De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 99 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony RX10 IV zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Samenvatting

De RX10 IV is een veelzijdige brug-camera. Het toestel zit tussen een compact- en DSLR-camera in. Het apparaat kan ver inzoomen maar is relatief handzaam. Vergeleken met andere compact camera’s is die wel groot. Uitermate geschikt voor foto’s op vakantie of in de buitenlucht. Het toestel beschikt over een goede auto-focus en kan uit de voeten met allerlei lichtbronnen. Het kost wel de nodige moeite om alle features te ontdekken. De instructiehandleiding is niet voldoende. Het zou wat meer gebruik kunnen maken van Bluetooth-functionaliteiten, de RX10 doet dat nu alleen voor geotagging. Het toestel beschik over een continuous shooting mode met 24FPS.

Pluspunten

Minpunten

+ Veelzijdig

+ Autofocus is goed

+ Geschikt voor elk type licht

- Scherm tilt alleen verticaal

- Intervalometer ontbreekt

- Instructiehandleiding niet voldoende

Rene 19-07-2022

Super camera, zeker een aanrader

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Deze sony camera gekocht naar aanleiding van de zeer goede en duidelijke uitleg over de verschillen met een spiegelreflexcamera bij kamera express in Almelo.Voordeel is dat je een groot bereik hebt en niet steeds van lens hoeft te wisselen . De camera ligt ook fijn in de hand.

Pluspunten

• groot bereik
  • geen wisseling van lens nodig

Minpunten

• nog geen

Paul 27-04-2022

Top toestel

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Wat een fantastisch toestel is de Sony RX10 mark IV. Mijn Panasonic DMC-FZ2000 ingeruild op deze Sony. Overigens is de Panasonic ook een super goede bridge camera. Verschil van een paar honderd euro tussen deze beide toestellen is groot maar het wel waard. Eerst de 3 grootste minpunten van de Sony: 1- Ondoorgrondelijk menu, dat is echt een dingetje waar veel tijd in gaat zitten om te doorgronden. Doen veel merken zoals Canon en Panasonic echt een stuk beter. 2- Scherm achterop is niet totaal flexibel voor b.v. selfie modus. ronduit ouderwets jaren 90 niet kantelbaar uitgevoerd. 3- Wanneer de buffer aan het schrijven is wil de afspeelmodus waar je foto's kunt bekijken op je scherm elke keer weer terug naar de camera stand. Wachten dus tot alle files zijn weg geschreven. Moet er wel bij vermelden dat ik in RAW fotografeer (in burst modus) dus zeer veel data. 3 grootste pluspunten. 1- burst modus voor b.v. sport razendsnel 24 beelden sec. in raw. 2- Scherpstelling autofocus pfffff ook razendsnel zeker in vergelijk met de Panasonic DMC-FZ2000. 3- De 600 mm lens zeker in samenwerking met de snelle focus en bescherming tegen water en stof. Haarscherp blijft de lens met als resultaat zeer goede foto's zelfs in de uiterste zoom stand. In goede licht omstandigheden een meer dan prima toestel. Tot 800 ISO bovengemiddelde foto kwaliteit. Boven 800 ISO helaas niet. Een DSLR concurrent is het toestel helaas door de kleine sensor niet. Maar wel als je de kosten bekijkt. Een mooie body met 600mm lens voor 1700 euro ga je nergens vinden in een spiegel of systeem camera. Dan is deze Sony de absolute winnaar onder alle toestellen wat die al is onder de Bridge camera's.

Piet Schuttelaar 22-04-2022

Aan deze camera zal het niet liggen!

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Mijn zoon heeft deze camera ook gekocht en meegenomen op wereldreis. Hij heeft er geweldige ervaringen mee ook in alle weersomstandigheden. Ik heb de foto's gezien. Geweldig! Zelf ben ik een ervaren fotograaf met spiegelreflex camera. Nadat ik van mijn zoon zijn camera mocht uitproberen, was ik meteen *om* Handig om altijd bij je te hebben, handzaam, duidelijke instructies en een fantastisch zoom bereik. De camera licht lekker in de hand. Persoonlijk vind ik het een pré dat je in raw kunt fotograferen.

