je er niks meer van. Het geluidssignaal wat die aan het einde maakt is vrij zacht, en eenmalig te horen als de koffie is doorgelopen. In een open keuken zul je makkelijk horen dat de koffie klaar is, maar een gesloten keuken of bijkeuken met een dichte tussendeur maakt het moeilijk het geluid te horen. De druppelstop heb ik eenmalig uitgeprobeerd en werkt zonder morsen! De koffie blijft instelbaar 20/40/60 minuten warm als die klaar is, uiteraard kun je hem eerder met de hand uitzetten. Dit warmhouder werkt echt goed, zelfs een volle pot was in een relatief koude keuken nog goed heet na 40 minuten.

De timer is handig! Ik heb vroeger gewerkt met een stopcontact-timer. Nu hoeft dat niet meer en zit dit in het apparaat geïntegreerd. Daarnaast misstaat het apparaat niet in de keuken. Het is redelijk compact en is een eyecatcher in de keuken door het bonen reservoir.

Pluspunten

• Snel een kop koffie
  • ouderwetse filterkoffie maar wel van verse bonen
  • Timer
  • Onderhoudsvriendelijk

Minpunten

• Geluidssignaal is wat zacht
  • mokverdeling is 2-4-6-8-10

Cor Noordijk 14-02-2021

Goed apparaat met eenvoudige bediening en mooie vormgeving

Deze Melitta koffiezetapparaat heeft een zeer mooie vormgeving en is een echte aanwinst. Met dit apparaat heb je de keuze: koffiebonen die je op 3 verschillende afstelmogelijkheden kunt malen of gewoon gemalen snelfilter koffie. In deze heeft bonen malen mijn voorkeur, daar de smaak intenser is. Maling fijn, middel of grof is gemakkelijk in te stellen. Ook de filter die erin moet is prima, daar je dan toch een vorm van gefilterde koffie hebt.
3 verschillende tijden instelbaar van warmhoudplaat is ook fijn, na bijvoorbeeld 20 minuten schakelt het apparaat vanzelf uit. Hiermee voorkom je onnodig energie verlies.
Alles is goed afleesbaar van het verlichte scherm. Wat ook handig is de timer, zodat je voor je naar bed gaat het apparaat instelt en de volgende ochtend als je eruit komt al een lekkere bak koffie kunt schenken.
Apparaat is gemakkelijk schoon te maken en houden. Er zit een duidelijke handleiding bij, die laat zien hoe dit moet. Je kunt de meeste attributen zoals de kan en filter in de afwasmachine doen. Kortom: Goed koffiezetapparaat met een mooie vormgeving en neemt niet teveel plaats in op bijv. aanrechtblad

Pluspunten

• keuze uit bonen en/of snelfilter maling
  • gemakkelijk snel schoon te maken
  • warmhoudplaat tijd meerdere instellingen

Minpunten

• water voor het aantal kopjes dat je wilt

Chris de Jong 12-02-2021

Koffie zetten precies naar je eigen smaak.

Koffie zetten is een kunst. Met dit koffiezetapparaat kan je echt koffie zetten zoals je die wenst. Bovenop bevind zich het bonenreservoir. Deze is verwijderbaar waardoor je hem makkelijker kan vullen met je gewenste bonen. Ook kan je zo makkelijk het maalgedeelte schoonmaken. Je kan de grofheid van het malen instellen. Grof, midden of fijn. Mijn voorkeur hierbij is om het midden te malen. Daarnaast kan je de hoeveelheid instellen van de te malen bonen per keer. Een extra mogelijkheid om jou smaak voor sterkte te kiezen. Je ziet dat aan het aantal boontjes boven in het display. Het waterreservoir is makkelijk los te halen. Handig en voorkomt knoeien met water bij het koffiezetapparaat koffiezetapparaat. Het koffiefilter zit in een afneembare houder. Vind ik persoonlijk heel fijn voor als het filter verwijderd moet worden. Voorkomt knoeien. Op het display is de tijd te zien. Maar ook handig is dat je een timer kan instellen voor het koffiezetten op jou tijd. Het malen van de koffiebonen gaat verrassend stil. De warmhoudfunctie is ook in te stellen voor 20, 40 of 60 minuten. Mijn voorkeur hierbij is 20 minuten. De koffiekan heeft een fijne vorm en het deksel is met een hand te openen. Er kunnen 10 kopjes koffie in gezet worden. De druppelstop werkt ook goed. En gemakkelijk is ook dat de onderdelen in de afwasmachine kunnen. Dit Koffiezetapparaat is een verademing voor koffieliefhebbers. En daar behoor ik ook toe.

