Black Friday 2019 FAQ: Tips en veelgestelde vragen

Het is verleidelijk om bij hoge online kortingen gelijk de portemonnee open te trekken. Maar wie zoekt naar de beste Black Friday 2019-aanbiedingen, doet er slim aan om de tips op deze pagina in acht te nemen. Want is de webshop wel betrouwbaar? Wat als je net een product hebt gekocht dat nu ineens een fikse prijsverlaging heeft geregen? En zijn die Black Friday-deals eigenlijk wel zo goedkoop? Lees hier de antwoorden op deze veelgestelde vragen.

Ik zie een lage Black Friday-prijs bij een shop die ik niet ken - kan ik dat vertrouwen?

Zie je deze aanbieding op de site van Kieskeurig.nl, dan weet je zeker dat je goed zit: alleen betrouwbare webwinkels kunnen zich aansluiten. Dat betekent dat een webwinkels minimaal 1 jaar (onder dezelfde eigenaar!) staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, minimaal een half jaar online actief is en zich houdt aan de wet Verkopen op afstand. Ook laat Kieskeurig.nl regelmatig testbestellingen doen, om te kijken of een webshop goed en tijdig levert.

Zie je deze aanbieding ergens anders op internet, kijk dan of de webshop waar jij iets online kopen wilt een keurmerk heeft. Er zijn verschillende keurmerken; de meest bekende zijn Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. Heeft een webshop een keurmerk, dan vind je het logo terug op de site. Ga niet alleen af op de webwinkel. Zo’n logo is een plaatje dat ook gebruikt kan worden door malafide webshops. Controleer op de site van het betreffende keurmerk of de winkel inderdaad is aangesloten. Kijk ook of er contactgegevens op de site staan: bedrijfsnaam, adres, een contacttelefoonnummer of e-mailadres, btw-nummer en het inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel. Dit is wettelijk verplicht.

Vind je deze gegevens niet terug? Dan kun je misschien beter ergens anders gaan kijken. Andere dingen om op te letten: komen de naam van de shop en in de url overeen? Is de verbinding versleuteld? (https:// + slotje). Kun je kiezen uit verschillende manieren om te betalen? Wanneer je bijvoorbeeld alleen maar met een creditcard kunt betalen, zou er een nepshop achter kunnen zitten die je creditcardgegevens wil afvangen.

Lees ook: Veilig shoppen - waar moet je op letten

Gelden voor dit soort aanbiedingen dezelfde voorwaarden als 'normaal'? Dus kan ik een product dat me niet bevalt retourneren?

Webwinkels hebben zich aan de wet te houden, en daarbij maakt het niet uit of iets wel of niet in de aanbieding is. En in die wet staat dat je bij kopen op afstand – dus bijvoorbeeld via internet – meestal 14 dagen bedenktijd hebt. Heb je volgens de wet geen bedenktijd, dan moet de verkoper dat melden voordat je de koop daadwerkelijk afrondt. Let wel op: als de verkoper iets verzegeld aanbiedt – bijvoorbeeld een game in een doosje of een cd – dan zit je aan de koop vast als je die verzegeling verbreekt.

Ik wil op Kieskeurig.nl tijdens Black Friday een bepaald product vinden. Hoe doe ik dat het snelst?

Je kunt bovenaan in het zoekvak het product dat je zoekt intikken of op de startpagina de productgroep van je keuze aanklikken. Staat het product dat je wilt er niet bij, kijk dan op deze pagina: daar staan álle productgroepen, van 1-DIN-autoradio tot Zwemvliezen.

Hoe vind ik op Kieskeurig.nl de producten met de meeste korting?

Ga daarvoor naar onze speciale Black Friday Prijsvergelijker: daar zie je populaire producten die het meest in prijs gedaald zijn. Je kunt ook ons blog in de gaten houden en onze live-stream volgen.

Worden de verzendkosten niet stiekem verhoogd om het verschil in prijs te compenseren?

Dat is lastig te controleren. Het is wettelijk in ieder geval zó geregeld dat de verkoper jou, voordat je de bestelling daadwerkelijk afrondt, moet melden welke bijkomende kosten er zijn. Een verkoper mag zelf de verzendkosten bepalen. Staat er bij verzendkosten een bedrag dat je onevenredig hoog vindt? Kijk dan of een andere aanbieder een vergelijkbare aanbieding heeft, maar dan met gunstigere bezorgkosten. Tip: op Kieskeurig.nl zijn winkels verplicht om prijzen altijd inclusief verzendkosten te vermelden in de prijsvergelijker.

Krijg ik exact hetzelfde typenummer dat ik besteld heb?

Een verkoper is wettelijk verplicht precies te leveren wat er overeengekomen is. Heb je het product ontvangen, check dan dus altijd meteen of het overeenkomt met je bestelling. Als het geleverde product afwijkend is, dan moet de verkoper het probleem gratis en binnen een bepaalde tijd oplossen.