Pluspunten

• handzaam
  • top telezoom

Minpunten

• nog niet ontdekt
  • nog niet ontdekt

Thomas 16-04-2022

Bevalt erg goed.

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik heb dit product gekozen vanwegen de goede reviews die ik er al van had gezien. Zeer prettig dat je met deze camera zo'n groot bereik hebt zonder dat je van lens hoeft te wisselen. Ook zeer tevreden over fotokwaliteit en beeldstabilisatie.

Pluspunten

• Groot bereik
  • Zeer scherpe foto's

F. 05-04-2022

Sony RX-10 IV

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Zeer fijne camera in gebruik.
Mooie scherpe foto's.
Goed alternatief voor spiegelreflex.

Pluspunten

• Goede foto's
  • Fijne bediening

Minpunten

• Zoom is traag

MarinaDenise 06-01-2022

Vogelaars, natuurliefhebbers, hét toestel voor u..

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Als vogelaar en natuurliefhebber was ik op zoek naar een camera die het moois in de lucht als op de grond haarfijn kon vastleggen, en ik meen hét juiste toestel evonden te hebben met de Sony RX10 iv. Zowel een zoom als een macro die ik in 1 enkel apparaat, zonder talrijke lenzen mee te sleuren, kan inzetten, - met een onwaarschijnlijk resultaat -. Het toestel was mij door andere vogelaars aangeraden, en het voldoet ruimschoots !

g**t@g**l.com 04-01-2022

Kwaliteit in een kleine body

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Omdat ik vooral wildlife fotografeer en omdat ik daarvoor meestal met de fiets onderweg ben heb ik deze compacte camera gekocht. In tegenstelling tot mijn huidige spiegelreflex met grote telelens kan ik deze camera wel aan de draagriem rond mijn hals hangen zodat ik veel sneller schietklaar ben.
Ik heb hem amper een week gebruikt, maar ik heb toch al kunnen ervaren dat de kwaliteit van de beelden deze van mijn spiegelreflex benadert, zeker als er voldoende licht is.

k**e@g**l.com 13-12-2021

Super allrounder

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Deze Sony gekocht om spiegelreflex te vervangen. Camera bevalt prima, snelle autofocus en lekker veel zoom. Ligt erg goed in de hand. Kortom ideale reis camera. Foto's zijn scherp en ruis bij weinig licht valt mij erg mee. Accu gaat wel snel leeg maar heb er een bij gekocht.

Pluspunten

• Snelheid
  • Foto kwaliteit
  • Veelzijdig
  • Zoom
  • Ergonomie

Minpunten

• Menu is even leren
  • Accuduur

j**s@h**e.nl 03-12-2021

Aanrader

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Naast mijn bestaande Sony systeemcamera met verwisselbare lenzen was ik op zoek naar een handzame travelcamera met een mooi zoombereik. Na goed speurwerk en de aanbeveling in de top 10 van compactcamera's op de site van Kamera Express overgegaan tot aanschaf van de Sony RX10 Mark IV.
Geweldig mooie camera met heel veel mogelijkheden, snelle autofocus en een mooie Zeiss 24-600 mm F/2.4-F/4 zoomlens.
Deze camera sluit dan ook mooi aan bij mijn interessegebied nl. natuurfotografie. Zowel vogel- als macrofotografie behoort tot de mogelijkheden.

Pluspunten

• Snelle autofocus
  • Groot zoombereik

Lutine Vriezema 24-11-2021

Perfect toestel

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Prima camera, heb deze speciaal gekocht vanwege de features voor vogelfotografie. Ben erg tevreden. Gekocht bij Camera Express Zwolle, prima advies.

