Stereoboomm MR200 grijs

Philips BM6B/10 zwart

Philips BM6B/10 zwart

Shana 17-10-2016 Product paar maanden in bezit

Goede kwaliteit geluid / bass - compact

Leuke verplaatsbare compacte draadloze speaker.
Deze speaker verbind je heel eenvoudig via bluetooth.
Met zijn 10 Watt, zorgt hij voor een goed kamer volume met extra bas.

Ideaal om mee te nemen op reis, neemt niet veel plaats in de koffer.
Deze handige speaker is een onmisbaar item voor elke gelegenheid, in de tuin, in de woonkamer of op het strand zet de speaker gewoon in de gewenste ruimte en geniet van je favoriete muziek.

Prijs / kwaliteit kan ik deze speaker zeker aanbevelen!
Bluetooth werkt perfect.
Het is héél handig dat we er ook een verbindingsfiche hebben bijgekregen (om vb een mp3 -speler zonder bluetooth aan te sluiten)

Pluspunten

• Acu gaat lang mee
  • Compact
  • Goede geluidskwaliteit / bass
  • Perfect bluetooth connectie

Minpunten

• Geen display die aangeeft hoeveel accuduur je hebt
  • De WI-FI laat je soms in de steek
  • Bevat geen opberghoes
  • Op het zwarte matte omhulsel, zie je snel vlekken

Sulaine 11-09-2016 Product paar weken in bezit

Mooie speaker met mooie functies en mooi geluid.

ALGEMENE BEOORDELING

De MR200 klinkt heel goed en de accu gaat lang mee.
Het biedt voldoende mogelijkheden (vooral de multi room mogelijkheid trok me aan) en doet wat het beloofd.
Een geheugenkaart slot of USB aansluiting zou nog mooier zijn geweest en ik mis Google Cast, om de MR200 de ultieme wifi speaker te maken.
De app is heel intuïtief, helaas alleen beschikbaar voor Android en iOS.
Door middel van firmware upgrades, zullen nieuwe mogelijkheden later toegevoegd worden aan de MR200. Wanneer dit gebeurt, zal ik een reactie onder mijn review laten.
Stereoboom werkt aan het uitbreiden van hun (multi room) techniek en de MR200 krijgt een broer of zus in de toekomst.
Door de firmware upgrades, uitbreidingsopties, eerdere Stereoboom ervaring en de multi room mogelijkheden (samen met de lage aanschafprijs van €50) heb ik 2 MR200 aangeschaft.
Mijn ervaringen tot nu toe (heb ze nu 2 weken in mijn bezit en heb ze intensief getest) zijn heel positief.

INLEIDING

Om te beginnen. Voor een samenvatting/kortere review, kan de conclusie helemaal onderin gelezen worden. Heb me uitgeleefd tijdens het schrijven en het is een soort review/handleiding geworden.

Ben in het bezit van 2 MR200. Heb ze nu inmiddels 2 weken.
Ik ben geen audiofiel, hou wel van muziek.
Graag wil ik dat mijn muziek in meerdere kamers hoorbaar is, zonder dat mijn buren last ervan krijgen (omdat ik de geluid extreem hard moet zetten in 1 kamer om hoorbaar te blijven in de andere kamers).
Heb een Stereoboom 500 waar ik super blij mee ben, die ik als draagbare luidspreker gebruik. De kwaliteit van Stereoboom ken ik dus al. De keuze was voor mij makkelijk. Het werd de betaalbaar/koppelbaar/uitbreidbaar Stereoboomm MR200.
Mijn wifi netwerk, smartphone (met de gratis Stereoboom App), tablet en laptop met Windows 10 zijn ingezet om te kijken of alles naar behoren functioneert met de 2 MR200.
Heb geprobeerd om de kwaliteit en alle functionaliteiten te testen, voor zover het voor mij mogelijk was. Hieronder beschrijf ik letterlijk hoe ik het gedaan heb en mijn bevindingen, maar eerst de eigenschappen van de MR200.

