BenQ BL2420PT - Reviews

LED
Beeldverhouding
16:9

Bas Meijer 10-03-2018

Uitstekende werkpaardjes, ook bij grafische toepassingen!

Ik heb zojuist 2 van deze monitors aangeschaft, dus de review is wat vers, ik moet nog kalibreren met de Spider 3, maar omdat het een IPS scherm is gaat dit wederom prima lukken. De sRGB instelling die je in het menu kunt instellen maakt het al prima om zo uit de doos mee te werken zonder kleurenzweem en zie uit naar om met ze te werken.
De contrastwaarden tot aan de randen zijn over het hele scherm gelijk. Daar hoopte ik al op en maakt de monitors geschikt voor echt professioneel werk.

De monitors, in een dual monitor setup aangesloten om een Mac mini 2012 (even de HDMI pixel clock patchen voor de 2560 x 1440 weergave!), gaan in een studio gebruik worden bij video en audio nabewerkingen en incidenteel voor licht fotografisch werk.

De randen zijn juist dan wel een beetje prettig, de opstaande rand is gunstig om strijklicht (wat stofjes doet oplichten) een beetje tegen te gaan en je hebt een beetje referentie door het zwart (beoordeling contrasten bij foto/video) maar gezien je nagenoeg randloze displays hebt tegenwoordig kan ik me voorstellen dat het er wat ouderwets uit ziet. Dat vind ik dus totaal geen nadeel en het geeft voor mij juiste de monitors een professionele look.

Voor de instellingen op de monitors zelf en om ze uit te zetten mocht je dat willen (in standbij gebruiken ze praktisch niks) zijn de touch knopjes super cool en werken prima vind ik juist veel beter dan knopjes je als je die indrukt je beeldscherm doen bewegen of die cheape plastic geluiden maken. Wat een beetje gek is, dat terug en verder om gedraaid zit.

Pluspunten

• 100% sRGB
  • Zeel solide bouwkwaliteit
  • Bediening van kijkhoeken perfect en smooth
  • Alle mogelijke aansluitingen
  • DVI (en zelfs VGA) kabels bijgesloten

Minpunten

• Geen HDMI en Displayport kabels bijgesloten
  • Geen USB3.0 maar USB2.0 hub
  • Abominabel slechte kwaliteit luidsprekers
Geschreven voor: BenQ BL2420PT