De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Vortex Solo 8x36 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,5

meerten 30-06-2014
Geschreven voor: Vortex Solo 8x36

Zeer solide gebouwd kijkertje; behoorlijk log voor een monoculair, maar gewone verrekijkers met vergelijkbare optische eigenschappen zijn vaak minimaal 2x zo zwaar en groot. De levenslange onvoorwaardelijke garantie boezemt ook veel vertrouwen in. Ik heb hem nu een aantal dagen in bezit en inmiddels thuis en een paar keer tijdens het fietsen en wandelen gebruikt. Overigens ben ik geen vogelaar en gebruik ik hem hoofdzakelijk om het landschap onder de loep te nemen.

Beeld is lekker helder, en ook nog goed onder schemerige omstandigheden. De vergroting van 8x is uitstekend; ik denk dat ik bij sterkere vergrotingen veel moeite had moeten doen om het beeld rustig te houden. Door de eye-relief kan ik er makkelijk met mijn bril op door kijken. Zonder bril gaat bij mij sowieso niet goed: ik heb ongeveer sterkte -4,75 en zonder bril krijg ik het beeld net niet meer scherp. De omhoog te draaien eye-cup is wel erg prettig in gebruik als je zonder bril kijkt.

Om verwarring te voorkomen: er is ook een Vortex Solo 8x36 RT Tactical; die heeft een ¨reticle¨ (een soort lijntjes in beeld voor tactische doeleinden). De ¨gewone¨ Vortex Solo 8x36 (hier beschreven) heeft dit gelukkig niet.

In andere reviews (o.a. op amazon.com) las ik dat de scherpstel-ring erg stug is. In mijn ervaring valt dat 100% mee (overigens heb ik geen ervaring met andere verrekijkers). Misschien is er wat variatie per verrekijker, of hebben ze het procedé verbeterd. Ook las ik ergens dat scherpstellen lastig is omdat je in (slechts) een kwartslag van het ene naar het andere uiterste draait. In mijn ervaring levert dat geen problemen op (misschien omdat de ring in mijn geval soepel genoeg draait).

Het tasje vind ik extreem knullig. Ondanks dat het aan de zijkanten open is, is het veel breder en dikker dan nodig. In de rugzak zou ik het ook niet gebruiken, omdat er door de open zijkanten makkelijk rommel in komt. Ook gaat het drukknoopje voor de riembevestiging snel los. De metalen beltclip is wel lekker solide, maar omdat er geen lenskapjes zijn, wil ik hem niet aan mijn riem dragen. Ik bewaar hem nu in een ander hoesje in mijn rugzak; de beltclip heb ik eraf geschroefd omdat dat fijner is bij het vasthouden.

Ondanks deze tekortkomingen ben ik blij met dit kijkertje vanwege de solide bouw en de optische kwaliteiten. De Bynolyt Super Mono 7x30 is een interessant alternatief: iets dunner (wel langer), met lenskapje, mooi hoesje, vuil en water-werende coating, maar de optische specificaties daarvan zijn (op papier in elk geval) weer iets minder. Ook krijg je op de Vortex Solo 8x36 nog eens de best mogelijke garantie. Een zeer duidelijke en uitgebreide review is ook te vinden op www.wolf.es (in het Nederlands). Zelf zou ik eerder een 9.0 geven, maar het gemiddelde op kieskeurig wordt een 9.5 vanwege de aspecten waarvoor ik sterren moest geven.