FitBike Ride 5 - Hometrainer - Reviews

Gewicht vliegwiel
20 kg
Remsysteem/weerstand
magneet

Beoordeling op basis van 125 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

Joël 21-03-2017

Stevig, soepel en aangenaam trainen

Ik heb gekozen voor de fitbike vanwege de goede prestaties die deze hometraining liet weergeven in de top-10 lijstjes die ik heb gegoogeld. Na een aantal weken van gebruik kan ik concluderen dat ik het eens met die beoordelingen. Er is sprake van een zeer stevig, kwalitatief goed product, tegen een prima prijs.

De installatie van de fitbike is voor iedereen te doen. Hoewel de fiets reeds voor een groot gedeelte in elkaar is gezet ontvang je een volledige overzicht van alle onderdelen. Dit kan handig zijn voor eventueel groot onderhoud tzt (voor zover überhaupt nodig). Eigen gereedschap is niet nodig. Na een uurtje was het product klaar voor gebruik.

De fiets is handig in te stellen op lichaamslengte én armlengte. Het zadel is zowel in de hoogte als in de diepte in te stellen. Er is stevig materiaal gebruikt, waardoor de fiets erg goed aanvoelt.

Ik heb de fitbike Ride 5HRC besteld. Ik zie nergens dit "HRS-type-aanduiding" terugkomen op de fiets, doos en/of beschrijving. Het enige verschil met de fitbike 5 is dus volgens mij de bijgeleverde hartslag borstband. Achteraf bezien had ik gewoon de standaard fitbike ride 5 kunnen bestellen, want een borstband had ik zelf nog. Dit zou mij 3 tientjes hebben bespaard.

Het apparaat is zeer geruisloos.
De computer heeft geen accu/batterij, dus aanwezigheid van een stopcontact is een vereiste. Houd daarbij rekening met het feit dat de adapter-kabel niet heel lang is. Zo gebruik ik de fiets op zolder, voor het raam (ik wil graag naar buiten kijken). Naast het raam zit het stopcontact, en de kabel moet achterin de fiets. Ik moet een verlengkabel gebruiken, omdat ik anders met de trappers het snoer van de adapter raak.

De hartslagprogramma's zijn nog wat onwenning. Ik ben gewend om op 65% van de maximale hartslag te trainen (vetverbrandingszone). De vetverbrandingstraining op de fitbike 5 is echter voorgeprogrammeerd op 55%. Persoonlijk vind ik dat net iets té laag. De eerstvolgende voorgeprogrammeerde hartslagmodule is die van 75% van de maximale hartslag. Om die hartslag te bereiken moet ik te zwaar trappen, wat niet fijn is voor mijn door hardlopen versleten knieën. Uiteraard is ook manueel het e.e.a in te regelen. De fiets past zichzelf zeer snel aan bij het bereiken van de opgegeven hartslaggrenzen. Omdat mijn hartslag lastig meetbaar is door apparaten (ik heb daar ook in sportscholen last van) schommelt de meting van de hartslag nogal. Zodra de meting een paar slagen mist, heb ik volgens de computer ineens een veel lagere hartslag en wordt de weerstand direct naar boven aangepast. Zo blijf ik wat schommelen bij het trainen op hartslag, waardoor ik niet echt in een fijn steady training kan komen.

De overige programma's zijn prima, leuk voor de afwisseling, makkelijk in te stellen.

Overall een prima product tegen een goede prijs voor jarenlang trainingsplezier ! Twijfelen over de kwaliteit hoeft zeer zeker niet.

Pluspunten

• Erg stevig
  • Makkelijk instelbaar zadel (hoogte en diepte)
  • Geruisloos
  • Veel trainingsprogramma's (intervallen etc)
  • Fijn en duidelijk display

Minpunten

• Te snelle reactie op hartslagveranderingen
  • Vetverbandingshartslag 55% van max is wat laag
  • Relatief kort adaptersnoertje
  • Geen houding met ondersteuning ellebogen mogelijk

Wim 30-03-2017

Ligt goed in de hand

Ik hèb hier voor gekozen om de instellingen die je er mee kan doen en hij zag er goed uit je verwacht dat bij dit product wel een goede boekje bij zou zitten hoe er mee omgaan als nieuwling maar nee hoor. Dat zal je wel weer moeten opzoeken via internet

