Sony RX10 IV zwart - Reviews

Optische zoom
25 x optische zoom
HD type
4K Ultra HD

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 78 reviews die zijn achtergelaten voor de Sony RX10 IV zwart op Kieskeurig.nl.

Samenvatting

De RX10 IV is een veelzijdige brug-camera. Het toestel zit tussen een compact- en DSLR-camera in. Het apparaat kan ver inzoomen maar is relatief handzaam. Vergeleken met andere compact camera’s is die wel groot. Uitermate geschikt voor foto’s op vakantie of in de buitenlucht. Het toestel beschikt over een goede auto-focus en kan uit de voeten met allerlei lichtbronnen. Het kost wel de nodige moeite om alle features te ontdekken. De instructiehandleiding is niet voldoende. Het zou wat meer gebruik kunnen maken van Bluetooth-functionaliteiten, de RX10 doet dat nu alleen voor geotagging. Het toestel beschik over een continuous shooting mode met 24FPS.

Pluspunten

Minpunten

+ Veelzijdig

+ Autofocus is goed

+ Geschikt voor elk type licht

- Scherm tilt alleen verticaal

- Intervalometer ontbreekt

- Instructiehandleiding niet voldoende

j kokhuis 16-10-2018

de rx10iv van sony doet mij steeds weer versteld staan!

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

heb altijd twee DSLR camera's met een 18x200mm en een 150x600mm lens overal naartoe gesleept! en begon dit goed zat te worden maar de censor grote hield mij nog enigzins sceptisch! maar nu ik de sony rx10iv een halfjaar in gebruik heb moet ik toegeven dat de kwaliteit van foto's en video's uitmuntend zijn geen gesleep meer met zware spullen maar een alles in een camera ben erg tevreden supper ding!

Pluspunten

• alles in een en bij de hand
  • degelijk gebouwd
  • supper goede kwaliteits lens echt glas

Minpunten

• het menu is best wel moeilijk
  • statief verbinding op de verkeerde plaats

Will 11-02-2019

Snelle Camera met goed zoom bereik.

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

De RX10 4 is nogal pittig in prijs was nu 200 euro afgeprijsd en de oude spiegelreflex camera ingeruild voor een mooi prijsje Het blijft toch nog een hele investering maar dan heb je ook wat. Het is een alles kenner. Ik heb voor deze camera gekozen i.v.m. positieve reviews, snelheid, mogelijkheden en groot zoom bereik. Camera ligt lekker in de hand, wel zwaar. Zoom kun je in snelheid instellen of handmatig. Ook het scherp stellen zijn veel instel mogelijk heden. Snelheid is een pre als je kinderen, sporten of dieren wil fotograferen of filmen in HD of 4K. Camera stelt automatisch scherp ook bij het filmen en inzoomen. Heeeeeel veel mogelijk. Het zal in het begin veel op automatisch gezet worden slim automatisch of superieur automatisch. Ook heb je de mogelijkheid om de camera op SCN te zetten waar je dan de automatische scenekeuze hebt. Je kunt het scherm ook aan tikken welk voorwerp je scherp wilt hebben. enz enz.
Een groot nadeel is een zeer beknopte handleiding. Bij Camera Express hebben ze al meer uitgelegd als in de beschrijving staat. De rest zoek ik dan op YouTube onder handleiding van de RX10 4. De uitleg met filmpjes is duidelijk het is dan wel in het Engels maar dat zal voor de meeste onder ons geen probleem zijn. Eerste indruk is naar tevredenheid. Moet nog wel heel veel uitproberen.

