Siemens TI9553X1RW - Reviews

2 kopjes per keer
Kleur(en)
rvs
Aansluitwaarde

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 36 reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens TI9553X1RW op Kieskeurig.nl.

Vlien88 19-11-2018

Met gemak een perfecte bak

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Een prachtig apparaat, allereerst om te zien en het zet werkelijk heerlijke koffie. De standaard instellingen zijn prima, maar je hebt de mogelijkheid om alles naar eigen wens te wijzigen. Even uitzoeken en proberen, maar met het gewenste resultaat. Zeer makkelijke bediening. De melkkan is makkelijk op te bergen in de koelkast. Ook handig is de functie om een gehele kan koffie te zetten voor als je veel visite hebt (voor iedereen een losse kop koffie zetten duurt wel lang). De automaat houdt zichzelf tussendoor netjes schoon (daardoor wel wat vaker de lekbak legen, maar dit gaat zeer makkelijk) en eens in de zoveel tijd een grote schoonmaakbeurt. Bijna alle onderdelen kunnen gewoon in de vaatwasser, ideaal. Gezien de hoge koffiekwaliteiten valt de melkfunctie wat tegen, wat slap/ waterig schuim en de melk blijft lauw-warm. Maar al met al een top-apparaat: iedereen zet hiermee een perfecte kop, elke dag opnieuw.

Pluspunten

• Zeer goede koffie, mooie crema
  • Makkelijke bediening
  • Meeste onderdelen vaatwasserbestendig!

Minpunten

• Melkschuim wat slap/ waterig
  • Melkproducten wat lauw-warm

Ranya 10-12-2018

Heerlijke koffie uit een prijzige apparaat

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Ik vind het jammer van de prijs, die is voor mij echt te duur.
De koffie is wel lekker, ik heb altijd latte machiato en die is erg lekker.
Wel jammer dat de melk aan de lauwe kant is.
Had hem graag wat heter gewild.
Ik heb de wifi mogelijkheid niet geprobeerd.
Verder is het apparaat erg makkelijk in gebruik, de knopjes spreken voor zich.
Zodra je de stekker er in steekt, dan wordt alles je duidelijk.
Voor iemand die dit kan betalen, is het een prima apparaat!

• Lekkere koffie
  • Makkelijk in gebruik

• Melk is lauw

Stimsle 06-12-2018

lekkere stille koffie

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Fijn apparaat om te gebruiken!
voordelen
-Stil
-Heerlijke koffie
-Barista mode. Je favoriete samenstelling worden automatisch onder je eigen profiel opgeslagen.
-Gecombineerde opvangbak, de lekbak kun je aan de voorkant eruit halen en gemakkelijk de gebruikte koffie en het lekwater weggooien.
-Melk reservoir heeft een handige vorm waardoor je makkelijk het reservoir tussen je pakken en flessen in de koelkast deur kunt schuiven.
-Onderdelen kunnen in de vaatwasser
Nadelen
-Beide kanten dienen vrij gehouden te worden. (melk en andere kant water)
-De behuizing is van RVS maar ziet er op de naden wat 'goedkoop' gammel uit.

Pluspunten

• stil
  • makkelijk schoon te houden
  • barista mode
  • eigen profiel aan te maken

Minpunten

• RVS is wat gammel

Chantalleke 05-12-2018

Mooi en easy

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Na bij familie ooit de EQ7 aan het werk gezien te hebben nu eindelijk de EQ9 in bezit. Wat een prachtig automaat. Installeren kost wat tijd maar daarna is het gebruik erg eenvoudig. De app is een leuke toevoeging! Koffie smaakt erg goed... nu nog spelen met instellingen.

BorisB 05-12-2018

Stille machine met veel opties

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Als je op zoek bent naar een stille machine met veel koffie variaties dan is deze Siemens een prima optie.
De WiFi functionaliteit kreeg ik niet aan de praat en om eerlijk te zijn zie ik daar ook de toegevoegde waarde niet van.
De machine is makkelijk schoon te maken en erg eenvoudig in gebruik.
De prijs is aan de hoge kant maar het feit dat je een garantie krijgt voor 15000 kopjes is wel super. Dat geeft een vertrouwd gevoel.