(TECHNISCHE) EIGENSCHAPPEN & INHOUD DOOS

Eigenschappen

Wifi 2.4GHz (tot 8 uur op de accu en tot 80 meter bereik)
Multi Room Broadcasting
Bluetooth (tot 20 uur op de accu en tot 10 meter bereik)
Bluetooth profielen A2DP/ AVRCP/ HSP/ HFP
Audio ingang (AUX)
Gratis app voor iOS & Android
Streamen vanaf Spotify, TuneIn en iHeartRadio
DLNA & AirPlay ondersteuning
Firmware kan bijgewerkt worden
Ingebouwde 2000 mAh oplaadbare batterij
2 x 5W ingebouwde actieve Stereo neodymium speaker (1,5” x 2), ingebouwd Bass-reflex systeem (passieve radiator)
Frequentiebereik: 60Hz – 20KHz
S/N ratio: ≥ 75db
Materiaal: Metaal / Rubber
Afmetingen: 180 x 56 x 69 mm
Gewicht: 430 gram

Inhoud

Stereoboomm MR200
Home charger
Micro USB oplaadkabel (60cm lang)
3.5 mm jack kabel (60cm lang)
Handleiding

BOUWKWALITEIT EN ALGEMENE FUNCTIES

Uiterlijk

De MR200 voelt goed/stevig aan.
Ben niet heel gecharmeerd van de rubberen afdekkingen. Het trekt stof aan en lijkt alsof het heel makkelijk los kan laten. Ik kan de blauwe led aan de onderkant van de bovenrubberdekking zien. Waterdicht is het zeker niet.
De onderrubberdekking heeft ook 6 rubberen pootjes eronder. De MR200 danst zo niet met je mee ;-). Snap de rubberen keuze wel.
Op de foto’s lijkt het alsof de geluid 360 graden verspreid kan worden. Dit is niet zo en wordt terecht niet zo geadverteerd. De speakers zitten gewoon aan de voorkant. De geluid is iets zachter hoorbaar van de zijkanten en achterkant.

Knoppen/aansluitmogelijkheden

Aan de achterkant, is er een aan/uit schakelaar, een AUX ingang en een micro USB ingang.
Aan de bovenkant zitten een aantal controls om de geluid harder/zachter te zetten, te pauzeren/spelen en naar vorige/volgende lied te gaan. Daarnaast helemaal links zie je van boven naar beneden WPS, wifi icoon, mode knop (2 pijlen die samen een cirkel vormen) en bluetooth icoon. De laatstgenoemde 3 met ledjes eronder.
Door middel van een blauwe led, zie je of de MR200 verbonden is met wifi of bluetooth. Als de batterij leeg is, zie je een rode led knipperen onder de mode knop en hoor je steeds om de halve minuut een waarschuwingsgeluid. Als de MR200 verbonden is met Wifi, hoor je eerst een verbindingsgeluidje en daarna “Wifi connected”.

Meegeleverde accessoires

De meegeleverde micro USB en jack kabels zijn beide 60 cm lang. Ze mochten wat mij betreft wat langer zijn, maar vind het toch fijn dat ze bij zitten. De product is zo helemaal compleet. De home charger is ook fijn om te hebben, alleen wordt het een beetje warm tijdens het opladen.

WIFI & APP FEATURES

Verbinden met Wifi

Dankzij de Stereoboomm app, kan je heel makkelijk verbinding maken met je Wifi 2.4GHz netwerk. Je download en installeert de app, zet de MR200 aan en volg de aanwijzingen in de app. (Een volgende MR200 kan je toevoegen door op de + toets te drukken bij apparaatlijst). Dan is het verbonden met internet/je netwerk. Je hoort dan: “Wifi connected.” De volgende keer verbindt de MR200 zelf met je netwerk en hoef je deze handeling niet te herhalen.
Wanneer je verbonden bent, kan je in de app kiezen uit muziek dat op je toestel zit (lokaal), in je netwerk, ineternetradio zoals TuneIn en iHeartRadio of Spotify. Bij het kiezen van een van de beschikbare internet radio’s/Spotify, heb je je smartphone niet nodig tijdens het afspelen. Je moet je (zender) keuze maken in de app en daarna neemt de MR200 de stream over.
Wat ik heel prettig vind, is de mogelijkheid om na het weer uit/aanzetten van de MR200, weer verder te luisteren naar je laatst gekozen internetradio zender, door op spelen te drukken nadat de MR200 verbinding heeft gemaakt met wifi. Je smartphone hoeft niet gebruikt te worden.