Pluspunten

• Snelheid
  • Mogelijheden
  • Zoombereik
  • 4K filmen

Minpunten

• Zeer beknopte handleiding

Norbert 30-01-2020

Universele foto- en videocamera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik heb een Canon 5D MKII met groothoek, normaal, tele, vast en zoom. Waarom koop je dan een tweede camera?
De voornaamste reden is: de video kwaliteit van de Canon is uitstekend maar er is een groot probleem bij het filmen van niet statische onderwerpen. De scherpstelling is volledig handmatig.
De Sony RX10IV heeft een bijzonder snelle scherpstelling, zeker een van de beste die men tegenwoordig kan vinden.
Wat de fotokwaliteit betreft: het aantal megapixels is ongeveer hetzelfde als de 5D van Canon. Bij weinig licht zal de Canon wel in het voordeel zijn qua ruis wegens de grotere sensor.
Een nadeel van een volledige Canon 5D uitrusting is ook het totaal gewicht van camera plus lenzen in de schoudertas.
Wie graag filmt en fotografeert onderweg is met de snelle RX10iv goed bediend. De zoom loopt bijna geruisloos heen en weer en behoudt ook een grote lichtsterkte in elk bereik. De touch focus is handig en voor mij voldoet de beperkte beweging van het klapscherm.
De RX10IV is een soort alleskunner al weet je dat er op elk afzonderlijk domein afzonderljk betere bestaan maar dan tegen een veel, veel hogere prijs.
De handleiding die men moet downloaden is zeer uitgebreid maar is moeilijk te gebruiken: het is eerder
een opsomming van alles wat het toestel kan. Om goed te leren omgaan raad ik een ebook aan geschreven door Alex White uitgegeven door WhiteKnightPress ($9.95): Photographer's Guide tot the Sony DSC-RX10IV.
Er zijn natuurlijk ook minpunten.
De eerste kennismaking is, zelfs al heeft men reeds veel gefotografeerd, overweldigend. Het scherm staat
vol met allerlei symbolen waar men in het begin geen weg mee weet.
Er zijn zeer vele controlemogelijkheden en sommige zijn echt complex.
De diafragmaring is niet in alle "modes" operationeel.
Ik ben voorstander van een afzonderlijke batterijlader zoals bv. Canon doet. De batterijen zijn behoorlijk kleiner dan die van mijn Canon 5D en dus ook veel vlugger leeg. Een tweede batterij plus een lader betekent nog eens 100 EUR.
De statiefaansluiting staat nogal in de rand ( ja, ter hoogte van de sensorpositie): kan onevenwichtig
zijn bij kleinere tafelstatieven.
Wil men een mooi "bokeh" bekomen bij volle opening dan moet men een variablele Nd filter opschroeven.

Pluspunten

• universeel
  • kwaliteit lens
  • kwaliteit scherpstellingsysteem
  • video in slow motion

Minpunten

• complexe bediening
  • kleine batterij, geen afzonderlijke lader

Jan 15-06-2018

Mogelijkheden zat en echt goede fotokwaliteit in één toestel

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na verlies van mijn alfa6000 lang getwijfeld maar dan toch voor deze rx10mark4 gekozen. Ondanks kleinere sensor nu betere foto's dankzij uitstekende ingebouwde lens en bovendien veel meer mogelijkheden bij de hand. Voor de niet-professionele fotograaf een verbluffend toestel. Weegt wel 1kg maar dan heb je bij: breedbeeld, makro, tele, verrekijker, video...Wel ineens batterijtje extra kopen. Ik kocht bij Kamera Express wegens scherpste prijs, snelste levering en fysieke winkel in de buurt van Antwerpen.

Pluspunten

• fotokwaliteit
  • mogelijkheden

Minpunten

• batterijduur
  • wat fragiele camera

GG 11-08-2019

Prima camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na een aantal Sony cybershot camera's te hebben gehad, heb ik een ander merk geprobeerd wat minder beviel omdat de camera te licht was om goed recht te houden. Nu terug naar Sony. Het gewicht heeft me even doen twijfelen maar het is me meegevallen. Het is geen goedkope camera maar ik ben blij dat ik toch overstag ben gegaan. De foto's zijn erg scherp en mooie kleuren. Snel in te stellen. Zoombereik is prima. De digitale handleiding is erg uitgebreid dus daar ben ik nog wel even zoet mee. Verwacht dat er nog veel meer mogelijkheden zijn dan ik tot nu toe heb uitgevonden.

Pluspunten

• Scherpte
  • Snelheid
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Geen kantelbaar scherm
  • Prijs maar is het waard

Margo 06-07-2019

Nu EUR 200,- cash back van Sony

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik heb deze Sony maar kort maar ben zeer tevreden. De lens 24-600mm spreekt me zeer aan gecombineerd met de snelle auto-focus. Het gewicht is net geen 1 kg. Helemaal top dus.

Pluspunten

• 24-600 mm
  • snelle auto-focus

Minpunten

• tikkie prijzig, maar het waard
  • geen separate oplader bijgesloten...

Vera 14-07-2018

Kinderziektes?

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Vlak voor mijn vakantie gekocht en met een paar dagen al meerdere mankementen: niet meer scherp te stellen in A-stand; macro-foto’s niet meer mogelijk; portret- foto’s niet meer mogelijk, alleen nog scherp te stellen in auto-stand.
Diafragma-ring ging niet meer trapsgewijs, maar werd lam; ineens op mijn display de zin “schakel uit en in”, zomaar uit het niets maar er gebeurde niets en weer dat zinnetje.
Fotocamera is nu naar de reparateur, maar ik vertrouw hem niet meer! En dat voor zoveel geld en dan denk je iets goeds te kopen...

Pluspunten

• Maakt snel achter elkaar foto’s..