Capes 03-12-2018

Wil je een echte thuis Barista zijn?

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Wij zijn in de gelukkige omstandigheid om deze machine 5 weken lang uit te proberen en alle functionaliteiten te testen.
Deze Espresso volautomaat van Siemens is het topmodel met Home Connect waarbij je jezelf een echte Barista mag noemen omdat je vrijwel alles zelf kan instellen naar smaak, sterkte en temperaturen. Uiteraard zijn er ook heel veel voorgeprogrammeerde smaken die je ook nog eens aan kan passen aan de wensen van de drinker. Het design is prachtig met mooie RVS afwerking en is voor een volautomaat behoorlijk stil.

Het installeren is zeer eenvoudig alleen het aanmelden op je netwerk vergt iets meer tijd maar relatief ook zeer eenvoudig. Home Connect is een prachtige app voor de complete lijn huishoudelijke apparatuur van Siemens/Bosch waarmee je veel informatie kan binnen halen, echter voor deze Espresso volautomaat vindt ik het geen meerwaarde. Vanuit je bed of luie stoel een bakkie koffie zetten met Home Connect zit er niet in of je moet het niet erg vinden om spoelwater te drinken…. Elke keer als je de machine uitzet of aanzet gaat hij de leidingen spoelen dus daar moet je goed op letten.

Maar het belangrijkste is de smaak van de koffie, nou dat is het beste wat ik ooit geproefd heb en is van super kwaliteit. In het begin een kwestie van uitproberen bv welke sterkte, temperatuur, hoeveelheid en intensiteit maar omdat je alle familieleden een eigen profiel kan geven kan je alle favorieten smaakvariaties makkelijk opslaan onder hun eigen profiel.

Tegenvaller is wel de temperatuur van de melk bij een Latte of Cappuccino, deze komt er wat lauw uit, maar dit kan je een klein beetje compenseren door de koffie op zijn heetst te zetten. Door de vermenging krikt het de temperatuur van de melk op in je glas. Het melk reservoir is echt zeer goed verwerkt in de machine, makkelijk te verwijderen en weg te zetten in de koelkast . Alle koffie variaties zijn van het hoogste niveau, echter warme melk is geen succes en thee heeft volgens de theekenners bij ons een lichte koffiesmaak en dus geen succes. Een kan koffie behoort ook tot de mogelijkheden maar duurt lang en soms stopt deze tussentijds omdat je de lekbakken moet legen.
Doordat de machine ieder keer de leidingen schoon spoelt bij het uit- en aanzetten verbruikt hij relatief veel water en moet je vaak de lekbakken legen. Op zich geen probleem maar wel iets waar je rekening mee kan houden. Schoonmaken is echt zeer eenvoudig, onder de kraan kan je alles afspoelen. Helaas moet je wel snel het waterfilter vervangen wat toch ook weer om de maand extra kosten met zich meebrengt…

Conclusie is dat deze Siemens Espresso volautomaat misschien wel de beste koffiemachine is voor thuis die er in de markt verkrijgbaar is. Je kan er echt als een Barista al je familie en vrienden mee verwennen!

Pluspunten

• Lekkerste koffie!
  • Barista modus
  • Veel voorgeprogrammeerde variaties
  • Redelijk stil