Bereik

In mijn tuin kan ik nog net verbinding maken met mijn wifi. Dan begint het een beetje te haperen. Er zit ongeveer 17 meter (met een aantal muren, meubels en huishoudelijke apparaten) tussen mijn router en de MR200. Dit “probleem” heeft mijn smartphone ook.
Binnenshuis schommelt de signaalsterkte wel eens, maar weet niet of de opgegeven signaalsterkte in de app wel klopt. De signaalsterkte kan je terugvinden in de settings (instellingen icoon) van de (hoofd) MR200 bij speaker info.
Met alleen 1 muur ertussen, kon ik iets van 60 meter verder nog steeds probleemloos muziek luisteren, zonder haperingen. Al zag ik schommelende signaalsterkte in de app.

Groep en solo modus

Als er meerdere MR200 met wifi verbonden zijn, kan je kiezen of je ze in een groep zet om hetzelfde muziek (perfect gesynchroniseerd) af te laten spelen. Dit kan in de app door alle extra MR200 naar 1 MR200 te slepen. Die wordt dan de hoofd MR200 en als je die uit doet, stopt het muziek op alle sub MR200’s (die je net hebt gesleept) in die groep. Je hoort als je een groep hebt gemaakt “Playback in sync” uit de sub MR200.
Om terug te gaan naar de solo modus, sleep je de sub MR200 naar beneden en laat los. Elke MR200 speelt weer afzonderlijk van elkaar. Je hoort van de sub MR200 dan “Playback solo mode”.
Er is geen maximale aantal speakers opgegeven, die met elkaar verbonden kunnen worden en/of bediend kunnen worden in de app. Iemand van iBOOD heeft sowieso 8 samen getest en dat ging helemaal goed.
De MR200 kan sowieso niet gecombineerd worden met wifi speakers van andere merken. Ze hebben allemaal een eigen/andere systeem.

Multi room synchronisatie

Om te testen of de multi room functionaliteiten goed werken, ging ik een aantal uren verspreid over een aantal dagen tussen 2 MR200 zitten.
Beide MR200 stonden eerst op stereo, ze speelden beiden zowel de linker en rechter kanaal af. Vond het mooi klinken. Synchroniseren gaat trouwens vanzelf als de MR200 allemaal in dezelfde groep zitten. Het is me een aantal keer gebeurd dat ze niet synchroon meer afspeelden na een tijd. Door 2x op de pauzeer/speel controlknop te drukken (maakt niet uit van welke MR200), synchroniseerde het weer perfect.
In de app kan je ook kiezen dat de ene MR200 de linkerkanaal afspeelt en de andere de rechter kanaal. Heb zo een nog mooier/duidelijker/voller/dieper geluid ervaren. Het synchroniseerde ook perfect. Deze speakers zijn dus goed bruikbaar in een groep in dezelfde ruimte voor een voller stereo geluid (soort surround sound).
De MR200 laat duidelijk weten welke de linker/rechter kanaal afspeelt. Je hoort namelijk van de speaker: “Left channel”, of uiteraard “Right channel”. En keer je terug naar stereo hoor je “Stereo”.

Heb even de solo modus getest. De ene MR200 streamt van radiozender A en de andere radiozender B. Met de app kan je dit goed beheren.
Als ze allebei bij het uitzetten in solo modus zaten, gaan ze elk na het aanzetten en afzonderlijk drukken op spelen gewoon verder op de zender waar ze gebleven waren.