Pluspunten

• Veel waar voor geld
  • Perfect voor vogelfotografie

JohnB 26-08-2021

Aanrader!

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Een paar weken geleden heb ik de Sony RX10-IV gekocht en daarbij de Panasonic FZ1000 ingeruild, die ondanks alle goede recensies, mij niet echt beviel.
Ik heb met deze camera al een aantal foto’s gemaakt van vogels en landschap. T.o.v. de FZ1000 is deze camera bijzonder scherp, zelfs in de helderbeeld zoom (een soort digitale zoom).
Er zitten heel veel mogelijkheden op deze camera die volgens mij niet onderdoen voor SLR- camera’s en systeemcamera’s.
Echter als je van de vele mogelijkheden gebruik wilt maken wordt het wel even zweten. De uitgebreide gebruiksaanwijzing is niet erg overzichtelijk en de menu’s in de camera ook niet. (dit was bij de FZ1000 veel beter.) Echter de RX10 is een uitstekende camera voor iedereen die wat meer wil dan vakantiekiekjes.

Pluspunten

• Zeer scherpe afbeeldingen
  • Uitgebreide mogelijkheden van de camera

Minpunten

• onoverzichtelijke gebruiksaanwijzing
  • onoverzichtelijke menu's in de camera

h**n@h**l.com 02-08-2021

Fantastische camera met bijzonder veel mogelijkheden

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na decennia lang diverse spiegelreflex camera's van Minolta, Konica Minolta en Sony gehad te hebben met diverse lenzen, ben ik een paar jaar geleden overgestapt op een Panasonic Lumix compact camera omdat ik geen zin meer had in het gesleep met body's en lenzen en andere accessoires. Maar het begon toch weer te jeuken... Een ding wist ik wel zeker: ik wilde geen losse lenzen meer. En ik wilde een stevig zoombereik, want dat ben ik van mijn Lumix ook gewend. Zo ben ik op deze Sony RX10 uitgekomen. En wat een camera! Met een ruim 600 pagina tellende gebruiksaanwijzing, weet je dat het qua featureset wel goed zit! Alles wat je maar kunt verzinnen, zit er op. De fotokwaliteit is met de 1" sensor dik in orde. De lens is fantastisch. Grootste nadeel is het gewicht. De camera weegt eigenlijk net zoveel als mijn oude Sony DSLR camera met een 18-200 mm zoomlens gemonteerd. Maar ach, als ik daar een 600 mm zoomlens op had willen zetten, was ik én een heel stuk meer geld kwijt geweest én dan was hij nóg véél zwaarder geweest! Kortom, dit moet je een beetje in perspectief zien. Accuduur wordt door veel mensen als minpunt genoemd, maar dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Op basis van deze reviews heb ik er meteen een tweede accu bijgenomen, die zijn ook niet zo duur. Klein minpuntje is verder nog het ontbreken van GPS. Je kunt dat wel via een gekoppelde smartphone doen, maar dat werkt wat omslachtig. Al met al ben ik érg tevreden over deze camera!

Pluspunten

• Mogelijkheden
  • Fotokwaliteit

Minpunten

• Gewicht

Goudvink 10-06-2021

topcamera.

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

De SONY RX 10 IV is een bijzondere goede camera , ik ben gewend om op Full frame te fotograferen (vroeger Hasselblad 6x6 rolfilm)Nikon D800e maar sta versteld van wat deze voor mij kleine camera t.o.v. de full frame allemaal kan, het 100/400mm objectief dat ik heb bij de full frame weegt al even zwaar als deze camera, Bij lage iso instellingen levert deze camera zeer scherpe beelden mede door het Zeiss objectief topkwaliteit. De scherpstelling is iets minder nauwkeurig het focus vlakje is wat groot , ik ben natuurfotograaf en moet daarom weleens gebruik maken van de manual focusing als er vogels tussen takken en/of riet zitten. Deze camera heb je bij je zonder dat je het merkt en je hoeft daarom niks te missen. Ik denk dat de SLR fullframe zijn beste tijd heeft gehad. Al dat gesjouw met veel te zware spullen , vooral na mate je ouder wordt is dat geen lolletje.

