Alles over het opladen van je fietsaccu

Inhoudsopgave

  1. Hoe laad ik slim?
  2. Hoe laad ik veilig?

De e-bike is de laatste jaren voor veel Nederlanders het primaire vervoersmiddel geworden. Vanwege de hoge aanschafprijs en kwetsbaarheid van het product wordt de elektrische fiets vaak met de grootste zorg behandeld, maar dit geldt niet altijd voor de accu. Vaak is voor de gebruiker niet helemaal duidelijk hoe een e-bike accu het beste opgeladen kan worden. Daarbij zijn er de laatste jaren steeds meer zorgen om de veiligheid van een fietsaccu in huis door het oplopende aantal woningbranden. In dit artikel wordt antwoord gegeven op twee belangrijke vragen omtrent het laden:

1. Hoe verleng ik de levensduur van mijn fietsaccu door slim te laden?

2. Hoe laad ik mijn fietsaccu veilig op?

Hoe laad ik slim?

Een fietsaccu heeft niet het eeuwige leven en de actieradius van een e-bike wordt grotendeels door de conditie van de batterij bepaald. Een moderne li-ion fietsaccu is gemaakt om een bepaald aantal laadcycli te kunnen doorlopen en gemiddeld is het maximale aantal volledige cycli wel na 5 jaar bereikt. Nadien levert de accu nog maar een fractie van de oorspronkelijke actieradius. Dit wil echter niet zeggen dat je zelf geen invloed hebt op verouderingsproces van de batterij. Sterker nog, met de juiste zorg kan een accu wel 2 á 3 jaar langer ondersteuning geven. Gezien de prijs van een vervangende e-bike accu is het zeker verstandig om eens kritisch te kijken naar de manier van opladen. De volgende tips zijn op vrijwel alle accumodellen van toepassing:

Direct na gebruik opladen…

Heb je de accu gebruikt voor een fietstocht? Koppel de accu dan bij thuiskomst aan de lader en wacht niet met opladen totdat de accu bijna volledig leeg is. Regelmatig diep ontladen is slecht voor de conditie van de batterij en bij een volledige diepteontlading kan de accu zelfs niet meer opgeladen worden. Moderne fietsaccu’s kunnen direct opgeladen worden zonder dat er een ‘geheugeneffect’ optreedt (wat vroeger bij NiCD accu’s wel nog het geval was).

…Maar ook regelmatig volledig ontladen

Probeer de batterij ook af en toe bijna volledig te ontladen tot ongeveer 10%, voordat de accu weer aan de stroom gelegd wordt. Dit heeft te maken met de laadindicatie op je display. Door de geleidelijke capaciteitsdaling wordt de resterende batterijlading op het display steeds minder betrouwbaar. Een volledige laadcyclus (van 100% naar 0% en terug) zorgt ervoor dat de actuele capaciteit nauwkeuriger wordt gemeten.

Voldoende restlading en bijladen

Een veelvoorkomend probleem bij fietsaccu’s is diepteontlading doordat de accu (met name in de winter) te lang niet opgeladen wordt. De e-bike gaat in de schuur en verdwijnt uit het zicht, men vergeet op te laden en vervolgens loopt de hoeveelheid energie in de accu te ver terug. Je kunt de accu het beste met ongeveer 50% restlading bewaren. Laad de accu ook minstens een keer per maand bij wanneer je hem voor langere tijd niet gebruikt.

Niet te vol, niet te leeg

Als je de accu niet gebruikt is het niet de bedoeling dat de accu permanent aan de lader blijft liggen. Haal de accu van de stroom wanneer deze (bijna) volledig opgeladen is. Het meest optimale voor de levensduur is als u de accu zo veel mogelijk tussen de 20% en 80% restlading houdt. Het gebruik van een snellader is ook zeer slecht voor de accucellen.

Belasting tijdens gebruik

Wanneer je te vaak met maximale trapondersteuning fietst zal dit het slijtageproces van de batterij versnellen. Probeer deze stand dus enkel tijdelijk te gebruiken wanneer de omstandigheden zwaar zijn. 

Heb je een vraag over e-bikes? - Durf hem te stellen op de Kieskeurig.nl Community

Naar het forum!

Hoe laad ik veilig?

In vergelijking met je andere mobiele apparaten bevat een volle fietsaccu veel meer energie. Deze energie komt vrij wanneer de batterij ontbrandt en de gevolgen van een brand zijn veel groter, omdat een li-ion accu zich heel moeilijk laat blussen. Met deze tips beperk je het risico op brandgevaar:

1. Laad je accu nooit ’s nachts op en zorg dat er altijd toezicht is wanneer de accu wordt opgeladen.

2. Haal de accu van de oplader wanneer deze (bijna) volledig opgeladen is en laat de accu dus niet permanent aan de stroom liggen als je deze niet gebruikt.

3. Zorg tijdens het opladen dat de accu volledig vrij ligt van brandbare materialen op een plek waar lader en accu goed hun warmte kwijt kunnen. In huis opladen wordt enkel aangeraden in een ruimte die voorzien is van een rookmelder, maar kies liever buitenshuis voor een overdekte plek zoals de schuur of de garage.

4. Laad de accu niet meer op wanneer deze recentelijk gevallen, beschadigd of vervormd is. Neem eerst contact op met de dealer waar je de fiets gekocht hebt of met een erkende fietsaccu specialist

Hoe ziet fietsaccu revisie er bij een officieel BOVAG revisiebedrijf uit?  

Vanwege de toegenomen vraag om hulp bij complexe accuproblemen roepen consumenten steeds vaker de hulp in van gespecialiseerde reparateurs. Daarnaast wordt vanuit de vakhandel ook vaker een beroep gedaan op revisiebedrijven, omdat de benodigde kennis over dit specifieke onderdeel meestal niet intern ligt. Hoewel een officieel keurmerk ontbreekt, zijn alle partijen binnen de branche het er wel over eens dat revisie uitsluitend zou moeten uitgevoerd door een erkende specialist. Dit heeft alles te maken met de veiligheidsrisico’s die kleven aan reparaties bij brandgevaarlijke consumentengoederen.

Fietsaccu-revisie.nl wordt op dit moment in Nederland als enige revisiebedrijf officieel gesteund door branchevereniging BOVAG. Na uitgebreid onderzoek binnen de branche werd het Tilburgse bedrijf uitgekozen als officieel BOVAG partner, vanwege de hoge standaard op het gebied van veiligheid en kwaliteit.

Tijdens een revisie wordt het volledige binnenwerk zorgvuldig gedemonteerd, zodat de oude batterij gerecycled kan worden. Het oude cellenpakket met lithium cellen wordt gescheiden van de computer die het geheel aanstuurt (Battery Management System). Er wordt een pakket van nieuwe A-merk cellen op maat gemaakt volgens de gevraagde specificaties van de klant. Indien mogelijk wordt ook het Battery Management System vervangen.

Nadat een nieuw pakket met cellen op maat is gemaakt, wordt de batterij verbonden met de elektronica en in de originele behuizing gemonteerd. Aan het eind van het revisietraject volgt een extra zware eindtest om de werking en veiligheid van het cellenpakket, maar ook de functie van het Battery Management System te borgen. Net als bij een volledig nieuwe accu kan zodoende 24 maanden garantie worden geleverd.

Het gehele traject van de accu is te volgen in een ordervolgsysteem, zodat op elk moment van de reparatie te zien is waar de accu zich bevindt en wie welke handeling aan de accu verricht heeft.