Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart - Reviews

• Best Reviewed jul 2020
  • Test panel 8,4 feb 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 42 reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart op Kieskeurig.nl.

Edwin 13-03-2021

Keurig nette verslaving

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

[Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.] VOF de Kunst zong ooit over een 'keurig nette verslaving' toen ze een hit scoorden met een ode aan de koffie. En deze koffiemachine helpt je daar beslist niet van af! Want de koffie uit dit Espressoapparaat van Siemens is zó lekker dat je er alleen maar meer van wil. En dan ook nog eens in vele variaties. Beginnend met de welbekende variaties zoals de espresso, café crema (oftewel 'gewone' koffie), cappuccino en latte macchiato onder de sneltoetsen, tot een aantal extra varianten onder de laatste knop, waaronder ook nog eens heet water te vinden is voor een fijne kop thee.

Bij het uitpakken van het apparaat weet je het al meteen: dit is een serieuze machine! Hij brengt aardig wat gewicht met zich mee, meer dan 10 kilo, dus het is niet meteen een apparaat dat je eventjes wegzet. Dus vindt de toch wel grote machine een plekje op het aanrecht. Maar in ons geval verving het apparaat 2 andere koffiezetters, dus eigenlijk bespaarde het zelfs ruimte. En dan is het apparaat ook nog eens prachtig om te zien. Een sieraad in de keuken met de mooie pianozwartglanzende afwerking. En door de gladde oppervlaktes is het ook nog eens zeer makkelijk schoon te houden.

In de doos zit ook nog een omvangrijke gebruiksaanwijzing in verschillende talen, het melkreservoir en een stripje voor het testen van de waterhardheid. Je kunt de uitkomst van de simpele proef invoeren in de machine tijdens de installatie, waar je stap-voor-stap doorheen wordt geleid via duidelijke instructies op de display bovenop de machine.

Die display is handige en kleurrijke begeleider in alles wat de machine aangaat. Tijdens het starten wordt met een druppelanimatie de spoelsequentie weergegeven en tijdens het kiezen van je koffie kun je erop aflezen welke variant je gekozen hebt, alsmede de hoeveelheid en de sterkte ervan. Ook geeft het display aan of je 1 of 2 koppen gekozen hebt. Ook vertelt de display wanneer je het water bij moet vullen en wanneer de lekbak geleegd dient te worden. Tijdens het koffiezetten wordt de status ervan weergegeven in een mooi weergegeven animatie. Met een keurig 'alstublieft' geeft het apparaat aan dat de koffie klaar is.

Tijdens het zetten van de koffie valt op dat het malen van de bonen uiteraard hoorbaar is, maar dat dit geen storend lawaai is. Tijdens de verschillende zetprocedures komen er ook verschillende geluiden uit de machine, maar ook deze zijn qua geluidsniveau allemaal beslist acceptabel. Bij gebruik van melkproducten wordt er een stoomstoot doorgevoerd, waarvan onze katten in het begin nogal schrokken, maar na een week waren zij daaraan gewend en kijken ook zij nieuwsgierig toe wanneer een koffieproduct bereid wordt.

Het melkreservoir is afneembaar en je kunt het handig in de koelkast plaatsen. Geen gedoe met teruggieten van de melk dus. En je kunt gewoon volle melk gebruiken, dat geeft met deze stoomopschuimer een fantastische melkschuim. Heerlijk romig met de juiste stevigheid. En ook veganisten hoeven dit apparaat niet te laten staan, want het functioneert ook nog eens uitstekend met vegan havermelk. De schuim daarvan is iets minder mooi, maar nog altijd prima.

Het waterreservoir is 1.7 liter groot, dus ook 1,7kg zwaar, maar dankzij de handige handgreep is deze verrassend goed hanteerbaar. Daar is duidelijk over nagedacht. Hoewel ik rechtshandig ben, kan ik dit uitstekend met mijn linkerhand hanteren. Wanneer je zelfs voldoende ruimte boven het apparaat hebt zou je zelfs water bij kunnen vullen door het bovenin te gieten.

De koffiebonen gaan bovenin de machine en daar bevindt zich ook een vakje voor gemalen (filter)koffie. Dit gaat er uiteraard niet op voorraad in, aangezien je dat anders moet bewaren dan koffiebonen. Qua koffiebonen is het uiteraard een kwestie van smaak, maar daarmee kun je dus ook uitstekend jouw smaak bepalen. Omdat ik van een sterke bak houd en mijn echtgenote liever een wat mildere variant heeft, hebben we voor bonen van sterkte 8 gekozen. Daardoor kunnen we de sterkteregelaar van de machine gebruiken om te variëren tussen de sterktes 4 en 12. Dit werkt uitstekend.