Minpunten

• Geen begeleiding erbij via een boekje

Simon 17-10-2017

Fit Bike Ride 5 home trainer

Ik heb gekozen voor de Fit Bike Ride 5 na de nodige info te hebben verzameld v.w.b. de degelijkheid van het apparaat. Het apparaat werd binnen 24 uur geleverd.
Het in elkaar zetten van het apparaat aan de hand van de bijgeleverde handleiding is goed te doen, hoewel de online handleiding duidelijker ( grotere lettertekens) is.
De home trainer is mede door het gewicht echt zeer stabiel en is zeer geruisloos.
Hoogte van het zadel en de stand van het stuur zijn goed in te stellen. Door de aanwezigheid van "transportwieltjes"is de hometrainer gemakkelijk te verplaatsen.
De handleiding van het display is erg beknopt en niet erg duidelijk. Dit is echt een minpunt. Beter Sport heeft beloofd een duidelijker versie uit te brengen.

Pluspunten

• degelijk apparaat, staat stabiel
  • geruisloos tijdens gebruik
  • zadel, stuur gemakkelijk instelbaar
  • snelle reactie van Beter Sport bij vragen
  • levenslange garantie framewerk

Minpunten

• handleiding display te beknopt ( onduidelijk)
  • hartslag functie twijfelachtig

Rob 12-07-2017

Erg fijne hometrainer niet voor niets als beste getest

Na de beslissing te hebben genomen dat er maar s een hometrainer moest komen je afvragen waar en welke. Google opgestart en zoeken. Uiteindelijk op de site van VA (verantwoord afvallen) terechtgekomen waar de beste 5 volgens testen genoemd werden. Na ook kieskeurig.nl te hebben geraadpleegd inderdaad gekozen voor de FitBike Ride 5. Heb hem nu anderhalve week en heb er al zo'n honderd kilometer op weggetrapt. Het in elkaar zetten kostte de nodige zweetdruppels maar dat kwam meer door de temperatuur van 27 graden, met andere woorden, appeltje eitje. Heb de uitvoering met borstband hartslagsensor genomen.
De hometrainer is legger geluidloos tijdens het fietsen en alle onderdelen zijn lekker goed instelbaar. De bediening is lekker simpel, dus snel onder de knie. Ook fijn is dat hij voor meerder gebruikers (4 +1 gast) de instelling/resultaten bijhoudt. Dit maakt het instellingen en programma's fietsen nog leuker.
Kan er veel of weinig over zeggen maar gezien de prijs is dit de beste koop die ik voor het verbeteren van mijn conditie heb gedaan de laatste jaren.

• Goede instellingsmogelijkheden
  • Prima prijs/kwaliteit
  • Geheugen voor meerdere gebruikers
  • Veel verschillende traningsvormen

Minpunten

• Je moet nog steeds zelf trappen ;-)

JWR Eindhoven 24-04-2017

robuste constructie, eenvoudig te bedienen, topper !

Gekozen voor dit product op basis van goede recensies op diverse websites. Product is robuust en eenvoudig te bedienen. Was wel even puzzelen om in elkaar te zetten maar dat kwam met name door de in nogal kleine letters en met onduidelijke plaatjes uitgevoerde handleiding.

Pluspunten

• robuust
  • bediening

Minpunten

• montage handleiding

Pere 21-04-2017

rechter crank deugde niet

Het in elkaar zetten ging gemakkelijk. Natuurlijk eerst het linker pedaal ingedraaid ivm met het links draaiend schroefdraad. Ging prima. Het rechter pedaal kon echter niet recht in de crank worden gedraaid: schroefdraad zeer slecht. Van Fitbike een nieuwe crank gekregen. Met poelietrekker geprobeerd de oude crank te demonteren. Lukte niet, schroefdraad zeer slecht. Bovendien vlijmscherpe bramen aan dit schroefdraad. Uiteindelijk de hometrainer terug naar leverancier. Binnen enkele dagen kreeg ik mijn geld retour. Niets dan lof voor de service van BeterSport!

Pluspunten

Minpunten

• slechte kwaliteit

retriever 21-04-2017

goede prijs / kwaliteit verhouding

Goede hometrainer voor een correcte prijs. Deze hometrainer is stevig gebouwd, heeft veel verschillende weerstand-niveau-s (16) . Hij is ook geruisloos bij het gebruik ervan.