Minpunten

• Lauwe melk
  • Om de maand waterfilter vervangen
  • Spoelwater bij aanzetten

kevinvdwal 03-12-2018

Prima automaat, maar misschien wat te hoge verwachtingen

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Ik heb dit koffieapparaat nu een aantal weken en moet zeggen dat ik mogelijk wat te hoge verwachtingen had. We hebben dit apparaat genomen ter vervanging van een oudere volautomaat. Het is echt een blikvanger in de keuken. Wat betreft de reguliere koffie ben ik ook heel tevreden, dit is veel beter dan onze vorige koffieautomaat. Met exact dezelfde bonen geeft deze automaat veel betere koffie en komt de smaak veel beter tot z’n recht. Wat smaak betreft is de automaat naar wens helemaal in te stellen en dus ook goed. Veel beter zelfs dan onze oude automaat. Ook het instellen van de hoeveelheid koffie per kopje is makkelijk in te stellen en wanneer nodig maalt de automaat een tweede keer bonen om tot de juiste hoeveelheid en smaak te komen. Over de melkfunctie heb ik mijn twijfels. Waar je de temperatuur in kunt stellen bij de reguliere koffie en dit dan ook heet is, is dit bij bijvoorbeeld een cappuccino niet echt heet. Ook is het schuim niet altijd heel dik. Hiervoor hebben we dan ook meerdere soorten melk geprobeerd, echter blijft het niet heel bijzonder. Waar ik van een goede cappuccino houdt kies ik bij dit apparaat meestal voor de gewone koffie. Dan komt de smaak beter tot zijn recht. Een gemiste kans.
Wat de Homeconnect functie betreft is het een leuk bedachte functie maar in werkelijkheid gebruik ik hem nooit. Bij het aanzetten krijg je ook spoelwater in je kop vers gezette koffie.
Voor de rest is de inhoud van het water- en bonenreservoir groot genoeg, maar zijn de lekschalen zo maar vol. Wat handig geweest zou zijn is als de automaat zou aangeven dat hij bijna vol zou zitten en je hier naar kon handelen na het zetten van koffie. Nu moet je gelijk legen anders gaat hij niet verder.
Al met al een prima automaat waar ik eerlijk gezegd meer van verwacht had gezien de prijs. Het bezoek is er ook van onder de indruk, wel schrikken ze als je de prijs benoemt. Als je van goede koffie houd is dit een perfecte keus. Wanneer je van cappuccino of latte macchiato houd zou ik een andere automaat kiezen.

Pluspunten

• Smaak

• Melksysteem
  • Te kleine lekschalen

Cdv8y 01-12-2018

Mooi stil koffieapparaat die heerlijke koffies zet

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Een heel mooi koffieapparaat! Heel veel keuze in verschillende koffies dus ook nog allemaal te personaliseren zijn door de sterkte in te stellen, de hoeveel melk en grootte van je bakje.
Stil in gebruik.
Nadeel is het vaak moeten legen van de lekschalen

Emcee 27-11-2018

Wat een lekkere koffie en gebruiksgemak!

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Wat een lekkere koffie en gebruiksgemak!
Het vereist even wat ‘inlezen’ en uitproberen, maar als je dan eenmaal je favoriete koffievariaties hebt samengesteld is het alleen nog maar genieten geblazen. Per koffiesoort kun je allerlei instellingen aanpassen: de sterkte van de koffie, de hoeveelheid melk, de temperatuur. Je favoriete samenstelling sla je vervolgens op onder je persoonlijke profiel, en vanaf dan is het alleen nog maar een druk op de knop en je favoriet komt eruit.
De smaak is heerlijk, deze voldoet ruimschoots aan de verwachtingen.
Als er iets moet gebeuren, zoals het legen van een lekbak of ontkalken, geeft het apparaat dit zelf keurig aan. Ook geeft het apparaat een seintje als het melkreservoir nog op het apparaat aangesloten is en je zet het uit.
Ik heb enkel positieve ervaringen met dit apparaat. Enige minpunt dat ik kan bedenken: hij is vrij groot. En nog één: je gaat teveel koffie drinken :).