Een onderdeel dat niet meteen opvalt, maar wel heel handig is in gebruik is, de in hoogte verstelbare uitstroomopening. Daardoor passen er ook hogere latte macchiatoglazen of mokken onder. En bij de wat lagere koppen zet je de uitstroomopening lager, zodat de melk en koffie niet spettert. Dat scheelt weer schoonmaken.

Dat schoonmaken van de machine is trouwens wel zeer makkelijk. De buitenkant is makkelijk afneembaar zoals gezegd, maar belangrijker is dat het zetgedeelte zich ook makkelijk laat onderhouden. Je opent de deur, waarbij het melkreservoir trouwens meescharniert, klikt met een simpele handbeweging de zetgroep eruit en je kunt deze dan met warm water afspoelen. Dat gaat zeer eenvoudig. Ook het terugplaatsen van de zetgroep (nadat je deze wel even afgedroogd hebt) is makkelijk. Het melkreservoir en de lek- en afvalbak mogen in de afwasmachine, maar ook met de hand afwassen is snel gedaan.

Daarmee is zijn ook de lek- en afvalbak genoemd, en die zijn wat mij betreft wel het zwakke punt van de machine. De lekbak is snel vol, ondanks dat deze op het eerste gezicht erg groot lijkt te zijn. Wij moeten met ons koffieverbruik deze lekbak 2 à 3 keer daags legen. Het afvalbakje staat in de lekbak en die gooi je dan ook meteen leeg. Deze twee hadden van mij wel een stukje groter gemogen. Aan de andere kant is het voordeel hiervan wel weer dat koffie niet snel aangekoekt raakt omdat het opdroogt, iets wat ik bij andere machines ervaren heb.

Dan is er nog een ander minpuntje, namelijk de detectie van het melkreservoir. Als je kiest voor de optie 'heet water' voor bijvoorbeeld thee, dan vraagt het apparaat steevast om het melkreservoir te verwijderen. Ook als deze niet aanwezig is. Het apparaat wil pas verder als je de hand langs de plek waar het reservoir hoort te zitten haalt. Het is een kleinigheid, maar het hoort niet. En volgens mij moet dit simpel op te lossen zijn. Dus hier mag Siemens nog wel eventjes naar kijken.

Dat was mijn review, nu eerst koffie!

Maarten 08-03-2021

Koffie zoals het zou moeten

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

[Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.] Ik heb dit apparaat mogen testen namens Kieskeuring.nl en heb hem nu 3 weken in huis. Als eerste moet ik zeggen dat dit apparaat best wel groot is tov een cupjesmachine, dus als je er een wilt aanschaffen, houdt hier rekening mee.

Deze machine maakt zoals je dat ook gewend bent vanuit o.a. Hotels met selfservice lekker verse bonen koffie. Maar bied ook de mogelijkheid voor een cappuccino of een latte machiato. Door deze varianten van koffie is het dus een veelzijdige machine. Je kan de keuze maken hoe fijn je de bonen wilt malen, maar ook hoe sterk je de koffie wilt drinken. Zelfs de temperatuur van de koffie is in te stellen (al valt de Max.temperatuur mij wel een beetje tegen). Desalniettemin zet je een lekker verse bonenkoffie in een mum van tijd.

Minpunten die ik heb ervaren zijn:
- de temperatuur is niet echt heel heet.
- de lekbak moet meerdere keren per dag worden geleegd
- de opvangbak van de koffieprut staat in de lekbak en moet dus tegelijk worden geleegd met de lekbak
- het apparaat in- en uitschakelen duurt best wel lang.

Pluspunten:
+ indicator voor als het waterreservoir leeg is
+ veel instellingsmogenlijkheden voor een bak koffie afgestemd op jouw smaak
+ de koffieunit en melk unit zijn makkelijk schoon te maken
+ display spreekt voor zich