Minpunten

• Zie boven

OpaPet 27-10-2020

Klasse camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Fijne camera om vogels mee te fotograferen, zelfs met 600 mm uit de hand scherpe foto's.
Stevige prijs, maar je krijgt er ook een top camera voor terug voor jarenlang fotografeer plezier.

Pluspunten

• Goede en scherpe foto's
  • Bediening niet te complex
  • Veel mogelijkheden om me verder mee te ontwikkelen

Jelte 17-08-2020

Topmodel. Highspeed autofocus, ook via touchscreen.

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na jaren trouwe dienst was mijn oude Sony superzoom camera aan vervanging toe. Een eerste inventarisatie op deze site leverde al snel een aantal superzoom kandidaten op. Het stempel ‘Best Reviewed’ bleek daarbij super handig. Of dit keer toch ééntje nemen met verwisselbare lens? Twijfels, dus besloot ik een bezoek te brengen aan Kamera Express in Capelle aan den IJssel waar men mij de laatste keer ook goed had geholpen met het kiezen van de juiste camera.

De adviseurs van Kamera Express nemen alle tijd voor je en geven duidelijk de voorkeur aan het verstrekken van goede adviezen vanuit hun eigen ervaring, dan aan het verkopen van een spiegelreflex met één of meer lenzen waarvan je als gebruiker later spijt zou krijgen. Dat merk je en dan kom je er graag terug.

Ook dit keer was het advies duidelijk en eerlijk, voor mij was de superzoom beter geschikt dan een camera met verwisselbare lens. De eigenschappen van een aantal verschillende camera’s passeerden uitgebreid de revue. Lang verhaal kort, na een paar dagen nadenken is het de Sony RX10 Mark 4 geworden. De belangrijkste eigenschappen voor mij, zijn hieronder beschreven.

Ik heb voor deze camera gekozen omdat het één van de huidige superzoom topmodellen is. Supersnel scherpstellen van bewegende objecten, waarbij de camera zelfs gebruikt maak van oog herkenning bij mens én dier. Erg handig bij sport evenementen of in de natuur. Met dit supersnel scherpstellen onderscheidt deze camera van zijn voorganger de RX10 Mark 3.

Dat onderscheiden geldt ook voor het touchscreen waarmee je eenvoudig met je vinger scherp stelt, net zoals bij een smartphone. Bij video filmen werkt dat scherpstellen ook geweldig omdat je niet aan de lensring hoeft te draaien met kans op bewegen van de camera. Werkt zelfs goed met weinig licht. Wellicht enigszins jammer dat het keuzemenu niet via het touchscreen doorlopen kan worden. Maar het keuze wiel werkt daarvoor net zo handig dat ik het touchscreen hierbij niet echt mis.

“Ik wens u veel plezier met het ontdekken van de mogelijkheden van deze camera” met die woorden kreeg ik mijn aanschaf overhandigd. Inderdaad, ik heb de camera nu een aantal weken in bezit en nog steeds ontdek ik nieuwe mogelijkheden, dit plezier zal nog wel enige tijd aanhouden. De waarderingen voor ‘Gebruiksgemak’ en ‘Vormgeving’ zijn door mij voorlopig nog slechts als ‘Goed’ bestempeld en dat is met name omdat mijn eigen ervaring met deze camera nog toereikend is.

Pluspunten

• Supersnel scherpstellen
  • Scherpstellen via touchscreen
  • 4k video opnames
  • Slowmotion video's
  • Gelijktijdig filmen en foto's maken

Minpunten

• Menu niet via touchscreen te bedienen
  • Nog weinig kunnen ontdekken

M.C. Boer 31-07-2020

Prachtige volledige Sony camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Een prachtige Sony camera, een goede mix tussen compact en spiegelreflex/systeemcamera.
Perfect gebruikt tijdens onze safari en andere vakanties.

Pluspunten

• Gewicht
  • Afmetingen

Popke 28-07-2020

Goed zoombereik

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Het is een handige compacte camera met een mooi zoom bereik en makkelijk en handzaam in gebruik. Prijs kwaliteit verhouding is goed!

SB 22-07-2020

Mooie camera alles in een, goede kwaliteit

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

We kwamen binnen om te kijken naar evt een nieuwe camera. Onze wensen besproken en ervaringen tot nu toe. We wilde een Sony omdat die tot nu toe goed bevalt. Nu kwam hij met een camera waar we nog niets van gehoord hadden de Sony RX10. Helaas had hij die niet in de winkel maar kon wel fotoboek laten zien en foldertje. Er werd geïnformeerd welke winkel deze wel had. We zijn toen doorgereden naar Arnhem (waren in Zwolle). Daar hebben we de camera gekocht, filter werd er opgeplaatst en was een actie met extra actie en Sony cashback. Dus dat was erg fijn. Zeer tevreden over de camera en vooral dat deze ook zo naar telefoon of laptop toe stuurt. Hij is wel wat zwaar maar je hebt goede houvast en mijn man heeft grote handen dus daar valt deze goed in. Ook een knopje gekocht erbij omdat de knop waar je de foto’s mee maakt wel een beetje gek voelde, nu is deze ook nog zichtbaar hebben kleur rood gekozen.

