Melitta Barista Smart T Black volautomatische espressomachine F830-102

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 50 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Melitta Barista Smart T Black volautomatische espressomachine F830-102 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Gerard 13-02-2024

Mooi apparaat heel veel mogelijkheden, niet duurzaam

Ongeveer 8 jaar geleden kochten we de Melitta Caffeo Barista T. Omdat ik denk dat het interieur/mechaniek in grote lijnen nog hetzelfde is als van de Smart T, denk ik dat het voor velen informatief is om informatie te krijgen van iemand die dit soort Melitta al langer gebruikt.

In het algemeen zijn we zeer tevreden over het apparaat. Het heeft enorm veel mogelijkheden, die je niet veel tegenkomt bij espressomachines in deze prijsklasse. Natuurlijk heeft de door mij beschreven Melitta niet de mogelijkheid van app-besturing, maar daar maal ik (de bonen) niet om :). Wat wij heel prettig vinden is de selectie van 2 bonensoorten. Wij gebruiken het voor decaf en gewone koffie. Daarnaast vinden we het mooi om onze gasten een van de vele specialiteiten van dit apparaat te kunnen aanbieden.

Wat duurzaamheid betreft had het wat beter gekund. Nog net binnen de garantieperiode (2 jaar) kregen we problemen met het maalsysteem. Daarnaast was het steeds moeilijker om de zetgroep er weer in te schuiven. Beide heb ik geprobeerd zelf te repareren, maar kwam er niet uit. Na het inschuiven van de zetgroep hoorde je een harde tik na de opstart, alsof iets intern brak, maar alles functioneerde nog.
Gelukkig kon het zonder kosten nog volledig hersteld worden, wat ongeveer twee weken duurde en gedurende die periode kregen we een vervangend apparaat. Ik vond dat prima.

In de loop van de jaren erna werd het inschuiven opnieuw steeds problematischer. Ik ontdekte dat door de aandrijfas, die in de zetgroep valt, in te smeren met een beetje olijfolie, het inschuiven weer iets makkelijker ging, maar nog altijd niet erg gebruiksvriendelijk. Door hard te drukken ter plaatse van de aandrijfas lukt het nu nog de hefboom met de rode knop weer terug te schuiven, waardoor de zetgroep in het apparaat gefixeerd wordt. Daarnaast horen we nu elke keer als we een op koffie zetten een scherpe klik. Geeft geen betrouwbare indruk, maar let wel, het apparaat is 8 jaar oud.

Heel recent begonnen we ook weer maalproblemen te krijgen. Ondanks dat er voldoende koffiebonen in zaten bleken ze niet de maler te bereiken. Het selectie schuifje voor de bonen bleek de oorzaak, waardoor in een stand een randje net iets boven de trechter wand uit stak en de bonen niet goed doorschoven. Door regelmatig even met een vinger de bonen aan te drukken, kunnen we met dit probleempje leven.
Ook recent maakt het apparaat koffie, maar alles verdwijnt opeens intern in de interne lekbak. Ik heb de behuizing van het apparaat weggehaald om te kijken wat daarvan de oorzaak was, maar kon niets vinden. Geen losgeknapte slangetjes of iets dergelijks. Wel ontdekte ik het bovengenoemde probleem met het koffie selectie schuifje: Er lijkt iets te zijn afgebroken van het niet bepaald stevige plastic schuifje.
Nadat ik de behuizing weer had hersteld heb ik opnieuw het apparaat getest en wonder boven wonder en grote bewondering van mijn vrouw, werkte het apparaat weer. Maar na een weekje verdween opnieuw de koffie in de lekbak. Ten einde raad heb ik het apparaat een dubbele antikalk en een reinigingsbehandeling laten doorvoeren. Of het daaraan lag weet ik niet, maar hij werkt weer, weliswaar nog steeds met felle klikken, maar ik houd u op de hoogte.

Pluspunten

• Ziet er mooi uit
  • Makkelijk te bedienen
  • Heel veel mogelijkheden
  • Redelijk compact
  • Kan ook met melk combinaties 2 koppen zetten

Minpunten

• Helaas niet erg duurzaam
  • Geen goede kwaliteit van onderdelen
  • Mechanisch onderhoud lastig

McEk 20-02-2024

Aanvulling op mijn bovenstaande verslag.
Na een aantal dagen na de extra ontkalking- en reiniging behandelingen vertoonde het Melitta apparaat opnieuw hetzelfde probleem. Ik had er genoeg van en heb via mijn ING punten een Philips EP2339/40 espressomachine gekocht (scheelt een kleine 150 Euro!). De Melitta heb ik gratis op te halen maar met bieden op Marktplaats.nl gezet. Tot mijn verrassing kreeg ik heel snel een aantal gegadigden voor een toch defecte machine. Ze begonnen zelfs tegen elkaar op te bieden. Bij de eerste bieder heb ik meteen al toegezegd, achteraf iets te vroeg. Hij kwam hem zelf ophalen en ik kreeg een tientje. Als ik even gewacht had, had ik wel 30 Euro of meer kunnen vangen.

De Philips is veel eenvoudiger qua mogelijkheden en heeft maar 1 soort bonen. De schoonmaak en antikalk cycli zijn uiterst primitief (Melitta was volautomatisch, alles wat je moet doen werd duidelijk op het schermpje getoond). Bij de Philips moet je het (gedownloade) boekje erop naslaan. Bij de reiniging moet je zelfs de stekker halverwege een (poeder-) koffie cyclus eruit trekken en er na een kwartier weer instoppen. Maar ik hoop dat het door zijn eenvoud ook duurzamer is.

j**************@o********** 17-07-2023

Futuristische met gemakkelijke remote bediening

De Melitta Barista Smart T Black is een geweldige koffiemachine met handige en gemakkelijke app-functionaliteit. De installatie verliep soepel en ik waardeerde de gepersonaliseerde koffieoptie, waarmee ik mijn favoriete instellingen kon opslaan. Helaas vond ik het onhandig dat de twee bonenreservoirs uitkomen in één trechter, wat betekende dat ik bonen moest mengen voor bepaalde smaken. Ook kon ik geen koffie zetten vanaf een afstand vanwege het spoelproces dat nodig was. Niettemin is de Melitta Barista Smart T Black een solide keuze voor koffieliefhebbers.

