Sony SEL55F18Z

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 31 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony SEL55F18Z op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

ALFRED 17-07-2019

lichtsterk ,scherp , mooie achtergrond onscherpte.

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Dit is een kwaliteit objectief , de scherpte is top.
Maar ook de achtergrond onscherpte is erg mooi.
Licht gewicht.

Pluspunten

• lichtsterk
  • erg scherp

Tony 04-02-2019

Compact, snel en super scherp!

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Geweldige lens! Dit is de eerste lens die ik gekocht heb icm met A7 III. Ik zat te twijfelen tussen de Tamron 28-75mm f2.8 of deze FE 55m f1.8. Uiteindelijk voor de FE 55m gegaan vanwege de compactheid en het lage gewicht, een persoonlijk belangrijk argument voor mirrorles objectief. Een lichtsterke objectief was ook belangrijk omdat ik veel (potret) foto´s binnehuis maak van mijn jonge kinderen. Mijn kids bewegen constant, dan is het ideaal dat deze prime lens supersnel kan autofocussen en haarscherpe foto's aflevert over de hele range. Met mijn voorgaande spiegelreflex had ik vaak net het mooiste moment gemist. Voordeel van de A7 III is dat ik ook op 82mm kan te schieten in Super35 modus.

Pluspunten

• Licht en compact
  • Snelle en stille autofocus
  • Haarscherp
  • Algemene bouwkwaliteit

Minpunten

• Relatief duur voor een nifty fifty
  • geen water/stof sealing

olivier 04-01-2019

super lens

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

superscherpe lens. Zee rtevreden met de kwaliteit en bouw wijze.
Voldoet volledig aan de verwachtingen van een top prime lens

Pluspunten

• kwaliteit
  • scherpte
  • bokeh

Minpunten

• geen

AP 02-01-2019

Sony Zeiss 55mm 1.8 voor Sony FE

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Beste objectief ooit gemaakt voor op de Sony A7 xx mirrorless camera's. Een aanrader!!!! Scherp. Autofocus. Veelzijdig inzetbaar objectief. Mooi voor portret, street, landschap. Top lens !!!!

angela 19-12-2018

Haarscherpe foto's, heel geschikt voor portretfoto's

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Heel blij met deze lens. In combinatie met de Sony A7R mark III gekocht. Ik gebruik de lens voornamelijk voor portretfoto's en ben zeer tevreden over het resultaat: haarscherpe portretfoto's, prachtige kleuren, mooi contrast, helder beeld, eenvoudig in gebruik. Ik kan deze lens iedere portretfotograaf aanraden.

Remco 03-11-2018

Sony FE 55mm F/1.8 Zeiss Sonnar T*

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Sinds drie weken in het bezit van deze lens. Vanwege de hoge prijs heb ik lang getwijfeld om deze lens aan te schaffen, en, of ik de meerwaarde van deze lens zou waarderen. Maar eigenlijk ben ik vanaf het eerste moment meer dan tevreden over de kwaliteit van de beelden die je met deze lens schiet. Het is een dure investering, maar als je voor een kwaliteit lens gaat, dan is deze lens absoluut het investeren waard. Ik ben blij dat ik de stap genomen heb.

Pluspunten

• Prachtige potretfoto's
  • Ook uitstekend voor landschapfotografie
  • Snelle scherpstelling

Minpunten

• Hoge aanschafprijs

Stefan 01-08-2018

Perfecte 50mm prime lens om mee te beginnen!

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Perfecte starters lens voor een Sony A7III! Ik heb deze lens gekocht in combinatie met een A7III en ben er zeer tevreden over. De lens is compact, licht van gewicht en ligt uitstekend in de hand. De lens beschikt over een snelle en geruisloze autofocus motor, waarbij de gezichts- en oogdetectie perfect werken. Scherpstellen was nog nooit zo makkelijk.

De foto's die ik heb gemaakt zijn haarscherp, hebben een natuurlijke tot koele kleurweergave en zijn zeer contrastrijk. Manuele focus is ook goed te doen, vooral met de tools die Sony biedt. De bokeh van deze lens vind ik persoonlijk ook erg mooi, al is dat natuurlijk erg subjectief. Er sprake van vignetting, maar dat is makkelijk aan te passen in bijvoorbeeld Adobe Lightroom.

De lens heeft helaas ook een paar nadelen. Allereerst is de prijs erg hoog, 900 euro voor 'slechts' een 50mm F1.8 lens. Voor hetzelfde geld kun je ook een Sigma ART 50mm lens kopen die een F1.4 diafragma heeft. Ook vind ik het ontbreken van een AF/MF schakelaar op de lens een gemis. De nadelen zijn duidelijk, maar wel te overzien. Over het algemeen ben ik dan ook zeer tevreden met deze aankoop!

