Thule VeloCompact 926 - Reviews

Bevestiging
trekhaak
Laadvermogen
60 kg

Beoordeling op basis van 1 review

de Rooi 19-02-2016 Product kwartaal in bezit

Onderstaand mijn review van de Thule 926.

Wetende dat ik de komende jaren wekelijks een meiden(transport)fiets met trapondersteuning ga vervoeren.
Heb ik me verdiept in fietsdragers.
Dat is wel nodig want lang niet alle fietsdragers zijn geschikt om fietsen van bijna 25 kg te vervoeren.
Ons gezin bestaat uit drie personen en we zullen dus ook af en toe alle fietsen gelijktijdig vervoeren.

Ook is het al eens voorgekomen dat ik twee transportfietsen moest vervoeren maar dat is niet eenvoudig bij een drager voor twee fietsen.
Beide fietsen hadden namelijk een mandje voor en een rekje (voor de rugzak) achter.
Die mandjes en rekjes zitten elkaar behoorlijk in de weg.
Zo erg zelfs dat ik de rekjes er af heb moeten schroeven anders past het gewoon niet.
Bij een drager voor 3 fietsen kan je de middelste plaats overslaan zodat je ruimte hebt.

De eerste paar maanden heb ik de “MovaNext M3”, voor twee fietsen, van mijn ouders geleend om te zien wat belangrijk is en wat minder.

Hierdoor ben ik op onderstaande wensenlijst gekomen.
• Drager voor drie fietsen.
• Minimaal draagvermogen van 25 kg/fiets (transportfiets zonder accu is ± 23,5 kg)
• Kantelbaar zodat de kofferbak bereikbaar blijft.

Na rond neuzen op internet en het spitten in testresultaten en specificaties is uiteindelijk de keuze op de Thule 926 gevallen.
Deze is nagenoeg gelijk aan de 927 maar dan met 13 polige connector, zodat er ook een mistlamp en achteruitrijdverlichting op zit.
Bij wekelijks gebruik (dus niet altijd mooi weer) is dit een welkome toevoeging, ook al maakt het hem wat duurder.

De 926 heeft een behoorlijk formaat en past maar net in mijn kofferbak.
Door zijn formaat is het zwaartepunt ver bij je vandaan dus moet je wel op je houding letten bij het tillen.
Als je eenmaal door hebt hoe je hem het beste kan hanteren is de Thule is eenvoudig op de trekhaak te plaatsen.
Maar om deze te vergrendelen moet je wel even flink kracht uitoefenen.
Na het vergrendelen zit hij wel goed stevig, zelfs vaster dan de Mova die volgens de specificatie zwaarder belast mag worden.

Bij het monteren zet ik hem eerst los op de kogel, draai hem dan een beetje zodat ik wat ruimte heb om de stekker in te pluggen.
Daarna richt ik de drager uit en fixeer ik hem met de hendel.
Het plaatsen van de fiets(en) vraagt even wat gewenning maar het is goed te doen.

De transportfiets heeft een dubbele standaard.
Dat maakt het net wat lastiger om de strep om het achterwiel te doen.

De klemmen voor de stang zijn vrij groot dat is een voordeel voor de wat grovere mountainbikes.
Maar bij een damesfiets waarbij het spatbord net achter zitbuis zit kan je het spatbord beschadigen als je niet oplet.
De goten zijn vrij breed ook weer makkelijk voor een mountainbike maar voor een dames of wielrenfiets geeft het net wat meer rotatievrijheid van het voorwiel dan gewenst.
Dit kan je weer grotendeels opvangen door de straps over de velgen strakker aan te trekken.
Het ratel systeem waarmee je dat doet werkt perfect.
Dus uiteindelijk zit je fiets wel goed vast.