Pluspunten

• Afneembaar bonenreservoir.
  • Afneembaar waterreservoir.
  • Makkelijk te reinigen.
  • Timerfunctie.
  • Instelfuncties voor maling.

Minpunten

• Display is altijd aan.

Mirjambiggel 11-02-2021

Prettig koffieapparaat voor een goede kop koffie

Wat een mooi apparaat kwam er uit de doos. Mooi design, wat je al blijer maakt om koffie te zetten.

Het apparaat heeft een optie op filter koffie en verse bonen koffie. Ik was op zoek naar een nieuw apparaat omdat mijn huidig filter apparaat op zijn einde loopt. Dit is ook een Melita. Over de kwaliteit van Melita ben ik enorm te spreken, dus ik wilde me graag laten verrassen met dit apparaat.
Het is een gebruiksvriendelijk apparaat. Het display is duidelijk. Je kan hierop aangeven of je filter koffie of bonen koffie wil zetten. Tevens kan je ook nog de sterkte aanpassen, maar ook het aantal kopjes aangeven.
Je kunt een timer hanteren, maar ook aangeven hoe lang je wil dat de koffie warm blijft.
Wanneer de koffie klaar is, piept het apparaat! Dit is een handige toevoeging.
Het water is eenvoudig toe te voegen via het waterreservoir. Geen geknoei met de koffie kan.

Het apparaat is eenvoudig schoon te houden. De onderdelen zijn eenvoudig in/ uitelkaar te halen.
Ik vind het een gebruiksvriendelijk apparaat.

• Gebruiksvriendelijk
  • Zowel bonen als filterkoffie
  • Sterkte bepalen

Minpunten

• Display geeft te veel licht

Jolanda Snoeren 10-02-2021

Super fijn en mooi koffiezetapparaat.

Ik was me al een tijdje aan het oriënteren om een koffieapparaat met geïntegreerde molen aan te schaffen.
Dus ik kon mijn geluk natuurlijk niet op dat ik dit apparaat mocht gaan testen.
En ik moet zeggen, wat een fijn apparaat. De gebruiksaanwijzing is heel duidelijk en het apparaat is makkelijk in te stellen. De eerste 2 keer hebben we snelfiltermaling gebruikt ( moest nog bonen kopen) daarna alleen maar met bonen, vinden wij persoonlijk lekkerder.
Het uitneembaar waterreservoir is erg handig , uitnemen , onder de kraan vullen en weer terug zetten. Het apparaat is makkelijk schoon te houden ( zit een makkelijk borsteltje bij om de geïntegreerde molen schoon te maken) onderdelen zijn makkelijk te verwijderen. Via de instelknop kun je de sterkte bepalen, heb ze alle drie geprobeerd, persoonlijk vinden wij de gewone sterkte het lekkerst, je kunt kiezen voor mild-gewoon- sterk.
De timerfunctie vinden wij heel makkelijk, instellen en als je 's,ochtends uit bed komt staat de koffie klaar.
Het aantal kopjes is voldoende.
De afmetingen van het apparaat zijn goed, niet te overdreven grootmaar ook niet te klein.
Een mooi sieraad voor in de keuken.
Kortom: voor ons een nieuwe geweldige ervaring van koffie drinken.

Pluspunten

• Mooi apparaat,
  • Makkelijk bedienbaar
  • Heerlijke koffie met vers gemalen bonen.

Gerlof 10-02-2021

Prima koffiezetapparaat

Met dit koffiezetapparaat haal je een stuk gemak in huis en je hebt nog lekkere koffie bovendien. Je kan gemalen koffie gebruiken, of koffiebonen.
Er zit een inhoudelijk duidelijke handleiding bij. Het lettertype had alleen iets groter gemogen wat mij betreft.