Pluspunten

• Heerlijke koffie
  • Favoriet op te slaan in je eigen profiel
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Groot apparaat

Nicole Rutten 27-11-2018

goede koffie maar duur apparaat

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

De koffie is heerlijk, goed van temp en smaak wat je zelf helemaal kunt instellen. Geluid is zacht.
design is mooi, maar dat is persoonlijk. Mijn man vindt hem mooi, ik vind dat het schuin naar achter loopt niet zo mooi.
Wifi is niet handig, wel goed in te stellen, maar dan krijg je smorgens eerst het spoelwater in je kopje, en de melk de hele nacht buiten de koelkast is ook niet handig
Maar als je het geld er wilt aan uitgeven en hebt zou ik zeggen doen maar dan zonder de wifi

Pluspunten

• smaak
  • geluidsniveau

Minpunten

• design
  • wifi

Ria110 27-11-2018

Prachtig koffie automaat

De Siemens EQ.9 TI9553X1RW

Mijn oordeel over dit prachtige koffie apparaat.
Heel mooi, makkelijk te bedienen en praktisch apparaat.
Qua gebruiksgemak best simpel en makkelijk. Koffie enz. smaakt prima.
Zou ik het apparaat kopen, dat is de vraag?
Ik heb een aantal op en aanmerkingen;
De temperatuur die standaard niet al te warm ingesteld staat heb ik verhoogd. Maar toch blijft de temperatuur naar mijn wens best te laag, zeker als de melk voor een cappuccino net uit de koelkast komt. Hierdoor is de koffie best snel koud. Voor de gewone koffie geldt dit niet.
Een andere maar zit hem in de Connect functie. Direct geïnstalleerd maar het nuttige ervan is voor mij nog niet bewezen. Als je van afstand koffie wilt zetten, krijg je eerst het spoelwater. Voor mij haalt dit de waarde naar beneden. Hier zou een oplossing voor gevonden moeten worden.
Wat onderhoud aan het apparaat betreft. Het apparaat helpt je prima om de juiste dingen op het juiste moment te doen. Schoonmaken gaat ongeveer hetzelfde als mijn oude machine. Ik gebruik dus dezelfde tabletten die ik voor mijn oude machine gebruik.
Een belangrijk pluspunt: Het bonen malen is veel stiller dan mijn eigen Siemens. Er is ruime keuze aan koffierecepten, het waterreservoir is lekker groot. Het bijvullen doe ik via een fles, omdat het reservoir aan de achterkant losgetrokken dient te worden. Ietwat onhandig. Het display is mooi met duidelijke symbolen.
Ik maak weinig gebruik van de extra functionaliteiten en ook mijn gasten keren terug naar hun vertrouwde keuze.
Melk schuim ik op met mijn Graeff melkopschuimer. Is schuim is dan toch steviger en warmer. Het schuim van de machine is net iets te dun.
Het koffiedik reservoir en de lekbak zijn niet erg groot. Regelmatig geeft hij aan dat het opvangbakje geleegd moet worden, ook al zit er nog maar erg weinig koffiedrab in.

Conclusie: Gezien het stevige prijskaartje wat aan deze koffie automaat hangt ben ik van mening dat de hoogte van het bedrag niet helemaal waarmaakt wat hij belooft.Het is ontegenzeggelijk een zeer fijn apparaat, maar op mijn eerder gestelde vraag, zou ik hem kopen? Mijn antwoord is dan helaas nee. De meerprijs voor de extra functionaliteiten is voor mij te hoog.

Pluspunten

• ruime variatie aan koffie varieteiten
  • maakt weinig geluid
  • echt iets voor de liefhebber van gadgets

Minpunten

• kleine lekbak
  • connect functie niet echt meerwaarde
  • melkproducten niet echt warm

