Tefal Friteuse Oleoclean Pro Inox & Design 3.5 L koude zone FR8040 - Reviews

Aantal pannen
Regelbare thermostaat

Beoordeling op basis van 36 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

NightFox 08-02-2015
  • Product maand in bezit

1. Vergelijking met vorige friteuse: Philips 3,5 L HD6161 (na iets meer dan 2 jaar stuk)
2. Geteste nieuwe friteuse: Tefal Oleoclean FR8040
3. Getest met Diamant Golden Crisp. Deze olie heb ik ook altijd in de Philips gebruikt.

Ik ben geen regelmatige gebruiker. Normaal frituur ik ongeveer één keer per maand.

Bij de Tefal Oleoclean FR8040 is de nadruk gelegd op het AUTOMATISCH filteren van de olie waardoor deze langer mee zal gaan. Het element is beveiligd tegen oververhitting. De sensor hiervoor is aan het element genageld maar de draden lopen er los naartoe. Bij de ingebruikname heb ik het element dan ook zeer voorzichtig gereinigd omdat de draden erg makkelijk verbuigen. Dit had naar mijn mening veiliger afgewerkt mogen worden.

Na het eerste gebruik heb ik gelijk de AUTOMATISCHE filtering gebruikt. Het systeem werkt erg goed en veilig maar AUTOMATISCH mag wat mij betreft weg gelaten worden. Het is een op zwaartekracht gebaseerd systeem. Wanneer de olie voldoende is afgekoeld gaat er onderaan de pan een ventiel open. De afgekoelde olie loopt weg door een zeef naar het opvangreservoir. In eerste instantie had ik hier niet veel vertrouwen in en verwachte dan ook een aardig laagje olie over te houden in de pan. Gelukkig heeft Tefal dit netjes vorm gegeven en blijft er bijzonder weinig olie in de pan staan.

Dit is dan ook gelijk waarom het woord “automatisch” me zwaar viel. Het reinigen van de voedselresten in de pan is bewerkelijker dan wanneer je de olie zelf uit de pan door een erg fijne zeef in de lege fles zou teruggieten. Ook het reservoir waar nu de olie “automatisch” in terecht komt moet je na het leeg kiepen in de pan wel eens reinigen. Het reservoir wordt afgesloten met een deksel, een schroefdopje en een schuifmechanisme. Het schuifmechanisme van het reservoir wordt HANDMATIG bediend via de draaiknop voorop de machine. Al deze onderdelen worden vettig en moeten schoon gehouden worden.
Bij iedere reiniging gaat er wat olie verloren. Het is dus raadzaam wat extra in huis te houden om boven de minimale vulling uit te blijven komen.

De Philips friteuse had en zeer vernuftige oplossing voor het afvoeren van condens onder het deksel. Condens liep weg door een richel waar het deksel op rustte. Zodoende belande dit niet in de hete olie. Een dergelijke oplossing mis ik erg bij de Tefal Oleoclean.

De Tefal Oleoclean heeft niet de mogelijkheid om met gesloten deksel de mand te laten zakken of uit de olie te halen. Dit had de Philips weer wel. Ook dit voordeel mis ik nu wel.

Beide friteuses hebben een RVS binnenbak. Voor friteuses vind ik dit tot nu toe nog altijd de meest gemakkelijk te onderhouden materiaalkeuze. Geen nare anti-aanbaklaag die toch altijd loslaat. (Imiddels ook verboden per 2015)

De ingebouwde timer werkt erg simpel en geeft een duidelijk maar niet storend signaal. Bij de Philips was het akoestische signaal 2 verdiepingen hoger met 2 gesloten deuren nog irritant luidruchtig. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Tefal aangezien er bij ons toch altijd iemand dicht in de buurt blijf als er frituurvet aan staat.

Het bakresultaat van de Tefal Oleoclean vind ik beduidend beter dan van de Philips HD6161. De Tefal is sneller warm en blijft ook beter op temperatuur wanneer je de bevroren etenswaren in de olie laat zakken.
Dit komt de smaak duidelijk ten goede en geeft een heerlijk knapperig resultaat.