Derya 08-03-2021

Geweldige koffiemachine

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

[Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.] Een heerlijke makkelijk bedienbare volautomatische koffiemachine. Je kunt de temperatuur van je koffie instellen en gebruik maken van koffiebonen of gemalen koffie. Er is een grote water reservoir en een aparte melkkan, zodat je ook verschillende koffiespecialiteiten kan bereiden. Melkkan en waterreservoir zijn makkelijk uit te nemen en met 1 klik terug te plaatsen. Heerlijke schuimlaag bij een kopje capuccino of latte machiato. Via druktoetsen kan je selecteren welke koffiespecialiteit je wilt hebben en de hoeveelheid kan je met druktoetsen aangeven. Je kan eenvoudig lekbak legen en schoonspoelen onder de kraan. Zelfs de zetgroep is makkelijk uit te halen, schoon te spoelen en terug te plaatsen. Je kan 2 kopjes koffie tegelijkertijd bereiden. Al met al een geweldige koffiemachine met weinig onderhoud omdat het apparaat zelf bij aan en uitzetten automatisch schoonspoelt.

Derya 08-03-2021

Geweldige koffiemachine

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

[Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.] Heerlijke koffie met verschillende koffiespecialiteiten

Jeroen 05-03-2021

Heerlijke koffie - veel koffievarianten

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Het design van de koffiemachine is chique en past prima bij onze andere Siemens apparaten. Het strakke design en de erg eenvoudige bediening zijn prettig in gebruik. Als er "iets" is dan geeft de espresso automaat je duidelijke instructies hoe je het kan oplossen. Of het nu een lekbakje is wat je moet legen of dat je water of koffiebonen moet bijvullen.

Naast het feit dat ik vind dat het apparaat er mooi uit ziet is het nog veel belangrijker dat de koffie heerlijk smaakt. Je kan diverse smaakprogramma's en variates kiezen. De sterkte van de koffie is met enkele klikken aan te passen. Ook kan je een 'dubbele' kop koffie zetten. Wel zo handig als je meerdere bakkies tegelijk moet zetten. De 'toetsen' tonen ook welke koffiesoort je kiest: espresso, normale koffie, capucccino of latte machiato.

De losse (maar bijgeleverde) melkkan is handig in gebruik. Doordat je deze kan loskoppelen en de deksel kan afsluiten kan je de melk (makkelijk) in je koelkast bewaren.

Het schoonmaken is erg makkelijk. Even de lekbak of het waterreservoir eruit halen is erg snel gedaan. Wel zo fijn!

Een verbetertip zou zijn: een grotere ruimte voor de koffiebonen en de lekbak. Nu zijn de koffiebonen snel op en is de lekbak snel vol. Dat kan natuurlijk ook liggen aan de enorme hoeveelheid koffie die ik op een dag drink ;-)

Linda 05-03-2021

Mooie, gebruiksvriendelijke koffiemachine

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Mooie vormgeving, gebruiksvriendelijke koffiemachine met vele keuzemogelijkheden. Super fijn dat er zowel bonen als gemalen koffie in kan. Ook het grote waterreservoir is erg fijn. De melk bleef lauw waardoor bijv. de cappuccino vrij koud was. Ook de doorlooptijd vond ik niet erg snel. Bij het zetten van 2 kopjes tegelijk maalt de machine na elk gezet kopje de bonen waardoor het erg lang duurt voordat er 2 kopjes koffie gedronken kunnen worden. Het onderhoud van de machine is gemakkelijk omdat alle onderdelen uit de machine kunnen. Hierdoor kun je de machine zelf goed reinigen.

Linda 28-02-2021

Gebruiksvriendelijke machine

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Mijn huidige koffiemachine is 10 jaar oud en inmiddels aan vervanging toe. Toen de mogelijkheid voorbij kwam om deze koffiemachine te testen, heb ik me direct aangemeld. De koffiemachine werd snel geleverd en is makkelijk om gebruiksklaar te maken. Alle instellingen van de machine wijzen voor zich.

Er zijn veel mogelijkheden om de koffie naar eigen wens in te stellen, denk bijvoorbeeld aan de sterkte, temperatuur. Ook heb je de mogelijkheid om 2 kopjes tegelijk te zetten. De machine biedt voor ieder wat wils omdat je naast een zwarte koffie ook een andere variatie kunt maken zoals cappuccino en zelfs een latte macchiato.

Een groot pluspunt vind ik dat er zowel bonen als gemalen koffie in kan. Dit is handig als je overdag een "gewone" kop koffie wilt drinken en 's avonds de gemalen caffeïnevrije koffie kunt maken.

Mijn man en ik drinken voornamelijk zwarte koffie, maar ik heb uiteraard alle functies en mogelijkheden getest. Als we 2 kopjes tegelijk zetten, maalt de machine na elk gezet kopje opnieuw bonen. Samen met de doorlooptijd duurt het vrij lang voordat wij dan samen een kopje koffie kunnen drinken.

