Melitta CAFFEO PASSIONE OT BLACK Volautomatische espressomachine F531-101 - Reviews

Soort apparaat
koffiebonen
tile-Aantal kopjes
2 kopjes per keer
Kleur(en)
zwart

Beoordeling op basis van 3 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

Jelle 10-12-2016

Ruime keuze aan koffiespecialiteiten

Wat een fijn apparaat in gebruik. De 6 knoppen aan de linker kant kun je gewoon instellen naar wat je zelf wil. En daarnaast heb je de mogelijkheid via de recepten knop om nog een x aantal soorten koffie te zetten met dit apparaat. Het grote voordeel aan de reiniging van dit product is dat je het slangetje van de melk in het lekbakje kan stoppen. En via de easy cleaning knop gaat de stoom door het melkgedeelte en is het helemaal schoon. Ook klinkt het apparaat niet overdreven hard bij het malen van de bonen. Kortom een superapparaat

Pluspunten

• ruime keuze aan koffie
  • makkelijk te reinigen
  • compacte machine

Johan 04-02-2017

Eenvoudige bediening en uitstekende koffie

Ik was oorspronkelijk van plan om de Melitta Caffeo Ci aan te schaffen.
De Ci was niet alleen een paar honderd Euro duurder dan de Passione OT, maar kwa afmetingen ook een stuk dieper dan de Passione OT. De Ci zou daardoor teveel ruimte innemen op ons aanrecht.

Nadeel van de Passione OT is, dat het waterreservoir zich de linker achterhoek van het apparaat bevindt. Hij staat bij ons in de linker hoek van het aanrecht. Daardoor is het waterreservoir wat lastig te verwijderen om het bij te vullen. Daarom laat ik die gewoon zitten en vul ik hem bij met een smalle litermaat. Dat werkt prima.
Het waterreservoir is niet groot, ongeveer 1,2 liter. Dat betekent dat je hem regelmatig moet bijvullen, want als je het apparaat aanzet of uitzet, gaat hij doorspoelen. Daarvoor gebruikt hij ook elke keer zo'n 20 ml water; in totaal dus 40 ml. Dat is in ons geval niet zo'n probleem aangezien er in ons gezin maar 1 en soms 2 personen zijn die koffie drinken. Mocht dat in uw geval anders zijn, dan is het sterk te overwegen om een koffiemachine met een waterreservoir van 2 liter aan te schaffen, zoals de Ci.

Het bonenreservoir is voldoende groot. Houd er rekening mee dat u geen bonen gebruikt die u kort geleden vanwege het bewaren van het aroma in de diepvries had liggen. Dan krijgt u regelmatig de melding dat u het bonenreservoir moet bijvullen terwijl het helemaal gevuld is met losse bonen!

De bonenmaler maakt een behoorlijk geluid. Dat is echter niet méér dan dat van de losse bonenmaler die ik gebruikte bij mijn vorige volledig handbediende Gaggia espressomachine. Ik kan mij voorstellen, dat als u dat geluid nog niet gewend bent, het u kan tegenvallen.

Voordeel van de Passione boven de Ci vind ik dat de uitstraling van de machine rustig is. Bij de Ci branden in de standby constant felle witte ledlampjes onder elk van de keuzeknoppen voor de koffieproducten. Dat heeft de Passione niet. Daar brandt alleen op het zwarte scherm een tekst met witte letters die aangeeft dat je een keuze kan maken. Wel zo rustig.

De theedrinkers in het gezin zijn overigens blij met de aparte uitstroomopening voor heet water. Daardoor is er geen spoortje van koffie terug te vinden in het getapte heet water.
De Passione OT heeft voorgeprogrammeerde hoeveelheden milliliters koffie, melk en melkschuim, sterkte en temperatuur voor de diverse koffiespecialiteiten en de hoeveelheid heet water. Die zijn via het keuzemenu gemakkelijk en snel aan te passen aan je wensen. Ik heb de koffie nog niet op de heetste temperatuur staan omdat hij in de stand Normaal al vrij heet is. De koffiesoorten die ik inmiddels geprobeerd heb (espresso, cafe creme, cappuccino en latte machiato) voldoen prima. Goede sterke koffie, voldoende stevige melkschuim en de juiste temperatuur. En bovendien: allen met 1 druk op de knop aan de voorkant van de Passione OT gemaakt, evenals het heet water trouwens. Daarbij heb ik bonen van de Jumbo en van de Lidl in gebruik. Daarmee heb ik nog geen enkel probleem gehad. Ik geniet van de koffie en van het gemak waarmee ik die kan zetten. Tijdens het zetten kan ik de sterkte en de hoeveelheid zelfs nog aanpassen.
Indien er gasten zijn, kan ik de koffie met 1 extra druk op de knop voor 2 kopjes tegelijk klaar maken (uitgezonderd die waarvoor melk(schuim) nodig is! Dat kan de Ci overigens wel!

Er zijn een aantal onderhoudsbeurten die voor de Passione OT uitgevoerd moeten worden. (Die zijn overigens gelijk aan die van de Ci.) De regelmaat daarvan is afhankelijk van het gebruik van het apparaat, heb ik in de praktijk vastgesteld.

Pluspunten

• Bedieningsgemak
  • Instelmogelijkheden per koffieproduct
  • Uitstraling apparaat

Minpunten

• Klein waterreservoir
  • Geluid bonenmaler?

avhd 04-01-2017

Heerlijke koffie

Heerlijke koffie met dit apparaat, wat je ook wil, espresso, gewone, cappuccino of latte machiatto.
Allemaal even lekker en apparaat is heel makkelijk te bedienen. Het schoonmaken na gebruik gebeurd ook automatisch met een paar drukke op de knop. Zeer tevreden hierover na 1 week gebruik

Pluspunten

• makkelijk in gebruik en schoonmaken
  • veel mogelijkheden zonder veel gedoe

Minpunten

• kleine watertank