Conclusie:
Het frituurresultaat blijft ook na een aantal keren hergebruik van de olie uitstekend. Het zeven van de olie heeft dus zeker nut. Dit gaat niet geheel zonder olieverlies.

Hou je niet van veel onderhoud aan de friteuse dan is de Tefal Oleoclean naar mijn mening geen goede keuze. Teveel te reinigen onderdelen.

Voor de duurzaamheid moest ik een cijfer geven maar uiteraard is hierover na enkele weken gebruik nog niet veel te zeggen.

prutser64 21-08-2015
  • Product kwartaal in bezit

Mijn vorige friteergeval leegde ik elke keer zelf, dit model speelde aardig in op dat "gedoe". Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: Dat gaat echt heel veel makkelijker dan zelf schenken met een kraantje. Dus dat heeft echt een dikke plus. Toch ook na hem nu een paar maanden gebruikt te hebben wat minder handige dingen ontdekt.
- De frituurbak is breed en minder diep dan gebruikelijk. Voor patat niet erg, maar een dikke kroket kan hier net boven het vet uitsteken, dat is niet handig.
- Denk er aan dat heet vet meer volume inneemt dan koud vet. Oftewel, als je ook maar IETS te veel vet in de frituur doet, loopt de opvangbak over. Ook dat is niet handig.
- Als je het vet later terug laat lopen in de frituur, komen er druppels vet uit de opening die voor het vullen wordt gebruikt, dat is niet "vetdicht"
- Wel handig: Al het metaal kan in de vaatwasser en de opvangbak kan open om schoon te maken. En het vet blijft schoner dat toen ik het met de hand deed
- Verbetering die ik erg op prijs zou stellen: een iets diepere opvangbak en een iets diepere frituurmand.

Duurzaamheid kan ik nog weinig over zeggen, hij is er in een paar maanden in ieder geval niet lelijker op geworden.

prutser64 12-12-2015

Reageren op mijn eigen review :) Bij het weglopen van het vet blijft er altijd een beetje inzitten, dus na 2 of 3 keer mis je wat vet in het reservoir. Ik los dat op door te beginnen met 2X3L vet, waar je van overhoud. Die gebruik ik om de boel af en toe aan te vullen. Qua gebruiksgemak blijft dit wel een topper. Een IETS diepere mand (of hoger niveau) en een iets dieper reservoir zouden dan in de volgende versie mogen zitten!

prutser64 02-04-2016

En nog een keer reageren op mezelf. Inmiddels één jaar verder. Elke keer als ik ga bakken maak ik eerst het vet heet en vul bij tot aan het maximum, zo blijft maximaal heet vet beschikbaar voor het bakken zonder het risico te lopen op overlopen van je bak. het bevalt me nog steeds prima. Nadeeltjes blijven dan beperkt tot:
- Frituurbak is te ondiep
- Opvangbak had iets groter gemogen
- Er blijft telkens een beetje "vet" staan bij het legen
- Bijvullen elke keer om maximaal vet te behouden is dan de beste optie in mijn ogen

prutser64 21-01-2017

En nog een toevoeging ... Met dit weer (vorst eind januari 2017) met de frietpan in de schuur is de complete familie aan het morren dat ze honger hebben, alleen zit het (niet zo) vloeibare vet vast in de bak. Dat is 11 maanden geen probleem, maar toch, dan is de opening waar het gestolde vet doorheen moet enorm klein ineens. Die zou dan ook wel wat groter mogen ...

Everwijn 04-06-2016

Onzin rommel

Levering kwam met gebroken spring veer van het zogenaamde filter in de binnen pan naar het opvang reservoir. Deze vervangen, lekt nog steeds door.
Kortom rotzooi!

prutser64 05-06-2016

Elk product kent zijn mindere exemplaren. Ik heb goede ervaringen met Tefal en garantie. Gewoon even bellen met ze en het probleem voorleggen, ik weet zeker dat daar een juiste oplossing uitkomt. Om het dan gelijk als rommel te kenmerken ...