Idn 26-11-2018

Stil apparaat met veel mogelijkheden

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Een maand ervaring met de EQ.9 TI9553X1RW en 278 kopjes koffie en melk verder. Het uiterlijk is mooi strak en dankzij het gepolijste RVS is het geen grote aandachtstrekker, ondanks het formaat. Vingerafdrukken heb je geen last van, dit is fijn. Erg mooi display, maar helaas geen touchscreen. Installatie volgens het boekje gedaan, wat wel noodzakelijk bleek. Ondanks aanwijzingen op het display gaf het boekje soms de nodige verduidelijking. Wel veel verschillende handleidingen, helaas geen simpele quick-start meegeleverd. Installeren van het waterfilter is moeizaam met grotere handen, maar lukt uiteindelijk wel. De verschillende beschermingsplastics waren niet allemaal even duidelijk, in het gedeelte van de zetgroep zat er ook één die je snel over zou kunnen slaan. De app aan de praat krijgen ging zonder problemen. Het waterreservoir is mooi groot, evenals het bonencompartiment. Koffie maken gaat prachtig stil, zowel het malen als de melk opschuimen. Dit heb ik wel anders meegemaakt. De klep van het bonencompartiment houdt veel geluid tegen. De smaak van de koffie is goed, na aanpassing van de maalgraad en wat spelen met de instellingen. Bij de meeste melkbereidingen vond ik de koffie niet sterk genoeg, maar met een dubbele shot was het beter. Ondanks het gebruik van halfvolle melk, was het schuim mooi stevig met een fijne structuur. Na elke melkbereiding wordt het slangetje automatisch doorgespoten met wat stoom richting de container, waardoor die zo weer in de koelkast kan. Helaas spettert het apparaat hierbij wel de voorkant ook onder. De app geeft nog weinig meerwaarde: vanuit bed het apparaat aanzetten en een koffie bereiden is niet goed mogelijk, omdat het spoelwater dan in je koffiekopje terecht komt. Misschien valt hier nog een softwarematige mouw aan te passen. Daarnaast is het irritant dat je ook bij afwezigheid van huis telkens een melding krijgt dat de koffie klaar is. Waarom er niet wordt gewerkt met een check of je wel verbinding hebt met hetzelfde wifi netwerk snap ik niet. Gelukkig kun je die melding ook uitzetten. De melding dat de melkcontainer nog in het apparaat zit na verloop van tijd is wel handig. De playlist functie is leuk als je veeleisend bezoek hebt. Qua gebruik in de praktijk is het even opletten bij het weggooien van de koffiepucks, aangezien dit bakje makkelijk wat water lekt als je hem iets scheef houdt. Veel onderdelen kunnen gewoon in de vaatwasser, lekker praktisch. Al met al een goed apparaat, wat wel aan de prijs is.

Pluspunten

• Temperatuur instelbaar tot heel heet

Minpunten

• App is meer gimmick dan echt nuttig
  • Geen ingebouwde melkkoeler
  • Geen touch-screen

Hans 26-11-2018

Juweeltje op het aanrecht

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Na 9 jaar zonder enig probleem van onze vorige espressomachine te hebben genoten, nu iets dieper in de buidel getast voor een veel uitgebreider machine. De mogelijkheden zijn legio, en de koffie smaakt perfect. Volledig per gebruiker naar eigen smaak in te stellen.

Pluspunten

• Heerlijke koffie
  • Zeer eenvoudig in gebruik
  • Straalt degelijkheid uit en dat is het ook

Minpunten

• Nog niet ontdekt

Hesther 25-11-2018

Fantastisch koffiezetapparaat!

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Wat een fantastisch apparaat! En wat een hoop keuzes wat betreft de verschillende koffies! Dit soort kwaliteites koffies hebben we nog nooit mogen ervaren. Ook makkelijke bediening!
Minpuntje is eigenlijk alleen dat hij eerst gaat spoelen, dus je moet even wachten met je kopje er al onder te zetten, want anders heb je vies water bij je koffie. Maar ik vind dit minpuntje niet opwegen tegen de heerlijke koffie.
Jammer is ook dat het apparaat zo groot is, hij past nauwelijks op ons aanrecht