Het apparaat heeft een goed afleesbare display, waarvan je de helderheid ook nog kunt dimmen. Op het display worden alle gekozen instellingen duidelijk weergegeven. Het instellen van het apparaat is met de handleiding erbij, een fluitje van een cent. Er zijn allerlei instellingen mogelijk. Naast de 'normale' instellingen als klok, hoeveel kopjes, sterkte van de koffie etc. kan ook de waterhardheid, de warmhoudtijd, worden ingesteld.

Erg handig is het afneembare waterreservoir. Je hoeft niet met de koffiekan allerlei moeilijke toeren uit te halen om het reservoir te vullen. Gewoon het reservoir van het apparaat afnemen, onder de kraan vullen en terugplaatsen.

De instelling voor de sterkte van de koffie is makkelijk te doen. Er is een instelknop waarmee je de grofheid van malen kunt instellen. Ook kan je de koffiesterkte bepalen middels een van de drukknoppen.
Heel prettig is ook de timer functie. Als je 's morgens je bed uitkomt, kan je meteen aan de koffie.

Tot slot kan het apparaat makkelijk gereinigd worden. De handleiding geeft hier duidelijke aanwijzingen voor. Een aantal onderdelen kan gewoon in de vaatwasser worden gereinigd.

Pluspunten

• Duidelijke handleiding
  • Helder display
  • Makkelijk te bedienen
  • Goed schoon te maken
  • Koffie is goed warm

Minpunten

• Klein lettertype in de handleiding

P. Stegmeijer 07-02-2021

Eenvoud en goede smaak in één machine !

De doos doet behoorlijk groot overkomen maar als de machine uit de doos is valt dit best mee. Op de doos staat eigenlijk reeds alle informatie over de machine afgebeeld.
De machine is redelijk aan gewicht en doordat er geen hijsbandjes omheen zitten is het lastig uit de doos te tillen. Misschien waren hijs bandjes van karton handig geweest.

De gebruikshandleiding zit in gedrukte vorm in de doos en is en meerdere talen in één boekje weergegeven. De handleiding is kort en bondig maar voldoet in alles wat je wil weten.
De vormgeving van de machine is zeer overzichtelijk en alle mogelijkheden zijn met een beperkt aantal knoppen eenvoudig in te stellen. Het verlichte display, waarvan met een druk op de knop ook de verlichting uit kan worden gezet, is zeer overzichtelijk en geeft meteen al je instellingen weer.
Er zijn voor het gebruik van traditionele voorgemalen koffie drie sterktes in te stellen, bij gebruik van de koffiebonen komen hier nog eens drie bij die gecombineerd met de vorige drie ervoor zorgen dat er voor iedereen wel een juiste smaak te maken is. Je merkt bij iedere instelling ook het smaakverschil. Bij gebruik van koffiebonen bepaald de machine zelf aan de hand van ingestelde sterkte het juiste aantal te malen bonen.

Bij het gebruik van koffiebonen is het zetten van een even aantal koppen zeer eenvoudig, water tot aan het gewenste aantal koppen in het reservoir, filterzakje erin en de machine doet de rest inclusief het juiste aantal bonen malen bij de ingestelde sterkte. Dit maakt dat je net als bij een pad machine nu snel een lekker versgemalen bakje koffie kan zetten.
Er zit ook een timer op die zeer eenvoudig is in te stellen zodat op elk gewenst moment er een lekker bak koffie klaar staat, zowel in voorgemalen koffie als in koffiebonen modus. De machine geeft een geluid als de koffie klaar is. De koffie blijft tot maximaal 1 uur warm, de machine schakelt dan uit.

Reinigen van de koffie maler vergt wel wat inspanning, niet vernoemd in de handleiding maar wel aan te raden is om eerst met een stofzuiger de losse koffiebonen uit de maler, niet de houder, te zuigen en dan is alles goed uit elkaar te halen, met de bijgeleverde borstel schoon te maken en weer in elkaar te zetten. Het bonen reservoir is eenvoudig te demonteren en de bonen kunnen erin blijven.