Pluspunten

• Snelle en stille autofocus
  • Haarscherp
  • Licht en compact
  • Perfecte combinatie bij een A7III
  • Algemene bouwkwaliteit

Minpunten

• Hoge prijs
  • Ontbreken manuele focus schakelaar

Joris 30-07-2018

Compact en super scherp

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Fijne lens met snelle en stille autofocus. Ten opzichte van de 50mm FE van Sony is deze lens veel beter van bouwkwaliteit en ook qua scherpte aan de randen van het beeld. Jammer dat de lens geen water en stofsealing heeft anders kreeg dit product 10/10. Ik gebruik deze lens op mijn Sony a7sii voor video en deze is daarvoor uitermate geschikt. Ondanks de grote investering ben ik erg tevreden met mijn aankoop.

Pluspunten

• stille autofocus
  • bouwkwaliteit
  • compact
  • zeer scherp

Minpunten

• geen water/stof sealing
  • prijs

Frank 30-07-2018

Lekker licht voor een FE lens en zeer scherp

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Er zijn veel 50mm alternatieven op de markt en ik heb gekozen voor dit lichte model omdat ik hem ook gebruik op een gimbal en ondanks de brandpuntsafstand prima resultaten oplevert

Pluspunten

• gewicht
  • scherpte
  • bokeh

Minpunten

• geen AF/MF knop

Maikel 08-06-2018

Prachtige lens met wat kleine minpunten

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Prachtige lens! Ik moest een beetje wennen aan het wat tragere scherpstellen dan ik van mijn andere lenzen gewend ben, maar daar valt prima omheen te werken. Aanrader!

Pluspunten

• Scherp
  • Bokeh
  • Mooie kleurweergave
  • Degelijke bouw

Minpunten

• Focus distance halve meter
  • Hunting bij beperkt licht

Retuow 27-01-2018

Extreem scherp

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Prachtig design, en (in deze prijsklasse) ongeëvenaarde scherpte. Raad dit product ten zeerste aan! Werkt goed icm met de Sony A7R III.

Pluspunten

• Scherpte
  • Bokeh
  • Lichtsterkte

Minpunten

• Focusafstand niet heel dichtbij

Joris 08-01-2018

Ongekende scherpte

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Eerste prime lens in mijn collectie maar zit er nu wel als default op! Helaas ontbreekt er wel functionaliteit die andere lenzen wel bieden.

Pluspunten

• Enorme edge to edge scherpte
  • Zeer snelle lens

Minpunten

• Beperkte extra functionaliteit op lens
  • Geen stabilisatie in lens

Anthony Kadic 09-12-2017

Ultra scherp

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Compact en voelt lekker kwaliteitsvol aan. Het is niet zomaar van plastiek zoals een standaard A7 lens.
De grote pluspunt van deze lens is dat deze uitzonderlijk scherp is. Het lijkt alsof je toestel plots meer pixels heeft !
En de bokeh op 1.8 is ook top!

Pluspunten

• Super scherp !
  • Bokeh
  • Scherp tot in de hoeken

C. De Vos 08-12-2017

Sony SEL55F1.8Z

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Fantastische prime - lichtgevoelige lens, zeer scherpe resultaten. Uitstekende Zeiss kwaliteit. Voor all-round photography, ook voor portret fotografie. Werkt uitstekend in combinatie met Sony a7rii camera. Ook een relatief licht gewicht, ideaal voor een fullframe systeemcamera. Zeker een lens dat een fotograaf in zijn tas moet hebben!

Pluspunten

• scherpte
  • gewicht, handig
  • kwaliteit

shimi 11-07-2017

amazing lens

Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Amazing lens! Very sharp (best at F4, and still good bokeh), excellent colors and contrast, and relatively small

Pluspunten

• sharp
  • colors

Minpunten

• price!

Raden ZFR 17-06-2015
Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

de Sony SEL 55 1.8 is DE scherpste lens in deze range. De lens is gemaakt als een tank, de zonnekap is echter van hoogwaardig plastic. De prijs is hoog, maar de kwaliteit ook, en you get what you pay for. In dit geval is het elke euro waard.

dutch j 04-03-2015
Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

De scherpte bij volle opening is uitstekend en ook de hoeken van het beeld presteren dan goed. Dat was voor mij de reden om het objectief te kopen, omdat ik regelmatig bij weinig licht werk. Het contrast is bij F1,8 ook al goed en de kleurweergave mooi natuurlijk. De scherpstelling van de Sonnar is snel en accuraat. De bouw is solide en bij handmatig scherpstellen loopt de scherpstelring mooi soepel.

enkhome 19-02-2015
Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Dit Zeis prime objectief is een must have als basis lens voor je A7 camera die de kwaliteit van camera en objectief pas echt laat "zien". Een prachtige dept of field, en een ongekende beeldkwaliteit.
Een vette 10