Pluspunten

• Gemakkelijke app bediening
  • Start snel op
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• Twee bonenreservoirs met één trechter
  • Door spoelproces geen remote koffie

a********@z******* 12-07-2023

Melitta koffiemachine

Het apparaat heeft voor ieder wat wils. Zo heeft het apparaat 2 verschillende bakjes voor bonen, ook zitten er veel opties op voor heel veel verschillende soorten koffie. Het voordeel aan dit apparaat is dat je de maalgraad simpel kunt aanpassen, dit kan zowel via het touchpaneel op het apparaat, maar ook in de machine zelf en ook de temperatuur van het water is makkelijk te wijzigen. Dit wijzigen van de koffiesterkte en de hoeveelheid en de temperatuur kan ook heel gemakkelijk met de app maar ook via het apparaat zelf via het touchscreen. In het apparaat kan zelfs ook gemalen koffie, je hebt dus niet perse bonen nodig. Ook heeft het apparaat een groot waterreservoir waardoor je deze niet heel vaak bij hoeft te vullen. Ook heeft de melkkan ronde hoeken, waardoor de melk niet in de randjes van de kan blijft plakken en gemakkelijk schoon te maken is. Het is echter wel even uitzoeken hoe het apparaat werkt, maar met de handleiding er bij is het geen probleem. Ook is het best wel een groot apparaat, die veel ruimte inneemt op bijvoorbeeld een aanrecht.
Het overige onderhoud aan het apparaat, zoals de zetgroep, het afvalbakje en het wateropvangbakje reinigen is gemakkelijk. Je kunt het eenvoudig allemaal demonteren en onder de kraan schoonmaken en weer terugplaatsen in het apparaat. Het spreekt eigenlijk voor zich.

m****@h********* 10-07-2023

Super fijne koffiemachine

Ik heb dit apparaat nu enkele weken in huis en ik ben er super blij mee!! Er zitten zoveel mogelijkheden op dat ik nog steeds iedere dag nieuwe dingen ontdek.
Wat ik de grote voordelen van dit apparaat vind:
-Ideaal dat je verschillende soorten koffie tegelijk kunt gebruiken, mijn man de sterkere variant en ik de iets mildere variant en dat kan er allebei tegelijk in door de 2 verschillende vakken om de koffiebonen in te doen.
-precies naar voorkeur in te stellen. Hoeveel water en hoe sterk qua bonen en dus ook welke van de twee vakken ga je gebruiken voor jouw lekkere bakkie koffie en dat echt per persoon anders in te stellen.
-met de app kun je je persoonlijke voorkeuren nog verder ruit diepen en zelfs op afstand je koffie aanzetten.
-hij is erg zacht qua geluid, ons oude apparaat maakte echt een herrie als hij de bonen ging malen.
Voor mij dus echt een aanrader deze koffiemachine!!

Pluspunten

• Energiezuinig door de slaapstand
  • 2 soorten koffiebonen tegelijk
  • voorkeuren heel makkelijk in te stellen

Minpunten

• Bakken voor bonen kleiner

Marco van Ophem 10-07-2023

Prettige, stille koffiemachine!

Ik heb het genoegen gehad om deze mooie koffiemachine te gaan testen.

Uitpakken van alles was heel goed te doen, omschrijving is duidelijk, maar 1 ding heb ik niet kunnen vinden. Het lakmoespapiertje om de waterhardheid te meten kan ik nergens aflezen, ik mistte de kleurencode die bij de hardheid hoorde. Ik heb op internet gezocht naar de waterhardheid in mijn regio en deze ingesteld.

Smartfunctie voor bediening via de telefoon geïnstalleerd en deze werkt behoorlijk. Wel heb ik af en toe geen verbinding of kan hij het menu voor de koffierecepten niet vinden. App weer even uitschakelen en inschakelen, dan doet hij het weer. Wel is de app ideaal om recepten aan te passen naar je eigen smaak en kan je via My Coffee Memory voor 4 personen eigen gebruiksinstellingen programmeren.

De bonenkamer bestaat uit 2 componenten en kan een meerwaarde zijn om dus 2 verschillende bonensoorten te gebruiken, echter het nadeel is dat hij soms eerder leeg is dan verwacht en je geen seintje krijgt dat hij op is zodat je naar de andere kamer kan switchten. Wel is het malen van de koffiebonen vergeleken met onze eigen koffiemachine echt veel stiller, dat is fijn voor de buren. Dit is echt een pluspunt, ook het zetten van de koffie is heel rustig.

Je kan maar liefst 18 koffie specialiteiten maken, iets wat heel erg fijn en makkelijk gaat, ook als je van een intenser aroma houd kan je dit simpel instellen via de Intense Aroma- functie.

Het gebruik van melkschuim, warme melk gaat vol automatisch en werkt erg fijn. De automaat vraagt daarna zelf of het melksysteem gereinigd moet worden en dit kan dan ook via een paar simpele handelingen gedaan worden. Zelf bijvoorbeeld 2 Cappuccino’s tegelijk zetten is geen probleem voor deze machine via de Double Cup modus.

Het onderhoud van deze machine is ook een stuk makkelijker dan onze eigen machine. Je kan overal makkelijk bij en onderdelen spoelen makkelijk schoon. Ook het melksysteem reinigen, ontkalken gaat via de menu’s erg simpel.

Eindoordeel is dat dit echt een hele fijne en goede koffiemachine is, waar ik met veel plezier en genot heb kunnen testen en proeven. Het terugschakelen naar onze oude koffiemachine zal wel tegenvallen….

Pluspunten

• gebruiksvriendelijk
  • stil
  • veel mogelijkheden
  • makkelijk schoon te maken

Minpunten

• verbinding Smart app af en toe minder stabiel
  • niet alles is goed omschreven

Gerard 10-07-2023

Goede en makkelijk bruikbare koffiemachine

Ik heb de afgelopen weken de Melitta Barista T mogen testen.