Pluspunten

• compact
  • zeer goed objectief

r**r@q**t.nl 10-06-2021

Bevalt prima

Handelbaar.....snel......mooie scherpe foto's
Mooi toestel...en compact....

Pluspunten

• Scherpe foto's
  • Mooi toestel

Rick 16-02-2021
  • Product gekregen

Geweldige camera, een echte alleskunner

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Camera is echt geweldig, maakt superscherpe foto’s, is onwijs snel.
Heeft veel instelmogelijkheden, het is wel even zoeken in het programma.
Een echte alles in een, geen gestoei met lenzen meer.

Pluspunten

• Gebruiksgemak goed
  • Degelijke camera
  • Kwaliteit foto super

Minpunten

• Batterijduur
  • Het stuurprogramma vraagt geduld

Super!!!! 15-02-2021

Super camera!!

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Wat een camera!!!! Was al naar volle tevredenheid bekend met de Sony RX10 M3. De M4 is ongekend snel in het scherpstellen. Ik fotografeer graag vliegende en beewegende vogels en dat is met dit toestel geen enkel probleem. Jammer vind ik dat de menustructuur toch behoorlijk anders is dan van de M3 maar als je een nieuwe gebruiker bent van en RX zal dat geen probleem zijn.

ronny 01-02-2021

pracht camera,heel tevreden over,,

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

max zoom,en snelle autofocus,,,goede grip,heel tevreden,,top camera,,is mijn eerste sony,dikke meevaller

EWGC Kok 06-01-2021

Top bridge camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik zit natuurlijk in een leer curve met deze camera, maar ik moet zeggen, dat ik zeer verrast ben met het beeld vermogen en de performance wat deze camera kan. In low light is de 1 inch sensor wat te klein, maar met daglicht en zeker met helder daglicht is dit een beest zoooooooo snel! De nieuwe upgrade brengt de animal eye af in de camera en dit scheelt een hoop om bij verschillende soorten dieren de ogen vlijm scherp op de plaat te krijgen binnen no time.
De range van het objectief 24-600mm is subliem.
Ook is deze camera zeer goed voor de video nerts onder ons. (zelf ben ik fotograaf).

Oebele 29-12-2020

Helder scherm, zeer snelle autofocus, snelle zoom

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na verschillende reviews te hebben gelezen en foto's op diverse fora te hebben bekeken gekozen voor deze camera ipv spiegelreflex: makkelijk mee te nemen, zeer geschikt voor natuurfotografie, geen wisseling van lenzen. tot nu toe totaal geen spijt;
zeer veel mogelijkheden van compleet automatisch tot alles handmatig instellen en dat met een zeer groot zoombereik: zeer veel mogelijkheden!

Pluspunten

• snelle autofocus
  • snelle en grote zoom
  • prachtige foto's

Minpunten

• ietwat zwaar

Rebet 04-12-2020

Super scherp

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Prima reiscamera met een uitgebreid zoombereik waardoor je gemakkelijk alle soorten onderwerpen in beeld kan brengen. Zet snel scherp ook in moeilijkere omstandigheden.
Werkt super snel in automode maar je kan ook volledige controle nemen over alle instellingen.
Dit is mijn 3de Sony fototoestel RX100, RX100 iV waar ik zeer tevreden van ben. De eerste indrukken van de nieuwe RX10 IV zijn prima.

Pluspunten

• Snelle scherpstelling
  • Kan eenvoudig gebruikt worden
  • Uitgebreide manuele instellingen

Minpunten

• Logica menustructuur vergt wat tijd