Het onderhoud is ook makkelijk zelf te doen. Alle onderdelen kunnen uit elkaar en zijn zo goed te reinigen.

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Zowel bonen als gemalen koffie
  • Groot waterreservoir
  • Vrij stil in gebruik

Minpunten

• Melk blijft vrij lauw bij bijv. een cappuccino
  • 2 kopjes tegelijk zetten: maalt bonen na elk kopje
  • Lange zet- en doorlooptijd

Derya 26-02-2021

Fijne apparaat met weinig onderhoud

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Goede volautomatische koffiemachine. Het is zeer gebruikers vriendelijk. Makkelijk met druk functies kan je je keuze maken uit verchillende soorten koffie. Daarbij kan je ook makkelijk ook de hoeveelheid aangeven en de temperatuur is ook in te stellen. Lekker groot waterreservoir en deze is makkelijk uit te nemen en terug te plaatsen. Aparte melkreservoir deze kan je makkelijk uitnemen en met 1 klik terugplaatsen. Je krijgt netjes een melding als waterreservoir gevuld moet worden of de lekbak geleegd moet worden. Nadeel is dat er geen melding komt als de koffiebonen leeg zijn.

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Temperatuur koffie in te stellen
  • Zowel koffiebonen als gemalen koffie te gebruiken

Minpunten

• Lekbak snel vol
  • Wordt niet aangegeven wanneer koffiebonen op zijn

Maarten 24-02-2021

Veel mogelijkheden en zet een prima kop koffie

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Vooraf; Ik ben een fervent koffiedrinken en houd van een goede bak koffie, vooral espresso en soms een latte macchiato. Dus altijd al wel met smaken koffie in de weer geweest, maar dan met cupjes koffie. En helaas nooit in de gelegenheid geweest om een bonenmachine aan te schaffen, maar stond wel op mijn lijst voor dit jaar om eens te gaan onderzoeken.

Unboxing.
Het apparaat wordt goed verpakt geleverd, met het uitpakken is het wel een uitdaging om alles eruit te krijgen. Als je met z’n 2-en bent, dan gaat het een stuk soepeler. Het uiterlijk is wel een hele mooie machine, maar wel enorm groot als je een cupjesmachine van gewend bent. Dus eerst ruimte maken op het aanrecht. Er zit een aparte melk houder bij voor als je van cappuccino of andere melk houdende koffies houdt. Deze hoef je niet te gebruiken en kan dan ook loskoppelen zodat het niet uitsteekt. Het display zit boven op de machine aan de voorkant en geeft aan hoe ver de koffie is met zetten of welke smaak koffie je aan het zetten bent. De keuze voor espresso/cafe crema/cappuccino/latte macchiato/espresso macchiato zit onder het display. Door middel van op het plaatje te drukken kies je de gewenste koffie instelling (vergeet geen melk in de melk houder te doen, anders krijg je geen melk bij je koffie). Als eenmaal alles in elkaar zit, dan raad ik aan om eerst de handleiding te lezen, want je kan nog al wat variaties koffie maken met deze machine.

Eerste week
De eerste paar dagen stond toch echt wel in het teken van de juiste bonen zoeken en niet het apparaat bedienen. Best gek, want wat eerst veel handelingen leek, vervaagt als je eenmaal lekker koffie aan het zetten bent. Dat geeft dus wél aan dat de bediening voor zichzelf s-rekt. Iets wat opvalt is dat de lekbakje snel vol is en regelmatig geleegd moet worden. Ik denk na ongeveer 6-10 kopjes moet je hem wel legen. Hierbij is de opvangbak voor de koffie drab (wel heel handig) in de lekbak gezet en kan je er makkelijk uit halen. Doordat je deze toch tegelijk eruit haalt als de lekbak vol is, vergeet je zo niet om deze tijdig te legen. Wel druppelt, tijdens het legen van de lekbak, de koffie unit. Hierdoor moet je eigenlijk altijd wel de bodemplaat schoonmaken met een doekje. Het geluid van de machine is acceptabel. Soms lijkt het of het apparaat een eigen leven leidt, want na de ingestelde slaapstand gaat de machine uit en dan spoelt hij de leidingen schoon en laat hij wat stoom los.

