De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Steba IK 60 E op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

kannietkiezen 27-07-2013
Geschreven voor: Steba IK 60 E

Ik had hiervoor een Inventum elektrische kookplaat met 2 kookzones, deze was langzaam met opwarmen en reageerde met kortsluiting op een schoonmaakbeurt, daarom maar eens iets anders goedkoops geprobeerd. Ik kook niet veel dus naast een rijstkoker en een combi magnetron is één kookzone voor mij voldoende.
Het apparaat is groter en lichter dan ik verwacht had. De basis is uit één stuk kunststof en de kookplaat is van een keramisch glas. De aanduidingen zijn rode led's achter het glas. Het glas is aan de buitenkant glad en heeft aan de binnenkant een gebobbelde structuur waardoor de cijfers en letters ook zo vervormd worden. Aan de onderzijde bevind zich een fan.
Op de kookplaat is een witte ring van 22 cm doorsnede aangegeven, ik heb geen idee waarom. De kookzone is volgens de handleiding minimaal 12 cm en volgens de officiële website is het kookoppervlak 28 x 28 cm. De inductiespoel in het apparaat heeft een diameter van ongeveer 15 cm (zelf gemeten).
Het apparaat is 2000 Watt en bij lager vermogen gaat het apparaat om de paar seconden even aan en uit, je ziet bij het water koken dan even waterbubbeltje opkomen en weer verdwijnen. Ik weet niet of dit bij alle inductie kookplaten zo is.
Koken gaat snel. 1 liter water in een steelpannetje (15 cm diameter bodem) kookte na 3 min 15 seconden op 2000 Watt. Het apparaat start op met 1200 Watt, dit is genoeg om bijvoorbeeld een ei te bakken.
Als je tijdens het koken de pan van de kookplaat haalt verschijnt de melding E0 op de display en klinkt er om de paar seconden een piep geluid, als je de pan weer terug zet gaat het koken weer verder. Laat je de pan 30 seconden van de kookplaat dan gaat het apparaat in de stand-by stand.
Je kan een tijdsduur instellen en ook een temperatuur. Daarnaast heeft het een kinderslot en geeft het aan als de plaat wat restwarmte heeft. Dit duur maar eventjes, de plaat koelt heel snel weer af als je de pan er af haalt.
Ik gebruik de kookplaat vrijstaand en de fan vind ik aardig wat geluid maken, meer dan mijn 31 liter combimagnetron, ingebouwd zou hij waarschijnlijk minder geluid maken.
De tiptoetsen werken erg fijn en is ook nog eens makkelijk met schoonmaken.
Voor de 59 euro die ik ervoor betaald heb vind ik het een goed apparaat.