Pluspunten

• degelijk
  • geruisloos
  • mooi design
  • veel programma-s
  • veel mogelijkheden wat betreft trapweerstand

Minpunten

• geen tot nu toe

Rita Schelfhout 11-04-2017

Mooi design

De stevigheid van het toestel en het gebruiksgemak hebben ervoor gezorgd dat ik dit toestel aangekocht heb. Het in elkaar steken van deze hometrainer was wel niet zo gemakkelijk, de kleine onderdelen onderscheiden van elkaar, het was wel wat puzzelen.
Het scherm is duidelijk maar er mocht wel een handleiding aanwezig zijn. Ik heb de handleiding op het internet gezocht! Op het scherm zit er volgens mij een foutje. Naast de weergave van de hartslag verschijnt er een vlek maar mits ik geen afbeelding heb van het display weet ik niet of dit een fout is. De meeting van de hartslag is ook niet zo correct! Mijn echtgenoot en ikzelf hebben beide een knieoperatie achter de rug en wij kunnen dankzij de verschillende programma's toch wel goed ons plan trekken!

Pluspunten

• stevigheid
  • verschillende programma
  • design
  • zithouding
  • groot scherm

Minpunten

• handleiding
  • monteren
  • wachttijd bestelling

Karin 20-03-2017

Instelbaar voor een goede houding en mooi groot afleescherm

Mooie hometrainer om thuis te trainen aan conditie en/of afvallen. Fietsen gaat soepel en diverse mogelijkheden qua programma's.

Pluspunten

• Stuur verstelbaar
  • Zadel verstelbaar in afstand
  • Groot afleesbaar scherm

LeonP 16-12-2015

Hometrainer van excellente kwaliteit, muisstil en zeer gemakkelijk in gebruik en opzet. Prijs/kwaliteit ideaal!

W.Molenaar 23-11-2017

Heel stabiel en fluister stil.

De technische omschrijving , de goede keuringsrapportages en mooie afbeeldingen hebben mij geholpen bij de keuze.
Nu ik hem zelf kan beoordelen kan ik alleen maar zeggen dat hij ruimschoots aan mijn verwachtingen voldoet. Het model is heel mooi en degelijk.

Pluspunten

• Heel stabiel en fluister stil.
  • Het stevige vliegwiel geeft stabiliteit en comfort
  • Lage instap is comfortabel voor oudere gebruikers
  • Programmeren voor meerdere gebruikers is mogelijk
  • Stevige trainingsprogramma's en eenvoudige

Jeannine 21-11-2017

groot verlicht duidelijk scherm

degelijke soepele hometrainer - voldoet aan verwachtingen - voorgeprogrammeerde programma's zijn wel zeer zwaar en zal IK nooit kunnen gebruiken maar genoeg andere mogelijkheden - monteren wordt goed uitgelegd maar de uitleg voor gebruik laat wel te wensen over (heb handleiding van topsport 900B hometrainer gedownload , welke heel duidelijk is en hetzelfde werk als de fitbike) - vraag mij af wat primeert bij gebruik borstband : handsensoren of borstband want de handsensoren geven een veel te lage hartslag aan - het display is echt super (groot - verlicht en echt duidelijk)verder is de service perfect en raad ik deze hometrainer aan

Pluspunten

• display
  • uitgebreide mogelijkheden
  • design

Minpunten

• handleiding voor gebruik voldoet niet
  • verschil fitbike5of5HRC was niet direct duidelijk

M spee 21-11-2017

Prima hometrainer

We hebben voor de fite bike ride 5 gekozen omdat deze steviger en degelijker is dan de 2.
Duidelijke uitleg voor de montage.voordeel is ook dat je het stuur kan verstellen en je kan zelf gemakkelijk een interval programma instellen op het apparaat.
Wij zijn tevreden alleen het boekje wat erbij zit om mee te kunnen trainer valt tegen er staan geen trainingsprogramma's in,zoals de uitleg op de site wel doet vermoeden en de hartslagmeter op het apparaat klopt niet,geeft een veel te lage hartslag aan.

Pluspunten

• Degelijk
  • Stabiel
  • Makkelijk zelf in te stellen programma's

Minpunten

• Hartslagmeter geeft te lage hartslag aan

von Harras 21-11-2017

Eerlijke mening

Schrijf een eerlijke review.