Het is als een zeer prettige machine ervaren, overzichtelijk, makkelijk in gebruik en koffie voor vele smaken. Merk en type van de koffiebonen blijft echter ook belangrijk en bepaald zeker ook de ervaring. Maar voor mij een uitstekende machine waarvan prijs en kwaliteit goed in balans zijn. Een aanrader voor de koffie liefhebber

Pluspunten

• eenvoudig in gebruik
  • timer functie
  • veel variatie in sterkte mogelijk
  • bepaald zelf de hoeveelheid te malen bonen
  • afneembaar bonen reservoir

Minpunten

• koffie maler lastig schoon te maken

Aksiram73 07-02-2021

Geweldig apparaat

Geweldig dat ik deze mag testen! Ben ook een echte koffiedrinker. Was ook erg verrast over het mooie apparaat. Een beetje groot, maar wat een luxe. Mijn man zei voor de grap “wat is dat voor flatgebouw"
Ideaal dat je kan kiezen tussen filterkoffie of koffiebonen. Bij het uitpakken zat het plastic wel erg vast om het snoer heen. Ging er lastig af
Vol enthousiasme begonnen met koffie zetten. Heel simpele bediening. Eerst de filterkoffie proberen. Lekkere koffie en snel klaar zonder lawaai.
Koffiebonen was eerst even inschatten hoeveel erin moest maar staat wel duidelijk beschreven.
Maakt even lawaai terwijl die maalt maar dat is maar even. Echt genoten van de heerlijke koffie.
Wil niet anders meer.
Al met al zeer tevreden met dit mooie apparaat! Zeer gebruiksvriendelijk.
Ook kan je zelf de waterhardheid instellen. In onze regio is de waterhardheid best hoog. Je hebt er 4 instellingen voor.
Het waterreservoir haal je er makkelijk uit en makkelijk te vullen. Handig dat het niet met de koffiekan hoeft. Ook duidelijk te lezen het aantal koppen. Zelfs de sterkte kan je kiezen voor koffie, dat is wel heel fijn.
Al met al helemaal top!

Pluspunten

• Koffiebonen of filter (2 in 1)
  • Makkelijk in gebruik
  • Duidelijke display
  • koffiesterkte instellen
  • waterreservoir handig

Steven 07-02-2021

Mooi apparaat en heerlijke koffie!

Design
Door de combinatie van roestvrijstaal en zwart ziet dit koffiezetapparaat er strak uit. In eerste instantie heb je het gevoel dat er wel ‘heel veel knopjes’ op zitten voor een koffiezetapparaat maar het gebruik daarvan is al snel vanzelfsprekend. Op het koffiezetapparaat zit een display. Op dit display staat de tijd en kun je de instellingen zien (zoals aantal kopjes, de timer-functie, hoe lang de warmhoudplaat aan moet blijven, de selectie voor de waterhardheid en of je filterkoffie of bonenkoffie wilt zetten). Erg praktisch en strak, het display geeft echter wel veel licht in het donker. De afmetingen zijn misschien iets groter dan een ‘standaard’ koffieapparaat maar is geen ‘sta in de weg’.

Eerste gebruik
Voor het eerste gebruik spoel je het apparaat twee keer door. In die tijd kun je mooi de handleiding even verder lezen. Voor de eerste of tweede keer koffiezetten heb je de handleiding even nodig maar daarna is het erg gemakkelijk en vanzelfsprekend, mede door de gekozen instellingen die je op het display ziet. Wat ons direct positief beviel was het uitneembare waterreservoir, op deze manier kun je deze zonder knoeien vullen en direct aflezen.

Bonenkoffie
Met dit apparaat kun je zowel koffiezetten met bonen als met reeds gemalen koffie. De bonen vul je door het bonenreservoir bovenop het apparaat te openen. Als het bonenreservoir helemaal gevuld is, kun je afhankelijk van de ingestelde sterkte en het aantal kopjes zo’n 2-3 volle kannen zetten. Bovenop het apparaat zit een knop waarmee je in kunt stellen of je fijn gemalen bonen wilt (voor een gewone licht bittere koffie), iets minder fijn gemalen of grof gemalen bonen (deze koffie is minder bitter van smaak dan bij de fijne maling). Druk daarna op de knop met de koffieboontjes. Als je 1 koffieboontje selecteert dan is de koffie niet zo sterk, bij 2 is de koffie ‘normaal’ en bij 3 koffieboontjes krijg je een lekker pittig bakje. Stel daarna het aantal kopjes in met de toets waar een kopje op afgebeeld staat (per 2 kopjes in te stellen) en vergeet vooral niet om een filterzakje in het apparaat te doen. Hier ‘gooit’ het apparaat namelijk de koffie in na het malen. Na de instellingen druk je op de ‘on/ off’ toets en het apparaat begint enthousiast te malen (erg leuk om de koffieboontjes te zien ‘verdwijnen’) en daarna zet het apparaat direct de door jou ingestelde en gewenste koffie. Je hoort een luide piep als de koffie klaar is. Het leuke van de bonenkoffie is, is dat je af kunt wisselen met verschillende soorten koffiebonen (gebruik geen gekarameliseerde of geglazuurde koffiebonen) en dat je door de verschillende instellingen echt kunt variëren in hoe je je koffie graag wilt drinken.