Henk 01-04-2016
  • Product jaar of meer in bezit

Leuk, maar met beperkingen

6,2
Helaas moesten wij de eerste aankoop omruilen omdat de olie uit het systeem was gelopen, een vieze boel. Daarna hebben we drie jaar plezier van de friteuse gehad. Altijd een schone frituur omdat je na gebruik het goed schoon kunt maken. Helaas brandde binnen drie jaar het verwarmingssysteem kapot. Te kort voor een frituur van rond € 160

Mening 26-12-2015

Een hele fijne pan . Het frituur mandje is lekker groot . Hij is goed schoon te maken en heerlijk dat je elke keer schoon frituur vet hebt . En bijna alles kan in de vaatwasser . Het enige nadeel is , ik ben klein en moet op mijn tenen staan om de timer in te stellen . Het is tot nu toe een super aanschaf .

Steven 18-09-2016

Geweldige friteuse

Na uitgebreid zoeken was dit mijn beste keuze. Vooral met aparte olie opvangbakje en mogelijkheden voor de vaatwasser.

Pluspunten

• Apart oliebakje
  • Makkelijke installatie
  • Reiniging/vaatwasser
  • Betrouwbare merk

dennis 02-05-2016

Handig en fijn apparaat

Vet snel warm en genoeg ruimte om voor 4 personen in een keer te bakken. Gemakkelijk schoon te maken en vet snel te zeven. Nogmaals aan te raden

Lautje 29-04-2016
  • Product half jaar in bezit

De schone frituurpan.

Makkelijk schoon te maken. Gewoon een vaatwastablet in de pan met heet water half uur later...als nieuw. En veel onderdelen kunnen in de vaatwasser. Mis wel de digitale timer die er op zat. En geeft nu ook niet meer aan dat de olie verschoond moet worden.

Arthur 14-04-2016
  • Product kwartaal in bezit

de ultieme friteuse voor de veeleisende hobby kok

Olie is makkelijk te wisselen, hierdoor wordt het super eenvoudig om aparte olieen voor vis, snacks en oliebollen te gebruiken. Pan is zeer eenvoudig te reinigen, door het kraantje en filter blijft de olie mooi schoon. Ook heeft deze friteuse een breed (en daardoor minder diep) oppervlak. Dit heeft voordelen bij grotere hoeveelheden omdat alles dan beter spreid. Komt snel op temperatuur en met de handige timer en goed sluitend deksel is de voor mij de beste friteuse in jaren.

H 02-01-2016

6,7
Mooie grote pan, bakt prima, alleen de olieopvangbak had over capaciteit moeten hebben en lekt olie als je teveel beweegt of bij het terug gieten en dan is alles vet.

prutser64 03-01-2016

Precies mijn ervaring. Zorg dat je olieniveau tussen min en max in staat, dan heb je daarmee iets capaciteit gecreëerd in die opvangbak. En dat levert weer een ander issue, dat het hoogste niveau soms voor dikke producten niet hoog genoeg is.De volgende versie zou ik daarom uitgerust willen zien met een iets grotere opvangbak en een iets dieper frituurmandje.

nata 01-02-2016

net gekocht in Mediamarkt en helaas,na deze reviews wil ik het terugbrengen...het lijkt me niet goed genough voor zo veel geld...? Maar het is al geopend, (niet gebruikt)...ahh..wat vervelend!

nata 01-02-2016

en nog iets: moet ik alle onderdelen elke keer, na het frituren (en filtreren) schoonmaken? Dat begrijp ik niet goed...

dank u...

AGR37 21-12-2015

Hele fijne friteuse het vet blijft schoon,geen kruimels meer als je een volgende keer bakt, fijne grote mand om te frituren,enigste nadeel vind ik dat de olie bak als deze los is toch iets lekt, en dat ik niet zo snel een snackje tussendoor bak want dat vind ik dan te veel werk om alles weer er in te doen en op nieuw schoon te maken,verder is de friteuse heel goed schoon te maken bijna alles past in de vaatwasser,voor mij wel een aanrader om deze te gebruiken ik vind het een fijne friteuse,lekker groot.
AGR37

margreet 11-12-2015
  • Product jaar of meer in bezit

Dit is een hele fijne frituurpan,
Groot mandje , dus kan veel tegelijk bakken , allen wel in de gaten houden dat er genoeg frituurvet in zit bij grote producten.
Ideaal dat je vet gemakkelijk kan filteren , zodat de stukjes onderin er weer uit zijn en vet er weer fris uitziet .
Pan heel gemakkelijk schoon te maken , bijna alles kan in de vaatwasser.
Heb deze pan al jaren in het bezit en nu vervangen omdat de deksel door een ongelukje niet goed meer paste, heb weer voor de zelfde pan gekozen omdat hij zo goed bevalt .