Hometrainer Fit Bike Ride 5 iPlus besteld die op 8-11-2017 is afgeleverd. Lakschade. snel, efficiënt en voor partijen bevredigend opgelost. Ander probleem! Bluetooth kon met de - in beschrijving - genoemde apps worden geactiveerd. Niet mogelijk. De I.O.S. software was verouderd en niet compatible met mijn iPad en iPhone. Contact opgenomen met BeterSport. Zij hebben de software apps uitbesteed aan een leverancier. Kreeg een ander software adres. Heb verteld dat dit een zakelijke overeenkomst is tussen leverancier en afnemer en dat zij voor de oplossing moesten zorgen. Desalniettemin nieuwe situatie uitgeprobeerd, doch ook hier was het resultaat negatief. Contact opgenomen met app leverancier die het probleem bevestigde maar er niets aan kon veranderen. Uit pure frustratie Fit Bike Ride 5 iPlus omgeruild voor de eenvoudige versie Ride 5. Vlekkeloos verlopen en aan medewerkers complimenten geuit voor de correcte en klantvriendelijke afwikkeling. Met uitzondering van een negatieve beleidsmaatregel; met de omruilactie was een "bijbetaling" van € 35,00 gemoeid terwijl - m.i.- BeterSport onduidelijk en onzorgvuldig in de productomschrijving is geweest. Om het woord verwijtbaar nog maar niet te noemen.
Von Harras

Pluspunten

• product ziet er goed en degelijk uit
  • zeer weinig ruis

Minpunten

• bluetooth iPlus app niet ge-update
  • zie review

Joop Baggen 21-11-2017

Niet helemaal blij

Omdat ik geen conditie heb en een vrolijk buikje heb ik een ride 5 gekocht om het allemaal weer eens een beetje op peil te brengen. Het bestellen en bezorgen verliep prima, maar het in elkaar zetten van deze hometrainer valt nog niet zo mee met een zeer onduidelijk instructieboekje. Toen bleek dat er een stekkertje ontbrak aan het stuur, heb ik contact opgenomen met Betersport.nl, waarna ik binnen een paar dagen een compleet nieuw stuur kreeg opgestuurd. Ik heb inmiddels ook een persoonlijk trainingsprogramma van ze ontvangen. Prima service dus. Bij het weer opnieuw monteren van het stuur beschadigde ik een kabeltje maar dat heb ik zelf kunnen herstellen. Ja mensen ik ben niet de meest handige persoon op aarde.
Het instellen van de trainingsprogramma's doe je via de boordcomputer. Dat is ook best nog een hele uitzoekerij. Het instructieboekje schiet hierin echt te kort. Ik mis een uitleg in jip- en janneketaal:
Stap 1: stap op
Stap 2: druk op dat en dat knopje
Stap 3: ga fietsen
enzovoort.
Ook op youtube staan geen duidelijke filmpjes (of ik heb ze niet kunnen vinden dat kan natuurlijk ook).
En al je dan eenmaal lekker aan het fietsen bent klopt de hartslagmeter niet. Tijdens het trappen geeft mijn fitbit 140 aan, terwijl de display op de ride 5 niet verder komt dan 70. Al met al dus een stevige stille fiets, maar een beetje onbetrouwbaar voor wat betreft de hartslagregistratie. Ik heb spijt dat ik niet het exemplaar heb genomen met de borstband.

Pluspunten

• stevig
  • stil
  • service

Minpunten

• onduidelijke gebruiksaanwijzing
  • hartslagmeter geeft niet de goede hartslag aan

Jan Mellegers 20-11-2017

Uitstekende, robuuste home trainer

Ronduit prima, degelijk, vlotjes te monteren, past allemaal naadloos en functioneert goed. Programma is volledig en duidelijk.

Fit bike rider 5 16-11-2017

Aanbevole apparaat.

Apparaat goed en stabiel ; makkelijk te monteren. Goede handleiding.
Wel enkele problemen met instruktie’s display.
Programmeren valt nogal tegen.

Pluspunten

• Goed produkt.
  • Stevig en stabiel.

Minpunten

• Programmeren niet invoudig te begrijpen.
  • Display instruktie’s onvoldoende.
  • Beschrijving funkties te sumier.

Gerdien 15-11-2017

Goed product; makkelijk in elkaar te zetten en in gebruik

Wij hebben voor dit product gekozen omdat het qua prijs/kwaliteit verhouding goed bij ons leek te passen, wat in de praktijk ook zo blijkt te zijn.

Pluspunten

• gebruikersgemak
  • omvang

Hans 09-11-2017

Prima hometrainer voor één persoon

Heb deze hometrainer gekocht om in de winter in beweging te blijven.
Een kort verslag van mijn ervaringen tot zover:

-- Assemblage --
De onderdelenlijst is wat verwarrend omdat het lijkt of niet alles erbij zit. Maar dan blijkt dat bepaalde onderdelen al in elkaar zitten, of schroeven op de plek zitten waar ze later ook weer in terug moeten. Gewoon beginnen dan zie je dat vanzelf, geen probleem dus. De eerste stappen zijn redelijk makkelijk, alleen bij de laatste wordt het wat moeilijker en heb je als je alleen bent eigenlijk ook handen tekort om alles op zijn plek te krijgen. Het is daarom aan te bevelen dit even met zijn tweeën te doen.