Instellingen
Het apparaat is naast dat je voor verschillende typen koffie kan kiezen ook nog in te stellen in hoe sterk je de koffie wilt en met hoeveel water je de koffie wilt zetten. Zelfs de temperatuur van de koffie kan je instellen. De bonen kan je op 3 standen laten malen, van fijn tot grof. Zo kan je zelf de juiste smaak instellen om een perfecte koffie te maken.

Schoonmaken
Elke keer als je de lekbak leegt, leeg je ook de koffie drab opvangen. Deze spoel je daarna af onder de kraan. Op deze manier houdt je hem schoon. De melk houder (als je die gebruikt) kan elke dag in de vaatwasser en het buisje die de melk oppompt moet je wel elke dag uitspoelen onder de kraan.
Elke week moet je de koffie unit schoonmaken door hem onder de kraan af te spoelen. In totaal ongeveer een half uurtje werk.

Smaak
Zoals ik al eerder heb aangegeven is het van belang dat je de juiste bonen zoekt bij deze machine. Als je deze eenmaal gevonden hebt, dan krijg je echt wel lekkere koffie. Geef hier dus niet te snel op en neem de tijd om een goede boon bij jouw smaak te vinden.

Conclusie
Het apparaat zet lekkere koffie, mits je eerst de juiste instelling (en bonen) hebt gevonden. Het onderhoudt t.o.v. Een cupjesmachine of een padmachine is wel aanzienlijk meer, maar als je van koffie houdt is dat wat mij betreft wel de moeite waard. Wat ik wel een min vind is dat de koffie niet zo heet wordt als ik gewend ben. Ik brand liever mijn mond, dan dat ik bijna meteen de koffie kan drinken.

Pluspunten

• Veel instellingsmogelijkheden
  • mooi design
  • Opvangbak is makkelijk te legen
  • Schoonmaken van de machine is niet moeilijk
  • Groot waterreservoir

Minpunten

• Koffie wordt niet echt heet gezet
  • Lekbak moet je regelmatig legen
  • Melkunit steekt uit
  • Toch wel een grote machine

Edwin 23-02-2021

Fantastisch apparaat, een must voor de koffieliefhebber

Uitpakken:
Bij het uitpakken begint het al, dit is duidelijk een apparaat waar aandacht aan besteed is. Het is best groot en zwaar. De eerste indruk is zeker goed, het apparaat heeft een mooie, moderne uitstraling met een display en tiptoetsen op de bovenzijde. De machine is van zwart glanzend kunststof, waardoor vingerafdrukken snel zichtbaar zijn, maar gelukkig is dit ook weer heel goed en snel schoon te maken. In het serveerdeel zit verlichting dat je product belicht. Er wordt een groot, transparant waterreservoir en een eveneens transparant melkreservoir meegeleverd. In de verpakking zit een uitgebreide handleiding in verschillende talen, waaronder Nederlands. Daarnaast wordt een teststrip om de hardheid van het water te meten meegeleverd.

Installatie:
Zodra je het apparaat aansluit helpt het display je door de verschillende stappen van de installatie heen. Je kunt hierbij meteen de taal instellen, zodat -als je dat wil- hier geheel in het Nederlands doorheen wordt geleid. Bij de installatie word je geacht de hardheid van het water eerst te meten met de bijgeleverde teststrip. De uitkomst hiervan kun je dan ingeven in de machine, zodat deze rekening houdt met de hardheid van het water. De installatie is eenvoudig en snel gedaan. Klaar voor de koffie!

Mogelijkheden:
Het apparaat is een veelzijdige machine. Naast de algemene bekende espresso's, cappucino's en latte macchiato's kan het apparaat nog meer smaken aan, zoals de espresso macchiato of doppio, een flat white of een americano. Ook is het mogelijk om alleen melk op te schuimen. Voor de theeliefhebbers is het ook mogelijk om alleen heet water te serveren. En ja, ook kun je 'gewone' koffie zetten, alleen heet dat koffie crèma, je moet het even weten. Bovenop zit een klep waar de koffiebonen in gaan, met daarnaast een klein compartiment voor gemalen filterkoffie. Dus mocht je overschakelen van filterkoffie naar bonenkoffie: je hoeft de filterkoffie nog niet meteen weg te gooien.

