KitchenAid 5KSM150PS beige - Reviews

Inhoud kom
5 liter
Aantal snelheden
Onderdelen vaatwasmachinebestendig

Beoordeling op basis van 15 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

8,9

Paul-12345 18-10-2013 Product jaar of meer in bezit

Waarschijnlijk een van de meest stabiele en degelijke keukenmengers te koop. Gehele behuizing van gegoten aluminium. Twee knoppen doen alles dat nodig is. We gebruiken hem nu zo'n 10 jaar en de reden om nu een review te schrijven is omdat ik hem recent heb opengemaakt omdat de machine veel olie lekte. (Er is een zeer duidelijke youtube video te vinden, zoek op Kitchenaid leaks oil, die laat zien hoe je het apparaat openmaakt. Het geheel zit met schroeven in elkaar en is duidelijk zo ontworpen dat er inderdaad onderhoud gepleegd kan worden. Zelfs de koolborstels van de motor zijn eenvoudig te vervangen, ze zitten achter de twee grote plastic schroeven aan beide zijkanten van de kop.) Het olie of beter vet lekken ontstaat doordat het overdadig (!) aangebrachte vet zijn viscositeit heeft verloren en vervolgens overal langs kruipt, onder de elektromotor door, langs en over de electronica en vervolgens de voet in. Hier was ik uiteraard minder blij mee, er had eenvoudig rookontwikkeling kunnen optreden bij een warme motor. Na alles schoongemaakt te hebben nieuw kogellager vet erop, niet meer dan nodig. Binnenin is alles even degelijk gemaakt, zeer stevige tandwielen, gaat ongetwijfeld nog lang mee.
Laatste kritiekpunt is de kantelvergrendeling; er is enige tijd geleden een plastic pal afgebroken waardoor de kop als hij eenmaal omhoog staat zo weer naar beneden kan scharnieren. Overigens zit er geen beveiliging op dit apparaat dat de elektra wordt uitgeschakeld zodra de kop gekanteld wordt . Haal je per ongeluk de standenschakelaar om terwijl de kop omhoog staat dan gaat de motor gewoon draaien. Dit kan veiliger, Kitchenaid ... Kortom, erg fijn apparaat met wat verbeterpunten, misschien al opgelost in nieuwere versies?

Maarten235 05-12-2013

Beste Paul,
We hebben dezelfde problemen wat betreft het lekken van olie/vet. Met wat voor vet heb je de Kitchenaid opnieuw ingevet en waar heb je het vet gekocht?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Mark

Paul-12345 13-12-2013

Mark, ik heb een tube kogellager vet gehaald bij de doe-het-zelf winkel. Kleurloos, reukloos, dik vet. Je hoeft niet bang te zijn voor vet in je eten, zover komt het niet.

annegieno 24-10-2012 Product jaar of meer in bezit

De KitchenAid is een van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan. Het is een ontzettend fijn apparaat, met veel uitbreidingsmogelijkheden. Bediening van het apparaat is erg eenvoudig. Het enige nadeel vind ik dat de garde niet in de vaatwasser mag. Maar deze is met de hand ook goed schoon te krijgen. Helaas is het apparaat (net als alle uitbreidingen) ook wel prijzig, maar omdat het zo'n degelijk ding is, gaat het ook jarenlang mee. Ik ben erg tevreden en blij met de aanschaf.

Artiestan 02-09-2009 Product jaar of meer in bezit

Perfecte machine. Als het stuift gebruik je 'm niet goed. Kan tot ongeveer 900gr meeldeeg aan. Altijd een 1/2 kopje meel achterhouden na afwegen en dit als laatste toevoegen en nooit al het vocht ineens toevoegen maar uitgesmeerd over 30 sec ofzo. Beter van te nat naar droog dan van droog naar nat mixen.
De kracht van deze machine is de simpelheid.

janbit1234 21-08-2009 Product jaar of meer in bezit

een geweldige keukenmachine, ik gebruik hem zeker al 15 jaar en bak er met regelmaat, echt zuurdesem boerenbrood mee,niets dan lof een echte aanrader, ook wat service betreft.

