Canon EF 100-400 LIS 2 - Reviews

Filtermaat
77 mm

lkapitein 16-12-2016

Superscherp en snelle autofocus

Ik had de voorganger type 1 in mijn bezit en nu type 2. Het is een aangename verrassing. Beetje prijzig, maar dan heb je ook wat. De snelheid waarmee het scherpstelt is echt verbeterd. In het verste bereik zeker scherper dan zijn voorganger. Het is nu ook mogelijk nog dichterbij te fotograferen. Mooi voor wat macro beelden. De stabilisatie is echt verbeterd t.o.v. de voorganger, het scheelt mij anderhalve stop. Het gewicht is goed hanteerbaar. Het luikje in de zonnekap is goed bruikbaar voor een polarisatie filter.

Pluspunten

• Zoomberreik
  • Stabilisatie
  • Snelle AF
  • Zonnekap met luikje

Minpunten

• De prijs

TomHteR 22-08-2018

Groot, zwaar, wit, prijzig maar fantastisch!

Dit objectief is groot, behoorlijk zwaar, nogal prijzig en wel erg opvallend wit.
Zo, tot zover de onbelangrijke bijkomstigheden.
Gaan we nu over op de belangrijke zaken:
scherpstellen gaat razendsnel en bizar nauwkeurig. Zeker met behulp van de schakelaar die instelbaar is op de hele range van dichtbij tot oneindig OF vanaf drie meter tot oneindig.
ImageStabilazer werkt ook bij dit objectief perfect. Met matig licht en 400 mm een scherpe foto uit de hand (nou ja, twee handen ter ondersteuning) nemen is geweldig. Al moet je het natuurlijk niet overdrijven, IS is een hulpmiddel, geen tovermiddel. Bovendien is deze lens niet erg lichtsterk te noemen.
Minimale focusafstand is nog geen meter, en dat is dus vanaf de sensor die in de achterkant van de camera zit. Met 400 mm zijn macro-achtige foto's dus mogelijk. Mogelijk, niet makkelijk. Ik heb het een paar keer geprobeerd, viel me wat tegen maar toch fijn dat de mogelijkheid er is. Wil je echt gaan macro fotograferen zal een 'echte' macro lens toch gemakkelijker en effectiever zijn, een 1:1 resultaat geven. Groter op de sensor komen dan bij deze lens dus.
Al met al komen de foto's levendig en kleurrijk uit m'n Canon 5 Ds waarvoor ik dit objectief heb aangeschaft, want wat heb je aan een zeer hoge resolutiecamera als je glaswerk niet op hetzelfde niveau is? Dat is dan ook het nadeel van zo een camera: je gaat je objectievenwinkel tegen het licht houden en vervolgens vervangen.
De 'oude' 70-300 DO was al niet de allerscherpste en valt nu dan toch echt door de mand.
In de loop der tijd verbeterd de fotografie, en daar is dit klasse objectief een duidelijk voorbeeld van! In de markt voor een nieuw tele zoom objectief?
Vergeet de 70-200 serie en ga voor deze 100-400 L II IS USM!

Pluspunten

• superbe autofocus
  • erg scherp
  • met 100 tot 400 mm breed inzetbaar
  • macro- achtig fotograferen met 400 mm
  • levendige beelden, mooi op kleur

Minpunten

• groot, zwaar, wit en prijzig maar fantastisch!

T70D 28-01-2017

Superlens

Ik was hiervoor de eigenaar van een CANON EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM
Ik wilde wat meer milimeters en de mogelijkheid om een extender te gebruiken wat op de 70 -300 niet ging
De nieuwe lens is haast niet meer van de body geweest en de extender gaat er denk ik ook niet komen want wat blijft deze lens scherp ook tijdens croppen

Pluspunten

• Superscherp en snel

Nico Praat 02-06-2018

Beste zoom telelens met dit bereik

Nadat mijn Canon 28-300 mm het had begeven, notabene na reparatie van de diafragma unit, was nu de stabilisatie aan de beurt. Dus weggedaan.
Ik zocht een lens met goed zoombereik. Aangezien ik alles van Canon heb kwam ik uit op deze lens. De testen zijn zeer goed voor buitenopnames, aangezien de lens niet echt lichtsterk te noemen is. Voor binnen heb ik altijd nog mijn Canon 70-200 mm 2,8. De stabilisatie is sterk verbeterd in vergelijking met mijn vorige lens (ontwerp is al wat ouder). Uit de hand is fotograferen ook met wat langere sluitertijden goed mogelijk. De IQ is fantastisch. Wel wat aan de zware kant, maar dan heb je ook wat.
De zoom is vaster te zetten, zodat deze niet schuift als je bijv naar boven of beneden fotografeert op statief. Dit kan bij macro opnames (ja dat kan hij ook) wel voorkomen.
De autofocus kan op verschillende afstanden gezet worden, waardoor heen en weer zoeken beperkt kan worden.
De stabilisatie kan 3 standen: 1 voor algemeen gebruik, 2 voor pannen, 3 voor een mix van voorgaande.
Een lens die ik aanbeveel, hoort bij de top van Canon wat mij betreft

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Stabilisatie
  • Bereik

Noël Vanderlinden 02-03-2018

Kwalitatieve zoomlens met een uitstekende stabilisatie.

Het gewicht van deze zoomlens is beperkt zodat foto's zonder statief kunnen gemaakt worden.
Een niet te vergeten nadeel is dat deze lens niet stofvrij. In stofferige omstandigheden komen er stofdeeltjes terecht op het inwendige van de lens. Deze ontstaan door het bewegen van de zoom enkunnen niet verwijderd worden.

Pluspunten

• gewicht
  • stabilisatie

Minpunten

• zoom werkt niet stofvrij
  • inwendig reingen van de lens is niet mogelijk

Clemens 06-01-2017

Zeer goede lens, erg mooie scherpte.

Heb deze lens nu 2 weken in combinatie met de 5D MKIV en ben er erg blij mee, de kwaliteit is boven verwachting goed. Ook de autofocus is erg snel en precies.

Pluspunten

• Scherpte
  • snelheid autofocus
  • bouw kwaliteit

Minpunten

• zwaar maar te verwachten bij een dergelijke lens