Koffie:
Het belangrijkste, dit is toch waar je zo'n apparaat voor aanschaft, de koffie. Ik heb verschillende bonen geprobeerd, in verschillende sterktes. Omdat je zelf de sterkte van de koffie kan bepalen ben ik uiteindelijk gekomen op sterkte 8 qua koffiebonen, waardoor je heel mooi de koffie kan inregelen tussen mild en extra sterk. Je kan per kop bepalen hoe sterk je deze wil hebben. En of je nu van een milde of zeer sterke kop koffie houdt, deze Siemens stelt je beslist niet teleur! De koffie smaakt uitstekend, de smaak is consistent en de temperatuur is prima. De temperatuur is trouwens instelbaar via het menu.
Voor de thee vind ik 'm net niet heet genoeg, maar je hebt de thee wel op een dergelijke temperatuur dat deze wel meteen drinkbaar is.
Het apparaat stoomt de melk fantastisch op, je krijgt een mooie volle en stevige melkschuimkraag. Ik heb voor de testperiode 2 soorten melk geprobeerd: gewone volle melk en havermelk, beide zijn prima bruikbaar in de EQ500, waar de havermelk wel iets minder mooi schuim produceert, maar datzelfde heb ik in andere opschuimers ook, dus dat ligt niet aan dit koffiezetapparaat. Maar dat je havermelk kunt gebruiken maakt deze machine dus ook aantrekkelijk voor koffieminnende veganisten.

Gebruiksvriendelijkheid:
De knoppen zijn duidelijk en het display geeft veel informatie. Zelfs bij het starten van het apparaat, waarbij eerste een reinigingscyclus wordt doorlopen, wordt op het display aangegeven wat de machine aan het doen is. Er is een knop voor 1- of 2-kopsmodus, de sterkte (alleen bij gebruik bonen, voor gemalen koffie is er 1 stand), de grootte van de kop/mok en een menuknop voor de instellingen. Voor de meestgebruikte soorten koffie zijn er sneltoetsen, de overige soorten en de heetwaterkeuze zitten onder de laatste toets. Tijdens het maken van je koffieproduct wordt op het display een animatie weergegeven van de status van het product.
Het waterreservoir is redelijk groot maar gelukkig makkelijk vast te houden, zodat deze makkelijk te vullen is. Aan de linkerzijde zit het afneembare melkreservoir, dat je in de koelkast kan zetten op het moment dat je de koffiemachine niet gebruikt, zodat de melk niet bederft.
De procedure is simpel: zet de kop(pen) of mok(ken) onder de nozzles, selecteer of je 1 of 2 koppen wenst, stel de sterkte en de grootte van de kop(pen) in en druk op de drank van je keuze en druk op start. De display geeft in stappen aan hoever het met de bereiding is en met een vriendelijk 'alstublieft' geeft het apparaat aan dat de koffie klaar is om genuttigd te worden.
Erg handig is, dat je de hoogte van de nozzles af kan stemmen op de hoogte van de eronder geplaatste kop(pen) of mok(ken).

Geluidsproductie:
Koffieapparaten die zelf de bonen malen zijn vaak best luidruchtig. Ook deze machine laat het horen als de koffie gemalen wordt, maar de geluidsproductie valt alleszins mee. Het wordt geen moment storend. Na het serveren van een product waar melk bij gebruikt wordt levert het apparaat een reinigingsstoomstoot, waar de kat af en toe van schrikt. De kat lijkt er echter na een week aan gewend te zijn.

Onderhoud:
Door de mooie, gladde afwerking is de machine aan de buitenkant heel makkelijk schoon te houden. Vingerafdrukken op de toetsen laten zich snel afvegen. Omdat het apparaat geen onnodige ribbels heeft blijft daar ook geen vuil hangen.
De lekbak lijkt in eerste instantie immens groot, maar dat blijkt in de praktijk wat tegen te vallen. Omdat het apparaat voor elk gebruik doorspoelt loopt deze bak heel snel vol. Je moet dus vaak deze bak legen. Op de lekbak staat ook het afvalbakje voor de gemalen koffie. Die is wat wankel en viel af en toe om bij het verwijderen van de lekbak, waardoor je ineens een lekbak met koffiedik hebt. Die lekbak en afvalbakje zijn wat mij betreft voor Siemens wel een aandachtspuntje. Gelukkig is de lekbak inclusief afvalbakje wel heel makkelijk te verwijderen. Ik zie ook wel een voordeel van het vaak moeten legen van deze lekbak, bij andere koffieapparaten die ik bezit raakt deze niet zo snel vol, waardoor koffie wel snel aankoekt. Daar heeft deze geen last van.
De brouweenheid is makkelijk te verwijderen en simpel schoon te maken. Goed afspoelen onder de kraan volstaat al. Het valt op dat er relatief weinig vuil achterblijft op de brouweenheid. Net zo prettig voor een verse kop koffie. Wel goed laten drogen voordat je de machine weer inschakelt.