Filterkoffie
Met dit apparaat kun je ook eenvoudig ‘gewone’ koffiezetten. Hiervoor doe je een filterzakje in het apparaat en de al reeds gemalen koffie. Door op het knopje te drukken waar een koffieschepje op staat, stel je het apparaat in op filterkoffie. Uiteraard stel je nu ook het aantal kopjes in en eventueel de tijd (20-40-60 minuten) voor het warmhoudplaatje. Door op de ‘on/off’ knop te drukken gaat het apparaat de koffie zetten en na de piep is deze klaar.

Gebruiksgemak
Het apparaat is ‘degelijk gebouwd’. Dat wil zeggen dat de knopjes en draaiknoppen stevig aanvoelen. De koffiekan schenkt prettig (geen gedruppel). Hoewel je in kunt stellen hoe lang de warmhoudplaat aanblijft (20, 40 of 60 minuten) schenken wij meestal de eerste twee kopjes uit de kan en doen de rest van de koffie in de thermoskan en schakelen daarna het apparaat uit door middel van de ‘on/off’ knop. Het voordeel van een glazen kan is dat je goed kunt zien hoeveel koffie er nog in de kan zit, toch was een thermoskan eronder misschien ook wel praktisch geweest. Wat ook erg prettig is, is dat de filter goed wegvalt in het apparaat, hierdoor heb je niet dat deze snel verschuift of dubbelklapt. De koffie is ook echt goed heet, heel prettig.
Voor wie ’s ochtends op wil staan met verse koffie, via de timer-functie kun je instellen wanneer deze gezet moet worden. Na het koffiezetten schakelt de timer weer uit maar de tijd wordt bewaard, zodat je deze niet elke keer weer in hoeft te stellen.
De koffiekan, het waterreservoir en de plek van het filterzakje kun je makkelijk en goed schoonmaken door het eruit te tillen. Het bonenreservoir kun je er makkelijk afdraaien om schoon te maken met het meegeleverde borsteltje; haal dan wel eerst de kan eraf en houd het apparaat een beetje scheef zodat je ook de onderste bonen eruit kunt halen. De buitenkant kun je schoonmaken met een doekje.
Als de ‘calc-toets’ rood brandt, dan is het tijd om het apparaat te ontkalken. Voordat je het apparaat in gebruik neemt kun je eenvoudig aangeven wat de hardheid van het kraanwater is (want dat gebruik je uiteraard om het waterreservoir mee te vullen). Deze instelling blijft ook gewoon staan, dit is dus een eenmalige instelling (net als de tijd). Voor het ontkalken heb je een koffiezetapparaatontkalkingsmiddel nodig, dit doe je in het waterreservoir. Door op de ‘calc-toets’ te drukken voert het apparaat een ontkalkingsprogramma uit. Deze duurt langer dan ‘gewoon koffiezetten’ zodat ook hardnekkig kalk kan worden verwijderd. Na het ontkalkingsprogramma moet het apparaat nog minimaal twee keer goed doorgespoeld worden.

Conclusie
Voor ons is dit een zeer fijn koffiezetapparaat. Behalve dat het apparaat mooi staat in onze keuken waarderen wij het vooral dat je eenvoudig en met één apparaat koffie kunt zetten naar je persoonlijke voorkeur. De ene keer kun je namelijk wel een sterk bakje gebruiken en de volgende keer heb je behoefte aan een gewone grote pot koffie voor je visite.

Pluspunten

• Zowel bonen- als gemalen koffie
  • Afneembaar waterreservoir
  • Instelbare sterkte bij bonenkoffie
  • Goede (hete) temperatuur van de koffie

Minpunten

• Display geeft veel licht
  • Warmhoudplaat tot 60 minuten