Na het uitpakken en op zijn plaats zetten was er wat verwarring over het aanzetten. Ik had de machine tegen de hoek aan staan waardoor ik de knop op de zijkant niet zag, en dus de machine aan probeerde te zetten via het druk menu op de voorkant. Even gooogle erbij, knop aan de zijkant gevonden en voila de machine deed het.
App erbij geinstalleerd, beide (zijn aparte) vakken met bonen gevuld. Melkkan gekoppeld en filter geinstalleerd en water gevuld.
De app is handig en duidelijk dat ten eerste, waar ik wel wat issues mee had zijn de bonenvakken. Dit zijn twee gescheiden vakken en bij de capuchino kon ik maar 1 vak kiezen en deze was vrij snel leeg waardoor ik vaak moest bijvullen.Blijkbaar moet je elke keer een schakelaar omzetten. Niet handig omdat ik ook maar 1 soort bonen gebruik. De bluetooth connectie vind ik ideaal. Je kunt makkelijk de tweaks via je telefoon doen.

De koffie die je zet is natuurlijk erg afhankelijk van de bonen. Maar na een aantal instelligen (dankzij de expert instelligen en de extra shotjes ) een beetje getweaked te hebben kwam ik tot een lekkere smaak.
Al met al ben ik best onder de indruk van de machine en de smaak van de koffie.

Pluspunten

• Verbinding bluetooth
  • Warmt snel op

Minpunten

• Twee bonen vakjes
  • Water snel op

s***********@g******** 09-07-2023

Mooie machine

Ik heb deze koffieautomaat mogen testen. Binnen een half uur kon ik mijn eerste kop koffie zetten. Het lijkt een ingewikkeld apparaat met heel veel mogelijkheden. De mogelijkheden zijn ook werkelijk gigantisch maar moeilijk is het niet. Mijn dochter van 8 kon binnen een week papa’s lungo maken, mama’s latte en haar eigen babycino, die van 4 alleen haar eigen babycino. Dus kind kan de was doen, en koffie zetten! Ik heb de app geïnstalleerd en ben gaan experimenteren met de perfecte koffie. Het mooie van een apparaat met zoveel mogelijkheden is dat je op een andere manier naar koffie gaat kijken en proeven. Wat is het effect van brouwen boven of onder de 205⁰F? Via de app is het makkelijk om je koffie persoonlijk aan te passen met meer melk, minder melk, sterker en minder sterk. Het is fijn dat je deze ook kan opslaan in je profiel. Voor grote mokken zou het fijn zijn als ook het formaat makkelijker naar 300 ml gaat, en niet meestal bij 200 ml blijft steken. Ik ben vooral fan van een goede latte, het melkschuim is stevig en lekker. De bijgeleverde melkcontainer was hier meteen al beschadigd, maar in een kopje of het melkpak het slangetje steken werkt ook. Stevig schuim, voor een latte en alleen melkschuim perfect wit, op de cappuccino wordt het melkschuim bruin, is de kleur niet zo mooi, wat jammer is want dan zie je de cacoaversiering niet. Mijn dochters vinden de ‘babycino’ van betere kwaliteit dan in een restaurant, en drinken die nu elke middag na school, met discodip eroverheen gestrooid. Het apparaat spoelt vaak, met aanzetten, met uitzetten, en het lekbakje is snel vol. Onder de rode meter hoe vol het lekbakje zit is lastig schoon te maken, en dat rode ding, zit in het gedeelte waar ook de melk lekt, dus wel belangrijk dat goed schoon te houden.
De 2 soorten bonen gebruiken we eigenlijk niet. Je kan de schakelaar niet omzetten via de app, dit moet fysiek op het apparaat. Een aanrader als je van verschillende soorten koffie met melk houdt, maar wel een apparaat dat de nodige (schoonmaak) tijd en aandacht vraagt, en vaak nieuw water, nieuwe bonen en lekbakje wil vervangen.

Pluspunten

• Stevig schuim

Minpunten

• vaak spoelen

Gerben 08-07-2023

Veelzijdige alleskunner

De afgelopen weken heb ik de Melitta Barista T Smart uitgebreid getest en ik ben zeer onder de indruk van deze koffiemachine. Het dubbele bonenreservoir is een geweldige functie, omdat ik nu de vrijheid heb om te kiezen uit twee verschillende soorten koffiebonen. Met een simpele schuif kan ik eenvoudig schakelen tussen bonen en zelfs de maalgraad aanpassen voor de perfecte koffie.

Het melksysteem van deze machine werkt uitstekend. Het aansluiten van het melkslangetje is een fluitje van een cent en het produceert heerlijk romig melkschuim. Het schoonmaken is ook geen gedoe, vooral met de handige automatische reinigingsfunctie na gebruik van melk.

De Melitta Barista T Smart is gemakkelijk te bedienen met het intuïtieve touch display. Hoewel er in het begin veel instellingen zijn om doorheen te gaan, is het daarna simpel om de gewenste koffie-instellingen te selecteren. Ik waardeer de mogelijkheid om mijn koffie aan te passen aan mijn persoonlijke smaak, of het nu gaat om de sterkte, de temperatuur of de verhouding tussen koffie en melk.

Het gestroomlijnde design van de machine is ook een pluspunt. Het past perfect in mijn keuken en voegt een vleugje elegantie toe aan mijn koffiehoekje.

Al met al heeft de Melitta Barista T Smart mijn koffie-ervaring naar een hoger niveau getild. Met zijn dubbele bonenreservoir, gebruiksvriendelijkheid en stijlvolle design is het een geweldige keuze voor elke koffieliefhebber die op zoek is naar kwaliteit en veelzijdigheid in hun dagelijkse kopje koffie.

Pluspunten

• Bediening via app
  • Handige display

Minpunten

• 1e keer instellen wat ingewikkeld

a**********@g******** 07-07-2023

Dé koffiemachine die je in huis wil hebben!