linden1973 15-10-2015
  • Product maand in bezit

Ik heb deze frituurpan nu een aantal keren gebruikt. Er kan best veel inhoud in het mandje omdat hij breed is.
Wat misschien een nadeel kan zijn dat dikke kroketten eventueel niet volledig in de frituurolie kan liggen.

De frituurpan is groot, omdat je een opvangbak er onder heb. Maar door het systeem, de olie te filteren naar een opvangbak, zijn alle onderdelen ontzettend makkelijk schoon te maken. Alle onderdelen mogen de vaatwasser in. (m.u.v. de verwarmingselement) en als je weer wil gaan frituren dan is de olie uit de opvangbak mooi schoon en kan je zo in een schone frituurpan weer bakken. Super uitvinding.

Er zit ook een tijdklokje op wat handig kan zijn.

Frederika35 24-09-2015

Zeer eenvoudig de olie te filteren, bijna alles kan in de vaatwasser, maar die zit ook meteen vol.
Snel op temperatuur. Druipt olie van het frituurmandje bij het eruit halen.
Mis een controlelampje dat de frituur nog aanstaat.
Bakt prima.

ronmiek 26-08-2015
  • Product maand in bezit

De frituurpan is zeker voor een gezin met meer dan twee personen een aanrader.De inhoud van de mand is groot genoeg. Tevens is het vet snel op temperatuur. Voor al de gelegenheid om na gebruik het frituurvet in de opvangbak te laten vloeien waardoor je bijvoorbeeld het paneermeel van krokketen er uit kan zeven. Verlengd zeker de levensduur van het frituurvet. Zorg er wel voor dat je met het vullen van de bak niet boven het teken maximaal komt. Dit voorkomt het overlopen van de opvangbak.

softijs68 19-06-2015

tweede tefal fr8040. model is wat degelijker. mooier vormgegeven doordat de opvangbak meer uitstraling heeft gekregen. De opvangbak ik ook degelijker. Kan er minder makkelijk uit. Vorig model kon de bak eruit zonder ontgrendeling. Snel warm en goede grote pan. Eenvoudig schoon te maken. Ook het deksel is aangepast en beter te reinigen.

Samira89 18-06-2015

6,2
Hij werkt prima voor het doel waar wij deze frituurpan voor gebruiken. Wij zijn geen grote en frequente gebruikers.

merkiemark 09-06-2015
  • Product maand in bezit

Heb deze friteuse nu een maand in bezit.
qua frituren valt er weinig te zeggen, hij doet wat hij moet doen.

Grote voordeel is het filtersysteem.

na het frituren, de olie (vet gaat niet werken) af laten koelen en vervolgens de hendel overhalen. de olie wordt nu gefilterd en opgevangen in een goed afgesloten opvangbak. hiermee kan je de pan ook weer makkelijk opbergen (olie goed afgesloten en pan schoon)

als alle olie is gefilterd, kunnen alle onderdelen (behalve het verwarmingselement uiteraard) in de vaatwassen.

tot nu toe blijft de pan perfect schoon.

als de weer wilt frituren de opvangbak weer leegmaken en je kan weer frituren in schoon frituurolie!

A223 21-05-2015

Hele fijne frietpan, je kan na iedere beurt makkelijk het vet filteren. alles kan in de vaatwasser en de pan blijft zo helemaal schoon. Frituurt heel goed, is snel warm. Heel makkelijk in gebruik.

mmhihi 01-04-2015
  • Product kwartaal in bezit

eindelijk een friteuse die het prima doet..heel handig schoonmaken..ook het RVS blijft mooi..aan te raden dit apparaat!