App gebruik
De app zit heel intuïtief in elkaar. Je kan naar links, naar rechts, naar boven vegen en je krijgt een nieuwe scherm. Eerste keer dacht ik: Huh? De tweede keer vond ik het juist briljant. Alles is overzichtelijk en beschikbaar zo. Dit moet je zelf ervaren.

Luidspreker hernoemen

In de app kan je je MR200 hernoemen. Dat is heel handig als je meerdere MR200 hebt en dan weet je direct naar welke MR200 je wilt streamen.
Je kan dit doen door te drukken op de instellingen icoon, en hernoem te kiezen. Dit kan je voor al je MR200 doen.

Favorieten/presets

In de app kan je je favorieten kiezen (hartje) uit je lokale muziek en je kan ook 6 internetradiozenders per (hoofd) MR200 in de presets (afstandsbedieninkje icoon) doen.
Tijdens het afspelen van je eigen lokale muziek, kan je op het hartje drukken en dan komt het in je favorieten te staan. Je favorieten zie je in het begin scherm (waar je kiest of je lokale muziek/TuneIn/iHeartRadio/Spotify wilt afspelen).
TuneIn biedt de mogelijkheid om te zoeken naar artiesten, zenders enz. iHeartRadio niet en door middel van de presets, kan je sneller bij je favoriete zenders van iHeartRadio.
Bij zowel TuneIn en iHeartRadio zie je rechts in de zenderlijst, afstandsbediening icoontjes (achter de naam van de zenders). Druk op het icoontje en dan zie je een popup die je de keuze geeft om die zender in 1 van de 6 plekken te programmeren.
Eronder staat in het kleins dat de presets makkelijk zonder smartphone toegankelijk zijn door te drukken op de knop van het apparaat, maar dit is (nog) niet mogelijk.
Om bij de presets te komen, moet je de instellingen icoon drukken en daarna apparaat gegevens kiezen en daar zie je je ingestelde favoriete zenders.

Bedienen met meerdere apparaten tegelijk mogelijk

Wat helaas mogelijk (of juist heel handig) is, is dat als er meerdere apparaten (smartphones/tablets) de app gebruiken op dezelfde netwerk, ze ook allemaal tegelijk controle hebben over de MR200. Handig als je smartphone leeg is, kan je of een andere smartphone gebruiken of een tablet pakken om de MR200 te bedienen. Minder handig als je lekker je muziek aan het luisteren bent en je broer heel graag iets anders wilt horen en dit zomaar verandert.

DLNA & Airplay

De MR200 ondersteunt DLNA & Airplay. Heb zelf geen Apple apparaten in huis en kon zo de Airplay niet testen.
Op mijn Windows 10 laptop zie ik (allebei) de MR200 in mijn netwerk als multimedia apparaat.
Heb gekeken of het heel makkelijk (en zonder tussenkomst van de app mogelijk) is om media te streamen naar de MR200 van mijn laptop.
Heb op de muziekbestand rechts geklikt en gekozen voor “op apparaat weergeven” en daarna de MR200. Dat was het. Een playlist is op deze manier makkelijk gemaakt, omdat alle media in de wachtrij komt te staan om afgespeeld te worden. Mijn 2 MR200 stonden al in een groep en die bleven ook in diezelfde groep gesynchroniseerd afspelen.
Mijn mediabestanden deel ik trouwens met mijn netwerk. Hierdoor is het ook zichtbaar in de app en kan ik ook zo de bestanden, die op mijn laptop staan, afspelen.

Tijdens het lokaal/netwerk muziek afspelen, kan de volgende/terug knop op de MR200 niet gebruikt worden. Pauzeren/spelen kan wel.

Spotify

Heb zelf geen Spotify Premium, maar heb gelezen dat Premium alleen nodig is als je meerdere luidsprekers tegelijk wilt gebruiken. De multi room functie dus.
Helaas krijg ik de keuze niet om Spotify met wifi af te spelen. Geluid gaat ook als ik 1 MR200 wil gebruiken via de smartphone speakers.
Als je bluetooth gebruikt, werkt dit uitstekend.

