Inhoudelijke condities pricefeed

Hier is uitgebreide informatie te vinden over de inhoudelijke eisen van de pricefeed.

Alle aangeleverde data dient actueel en correct te zijn. De productkenmerken zoals merk, type, partnumber en eancode dienen overeen te komen met datgene wat de fabrikant hanteert. Om de verwerking van de producten uit een feed goed te kunnen verwerken en een optimale zichtbaarheid te kunnen garanderen, zijn minimaal een aantal velden nodig. Deze zijn aangeduid als verplicht.
The content requirements are also available in english


Id
Voor elk record dient een unieke key apart vermeldt te worden. De id’s in dit veld mogen dus niet hergebruikt worden. verplicht

Productgroep
Een duidelijke tekstuele productgroep aanduiding waar per waarde maar 1 soort product in mag staan. Accessoires van een productgroep dienen een aparte groepsnaam te hebben. verplicht

Meer informatie over categorisering en het belang hiervan bij 'Matching'

Merk
Het merk van het product dient in een apart veld te staan. Bij merkloze producten kan het merk leeg gelaten worden. verplicht


Titel
Het kale type (de door de fabrikant van het product aangegeven typeaanduiding) van het product, dient in een apart veld te staan. De title (of: type) van het product moet dus 'schoon' zijn; geen uitgebreide beschrijving maar alleen het typenummer of de typebenaming. Dit is ook belangrijk voor onze productgenerator. verplicht
Productcatalogus en productgenerator

Toevoeging-type
De kleur of eventuele andere toevoegingen aan het type, dienen in een apart veld te staan. Optioneel (verplicht bij meerdere records met hetzelfde type). optioneel

Ean-code
De 13-cijferige unieke barcode van het product, dient in een apart veld te staan. Indien niet bekend of aanwezig, het veld leeg laten. Hoe meer ean-codes er in de feed staan, hoe beter het verkeer is dat je binnenkrijgt van Kieskeurig.nl. verplicht
Het belang van ean-codes bij 'Matching'

Partnumber
Het partnumber dient in een apart veld te staan. Het partnumber is ook wel bekend als SKU, ManufacturerVendorCode etc. Het partnumber dient uniek te zijn. Indien niet bekend of aanwezig, het veld leeg laten. optioneel

Productomschrijving
Een apart veld voor de productomschrijving. Hier mogen geen commerciële uitingen en shopspecifiek bijgeleverde accessoires in vermeld worden. Hiervoor kan veld 'Extra-productinfo' gebruikt worden. optioneel

Extra-productinfo
Dit is een apart veld met eventuele bijgeleverde extra's of accessoires. Informatie over zaken die ook op een andere manier naar voren kunnen komen (bv. voorraad), zijn niet toegestaan in dit veld. Kan ook gebruikt worden voor specifieke commerciële uitingen, zoals officiële cashback acties. Hier zijn wel regels aan gebonden. optioneel

Prijs
Voor elk product dient de actuele prijs te worden vermeld, incl. BTW en eventuele andere bijkomende kosten zoals thuiskopieheffing en verwijderingsbijdrage. Geen toevoeging als EUR of het euroteken. Hetzelfde decimaalteken als verzendkosten. verplicht

Verzendkosten
Voor elk product dienen de totale minimale bijkomende kosten voor verzending (incl. BTW en eventuele andere bijkomende kosten) apart vermeld te worden. Hetzelfde decimaal als de prijs. Opgeteld met 'prijs' is dit wat de consument betaald om het product aan de voordeur te krijgen. verplicht

Afhaalkosten
Indien er afhaalkosten gerekend worden dient dit per product te worden meegegeven in de feed. Voor elk product dienen de totale bijkomende kosten voor afhalen (incl. BTW en andere bijkomende kosten) apart vermeld te worden. Dit geldt ook voor afhalen bij een afhaalnetwerk als Kiala, TNT PakjeGemak en DHL. verplicht indien van toepassing

Deeplink
De volledige URL naar het specifieke product, eventueel aangevuld met bv. een referrer-code. De code is, indien nodig, apart configureerbaar voor .nl en .be verplicht

Imagelink
Een url naar een image van het product. Minimale afmeting: 800x600 verplicht

Levertijd
Dit betreft de minimale levertijd voor de consument, dus hoe lang het duurt voordat het product bezorgd wordt of afgeleverd bij een afhaalpunt. De levertijd wordt gekoppeld aan een waarde in onze database, waarbij de oorspronkelijke waarde onder de uitklap 'Meer informatie' komt te staan. Deze waardes mogen numeriek zijn, maar ook tekst bevatten. verplicht

Onze levertijd-notaties
  • 24 uur*
  • 1-2 dagen
  • 1-3 dagen
  • 3-4 dagen
  • t/m 5 dagen
  • 5+ dagen
  • pre-order**
  • Onbekend

* Levertijd koppelen aan '24 uur'

 Om jouw levertijd te koppelen aan onze notatie '24 uur' dient er een specifieke string meegegeven te worden, namelijk: Op werkdagen voor [xx.xx] (uur) [betaald/besteld], morgen in huis([./!]).

Voorbeelden:
  • Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, volgende werkdag in huis.
  • Op werkdagen voor 17:00 uur betaald, morgen in huis
  • Op werkdagen voor 12.00 besteld, morgen in huis!

** Pre-order.

Een bijzondere levertijd is pre-order. Deze kan worden gebruikt als een product pas op een specifieke datum wordt gereleased bij alle retailers. In de levertijd tekst moet duidelijk "pre-order" worden opgenomen, maar kan worden uitgebreid met extra info zoals de releasedatum of een eventuele aanbetaling.

Voorraad
Een numerieke waarde om de voorraadstatus aan te geven per product in eigen magazijn. Hier voldoet ook een '1' voor op voorraad en een '0' voor niet op voorraad Informatie dient actueel te zijn, rekening houdend met de frequentie van imports door Kieskeurig.nl. Informatie moet overeenkomen met informatie op webshop. optioneel

Kieskeurig.nl Feed Optimizer
Elke aangesloten webshop kan in de feed bij ieder product aangeven welke prioriteit dit product heeft: Hoog, Medium of Laag. Hoog betreft producten die extra gepushed gaan worden. Laag betreft producten die juist minder gepushed gaan worden.

Wat betekent dit in de praktijk?
De producten die als prio Hoog aangemerkt worden, krijgen een extra weging in ons rankingsysteem. Deze producten krijgen aan de achterkant automatisch meer gewicht. Het effect is dat deze producten sneller in populariteit stijgen en hierdoor naar verwachting meer verkeer gaan opleveren. Producten die als prio Laag worden aangemerkt, krijgen aan de achterkant juist minder gewicht, waardoor deze producten naar verwachting lager in de ranking terechtkomen.

Op deze manier kunnen jullie belangrijk assortiment extra pushen op Kieskeurig.nl, waardoor het verkeer op termijn zal verschuiven naar de producten die jullie als prio Hoog aanmerken. Dit zullen doorgaans de goed converterende en margerijke producten zijn.

Deze priorisering is volledig kosteloos, gebeurt via jullie feed en zal per 1 mei 2024 ingaan. Je kunt in je feed het veld ‘ranking’ meegeven, met één van de volgende waarden:
• Lower
• Neutral
• Higher

Bij het ontbreken van het veld gaan wij uit van Neutral. We adviseren om dit al per direct in de feed mee te gaan geven, zodat het algoritme al kan gaan leren.


faq > datamanagement > pricefeed > inhoudelijke condities