Wat is het verschil tussen een defecte en een versleten fietsaccu?

Naarmate de temperatuur stijgt en het voorjaar nadert ruilen velen de auto weer in voor een e-bike, maar dit is juist het moment dat de meeste technische problemen met een elektrische fiets zich voordoen. Met name de accu blijkt op dat moment het meest kwetsbare onderdeel. Zo kan de actieradius opeens flink te zijn afgenomen en in sommige gevallen komt de accu zelfs helemaal niet meer werkend uit de schuur. Wat is de reden dat veel fietsaccu’s direct na de winter kuren vertonen en is er een oplossing voor dit probleem?

Verschillende soorten problemen met fietsaccu’s

Veelvoorkomende problemen met fietsaccu’s zijn in te delen in twee categorieën: (1) een accu geeft minder kilometers ondersteuning per acculading of (2) een accu geeft helemaal geen ondersteuning meer aan de elektrische fiets.

1.De actieradius van een accu neemt geleidelijk af

Een geleidelijke afname van de maximale fietsafstand duidt vaak op slijtage van de accucellen. De gemiddelde lithium-ion fietsaccu kan 500 tot 1000 keer ontladen worden voordat deze volledig opgebruikt is. De meeste fietsers merken echter al eerder dat de prestaties verminderen en vaak is de actieradius na 5 jaar nog maar een fractie van wat het oorspronkelijk was. Een accu die regelmatig uitvalt of met grote sprongen leeg raakt is meestal ook versleten.

Een kleinere actieradius hoeft echter niet altijd te betekenen dat de batterij versleten is. Het parcours, maar ook de bandenspanning en de gekozen ondersteuningsstand hebben allemaal een grote invloed op de fietsafstand. De invloed van temperatuur op het bereik mag ook zeker niet onderschat worden. Als de temperatuur rond het vriespunt ligt kan de actieradius tijdelijk wel 20% kleiner worden.

2.De accu laadt niet meer op of geeft geen ondersteuning meer aan de e-bike

Wanneer een accu niet meer oplaadt of geen energie meer levert aan de fiets kunnen er een aantal oorzaken zijn. Dergelijke klachten wijzen vaak op een probleem in het Battery Management System (de computer die de batterij aanstuurt). Wanneer een of meerdere componenten van deze computer het begeven wordt de accu onbruikbaar, zelfs wanneer de energiecellen nog in goede conditie zijn.

Er kan echter ook een andere reden zijn waarom de accu helemaal niet meer oplaadt of ontlaadt. Wanneer een fietsaccu maanden niet wordt opgeladen of gebruikt is er vaak sprake van een zogenaamde ‘diepteontlading’. Dit houdt in dat de celspanning van de accu onder een bepaalde grens zakt en in een soort slaapstand gaat, waardoor de oplader niet meer genoeg power heeft om de accu wakker te krijgen. Bij veel mensen is dit het geval als de e-bike enkel in de zomermaanden gebruikt wordt en ‘s winters maanden stil staat.

Heb je een vraag over e-bikes? - Durf hem te stellen op de Kieskeurig.nl Community

Naar het forum!

Zijn problemen met een fietsaccu nog te verhelpen?

Het antwoord op deze vraag hangt af van het type probleem. Natuurlijk is het in alle situaties mogelijk om voor een vervangende accu of nieuwe e-bike te kiezen, maar doorgaans is dit niet de meest goedkope en duurzame oplossing voor het probleem. Een vervangende accu kost al snel meer dan 500 euro en een nieuwe e-bike minstens 2000 euro. Als er sprake is van slijtage is het vaak mogelijk om alle oude energiecellen om te wisselen voor een volledig nieuwe set batterijen. Dit proces wordt ook wel revisie (refurbishing) genoemd en is meestal een voordeliger alternatief voor nieuw.

Een fietsaccu die niet meer oplaadt is niet in alle gevallen te herstellen middels revisie. Een specialist zal moeten vaststellen of er sprake is van een defect in de computer of een diepteontlading. Een accu die te diep ontladen is kan net als een versleten accu voorzien worden van nieuwe energiecellen, waardoor de accu feitelijk weer als nieuw presteert, maar bij een defecte computer ligt het een stuk gecompliceerder. Tenzij een reparateur het defecte component van de computer kan repareren is een beschadiging in het BMS niet meer te herstellen. De aankoop van een volledig nieuwe accu is eigenlijk de enige oplossing.

Hoe ziet fietsaccu revisie er bij een officieel BOVAG revisiebedrijf uit?

Vanwege de toegenomen vraag om hulp bij complexe accuproblemen roepen consumenten steeds vaker de hulp in van gespecialiseerde reparateurs. Daarnaast wordt vanuit de vakhandel ook vaker een beroep gedaan op revisiebedrijven, omdat de benodigde kennis over dit specifieke onderdeel meestal niet intern ligt. Hoewel een officieel keurmerk ontbreekt, zijn alle partijen binnen de branche het er wel over eens dat revisie uitsluitend zou moeten uitgevoerd door een erkende specialist. Dit heeft alles te maken met de veiligheidsrisico’s die kleven aan reparaties bij brandgevaarlijke consumentengoederen.

Fietsaccu-revisie.nl wordt op dit moment in Nederland als enige revisiebedrijf officieel gesteund door branchevereniging BOVAG. Na uitgebreid onderzoek binnen de branche werd het Tilburgse bedrijf uitgekozen als officieel BOVAG partner, vanwege de hoge standaard op het gebied van veiligheid en kwaliteit.

Tijdens een revisie wordt het volledige binnenwerk zorgvuldig gedemonteerd, zodat de oude batterij gerecycled kan worden. Het oude cellenpakket met lithium cellen wordt gescheiden van de computer die het geheel aanstuurt (Battery Management System). Er wordt een pakket van nieuwe A-merk cellen op maat gemaakt volgens de gevraagde specificaties van de klant. Indien mogelijk wordt ook het Battery Management System vervangen.

Nadat een nieuw pakket met cellen op maat is gemaakt, wordt de batterij verbonden met de elektronica en in de originele behuizing gemonteerd. Aan het eind van het revisietraject volgt een extra zware eindtest om de werking en veiligheid van het cellenpakket, maar ook de functie van het Battery Management System te borgen. Net als bij een volledig nieuwe accu kan zodoende 24 maanden garantie worden geleverd.

Het gehele traject van de accu is te volgen in een ordervolgsysteem, zodat op elk moment van de reparatie te zien is waar de accu zich bevindt en wie welke handeling aan de accu verricht heeft.