Wifi zonder router

Is er geen router in de buurt (je bent bijv. in de park), dan kan de MR200 zijn eigen wifi netwerk maken. Een wachtwoord kan ingesteld worden voor de MR200 bij Speaker info. Dan kunnen alleen mensen met de wachtwoord verbinding maken met de MR200.
Muziek (lokaal opgeslagen) op je smartphone, kan dan afgespeeld worden. Doordat de MR200 door meerdere apparaten tegelijk bediend kan worden, kan je ook muziek afspelen die opgeslagen zijn op die apparaten. Je voegt ze toen aan volgende spelen. Alleen werkt dit niet perfect. De laatste toegevoegde nummer speelde meestal eerst volgende.
Verbinding maken met internet is niet mogelijk (als het iemand lukt, lees ik het graag in een reactie) en dus geen gebruik maken van internet radio. Van Spotify weet ik het niet, want met Spotify Premium heb je de mogelijkheid om offline muziek te luisteren.
Verbinden gaat heel simpel. Doe de MR200 aan, zoek de beschikbare wifi netwerken in je smartphone en daar zie je Stereoboomm staan. Kies om er mee te verbinden en dan ben je verbonden met de MR200. Een volgende MR200 kan toegevoegd worden door in de app op de + knop te drukken en zonder wachtwoord in te voeren op volgende te drukken. Je kan alweer groepen maken indien gewenst.
Om weer te verbinden met je vertrouwde router, kan je gewoon de MR200 uit en weer aan doen. Na eventjes zegt ie vanzelf “Wifi connected”. Lukt dit niet, dan kan de eerste verbindingsproces herhaald worden.

Bluetooth

Om van wifi modus (als je de box aan doet, gaat het standaard naar de wifi modus) naar bluetooth te gaan, druk je op de mode toets (verlichte 2 pijlen in een cirkelvorm).
Wat ik heel handig vind is dat de MR200 zelf verbinding maakt met mijn smartphone als het al eens eerder mee gekoppeld is geweest. Ook als de muziekspeler compleet afgesloten is geweest, speelt hij verder waar hij gebleven was wanneer je op spelen/pauze drukt. De bluetooth moet wel al aan staan op de smartphone, de MR200 doet je bluetooth niet voor je aan.
Als je met bluetooth verbonden bent, kan je geen gebruik maken van de app. De app werkt alleen als de MR200 met wifi verbonden is. Alle geluid dat normaal via de smartphone speakers gaat, gaat via de (met bluetooth verbonden) MR200.
Spotify en YouTube gaat met bluetooth via de MR200.

Handsfree functie

Als je gebeld wordt, kan je op pauzeren/spelen drukken om op te nemen/hangen. De MR200 heeft een ingebouwde microfoon waardoor je je gesprek kan voeren zonder je mobiel te hoeven aan te raken (iedereen volgt je gesprek).
De kwaliteit is niet het beste, maar wel verstaanbaar volgens mijn beller. De gebelde MR200 zat 7 meter van mijn mobiel af. Mijn 2de MR200 was ook met bluetooth verbonden aan mijn tablet, en zat tussen de telefoon en de gebelde MR200.

Aux

Met de bijgeleverde jack kabel kan je makkelijk bijv. je mp3 speler/computer/tv geluid via de MR200 laten gaan. Simpel inpluggen en genieten maar. De MR200 kan zo als een vaste pc speaker gebruikt kunnen worden
Je kan ook je smartphone ermee verbinden door de kabel in de koptelefoon ingang te steken. Alle geluid gaat dan via de MR200. Dus wil je Sppotify afspelen, is dat mogelijk door je mobiele internet te gebruiken.
Wat heel jammer is, is dat als je de AUX ingang gebruikt, je de multi room functionaliteit niet kan gebruiken om zo extra mooie stereogeluid te verkrijgen. Je kan of alleen AUX, of alleen Bluetooth of alleen Wifi gebruiken, geen combinatie ervan.