Tamaar 05-01-2009 Product jaar of meer in bezit

Theo1961-> Het stuifen is inderdaad soms wel een beetje vervelend bij de Kitchen aid. Voor het spatdeksel was het nog erger :-)Dat zat er eerst niet standaard bij. Wat goed helpt is beginnen in de allerlaagste stand en dan stapje voor stapje de snelheid verhogen. Bij erg stuifgevoelige recepten gooi ik er maar doodordinair een theedoek overheen. Niet sjiek, wel effectief.
Ik weet niet of iedereen hetzelfde boek toegestuurd krijgt na registratie, maar ik ga ervan uit van wel. Dat is echt wel een sjiek boek, geen flauw foldertje met nietjes. Dat had ik niet verwacht. Veel verschillende keukens, voor ieder wat wils. Voor-, hoofd,nagerechten en baksels. Ik moet wel bekennen dat ik het nooit gebruikt heb. Ik ben nogal een kookboek junkie en de recepten staan ook in mijn andere boeken. Ik zou zeggen, registreer en wacht het boek af. Vind je het niets, dan raad ik aan een standaard bakboek te kopen.

Jeroen1963-> Ik ben persoonlijk geen groot fan van de accessoires. Zie mijn review ergens hier beneden. Maar stel dat je weinig bergruimte hebt, dan is het wel een optie. Ze werken niet slecht.

Peat 11-10-2016 Product paar weken in bezit

fantastische machine!

Lang getwijfeld over de aanschaf (en ook voornamelijk de kleur) van de keukenmachine maar uiteindelijk een goede aankoop.
Had eerder een Bosch keukenmachine maar de Kitchenaid is veel zwaarder en degelijker en dus veel beter in zijn werk. Met de hulpstukken die erbij geleverd zijn kan je goed aan de slag. Deeg maken gaat perfect in de keukenmachine en ook het kloppen van eiwitten is zo gedaan.
Hij maakt weinig geluid en staat erg stevig op het aanrecht.
Zeker de moeite waard!

Pluspunten

• uiterlijk
  • stevige keukenmachine

Mascha_j 01-09-2013 Product jaar of meer in bezit

Super fijne machine. Degelijk, stabiel, prachtig op je aanrecht.
Makkelijk in gebruik, veel mogelijkheden.
Ik heb getwijfeld gezien grote aanschafwaarde maar hij is het zeker waard.

Nikon 1970 11-10-2014

klopt het dat er tussen stand 1 en 2 geen verschil zit?

A. Beekers 03-06-2013 Product maand in bezit

Hele fijne keukenmixer! De accessoires zijn in overvloed te verkrijgen en de mixer is zeer compleet. Daarbij ziet de KitchenAid er geweldig uit!

bloemetjes 26-12-2009 Product jaar of meer in bezit

Heb machine inmiddels een kleine 20 jaar. De kitchentette is een particuliere versie van een orgininele bakkerijmachine.Ik heb weining kracht meer in mijn vingers en ik kneed er gehakt in voor geen pan gehaktballen. Verder heb ik hulpstukken voor snijden en raspen, van bv een grote partij winterpeen/uien voor hultspot of om kaas te raspen (makkelijk om in porties in voorraad te hebben in vriezer). Ik heb geen stuifdeksel, omdat dat toen nog niet bestond, maar een theedoek erover voldoet ook. Inmiddels heeft mijn dochter ook zo'n machine, incl een pasta maker en ijs machine. Zij is er zeer gelukkig mee.