Ik heb de Melitta Barista T Smart koffiezetapparaat mogen testen.
Voor mij waren aantal punten belangrijk:
-De machine is zeer stijlvol, met touch gevoelige toetsen.
-Fluisterstille molen met maalgraadinstellingen in vergelijking met mijn oude apparaten is deze een stille maler.
-De dubbele bonenkamer voor 2 soorten koffiebonen. Overdag drink ik graag kopje koffie met cafeïne s avond juist niet. Deze Melitta Barista heeft het waar kunnen maken door schuifknop kies je welke bonen kamer je wilt gebruiken.
- Je eigen favoriete koffie smaak sla je op in My Coffee Memory om de koffiespecialiteiten op te slaan van 4 personen en liefst 18 verschillende koffiespecialiteiten, koffiesmaak, IntenseAroma-functie zeer ideaal met de gebruiksvriendelijk melksysteem met all-in-one uitloop en Double-Cup modus.
Ook Kun je met de Smart functie met de melitta Connect app bereid je de koffie met je smartphone gewoon vanuit jou bank.
-Makkelijk schoon te maken met de eenvoudige reiniging & onderhoud: Automatische Easy Steam Cleaning na melkbereiding en Automatisch reinigings- en ontkalkingsprogramma.
Je wordt stapsgewijs uitgelegd wat je moet doen. Makkelijker kan niet.

Pluspunten

• Fluisterstille molen met
  • Dubbele bonenkamer voor 2 soorten koffiebonen
  • Melitta Connect app

Minpunten

• Klein waterreservoir

Mar1991 06-07-2023

Top machine

Wat een geweldige koffiemachine!
Deze machine heeft zoveel verschillende koffiemogelijkheden en met de app kun je je eigen koffie customizen.
Het bonenreservoir is opgedeeld in 2 gedeeltes zodat je 2 verschillende bonen kunt gebruiken, echter als je dit niet doet was het makkelijk geweest als je er 1 grote bak van kan maken. De bonen zijn nu namelijk vrij snel op en dan moet je switchen naar de andere kant of nieuwe bonen inwerpen.
De machine heeft ook een aparte toevoer voor gemalen koffie of cafeïnevrije koffie in te werpen.
De melkopschuimer sluit je gemakkelijk aan en reinigt zichzelf na elk gebruik.
Ook de koffiemachine spoelt zich bij het aan- en uitzetten van de machine.
In de app kun je ook het onderhoud raadplegen en stap voor stap zien wat er moet gebeuren.
Het enige nadeel aan deze machine vind ik de lekbak, deze zit na 4/5 kopjes koffie al vol met water. Dit vind ik erg gek want ik zet onder de uitloop altijd een kopje dus waar dit water vandaan komt is mij een vraagteken.

Ik zou deze machine zeker aanbevelen!

Pluspunten

• Heerlijke koffie
  • 2 soorten bonen mogelijk
  • Veel melkvariaties
  • App voor je eigen koffie specialiteiten

Minpunten

• Kleine lekbak

DTimmerman 05-07-2023

Fijn apparaat met vele functies

Ik heb dit Melitta Barista T Smart koffiezetapparaat mogen testen en hij is zeer fijn in gebruik. Hij beschikt over 2 compartimenten voor koffiebonen en is gemakkelijk te besturen. Je kunt kiezen welke bonen je gebruikt en in een apparaat de cafeïne en bonen met caffeïne kiezen. Je kunt het apparaat vanaf je smartphone bedienen. Op deze manier kun je nog veel meer instellen over de hoeveelheid melk of koffie.
De machine maakt minder geluid dan andere bonen machines tijdens het malen van de bonen. Hij is echter zeker niet stil! Met name wanneer je koffie zet waarbij ook melk wordt gebruikt maakt het apparaat veel geluid. Ook tijdens het naspoelen (wat tevens wel een heel fijne optie is) is deze verre van geluidloos.

Pluspunten

• apart melkreservoir
  • bedienen vanaf smartphone

Minpunten

• veel geluid

Esther van Tent 05-07-2023

Heerlijke koffie en weinig lawaai

Ik heb dit apparaat mogen testen en ik moet zeggen dat ik de afgelopen weken heerlijke koffie heb gedronken! Super handig dat je twee koffiebonen reservoirs hebt en dus of twee verschillende smaken kan hebben of eentje speciaal voor cappuccino.
De machine werkt simpel en geeft duidelijk aan als er wat is. De touch knoppen werken helaas niet altijd in 1 keer, soms moet je een paar keer drukken. De app heb ik niet tot nauwelijks gebruikt, deze geeft niet heel veel toegevoegde waarde en de user interface oogt wat ouderwets.
De machine maakt relatief weinig lawaai, dat vond ik wel echt heel fijn! Al met al een prima koffiemachine die ik zeker zou aanraden.

Pluspunten

• Twee bonen reservoirs
  • Duidelijke instructies op het display

Minpunten

• Niet automatisch switchen tussen reservoirs
  • Soms wat veel handelingen
  • App oogt wat ouderwets

s***************@h********** 05-07-2023

Toppertje onder de bonen machines!

Dit product mogen testen voor een aantal weken. Erg mooie machine qua uiterlijk, ziet er modern en super degelijk uit. Qua gebruik de volgende punten echt op gelet:

Gebruiksgemak:

Apparaat is makkelijk in gebruik te nemen. De machine is voorzien van een touch display. Daarbij zijn er veel instellingen die je van tevoren wel even door moet nemen, daarna is het simpel. Veel manieren om je koffie echt eigen te maken, van sterkte aroma, tot smaak, tot temperatuur en hoeveelheid koffie tov melk. Echt top! Het display legt ook middens plaatjes uit wat je moet doen waarop deze nog meer scoort op gebruiksgemak. Daarnaast kan je je eigen koffie instellen waardoor je uit 4 favorieten kan kiezen via sneltoetsen. Super handig.

Werking:

Het ideale aan deze machine zijn de 2 vakken voor de bonen. Zo kan je, middels een schuif, selecteren welke bonen je wilt. Daarnaast kan je maling instellen. Dan echt de werking. De machine vind ik stil, zeker voor één die bonen maalt. Qua snelheid ligt het gemiddeld. Niet te langzaam waardoor je je gaat ergeren, dus dat is prettig. Verder werkt het super soepel met de instellingen en komt er gewoon heerlijke koffie uit, van espresso tot aan Latte etc. Het gebruik van melk/melkschuim werkt ook erg goed. Makkelijk aansluitbaar slangetje en de melk en schuim komt er echt goed uit. 1 minpunt wel: de temperatuur van een cappuccino of latte valt tegen. Dat mag echt warmer. Verder werkt het uitstekend. De machine voorziet in verschillende schoonmaak opdrachten. Wat vooral handig is, is de auto cleaning na gebruik van melk. ideaal!