De MR200 heeft geen USB ingang of geheugenkaart slot. Als je niet thuis bent en je wilt meerdere MR200 met elkaar verbinden, ben je verplicht om je smartphone te gebruiken (ervan uitgaand dat je muziek erop hebt staan). Dan verbind je de smartphone met de netwerk van de MR200 (zie hierboven wifi zonder router).

Geluid

Heb al vermeld dat ik de geluid heel mooi en zuiver vind klinken. De stereo geluid uit 1 speaker vond ik super mooi. Uit 2 speakers was onvoorstelbaar mooi.
Wat mij wel opviel is telkens als een nummer afgelopen is er een plof geluid achteraan komt. Zodra een nieuwe nummer begint, hoor je die ook. Kies je om de muziek te pauzeren/volgende hoor je het ook. Dit gebeurde niet tijdens het streamen.
Na mijn zoektocht, denk ik dat de plof geluid door de actieve speakers komen. Ze zijn ook hoorbaar bij het aan en uitdoen van de MR200. Weet niet of dit de levensduur van de MR200 korter maakt. Ben zeer benieuwd. Ik heb een tip gelezen om de geluid bij het uitdoen zachter te zetten.
Als de MR200 aanstaat en geen muziek afspeelt, kan je aan de linker en rechterkant van de box een ruisje horen als je je oor tegen de luidsprekers doet. Tijdens het afspelen zelf hoor je het niet., i.i.g. niet vanaf de luisterplek.
Wat ik mis is een equalizer/een aantal voorgeprogrammeerde audio settings in de app. Hiermee zou je zelf kunnen kiezen om bijv. de bas iets harder te laten klinken of juist zachter.
Begrijp me niet verkeerd. De MR200 klinkt heel goed, maar met meer mogelijkheden, kan je het precies afstellen aan je persoonlijke voorkeur.

Accuduur en opladen

De accu’s waren respectievelijk na 6 en net geen 7 uur leeg, bij het afspelen via wifi. Dit is minder dan de geadverteerde 8 uur, maar nog steeds zeer netjes.
Verbonden met bluetooth waren ze na 31,5 en net geen 33 uur leeg. Dit is veel beter dan de geadverteerde 20 uur.
Heb bij de eerste de volume op het allerhoogste stand (met de controls bovenop de MR200) gedaan en de tweede gelaten op de standaardvolume die je krijgt bij het aanzetten. Met wifi stonden ze harder aan dan met bluetooth. Met bluetooth had ik ze ook ‘s nacht aan op een zachter volume voor totaal 15 uren.
Het duurt 3,5 uur om de accu volledig op te laden wanneer het helemaal leeg is geweest.
Dit valt reuze mee.
De MR200 tegelijk kan afspelen en opladen. Door de intelligente laadfunctie, stopt de MR200 met opladen zodra de batterij vol is.
Bij het opladen, heb ik de bijbehorende home charger en micro USB kabel gebruikt. De charger wordt heel warm tijdens het opladen. Het hoogste wat ik gemeten heb, was 60.7 graden bij een binnentemperatuur van 23 graden.

Firmware upgrades/app updates

Door middel van firmware upgrades, kunnen nieuwe mogelijkheden later toegevoegd worden aan de MR200.
Tijdens het schrijven van deze review, is er geen nieuwe firmware upgrade of app update uitgekomen. Een Stereoboom medewerker heeft verteld dat ze aan een firmware werken, die Deezer toe zal voegen en binnenkort beschikbaar is om te downloaden op de Stereoboom website. Er zou ook een firmware uitkomen die je de mogelijkheid geeft om de audio kwaliteit voorkeuren in te stellen. Weet niet of het in de firmware zit die binnenkort uitkomt.
Stereoboom werkt aan het uitbreiden van hun (multi room) techniek en de MR200 zal een broer of zus krijgen in de toekomst.