-- Instellen voor gebruik --
De trappers: het vastzetten van de riempjes gaat erg lastig, je moet erg trekken en rekken om het vast te krijgen, ik denk als je deze vaak op een andere lengte instelt het snel kapot zal zijn. Maak je dus met meerdere personen gebruik van de hometrainer, en heeft de ene veel kleinere voeten/schoenen, dan kan dat een probleem zijn.
Het stuur: het verstellen van het stuur is wat spartaans. Bovendien zitten er twee kabeltjes van het stuur naar de centrale eenheid die vrij dicht bij het scharnier zitten én buiten het zicht (door een afdekkapje), als je het stuur erg vaak verzet zou je het risico kunnen lopen dat deze kabeltjes op een gegeven moment klem komen te zitten dan wel beschadigen.
Het zadel: dit kan naar achteren en naar voren, en is ook in hoogte verstelbaar. Dit gaat met twee draaiknoppen, zoals volgens mij bij de meeste hometrainers.
Algemene indruk bij meerdere gebruikers: als je steeds de stand van het zadel, het stuur en de riempjes moet veranderen omdat je met meerdere mensen de hometrainer gebruikt, dan is het goed om te weten dat dit redelijk lastig gaat en met de kabeltjes aan het stuur moet je uitkijken.
Wordt de hometrainer door één persoon gebruikt, dan heb je dit probleem uiteraard niet.

-- Gebruik --
Als je de adapter in het stopcontact doet gaat het display aan, er is volgens mij geen aan/uit knop dus moet je steeds de stekker eruit halen of in een stekkerblok stoppen met een aan/uit knop. De snoer van de adapter is niet bijzonder lang, tenzij je dicht bij een stopcontact staat heb je al snel een verlengsnoer nodig.
De computer werkt redelijk intuïtief, het is even wennen maar werkt daarna wel goed. De computer doet wel een beetje goedkoop aan (plastic, kleuren van display), maar een groot probleem vind ik dat niet. Hij doet het goed, daar gaat het om.
De voorgeprogrammeerde programma’s werken als volgt. De standaardduur is 4 minuten voor een programma. Er zijn 16 stappen (met een bepaalde weerstand), elke stap duurt dan 15 seconden. Het verzwaren of verlichten van de weerstand bij een volgende stap werkt met enkele seconden vertraging. Stel je een andere tijd in dan verandert de duur van elke stap, bijvoorbeeld als je de totale duur verandert in 8 minuten duurt elke stap 30 seconden, zo kun je zelf de lengte van de intervallen bepalen.
De voorgeprogrammeerde programma’s kun je ook zwaarder of lichter maken omdat je bij alle stappen de weerstand kunt verhogen of verlagen, dit is voor alle stappen van het programma, dus niet voor individuele stappen.
Je kunt ook voor handmatig kiezen, dan kun je tijdens het fietsen steeds de weerstand veranderen. Zelf vind ik dat niet zo handig, ik gebruik liever een programma. Voor het warm fietsen zet ik hem wel op handmatig, en dan op een redelijk lage weerstand.
Er is ook een “Recovery” knop, daarmee kun je een programma onderbreken om te herstellen en/of te drinken.

-- Hartslagmeter (niet bij alle modellen) --
De hartslagmeter werkt goed. Hiervoor moet je een borstband omdoen onder je kleding.

Pluspunten

• Intuïtieve computer
  • 12 voorgeprogrammeerde programma's
  • Lengte van intervallen instelbaar
  • Hartslagmeter
  • Recovery knop

Minpunten

• Riempjes van trappers lastig te verstellen
  • Verborgen draden dicht bij scharnierpunt stuur
  • Zadel verstellen niet heel makkelijk
  • Stroomkabel wat kort
  • Geen aan/uit knop

RKleinjan 30-10-2017

Ideale hometrainer

Makkelijk in elkaar te zetten en gebruiksvriendelijke hometrainer. Instellen is makkelijk en de hometrainer loopt heel soepel. Als je op zoek bent naar een eenvoudige hometrainer voor een goede prijs is deze zeer aan te raden. Ik heb tot nu toe alleen pluspunten kunnen ontdekken.

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • eenvoudig in te stellen
  • stevig
  • prijs en kwaliteit
  • perfect zadel