Is de voorraad even groot als normaal, of kan een webshop het aantal beschikbare producten bewust laag houden om klanten sneller een aankoop te laten doen?

Bij veel aanbiedingen zie je inderdaad vaak op = op staan. Dat is binnen marketing een veelgebruikte kreet. Hoe groot de voorraad werkelijk is, valt helaas moeilijk te controleren. We kunnen je ook niet vertellen of webwinkels de voorraden expres klein houden. Lijkt ons niet, want ze willen op Black Friday uiteindelijk zoveel mogelijk verkopen. Wel is het zo dat er op sommige extreme aanbiedingen echt een limiet zit, dus dat er bijvoorbeeld maar 100 of 1000 stuks van voorradig zijn. Een webwinkel mag hier niet over liegen; ze mogen geen hogere of lagere voorraad noemen dan ze hebben. Heb je hier vragen of klachten over? Dan kun je terecht bij Thuiswinkel.org.

Gelden de kortingen ook als ik besluit om achteraf via acceptgiro of bij aflevering aan de bezorger te betalen?

Zodra je een koopovereenkomst hebt gesloten, staat die prijs vast. Koop = koop. Heel soms zie je in de kleine lettertjes staan dat dat de prijs na het sluiten van de overeenkomst (na de koop) verhoogd kan worden. Maar jij als consument hebt dan automatisch het recht om de overeenkomst te ontbinden; je geld moet je dan gewoon terugkrijgen.

Zijn de prijzen op Cyber Monday hetzelfde als tijdens Black Friday, of zou het kunnen dat ik dit product op Cyber Monday nog goedkoper kan krijgen?

Dat kan zeker. Webwinkels houden elkaar goed in de gaten wat betreft prijzen. Ook zorgen webwinkels over het algemeen dat er tijdens heel de Black Friday-periode doorlopend nieuwe aanbiedingen bij komen. Wil je zeker weten dat je voor een product de laagste prijs betaalt, dan kun je op Kieskeurig een prijsalert aanmaken en/of de Kieskeurig prijsvergelijker in de gaten houden: wij updaten de prijzen elk half uur.

Ik heb net voor Black Friday iets gekocht wat nu in de aanbieding is. Kan ik hier geld voor terugkrijgen?

Nee, in principe geldt: gekocht is gekocht. Wat je wel altijd kunt doen, is contact opnemen met de webshop en vragen of ze iets aan de prijs kunnen/willen doen. Willen ze dat niet? Kijk op de kassabon of je het artikel nog kunt ruilen of terugbrengen en zo ja binnen welke termijn dat moet. Kun je (nog) ruilen? Met het retourgeld (dat kan soms ook een tegoedbon zijn) koop je het artikel dan gewoon opnieuw, maar nu wél met korting.

Hoe weet ik zeker dat een aanbieding een aanbieding is?

Vóór Black Friday houden we bij Kieskeurig.nl de prijzen van alle producten zo goed mogelijk bij, over een langere periode. Prijsstijgingen die vlak voor Black Friday doorgevoerd worden, nemen we niet mee in de kortingspercentages tijdens Black Friday. Bij elk product dat een Black Friday-korting krijgt, zie je de prijsdaling in procenten staan - de échte prijsdaling, en dus niet de korting ten opzichte van een eventueel verhoogde verhoogde prijs. Zo zie je bij Kieskeurig.nl altijd de echte korting.

Lees ook: Is een Black Friday-deal wel een deal?

Waar komt de naam Black Friday vandaan?

Daarvoor zijn twee verklaringen. De eerste stamt uit 1965. In de Amerikaanse stad Philadelphia zag het toen zó zwart van de auto’s en mensen, dat de naam Black Friday geboren was.

De andere verklaring is dat in deze periode winkeliers een hoop winst maken. In de plus staan wordt ook wel ‘zwarte cijfers kunnen schrijven’ genoemd, vandaar.

Lees ook: Wat is Black Friday?

Kan ik beter wachten op Cyber Monday aanbiedingen als ik puur voor elektronica ga?

Het kan zijn dat een webwinkel op Cyber Monday met nieuwe aanbiedingen stunt (aanbiedingen die niet tijdens Black Friday zijn gedaan) of dat het de prijs van een bepaald product verlaagt om net onder de concurrentie te zitten. Je kunt het best een prijsalert instellen op Kieskeurig voor het product dat je wilt kopen en de prijsdaling (groen pijltje naar beneden met een percentage erbij) in de gaten houden. Wij updaten de prijzen elk half uur.

Gelden de aanbiedingen ook in de winkels of zijn deze puur online?

Dat hangt af van de winkel(keten) waar je iets wilt kopen. Als een aanbieding alleen online geldt, staat dit er meestal bij – en andersom ook, als iets alleen in de winkel gekocht kan worden.

Wat voor rechten heb ik als online koper eigenlijk allemaal?