Theo 1961 03-01-2009 Product paar dagen in bezit

Heb de mixer der mixers nu ook sinds een week. ben van plan, gezien mn nieuwjaarvoornemens hem niet te veel te gaan gebruiken voor mezelf. Wel voor buren etc. Moet wel even wennen aan het demonteren van de haken.
Moet ook een manier zien te vinden om te voorkomen dat alles opstuift, bloem en meel (onderdanks de bijgeleverde plastic rand).
Ben op zoek naar een bakboek welke een beetje is toegespitst op het werken met de Kitchenaid. Ik heb me laten vertellen dat je van Kitchenaid zelf, na online aanmelden, er sowieso een boek(je) word gezonden met handige tips.
Ik sta open voor heerlijke recepten....
dus aarzel niet;-)

jeroen1963 02-01-2009 Product paar dagen in bezit

Heb deze machine nu een week in bezit en ben er tot nu toe erg blij mee. Naast het feit dat het een sieraad op je aanrecht is doet hij zijn werk ook naar behoren. Het is wel een investering maar ga er dan ook van uit dat ik voor het leven niet nog zo'n apparaat hoef aan te schaffen.
Zit nog wel over accessoires te denken maar de prijs houdt me een beetje tegen.

riavanber 14-11-2008 Product kwartaal in bezit

ik heb de kitchenaid twee maanden en heb er al allerlei soorten deeg mee gemaakt. Gistdeeg en biscuitdeeg gaan moeiteloos. Waar ik nog moeite mee heb is zandtaartdeeg en vooral cakedeeg.tijdens het bereiden moet ik de machine toch een paar keer stoppen omdat niet al het deeg meegenomen wordt. Ik had me dat iets anders voorgesteld. als iemand weet hoe ik dat kan voorkomen?!
aan de bajonetsluiting van de kloppers moet ik duidelijk nog wennen. Het lukt me nog niet om zonder deeg aan m'n vingers de haak/klopper eraf te halen
Hij is verder prettig in het gebruik, heel snel schoon en hij staat prachtig

truffel 08-11-2008 Product jaar of meer in bezit

Ik werk nu 1,5 jaar met mijn Kitchenaid vooral brooddeeg kneden, na 1 maand heb ik hem al opgestuurd omdat hij een vreselijk piepend geluid maakte: dat was normaaal volgens de technische dienst; ze konden niets vinden.
Na 1 jaar begon hij steeds meer te trillen; nu loopt de verbindingspen tussen de standaard en het motorblok er telkens uit en beweegt de kop voortdurend als een steigerende merrie.
Ik heb er geen zin meer in, ga binnenkort een kenwood kopen.

jai 25-10-2008 Product paar dagen in bezit

Apparaat sinds enkele dagen in bezit.Ik droomde er al een jaar van!Ik had al een keukenmachine van Kenwood maar deze kon geen deeg kneden. Aangezien ik elke week bak vind ik het een geweldige aanschaf dit apparaat.Het ziet er prachtig uit en werkt fantastisch.
Zeer degelijk materiaal en fijne grote kom.
Ik vind de losse onderdelen ook behoorlijk prijzig.Ik denk eerder om dan een goede snijmachine los te kopen.

Remco1975 27-01-2007 Product jaar of meer in bezit

Na een Philips handmixer te hebben kapotgedraaid op koekjesdeeg hebben mijn vrouw en ik de Koning van de Keukenapparatuur aangeschaft. Hij is nu zo'n 2 jaar in ons bezit en het is het beste apparaat in onze keuken. Tijdloos design in de klassieke rode kleur en onverslijtbaar. Zelfs met meer dan 3 liter aan koekjesdeeg geeft het apparaat nog geen krimp. Mijn schoonouders in Canada hebben er al 20 jaar een en hij heeft nog nooit gehaperd.

Laat je niet misleiden door het gebrek aan instellingsmogelijkheden. Door de deeghaak, mixerkop of platte spatel te installeren kan alles gemixt worden dat je maar wil, ook vaster deeg in grote hoeveelheden. Extra accesoires (groentesnijder / pastamaker / vleesmolen) kunnen ook aangesloten woren en werken feilloos. Ze zijn alleen wel duur in aanschaf.

Kort samengevat: het is een flinke investering om deze zware jongen te kopen, maar kook/bak je veel en graag, dan is hij ABSOLUUT zijn aanschafprijs waard.