Minpunten:
Er zijn wel een paar minpuntjes aan het apparaat, zoals de genoemde lekbak die snel vol raakt en het afvalbakje dat makkelijk omvalt tijdens het verwijderen van de lekbak.
Ook werkt de detectie van het melkreservoir niet helemaal goed. Wanneer je voor de heetwaterstand kiest, vraagt de machine om het melkreservoir te verwijderen. Ook als deze niet aanwezig is. Een keer met de hand langs de plek waar het reservoir hoort te zitten vegen lost het op, maar het is niet zoals het hoort.
Het waterreservoir is vrij groot, maar omdat het apparaat veelvuldig spoelt is deze ook heel snel leeg.
Als je wat bredere koppen/mokken hebt, dan passen er maar net 2 onder de nozzles. De koffie stroomt dan in sommige gevallen net langs de binnenrand van de kop. Die ruimte had van mij iets groter gemogen.

Pluspunten

• uitstekende koffie
  • veel koffiesoorten
  • toevoeging verse melk
  • makkelijk te reinigen
  • onderhoudsvriendelijk

Minpunten

• lekbak snel vol
  • detectie melkreservoir werkt niet goed
  • weinig ruimte voor bredere koppen/mokken

Jeroen 13-02-2021

Verrukkelijke koffie - mooi design - veel koffievarianten

** Koffiesmaak heerlijk **

De koffie smaakt echt veel beter dan met onze oude espressomachine (halfautomaat). Het lijkt alsof de bonen beter worden gemalen waardoor je méér smaak hebt. De koffie proef je écht. Zowel bij een (dubbele) espresso die lekker sterk smaakt als ook bij een cappuccino of een "normale" koffie. De koffietemperatuur is prima. Niet te heet maar zeker niet te koud. Je kan de koffie bijna direct drinken.

** Design prachtig **
Design is natuurlijk subjectief, maar wij vinden de koffiemachine er erg mooi uit zien. Een chique uitstraling waarbij de melkkan voor de cappuccino afneembaar is en gewoon zo in de koelkast te zetten is. De toetsen voor de verschillende koffiesmaken zijn in de vorm van plaatjes van de soort koffie die je wilt. Dus een espresso, latte macchiato, normale koffie enz. Wel zo handig vinden wij. Het waterreservoir is heerlijk ruim en is afneembaar. Het terugplaatsen is soms wat lastig omdat wij de machine in een kastje hebben staan. Als je een beetje meer ruimte hebt, dan is het makkelijk om het waterreservoir terug te plaatsen trouwens.

** Schoonmaken een fluitje van een cent **
Het waterreservoir is erg ruim en het koffiebonen reservoir iets minder ruim. Wij moeten het dus dagelijks vullen. Dat kan ook omdat we (te) veel koffie drinken omdat de smaak zo heerlijk is ;-) Het legen van het lekbakje moeten we ook dagelijks doen. Gelukkig is dat erg simpel en snel gedaan. Deurtje open, het waterlekbakje eruit trekken en boven de gootsteen legen. De koffiedrap legen bij het groenafval. Afspoelen en je bent klaar.

** Prijs **
Je betaalt een aardig bedrag voor het apparaat. Maar voor koffieliefhebbers als wij, zouden wij dat er wel voor over hebben. Onze oude semi-automaat van een ander merk was € 250,- Dat is veel goedkoper, maar de smaak is ook veel minder. Zeker met het vele thuiswerken (en de koffie die we op kantoor missen) zouden wij een grote aanschaf voor deze Siemens koffiemachine wel overwegen!

Tip: als je veel koffie drinkt is het aan te raden om het automatisch uitschakelen iets te verlengen. Standaard staat het op een half uur. Wij hebben dit verlengd tot 1 uur.

Pluspunten

• Koffiesmaak perfect
  • Veel koffievarianten mogelijk
  • Schoonmaken erg makkelijk

Minpunten

• Lekbakje aan kleine kant
  • Koffiebonenreservoir niet super groot

Siemens EQ.500 Integral TQ505R09 25-01-2021

Strakke vormgeving, solide aanvoelende onderdelen, Stil!!!!!

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Ziet er strak uit. Goed afleesbare keuzemogelijkheden. Keur aan verschillende koffiesoorten. Stille machine. Wij zijn de Melitta gewend qua geluid. Deze koffiemachine voldoet volledig aan onze verwachtingen.