Bluetooth:

Kort getest. Sowieso leuk dat het kan! Het werkt ook, er is alleen weinig gebruik van gemaakt daar je toch bij de machine staat en snel de opdrachten uitvoert op de machine zelf. Het werkt wel, maar of het echt behoort bij zo´n machine is voor mij nog de vraag.

Conclusie: Gebruiksvriendelijke en vooral stille machine, met ontelbare mogelijkheden aan koffie, goed werkend touch display, eenvoudige reinigings programma´s en heerlijke koffie! Een aanrader!

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Instellen koffiemogelijkheden
  • Stil
  • Eenvoudige reiniging
  • Lekkere koffie

Minpunten

• Lekbak

Sampie72 04-07-2023

Plus- en minpunten

Nadat wij de machine een paar weken mochten testen is onze conclusie zeer positief. Zeker in deze prijsklasse bied de Melitta zeer veel opties, warme koffie en veel snufjes om je favoriete kopje koffie te zetten.
We zijn vooral positief over het gebruik- en onderhoudsgemak.
De losse zetgroep is bijvoorbeeld makkelijk te verwijderen en reinigen, dit geldt ook voor de koffie uitloop die je met twee drukknoppen verwijderd van de machine.
Melitta heeft nagedacht over de melkvarianten en dan met name de integratie van een zelfreinigend systeem dat na het gebruik van een melkproduct zorgt voor gebruiksgemak en hygiëne.
Wij hebben verschillende varianten getest van espresso, cappuccino tot melkschuim voor op de Chai Latte en zijn zeer tevreden. De koffie is super warm bij een espresso of gewone koffie. Bij een cappuccino of Latte iets minder maar altijd nog warm.
Waar je even aan moet wennen is de grote lekbak die maar een klein opstaand randje heeft.
Verder valt ons op dat de machine heel stil is zelfs wanneer de bonen gemaald worden.
Ook het uiterlijk van de machine is niet onaangenaam.

Buiten de vooringestelde koffie profielen heb je de mogelijkheid om 4 persoonlijke koffie profielen in te stellen. Super handig is daarbij het bonnenreservoir waarin 2 soorten bonen van elkaar gescheiden kunnen worden gebruikt. Wil de één een koffie met een pittige afdronk en de ander juist een zoetje? Dat kan dus met deze machine. Het enige wat je hoeft te doen is even het schuifje omzetten.
Melitta heeft voor deze machine ook een app ontwikkeld die je helpt bij het instellen van de persoonlijke profielen. De app helpt je ook met duidelijke instructies over het onderhoud van de machine.

Pluspunten

• AirWash programma
  • stil
  • persoonlijke profielen
  • Warm
  • Makkelijk in onderhoud

Minpunten

• opvangbak

Remco 03-07-2023

Fluister stille machine

Ik heb de Melitta Barista T smart nu een aantal weken mogen testen. Het eerste wat opvalt is eigenlijk hetgene wat je mist. Wat een heerlijk stille machine is dit. Zowel het malen als het spoelen is zoveel stiller als bij andere machines. Dit is echt een verademing. Het dubbele bonen reservoir is makkelijk als je verschillende soorten koffie drinkt. De keuzes die je met dit apparaat heb zijn echt geweldig. Deze zijn te kiezen op de voorkant van het apparaat maar nog makkelijker met de app. Hier kun je heel makkelijk de verschillende types kiezen maar ook de hoeveelheid van elk onderdeel van de koffie(hoeveelheid en melk hoeveelheid). Schuimlaag vind ik niet heel goed dit had beter gekund. Als je iets met melk hebt bereid komt hij zelf met de vraag of je de reiniging wilt uit voeren. Dit is een kwestie van het slangetje op de opvangbak klikken en hij spoelt zelf het systeem door. Het melkreservoir vind ik wel wat aan de grove kant. Al met al echt een super machine en raad hem dan ook zeker aan!

Pluspunten

• Geluid
  • Display
  • App
  • Reinigen
  • Koffie keuzes

Minpunten

• Melkopschuiming kan beter
  • Prijs

i*******@g******** 03-07-2023

Super apperaat

Ik vind dit een super apperaat de prijs kwaliteit is wat je mag verwachten van zo'n apperaat. Ik heb hem mogen testen alles werkt heel gemakkelijk en is gebruiksvriendelijk zeer makkelijk in omgang en zegt precies wat hij nodig heeft wil die schoongemaakt worden geeft die dit aan heeft hij net een cappuccino gezet gelijk even alles spoelen zodat hij weer schoon is voor de volgende. Naast dat hij precies aangeeft dat hij schoongemaakt moet worden heeft hij ook nog eens 2 apparte bakkjes voor 2 verschillende soorten bonen. Alleen moet je die wel handmatig verzetten. Naast dat je hem handmatig moet verzetten je zelf op de koffie moet drukken welke je wil gaat alles automatische of via de app, waar je 18 verschillende koffie's in kan zetten die helemaal naar jou en nog 3 andere personen gepersonaliseerd zijn. En ook kan je nog eens vannaf de bank een bakkie koffie zetten door het gebruik van de app. Je heb ook nog een een handige melk pak waar je ong 1l melk in kan doen gwn los koppelen van het slangetje en je kan hem zo in de koelkast zetten en weer heel makkelijk aansluiten voor een heerlijke latte. Dus al met al is het een zeer uitgebreide espresso machine.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Melk container los koppelen

Minpunten

• Gebruikt veel water met spoelen

Remi 03-07-2023
Ik heb dit apparaat mogen testen. Als eerste ben ik erg onder de indruk van de presentering van het product. De koffie machine is goed verpakt en ziet er mooi uit. Er zit een app bij die erg makkelijk te gebruiken is. Alleen hield daar voor mij de pret een beetje op. Ik had hiervoor een espresso machine, deze maakt heerlijke koffie. Ik dronk elke dag een koffie. Maar ik vond dit apparaat niks. Het was erg saai om koffie te maken hiermee. De molen maakte veel lawaai en de koffie was niet heel lekker. De melk was niet lekker opgeschuimd. Ik snap waarom mensen het zouden kopen, als je geld over hebt en tijd te kort. Anders zou ik dit apparaat niet aanraden. Er zijn veel betere en leukere apparaten beschikbaar.