Marjo 25-11-2018

Heerlijke koffie, prachtig design

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Na ontvangst van de doos begon ik vol enthousiasme de automaat te installeren. Het installeren van de Siemens EQ.9 Plus Connect is simpel: Even wat accessoires afwassen, het apparaat laten spoelen, Brita waterfilter plaatsen (dit bleek nog het meest ingewikkeld aangezien het filter in eerste instantie niet wilde blijven zitten) en daarna ben je klaar om te genieten van de eerste kop welverdiende koffie. Hoewel… de eerste kop koffie is nog niet drinkbaar. Dit wordt in de handleiding duidelijk vermeld. Dus na het wegspoelen van de eerste kop koffie, is het tweede kopje koffie extra lekker! Het design van de automaat is super mooi, lekker strak in rvs uitgevoerd met prachtig kleurenscherm. Misstaat niet in een keuken van deze tijd. Wel neemt het apparaat een stuk keukenblad in beslag maar dat moet je over hebben voor een goede kop koffie. Wat ik jammer vind is dat de koffie met melkschuim koud is, indien je de melk in de koelkast bewaart. Ook al zet ik de koffie op 96 graden, met een plens koude melk ertegenover moet je de koffie snel opdrinken. Ik heb het proberen op te lossen door de melk apart op te schuimen (dat kan dit apparaat ook) maar helaas ook dan wordt de melk niet heel warm en heb je uiteindelijk nog steeds koud koffie.

Lang verhaal kort: Ja, het is een mooi apparaat. Ja, de koffie is heerlijk. Ja, ook de cappuccino en latte is lekker MITS je de melk niet koud hebt gezet. Als dat laatste geen probleem is: Prima apparaat!

Pluspunten

• Lekkere koffie
  • Eenvoudige werking

Minpunten

• Opgeschuimde melk niet heel warm

EdwinS 25-11-2018

Melkschuim laat te wensen over.

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Melkschuim laat te wensen over.
Met de komst van deze mooie machine, waar ik zeker een hoge verwachting van had, staat er een aandachttrekker in de keuken. De koffie die gepresenteerd wordt is zeker goed te noemen en de mogelijkheid om de koffie naar wens aan te passen is zeer indrukwekkend. Dus wil je een extra sterk bakkie of een die echt heet is is dit per kop in te stellen, zelfs met de app in te stellen en een naam aan te geven. Helaas valt het opschuimen van de melk wel tegen en is de machine wat mij betreft als liefhebber van cappuccino en latte een tegenvaller en raad ik deze machine niet aan.
De hoeveelheid koffie recepten is overweldigend en is een gespreksthema op verjaardagen, daarbij is het leuk om de wensen van de gasten op te nemen in de playlist en deze daarna te zetten. wat ik helaas niet kon vinden is de mogelijkheid om een verkeerde bestelling ui t de playlist te verwijderen.

Vesta 25-11-2018

Echte koffie

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Heerlijke koffie elke ochtend. Het geluid is redelijk stil, en de sterkte van de koffie is goed instelbaar naar je eigen smaak. Ook het feit dat er rekening gehouden wordt met de waterhardheid en het Brita filter wat er in zit maken dat de koffie smaakt zoals koffie hoort te smaken. Het kost wat, maar ik vind het elke cent waard.

Pluspunten

• stil
  • veel keuzemogelijkheden

Minpunten

• melkreservoir niet gekoeld

marijekk 24-11-2018

Lekkere koffie

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Ik heb dit apparaat een tijdje mogen testen. Allereerst is het heerlijke koffie. Je kan alles aanpassen naar je eigen smaak. Het apparaat is stil en heeft een mooi design. Het is wel groot maar dat is voor mij persoonlijk niet zo storend. Vervelend is dat je aan twee kanten van het apparaat ruimte moet overhouden. Voor het water en voor de melk.
Toch zijn er ook een paar puntjes:
Het apparaat spettert behoorlijk en zorgt er voor dat de voorkant van het apparaat vies wordt. De melk komt niet warm genoeg uit het apparaat ook is het schuim van matige kwaliteit. Ik heb verschillende soorten melk geprobeerd maar weinig verbetering. De wifi en app functie is overbodig wat mij betreft. Het idee om s ochtends koffie vanuit je bed te zetten is leuk maar vervolgens komt het spoelwater ook in je kopje.