• Mooie vormgeving
  • Duidelijk afleesbare keuzemogelijkheden
  • Heerlijke warme koffie
  • Aanwinst op ons aanrecht

Renske 15-01-2021

Lauwe melk

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Melk is lauw, mooi design. Storing aan knopjes. Veel soorten koffie mogelijk een 2 kopjes tegelijk zetten

Pluspunten

• Veel soorten
  • 2 melkkoffie tegelijk

Minpunten

• Lauwe melk
  • Snel storing aan knopjes die niet reageren

Leontien 14-01-2021

Fantastische koffiemachine

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

[Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.] Het is een fantastisch apparaat. Heerlijke koffie en veel keuze mogelijkheden. Gebruiksvriendelijk. Een echte Siemens dit merk stelt niet teleur.

Pluspunten: lekkere koffie; ruime keuze uit koffiespecialiteiten; gebruiksvriendelijk
Minpunten: geeft niet aan wanneer de koffiebonen op zijn; produceert behoorlijk veel geluid

Leontien 04-01-2021

Fantastische koffiemachine!

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Pluspunten

• lekkere koffie
  • ruime keuze uit koffiespecialiteiten
  • gebruiksvriendelijk

Minpunten

• geeft niet aan wanneer de koffiebonen op zijn
  • produceert behoorlijk veel geluid

Heerlijke koffie 31-12-2020

Super makkelijk en heerlijke koffie

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

[Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.] Je kunt snel en makkelijk de heerlijkste koffie zetten door een duidelijke beschrijving in het boekje.

Fam Z 25-12-2020

Degelijk chic en zalige volautomaat

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Werkt eenvoudig. Waterfilter fijn idee en ook makkelijk te installeren. Koffie is echt super kwaliteit.machine reinigt zichzelf en geeft aan wat je wanneer moet doen. Een aanwinst. Nu maar hopen dat we de koffie snel voor bezoek mogen zetten...na de corona. Een aanrader dit product

Pluspunten

• Duidelijk vormgegeven
  • Apparaat reinigt zichzelf
  • Apparaat geeft aan wat wanneer te doen
  • Ook ideaal voor filter koffie bijv decaf

Diny 22-12-2020

Heerlijke koffie met 1 klik gezet

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Helder een duidelijk display. Eenvoudig te bedienen. Voor elke smaak heerlijke koffie. Lang getwijfeld om een duurder apparaat te kopen, maar super blij. Had dit veel eerder moeten doen. Genieten!!!!!!

Pluspunten

• Duidelijk display
  • Eenvoudig instellen
  • Heerlijke koffie
  • Geweldig design
  • Aanvulling in de keuken

Minpunten

• Nog niet kunnen ontdekken

Eenvoudig heerlijke koffie zetten 19-12-2020

Fijn en eenvoudig in gebruik

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Super makkelijk te bedienen, eenvoudig schoon te maken en veel mogelijkheden voor de soorten koffie en verschillende sterktes.

Pluspunten

• Makkelijk
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Deurtje moet open om waterbak te legen

M. Deenen 17-12-2020

Lekkere koffiespecialiteiten uit een mooi apparaat.

Geschreven voor: Siemens EQ500 Integral TQ505R09 zwart

Onze eerste volledig automatische espressomachine. Na een zoektocht tussen verschillende merken en apparaten uitgekomen bij deze Siemens: keramische molen, uitneembaar melkreservoir, zowel gemalen als bonen en mooi om te zien. Hij is wel groot maar omdat de vormgeving strak is maakt dat niet uit. Het is even zoeken naar de juiste bonen en het juiste recept, maar dan heb je ook een lekkere kop koffie. De installatie is eenvoudig en ook het schoonmaken is met de uitneembare zetgroep simpel. Alles kan gemakkelijk onder de kraan afgespoeld worden. Het apparaat geeft zelf aan wanneer de lekbak vol is. Als je veel koffie drinkt moet je deze toch wel 2 keer per dag leegmaken. Het Britta element zit er niet standaard bij en moet je, als het water te hard is, mee bestellen. Wij hebben gekozen voor de bijbehorende schoonmaak set. Deze is prijzig, maar het mee bestellen wel waard.

Pluspunten

• Keramische molen en uitneembare zetgroep
  • Vormgeving
  • Keuzemogelijkheden koffiespecialiteiten
  • Uitneembaar, makkelijk te reinigen, melkreservoir

Minpunten

• Britta element zit er niet standaard bij.
  • Duur in aanschaf