Pluspunten

• snel
  • app

Minpunten

• saai
  • slechte koffie

e**********@h********** 03-07-2023

Tiha

Ik heb nu een aantal weken deze koffiemachine van Melitta in gebruik en ik ben er zeer tevreden over. Mijn eerste indruk was whaoow wat een groot apparaat. De gebruiksaanwijzing is heel duidelijk en het apparaat is makkelijk in gebruik. De eerste keer is het even uitvogelen hoe je koffie het beste smaakt. Maar daarna weet je precies wat je moet doen. Het apparaat heeft 2 vakken zodat je 2 verschillende koffiebonen erin kan doen. En dus kunt afwisselen.

Wat ik heel fijn vindt is dat je via de app vanuit de bank een bakkie koffie kan zetten. Je kan de temperatuur/sterkte en hoeveelheid melk zelf instellen. Heel handig!
Het apparaat reinigt ook zichzelf, waardoor je niet veel hoeft te doen. Zelfs het buisje waarmee het melkschuim wordt gemaakt wordt gereinigd. Super fijn! Het uitloopbakje is naar mijn mening wel te klein. Die moet je vaak legen. Het appaaraat geeft alles aan wat je moet doen. Dus als er te weinig water in zit of als het apparaat gereinigd moet worden. Ook heel handig.

De melkschuim is ook goed. Als je te koude melk gebruikt wordt de koffie naar mijn mening lauw. Dus je kunt beter melk op kamertemperatuur gebruiken.

Slimme en fijne apparaat. Ik ben er echt tevreden over

Pluspunten

• App
  • Stil

Minpunten

• Kleine uitlekbakje

ErikJan 03-07-2023

Fijne koffiemachine

Sinds een aantal weken een Melitta Barista kunnen testen. Een grote stijlvolle machine van alle gemakken voorzien. Een super fijne machine om te gebruiken! Het in gebruik nemen van de machine is erg eenvoudig en spreekt voor zich, ook de installatie en het gebruik van de app is zeer eenvoudig.

De machine kan twee verschillende soorten bonen tegelijk gebruiken, deze zijn door een schuifje gemakkelijk te wisselen, helaas kan dit niet via de app gewisseld worden waardoor het soms gokken is op welk type boon hij staat wanneer je de app gebruikt.

Voor de verschillende types koffie zitten op de machine kopjes om de meeste gebruikte en eenvoudige soorten koffie te zetten. In de app zitten hiervan een veelvoud die naar wens ingesteld kunnen worden. Dit werkt super fijn en zorgt voor erg veel verschillende keuzes.

In de app kan ook te temperatuur van de koffie worden bepaald, maar de normale temperatuur van de machine is voor ons goed. Lekkere warme koffie, dit valt vaak bij bonenautomaten tegen is onze ervaring.

De automaat is tijdens het malen van de koffie en het zetten van de koffie erg stil, wat als zeer prettig wordt ervaren. Ook het gebruik van melk door de machine is zeer gemakkelijk en wordt door de machine zelf goed schoon gemaakt wat zorgt voor erg veel gemak.

Pluspunten

• Zeer stil
  • Gemakkelijk te bedienen
  • Dranken op juiste temperatuur
  • Lekkere koffie

Minpunten

• Groot apparaat

h***************@h********** 02-07-2023

Mooie machine

Wij mochten een aantal weken deze Melitta Barista testen.
Eerste indruk uit de doos; wat een grote machine, maar mooi zwart met een zilver randje.
De step by step instructies die erbij zit is helaas niet in het Nederlands. Het boekje ter voorbereiding app op je telefoon is dan wel weer in het Nederlands.
Ik vind het zilveren plateau van de machine, waar je de kopjes op zet erg krasgevoelig.

Er zitten twee vakjes voor bonen, doormiddel van een schuifje kan je hem op een andere boon zetten. Jammer dat dit niet automatisch kan. Ik vind wel dat je proeft de eerste keer na het schuifje te verzetten, de sterkte van de andere boon. Het duurt een aantal kopjes voor dat hij smaakt zoals mijn eigen boon. Het geluid van de machine tijdens het malen van de bonen is wel rustig.

Om eerlijk te zijn ben ik niet weg van de cappuccino. Ik hou van goede warme koffie, en als op deze manier mijn koffie bereid met de machine, is de cappuccino lauw. Wij hebben een aantal keren cappuccino gedronken, en hebben toen geen producten meer bereid met melk. Ook de schuimlaag vond ik niet bijzonder, zelf erg matig!
De tempratuur heb ik zowel in de app, als de machine hoog gezet (zodat hij dus erg warm is)
Het mooie is wel het reiniging systeem van het melksysteem.

De app: de bluetooth verbinden is soms een beetje bijzonder. Hij blijft naar een machine zoeken terwijl de machine aanstaat maar ook mijn telefoon de bluetooth aan heeft. Ik vind ook niet dat je erg duidelijk in de app kan zien dat hij verbonden is.

Wat ik er positief vind is het stapsgewijze schoonmaaksysteem. Stap voor stap verteld hij op het scherm wat je moet doen. Dit gaat vlot en makkelijk.

Pluspunten

• Reinigingsysteem
  • Uitstraling
  • Twee soorten bonen in de machine

Minpunten

• Klein lekbakje (vaak legen)
  • krasgevoelig plateau

h***************@m****** 02-07-2023

Slimme Koffiemachine.

Ik heb onlangs de kans gehad om de slimme koffiemachine met de koffie Connect app uit te proberen, en ik moet zeggen dat het een geweldige ervaring was. Deze machine biedt verschillende functies en innovaties die de koffiebereiding naar een hoger niveau tillen.

Een van de hoogtepunten van deze machine is de smart functie met de koffie Connect app. Met deze app kan je jouw koffie voorbereiden en instellingen aanpassen rechtstreeks vanaf je smartphone. Het is geweldig om 's ochtends vanuit bed alvast jouw koffiezetproces te kunnen starten, zodat je bij het ontbijt meteen kunt genieten van een heerlijke kop koffie. De app is intuïtief en gemakkelijk te gebruiken, waardoor het hele proces moeiteloos verloopt.

