Alecto WS-5500 - Reviews

Buitensensoren
regen, temperatuur, luchtvochtigheid, UV, luchtdruk, windrichting, windsnelheid
Binnensensoren
temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk
Tendens weergave
luchtdruk, temperatuur, luchtvochtigheid, UV

JGM 15-06-2017

Een stap voorwaarts

Ik heb jaren plezier gehad van m'n Alecto ACH-210, maar wilde wat meer. Heb gekeken naar verschillende opties maar kon geen keuze maken. Ik wilde in ieder geval wat grafiekjes kunnen maken. Via de Rentepuntenwinkel aangeschaft voor ongeveer de helft van de hier genoemde prijzen. Het loont dus om even te googelen voor een scherper aanbod. Volgens mij is het dezelfde als de Eurochron EFWS2900 / Ambient Weather WS-2902 / Ventus W830. Die hebben ook een wat uitgebreidere handleiding. Het is de moeite waard om die te downloaden. De montage was wat lastiger maar dat heb ik opgelost met een stelling buis van CanDo. Was nog in de aanbieding ook dus uiteindelijk ongeveer € 25 kwijt. Het systeem hangt aan de schuur in een woonwijk dus de windrichting en kracht is niet representatief. Ik dacht eerst dat het problematisch zou zijn als het vol in de zon hangt, maar ik moet zeggen dat dat meevalt. De temp is dan slechts iets te hoog. In ieder geval veel minder te hoog dan mijn oude ACH-210. Eventuele standaard afwijkingen kunnen ook worden gecorrigeerd. Het station werkt op zonnecellen, maar batterijen (Lithium) zijn aan te bevelen als reserve. Aanmelding via Wunderground.com bleek mee te vallen. Het duurde wel een paar uur voor de bevestigingslink ook daadwerkelijk was verwerkt. Via Wunderground zijn alle gegevens om de 5 minuten af te lezen in tabelvorm of grafiek. Gegevens zijn ook weer te downloaden voor eigen gebruik (Excel of wellicht ander weerprogramma). Op de website kun je ook kijken naar omliggende weerstations die ook verbonden zijn met Wunderground. Enige nadeel vind ik dat het display lastig af te lezen is als je er niet recht voor staat. Al met al een fijn weerstation voor iemand die net even wat meer wil maar geen al te hoge eisen stelt.

Pluspunten

• Extra opties t.o.v. eenvoudig weerstation
  • Data af te lezen via APP of website.

Minpunten

• Display lastig af te lezen onder een hoek.

Jan 09-08-2018

Alecto 5500 WS weerstation

Ter vervanging van mijn Alecto 4000 WS de Alecto 5500 WS aangeschaft via Rentepuntenwinkel van ING voor 129,00 Euro. Installatie geen enkel probleem als je stap voor stap de meegeleverde handleiding volgt. Ook het aanmaken van het WS tool (app android) account en WIFI router aanmelden bij Wunderground.com geen probleem uiteindelijk, maar wel 2 keer geinstalleerd omdat na 1e keer installeren van app geen data zichtbaar was. Display is goed leesbaar behalve bij batterij gebruik, maar dat is ook zo bedoeld ivm sparen van de batterijen. Al met al uiterst tevreden al zal moeten blijken of dat ook zo blijft, pas 3 dagen werkend.

Theo 26-09-2018

Mooi apparaat

Ik koos de WS 5500 vanwege het design en de aanbiedingsprijs in de rentepuntenwinkel van ING. Wat ik jammer vind is dat de kijkhoek erg klein is. Zit je iets lager of iets wat schuin naast de WS-5500 dan zie je alleen de gekleurde vakjes maar geen gegevens. Ook de windrichtingpijltjes zijn erg klein. Dit zou best iets groter mogen zijn. De back-up batterij wordt niet meegeleverd. Deze moet je weer apart bestellen. lastig als je wilt starten met plaatsen van buitenunit.

Pluspunten

• mooi design
  • gemakkelijke installatie

Minpunten

• kijkhoek is erg klein
  • Back-up batterij niet meegeleverd

kees 04-09-2018

makkelijk te instaleren

mooi en degelijk apparaat. wat ook simpel in te stellen en operationeel te maken is.
koppeling met internet is ook simpel.
nu zoek ik nog een duidelijke app die mijn gegevens zoals op basisstation, weergeeft op mijn smartphone. die zal er ongetwijfeld zijn.
ik ben er blij mee

Pluspunten

• instalatie
  • duidelijk scherm voor in huis

weerman 02-03-2018

mooi overzichtelijk weerstation

Mooi product met helder kleurenscherm en ook de buitensensors werken super
En het is een mooie compacte buitensensor