Het is heerlijk om allerlei soorten koffie te testen en aan te passen aan je smaak. Zo heeft iedereen in het gezin zijn eigen favoriet. Het is heerlijke koffie maar het apparaat is behoorlijk aan de prijs.

marijek 24-11-2018

Lekker koffie

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Het is een prachtig apparaat. Mooi qua uitstraling. Het is zeker geen apparaat voor een klein keukentje. Het is aan de grote kant.
het apparaat is stil in gebruik. Je hebt keuze uit meer dan genoeg soorten koffie die je allemaal ook nog eens kan aanpassen aan je eigen smaak.
Het melkbakje is wel kwetsbaar, het apparaat heeft het al een paar keer niet herkend.
De wifi module in dit apparaat heeft geen meerwaarde. Het idee om s ochtend koffie te zetten vanuit je bed is leuk maar het spoelwater komt dan ook in je kopje. Voor het extra geld zou ik het zeker niet doen. Het biedt echt geen meerwaarde. Het apparaat is vrij prijzig, ik vind het te duur.

Pluspunten

• lekkere koffie
  • barista functie

Minpunten

• prijs
  • wifi geen meerwaarde
  • melk aan de koude kant

Idn1 23-11-2018

Stil apparaat met veel mogelijkheden

Geschreven voor: Siemens TI9553X1RW

Via TheInsiders.eu dit espressoapparaat gekregen om te testen. Nu een maand ervaring met de EQ.9 TI9553X1RW en 278 kopjes koffie en melk verder. Het uiterlijk is mooi strak en dankzij het gepolijste RVS is het geen grote aandachtstrekker, ondanks het formaat. Vingerafdrukken heb je geen last van, dit is fijn. Erg mooi display, maar helaas geen touchscreen. Installatie volgens het boekje gedaan, wat wel noodzakelijk bleek. Ondanks aanwijzingen op het display gaf het boekje soms de nodige verduidelijking. Wel veel verschillende handleidingen, helaas geen simpele quick-start meegeleverd. Installeren van het waterfilter is moeizaam met grotere handen, maar lukt uiteindelijk wel. De verschillende beschermingsplastics waren niet allemaal even duidelijk, in het gedeelte van de zetgroep zat er ook één die je snel over zou kunnen slaan. De app aan de praat krijgen ging zonder problemen. Het waterreservoir is mooi groot, evenals het bonencompartiment. Koffie maken gaat prachtig stil, zowel het malen als de melk opschuimen. Dit heb ik wel anders meegemaakt. De klep van het bonencompartiment houdt veel geluid tegen. De smaak van de koffie is goed, na aanpassing van de maalgraad en wat spelen met de instellingen. Bij de meeste melkbereidingen vond ik de koffie niet sterk genoeg, maar met een dubbele shot was het beter. Ondanks het gebruik van halfvolle melk, was het schuim mooi stevig met een fijne structuur. Na elke melkbereiding wordt het slangetje automatisch doorgespoten met wat stoom richting de container, waardoor die zo weer in de koelkast kan. Helaas spettert het apparaat hierbij wel de voorkant ook onder. De app geeft nog weinig meerwaarde: vanuit bed het apparaat aanzetten en een koffie bereiden is niet goed mogelijk, omdat het spoelwater dan in je koffiekopje terecht komt. Misschien valt hier nog een softwarematige mouw aan te passen. Daarnaast is het irritant dat je ook bij afwezigheid van huis telkens een melding krijgt dat de koffie klaar is. Waarom er niet wordt gewerkt met een check of je wel verbinding hebt met hetzelfde wifi netwerk snap ik niet. Gelukkig kun je die melding ook uitzetten. De melding dat de melkcontainer nog in het apparaat zit na verloop van tijd is wel handig. De playlist functie is leuk als je veeleisend bezoek hebt. Qua gebruik in de praktijk is het even opletten bij het weggooien van de koffiepucks, aangezien dit bakje makkelijk wat water lekt als je hem iets scheef houdt. Veel onderdelen kunnen gewoon in de vaatwasser, lekker praktisch. Al met al een goed apparaat, wat wel aan de prijs is.