Een ander opvallend kenmerk van deze koffiemachine is de dubbele bonenkamer. Hiermee kan je twee verschillende soorten koffiebonen gebruiken, waardoor je eenvoudig kunt schakelen tussen verschillende smaken. Dit is vooral handig als je gasten hebt die verschillende voorkeuren hebben. Het geeft je de flexibiliteit om aan ieders behoeften te voldoen zonder dat je aparte machines of bonencontainers nodig hebt.

De fluisterstille molen met 5 maalgraadinstellingen is een ander aspect dat ik zeer waardeer aan deze machine. Het malen van de bonen gebeurt snel en efficiënt, zonder veel lawaai te maken. Bovendien bieden de verschillende maalgraadinstellingen de mogelijkheid om de fijnheid van het malen aan te passen aan jouw voorkeur. Hierdoor kan je de perfecte maling bereiken die past bij de koffiespecialiteit die je wilt bereiden.

De functie "My Coffee Memory" is een geweldige toevoeging aan deze koffiemachine. Met deze functie kan je de koffiespecialiteiten opslaan van maximaal 4 personen. Dit maakt het gemakkelijk om de favoriete koffievoorkeuren van jouw gezin of vrienden te onthouden en met één druk op de knop te bereiden. Het is handig en zorgt ervoor dat iedereen kan genieten van zijn of haar favoriete koffie zonder gedoe.

Met 18 verschillende koffiespecialiteiten, waaronder espresso, cappuccino, latte macchiato en nog veel meer, biedt deze machine een breed scala aan keuzes om uit te kiezen. Bovendien kan je de koffiesmaak aanpassen aan jouw voorkeur en gebruikmaken van de IntenseAroma-functie voor een nog intensere smaakbeleving. Dit geeft je de mogelijkheid om jouw koffie volledig naar smaak aan te passen en elke keer weer van een perfect kopje te genieten.

Het gebruiksvriendelijke melksysteem met de all-in-one uitloop en de Double-Cup modus is een groot pluspunt van deze machine. Het melksysteem levert consistent en kwalitatief hoogwaardig melkschuim voor je favoriete koffie spécialité. De eenvoudige reinigings- en onderhoudsfuncties van deze koffiemachine maken het tot een absolute winnaar. Met de automatische Easy Steam Cleaning na melkbereiding en het automatische reinigings- en ontkalkingsprogramma wordt het reinigen en onderhouden van de machine moeiteloos gemaakt.

De Easy Steam Cleaning-functie is bijzonder handig bij het bereiden van melkdranken. Het reinigen van de stoompijp automatisch met hete stoom, waardoor elke melkresten snel en effectief worden verwijderd. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat de stoompijp altijd schoon en hygiënisch is voor gebruik.

Daarnaast is het automatische reinigings- en ontkalkingsprogramma een geweldige functie om de machine in topconditie te houden. Het programma begeleidt je stap voor stap door het reinigings- en ontkalkingsproces, zodat je er zelf geen moeite voor hoeft te doen. Dit zorgt ervoor dat de machine altijd optimaal presteert en de levensduur ervan wordt verlengd.

Pluspunten

• weinig geluid
  • twee soorten bonen
  • Het malen is redelijk stil
  • Easy steam reiniging
  • Apparaat instelbaar via app op mobiel

Minpunten

• melkschuim wat minder
  • prijs

ChantalS 02-07-2023

Goed, maar kan beter

Wij hebben een maand dit koffiezetapparaat getest.
Met dit apparaat kan je je eigen koffie makkelijk personaliseren: je kunt de hoeveelheid van de koffie of espresso bepalen, hoeveel shots espresso, hoeveelheid melk en melkschuim en hoe sterk jij je koffie wilt hebben. Dit klinkt allemaal als erg veel, maar het apparaat heeft alvast een standaard erin staan. Na een paar keer proberen heb ik hierdoor mijn koffie kunnen perfectioneren. Het gebruik van 2 koffiebonen kamers is handig. Het is alleen jammer dat dit niet automatisch aan te passen is. Je moet handmatig een schuifje over halen. Dit werd door ons wel eens vergeten waardoor je de verkeerde bonen aan het gebruiken bent voor je koffie.
De bonen maler is erg stil, dit word alleen wel overdonderd door de herrie van het melkschuim systeem. Wat wel makkelijk weer is dat de machine een automatische optie geeft voor het schoonmaken na gebruik van melk, dit geeft ook best veel herrie.
Het is dus een koffiezetapparaat wat makkelijk te gebruiken is, maar wel nog opties tot verbetering heeft.

Pluspunten

• Makkelijk je koffie personaliseren
  • 2 verschillende bonen door dubbele bonenkamer
  • maakt makkelijk schoon
  • maalt de koffie fluisterstil