Pluspunten

• Geen aparte lenzen nodig
  • WiFi zend snel naar je telefoon
  • Mooie kleuren

Minpunten

• Wat zwaar

vogelspotter 17-05-2020

veel mogelijkheden in één compacte camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Drie dagen geleden deze compacte camera met vele mogelijkheden gekocht vanwege de fotokwaliteit en snelle autofocus. Ik zocht een camera met meer zoom zonder aan kwaliteit in te boeten en betere foto's bij minder licht. Het is even uitzoeken wat de mogelijkheden zijn qua instellingen, dus daar ben ik nog even mee bezig, maar de eerste ervaringen zijn veelbelovend.

Pluspunten

• scherpe foto's, ook bij flink inzoomen
  • goede foto's bij minder licht
  • snelle autofocus

Minpunten

• geen handige handleiding om door te lezen

Paul 21-04-2020

Beest van een camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik had al gelezen over de snelheid van de camera, maar whow wat is dit een ongelooflijk snelle camera, geweldige autofocus en wat een zoombereik, de eerste indrukken zijn fantastisch.

Pluspunten

• Snelheid
  • Autofocus
  • Zoombereik
  • Compactheid

Minpunten

• Even wennen aan de zoomfunctionaliteit

Le Bourlier Willy 18-04-2020

Alles kunner

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Compact camera met veel mogelijkheden super scherpe foto's ook mogelijk met dezelfde lens makro foto's te maken een goede groothoek lens en een zoomberijk in dezelfde lens je moet dus maar alleen de camera meedoen op foto jacht

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Camera extra batterij nodig
  • LCD scherm kan niet swingen

paul 06-03-2020

snelle AF

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Prima camera ter vervanging van mijn sony alpha 57 met 4 lenzen. Nu alles in één camera. Snelle AF. Scherpe foto's , ook bij sterk in- en uitzoomen. Met handige scherpstellinghulp op de ogen. Zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing, online 680 (kleine) pagina's!! Altijd tweede accu erbij kopen, want accu is relatief snel leeg.

Pluspunten

• snelle AF

Minpunten

• accuduur

Lieke 04-03-2020

Veel mogelijkheden

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Compacte camara in vergelijking tot spiegelreflex en losse lenzen.
Veel mogelijkheden. Hierbij moet je wel de helpgids van Sony gebruiken.
Logisch in de knoppen

Pluspunten

• Veelzijdigheid
  • 600 mm telelens

Minpunten

• Gewicht

Brenda 01-03-2020

RX10 nette prijs tov spiegelreflex

Compact en vol opties.
Prijs tov gelijkwaardige spiegelreflex is goed. Zeer gebruiksvriendelijke bedieningspaneel

sony rx10 IV 12-02-2020

sony rx10 IV

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na jarenlang een spiegelreflex camera te hebben gehad gekeken naar een andere camera met goede kwalificaties en een grote zoom mogelijkheid. Nikon en Sony vergeleken met elkaar. Uiteindelijk voor Sony gekozen vanwege de grotere sensor en de goede referenties. De camera nu twee weken in bezit en nog lang niet alles uitgeprobeerd vanwege de zeer uitgebreide mogelijkheden. Hier moet ik mijn weg nog in vinden. Bij kamera express in Maastricht een goede uitleg gekregen over de verschillen van Nikon en Sony.

Pluspunten

• ruime zoom functie
  • ligt goed in de hand
  • uitgebreide mogelijkheden
  • 1"sensor
  • zeiss lens met F2.4

Minpunten

• prijs
  • accucappaciteit

Corina 02-02-2020

Sony RX10 IV zwart

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Camera voelt stevig aan, een aluminium body geeft een solide indruk. De instelmogelijkheden zijn bijna onuitputtelijk. Niet alleen de “ auto” stand werkt perfect.
Daarnaast kan de verwende beroeps fotograaf zich helemaal uitleven met de geboden instel mogelijkheden met diafragma, sluitersnelheid en witbalans. Het menu is duidelijk en snel te doorlopen. De optische zoom lijkt beperkt, totdat je de resultaten met de censor ervaart. Een technisch hoogstandje in de prijsklasse van deze camera (s)
ontwaard