Wil je heel precies nalezen hoe het zit met de wet- en regelgeving wat betreft online winkelen? Op de site van Thuiswinkel.org vind je duidelijke uitleg over alle belangrijke onderwerpen, van bezorging en privacy tot garantie, betalen en retourneren.

Welke winkels doen precies mee met Black Friday?

Je kunt ervan uitgaan dat alle grote winkelketens meedoen. Vaak hebben grote webshops speciale Black Friday-pagina’s. Van kleine(re) winkels doen er ook steeds meer mee: Black Friday is inmiddels een begrip in Nederland. Wel willen we je als tip meegeven om niet te focussen op één winkel, maar op een product. Het is veel efficiënter om een lijst met producten te maken en vervolgens de goedkoopste aanbieder te vinden. Daar kan een prijsvergelijker als Kieskeurig je goed bij helpen.

Ik heb een vraag, klacht of suggestie. Waar kan ik deze stellen?

Je kunt een e-mail sturen naar info@kieskeurig.nl.

Ik heb het idee dat de prijs /actie bij een product niet klopt. Waar kan ik dit melden?

Stuur een e-mail naar info@kieskeurig.nl.

Hoe onafhankelijk en betrouwbaar zijn jullie als webshops moeten betalen om op jullie website te staan?

We zijn onafhankelijk en betrouwbaar omdat iedere aangesloten webshop hetzelfde tarief betaalt om op Kieskeurig.nl te staan. Klik jij als bezoeker via Kieskeurig.nl door naar een webshop, dan ontvangt Kieskeurig.nl daar een vergoeding voor. Wij helpen onze bezoeker met kwalitatieve prijs- en productinformatie om deze keuze te kunnen maken.

Kan een webshop een plek kopen op jullie website?

Nee. De laagste prijs van een product staat standaard bovenaan de pagina waar de productprijzen per webshop worden getoond. Geen enkele partij kan deze plek ‘kopen’ door ons meer te betalen. Tevens zijn er geen verborgen kosten. Wij laten de aankoopprijs inclusief alle kosten zien (zoals bijvoorbeeld de verzendkosten). Daarnaast moeten alle webshops (geen uitzonderingen) zich aan de overeenkomst en onze voorwaarden houden en betalen ze allemaal hetzelfde tarief om op Kieskeurig.nl te staan.

Hoe betrouwbaar zijn de aangesloten webshops eigenlijk?

Kieskeurig.nl wil consumenten zo goed mogelijk helpen bij het maken van een keuze voor een product en de aankoop bij een betrouwbare webshop. Om deze reden kan niet iedere webshop zich aansluiten bij Kieskeurig.nl. De webshop moet:

- minimaal één jaar ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel onder dezelfde eigenaar

- minimaal een half jaar online actief zijn

- voldoen aan de wet Verkopen op afstand.

Eenmaal aangesloten controleren we de webshops nog steeds. Bij Kieskeurig.nl hebben we een speciale afdeling die zich bezighoudt met fraude en misleiding. Indien winkels zich niet aan onze voorwaarden houden, ondernemen we de nodige stappen. Als een webshop zich na onze waarschuwing nog steeds niet aan onze regels houdt, dan kan dit betekenen dat de samenwerking wordt beëindigd. Daarnaast laten we testbestellingen uitvoeren door een onafhankelijke partij.

Jullie verdienen aan banners, maar verdienen jullie ook aan mij?

Ons doel is om jou als bezoeker/consument zo goed mogelijk te helpen bij het doen van een aankoop. Om dit te kunnen blijven doen, hebben wij natuurlijk wel inkomsten nodig. Er werken veel mensen achter de schermen om Kieskeurig.nl up-to-date te houden en door te ontwikkelen zodat we jou nog beter kunnen helpen. Naast het ‘verkopen’ van ruimte op de website waarin je interessante aanbiedingen te zien krijgt van adverteerders, krijgen wij ook een vergoeding voor iedere bezoeker die via ons bij een webshop terecht komt. Deze vergoeding per klik ligt tussen de 0,23 cent en 0,69 cent en wordt betaald door de webshop waar jij via ons terecht komt. De vergoeding is afhankelijk van de prijs van een product.

Waarom zie ik overal banners op Kieskeurig.nl?

Kieskeurig.nl moet je eigenlijk zien als een groot warenhuis, met als verschil dat je bij ons geen producten kunt kopen. Bij ons vergelijk je producten met elkaar, vind je betrouwbare informatie over producten en (web)shops en lees je gecontroleerde reviews over winkels en producten. Wij helpen je dus met het maken van de beste keuze. In een warenhuis worden allerlei soorten producten aangeboden en wordt er ook reclame gemaakt voor andere producten. Hier hoef je niets mee te doen, maar misschien zit er wel iets interessants bij voor jou. Op Kieskeurig.nl doen we eigenlijk precies hetzelfde, maar zijn het online advertenties in de vorm van banners.

Kijk hier voor meer veelgestelde vragen en antwoorden.