Minpunten

• bonenkamer handmatig omzetten
  • melk schoonmaken is erg luid

Es 01-07-2023

Goede machine

Wij hebben dit koffiezetapparaat ontvangen om een paar weken te mogen testen.
De machine ziet er goed uit en bij het zetten van het eerste kopje koffie valt meteen op hoe stil de machine maalt. Bij het eerste kopje koffie merkten we ook meteen dat deze machine een heel ander kopje koffie zet met dezelfde bonen die wel altijd gebruiken. De koffie smaakte veel sterker, voor vele wellicht een enorme plus, maar voor ons niet. Na diverse aanpassingen (meer water/ minder bonen) en meerdere kopjes koffie verder, kwamen we al wat meer in de buurt. Uiteindelijk hebben we de maling van de bonen ook nog grover gezet en kwamen we redelijk in de buurt van onze vertrouwde kopje koffie.
Het aanpassen van de hoeveelheid water en bonen is overigens zeer gemakkelijk. Zelf vond ik dit het makkelijkst met behulp van de app. In de app kun je dan ook de diverse instellingen/ voorkeuren opslaan voor maximaal 4 verschillende personen. Hierbij kun je voor iedere persoon ook de diverse soorten koffie in stellen, espresso/ cappuccino/ latte macchiato.
Je kunt in de app ook het zetten van de koffie starten, grappige functie, maar je zult natuurlijk altijd handmatig er een kopje onder moeten zetten.
De melkspecialiteiten zijn mijn favoriet en ook makkelijk te bereiden. Ook hier heb ik de standaard instellingen wat aangepast, mede om wat grotere koppen koffie te zetten. Voor de melk is er een kan meegeleverd die je via een slangetje bevestigd aan de koffie uitloop. De kan is makkelijk te ontkoppelen en kun je in de koelkast zetten om de melk te bewaren voor een volgende keer. Het reinigen na bijvoorbeeld een cappuccino is echt geweldig!! Geen moeilijk gedoe, gewoon het verbindingsslangetje van de kan afhalen en aansluiten op de afvoerbak en de automatische stoomreiniging starten.
De opvang lade is vrij groot/ lang, dit is voor het legen wel even wat onhandig. De opvangbak van de koffie residu zit ook (los) op deze lade, deze moet je dus er wel even afhalen (kun je hem ook meteen legen) voordat je het water uit de bak kan laten lopen.
Het waterreservoir is minder groot dan wij gewend zijn, maar op zich is het niet heel storend om deze te vullen.
Het bonen reservoir bestaat uit 2 delen, handig als je verschillende bonen gebruikt. Nadeel vonden wij wel dat je dit handmatig met een schuifje moet omzetten. Je kunt dus niet vooraf instellen of de machine de bonen uit vak 1 of 2 moet halen. Het reservoir is per kant kun ook niet heel groot, dus je moet de bonen ook regelmatig bijvullen.
Het reinigen van de machine is niet heel moeilijk. De machine staat standaard ingesteld om een automatische spoeling uit te voeren bij in en uitschakeling. Hierbij worden de buisjes van de uitloop en de inwendige delen gespoeld. Hier heb je dus geen omkijken naar. De zetgroep moet je wel een keer per week reinigen, dit is niet heel moeilijk en als je het eenmaal een keer gedaan hebt, is het een volgende keer een fluitje van een cent, maar het is wel iets wat moet gebeuren en waar je zelf aan moet denken.

Pluspunten

• Het malen is redelijk stil
  • Easy steam reiniging

Minpunten

• Sterke koffie
  • Grote opvang lade

ReneN91 30-06-2023

Compacte machine voor een koffieliefhebber!

Het Melitta Barista apparaat heeft een mooi design. Het is een apparaat met veel functies, toch is hij compact en neemt niet teveel ruimte in op het aanrecht. De koffie die wordt gezet is heerlijk en op goede temperatuur. Ook een cappuccino is zo gemaakt met het handige aparte melk reservoir. Deze is makkelijk af te koppelen waardoor de melk in de koelkast te bewaren is. Dat is in de warme maanden een groot voordeel.
Wel was het voor ons even zoeken naar de juiste instellingen om de perfecte bak koffie te krijgen.
Via de app is dit iets makkelijker te regelen.
2 aparte bonenreservoirs zorgen er voor dat je kunt kiezen in bonensmaak. Deze is makkelijk te veranderen door het schuifje om te zetten naar de andere kant.

Het reinigen van het melksysteem en het apparaat zelf was makkelijk. Met een paar simpele stappen is hij weer perfect schoon. De zetgroep is hierbij makkelijk te verwijderen.
De lekbak is een minpuntje wat ons betreft. Hij is groot, met een klein opstaand randje waardoor deze snel vol is. Zelfs met een glas onder de koffie uitloop tijdens spoelingen, was de lekbak zo vol.

Al met al vonden wij het een compleet apparaat om veel soorten koffie mee te zetten, voor een echte koffieliefhebber!

• Uitgebreide functies
  • Zelfreinigend systeem

Minpunten

• Lekbak water

r0bertjan 30-06-2023

Een meesterlijke koffie-ervaring

Ik ben een fervent koffieliefhebber en heb onlangs de Melitta Barista T Smart mogen testen en ik moet zeggen dat het mijn verwachtingen heeft overtroffen. Dit apparaat is een waar genot voor zowel de smaakpapillen als de ogen.

Allereerst wil ik het design van de Melitta Barista T Smart prijzen. Het is een elegant en strak apparaat dat een moderne uitstraling heeft en zeker een blikvanger is in elke keuken. Het display aan de voorkant maakt het zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief om de gewenste koffie-instellingen te selecteren.

Wat deze koffiemachine echt bijzonder maakt, is de veelzijdigheid ervan. Met de Melitta Barista T Smart kun je kiezen uit een breed scala aan koffiespecialiteiten, van een klassieke espresso tot een romige cappuccino of zelfs een verleidelijke latte macchiato. De machine biedt verschillende maalgraden en koffiesterktes, zodat je je kopje koffie kunt aanpassen aan je persoonlijke smaakvoorkeuren.

De bonencontainer heeft een ruime capaciteit voor twee soorten bonen, waardoor je niet constant bonen hoeft bij te vullen. Bovendien is het eenvoudig om de machine schoon te maken en te onderhouden, dankzij de uitneembare zetgroep en de automatische reinigingsprogramma's.

Een ander hoogtepunt van dit koffiezetapparaat is de connectiviteitsoptie. Met behulp van de Melitta Connect-app kun je je smartphone verbinden met de machine en vanuit de palm van je hand je favoriete koffiedrankjes voorprogrammeren. Dit betekent dat je je ochtendkoffie kunt bereiden zonder zelfs maar op te staan, wat een geweldige tijdbesparende functie is. Nadeel ervan is dan wel dat deze alleen via bluetooth werkt.

Hoewel de Melitta Barista T Smart een investering is, geloof ik dat het de prijs waard is. Het levert kwaliteitskoffie van barista-niveau en biedt een scala aan functies die de koffie-ervaring naar een hoger niveau tillen. Als je een koffiezetapparaat zoekt dat de perfecte kop koffie kan zetten en tegelijkertijd indruk maakt met zijn moderne design en gebruiksgemak, dan is de Melitta Barista T Smart zeker een aanrader.

• Schoonmaakprogramma's

Minpunten

• Alleen bluetooth