Seeky 19-02-2015
Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Deze lens presteert uitzonderlijk goed op alle gebieden. Scherpte is al hoog in het centrum op f1.8, en rond f2.8 is de scherpte hoog over het hele beeld.
De Zeiss coatings zorgen voor een contrastrijk beeld, wat de scherpte ten goede komt, en ook fantastische kleuren oplevert.
Scherpstelling is natuurlijk afhankelijk van de camera waarop de lens gebruikt word, maar op de Sony ILCE-7 of A7 is de scherpstelling snel en nauwkeurig. Voor manuele focus is er de prachtige soepele metalen scherpstelring. Autofocus is geruisloos, en vindt intern plaats.
De bouwkwaliteit of degelijkheid is zeer hoog zoals bij de meeste FE lenzen. De buitenkant is volledig van metaal en voelt hoogwaardig aan. Tevens is de lens stof- en spatwaterdicht, wat de degelijkheid ten goede komt. De lenskap is gedeeltelijk van metaal en past kwalitatief goed bij de lens.

Tenslotte, de hoge scherpte, prachtige bokeh en luxueuze bouwkwaliteit maken het de prijs zeker waard!

Robert-Paul Jansen 14-02-2015
Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Na lang twijfelen toch voor de 55mm gekozen in plaats van de 35mm. En zonder spijt! Dit is echt een geweldige lens, waarmee handmatig scherpstellen echt zeer prettig werkt in combinatie met de kleuren die de onderwerpen die in focus zijn belichten. Ik ben daardoor steeds meer handmatig gaan focussen wat de foto's nog persoonlijker maakt.

Wanneer ik de kinderen fotografeer zet ik de lens op autofocus en die werkt echt perfect. Snel en accuraat.

Meestal gebruik ik de lens 'open' op f/1.8. Echt een aanrader, zeker in vergelijkmet de standaard lens. Met deze lens moet je wellicht een keer stap naar achter zetten maar de kwaliteit is echt vele malen beter.

NielsA7r 09-02-2015
Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Dit is het beste prime-objectief dat heb. Ik heb het in eerste instantie als aanvulling gekocht op Canon L objectieven die ik middels een adapter op mij A7r gebruik. Inmiddels overweeg ik ook andere Sony / Zeiss objectieven aan te schaffen. Het 55mm objectief is licht in gewicht en toch erg degelijk gemaakt. De bokeh is fijn en de lens is erg scherp en nauwkeurig ook bij F 1.8.

Roberto99 29-03-2015

Welke adapter gebruik jij met je Canon glas op de Sony A7R

ralf mitsch 18-01-2015
Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

ik heb de lens nu een aantal weken in mijn bezit en ben heel tevreden over de prestatie. het is een van mijn beste objectieven voor mijn a6000.
niet goedkoop, maar het geld waard.

rob haan 15-01-2015
Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Een oerdegelijk uitgevoerd objectief, met een aan de analoge tijd denkende kleurweergave in een moderne strakke uitvoering.
Een hoog contrast en met een waanzinnige scherpte
De vertrouwde degelijkheid van Zeiss, in combinatie met de digitale Sony A7 Mark2, een top set.

Cijrille 13-01-2015
Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Wat een fantastische lens! De scherpste weergave die ik ooit met een lens heb behaald. Hij is lekker compact en toch heb je het gevoel dat je iets in handen hebt wat ik erg fijn vind. Ik gebruik de lens voornamelijk voor video, waarmee ik fantastische cinematografische resultaten behaal. een must-have voor iedere A7(R)(S) gebruiker!

(Review combinatie Sony A7s + 55mm1.8)

Sebastiaan Koopstra 31-12-2014
Geschreven voor: Sony SEL55F18Z

Deze lens is qua prestaties het kleine broertje van de Otus. Zeer goede scherpte op grote(re) diafragmas, dat is waar het bij deze lens om draait. Nu ook de 50mm Art van Sigma met een Sony mount op de markt is, wordt de keusze lastiger. Het grootste verschil is dat de Sony weathersealed is en de Sigma niet maar de F/1.4 Art heeft een groter diafragma voor iets meer 'bokeh'. Qua prestaties zijn deze lenzen gelijk. De Sigma is ook €170,- goedkoper dan de Sony maar is alleen geschikt voor camera's met een A mount. Wil je hem gebruiken op een NEX, A7 variant of een A3000/5000/5100/6000 dan moet je er nog nog een Sony adapter bijkopen en zit je qua prijs op hetzelfde niveau. Al met al is de Sony/Carl Zeiss 55 mm F/2.0 Sonnar T* een ontzettend goede lens. Het enige dat wennen is, is het ontbreken van een keuzeschakelaar tussen handmatige en automatische focus en optische beeldstabisatie (als je niet beschikt over een A7II) had deze lens helemaal afgemaakt. Wie weet zien we dat terug in de opvolger?