Garantie

Standaard zit er 2 jaar garantie bij de MR200. Als je je bij Stereoboom registreert, wordt het verlengd naar 3 jaar garantie. Registreren kan door een email te sturen naar de support van Stereoboom.
Heb zelf (nog) geen gebruik hoeven maken van de support van Stereoboom, maar heb wel gelezen dat ze uitstekende service en garantie bieden.

Conclusie

Ben over het algemeen zeer tevreden met mijn 2 MR200. 1 MR200 boommt erg goed, laat staan 2!
De MR200 ziet er goed uit (de rubberen gedeeltes terzijde). Hij wordt compleet met alle kabels/charger geleverd. De accu gaat lang mee.
Geluid is heel zuiver/vol/mooi/diep en voor mij zeker hard genoeg.
Het heeft genoeg verbindingsmogelijkheden, zoals wifi, bluetooth, DLNA en AirPlay.
Verbinden is zo gedaan en wordt ook onthouden voor een volgende keer.
Je smartphone is alleen nodig om een zender uit te kiezen en als je altijd naar dezelfde zender luistert is de smartphone helemaal niet nodig. Na het uit en aandoen van de MR200 herinnert hij de laatste gespeelde zender en speelt hij verder als je op spelen/pauzeren drukt.
De multi room functionaliteit is zeer gaaf, vooral dat je kan kiezen uit stereo geluid met 1 luidspreker of stereo geluid met 2 luidsprekers.
Gaat het synchroniseren even niet perfect, is dit met 2 drukjes op de (spelen/pauzeer) knop weer goed te krijgen.
De app is zeer intuïtief.
Door firmware upgrades, zal de MR200 doorontwikkeld worden.
De MR200 zal compatibel blijven met toekomstige wifi speakers van Stereoboom.
Wifi speakers van andere merken kunen niet onderling met elkaar communiceren/verbinden. Zo werkt ook Stereoboom alleen met Stereoboom.
Je kan of alleen AUX, of alleen bluetooth of alleen Wifi gebruiken, geen combinatie ervan.
Ik mis het casten van YouTube audio naar de MR200. De MR200 heeft geen Google cast aan board (niet geadverteerd dus het klopt met wat ik heb gekocht).
Een USB ingang of een geheugenkaart slot had het ook net wat completer gemaakt en als de MR200 waterproof was geweest, was dat de kers op de taart geweest.
Hij is dus net niet mijn ultieme draagbare speaker, maar voor de prijs is het veel meer dan ik verwacht had.
Indien een nieuwe broer/zus voorzien is van mijn wensen, zal ik die zeker aanschaffen en toevoegen aan mijn Stereoboom netwerkje speakers.

Zijn er nog vragen na het lezen van mijn review, schroom niet om ze te stellen door te reageren op mijn review. Indien ik kan helpen, doe ik het graag.
Als het me lukt om de geluid van YouTube met wifi door de MR200 te krijgen, laat ik weten hoe. Met BubbleUPnP is het me i.i.g. niet gelukt. Weet iemand al hoe, lees ik het ook graag!

p.s.: Dit is een aanpassing van mijn review om wat foutjes te corrigeren.

Pluspunten

• Zuiver/volle/diepe geluid
  • Verbindingsmogelijkheden
  • Koppelbaar/upgradebaar
  • Geheugenfunctie/slim
  • App is intuïtief

Minpunten

• Niet waterproof
  • Geen geheugenkaart slot
  • Geen Google cast

Jol78 10-09-2016

Praktisch en gebruiksvriendelijk apparaat

We hebben de Stereoboomm via Ibood voor een mooie prijs gekocht. Wij vinden het belangrijk dat een apparaat als dit eenvoudig te bedienen valt en een goede kwaliteit heeft en daarmee dus geschikt is voor een grote doelgroep consumenten.

Bij binnenkomst hebben we het apparaat uit de doos gehaald. Het was goed verpakt en kwam onbeschadigd uit de doos. De gebruiksaanwijzing was zeker niet lang te noemen, en leek in eerste instantie wel erg kort.

Dezelfde avond nog hebben we de stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd om de Stereoboomm aan te sluiten op ons Wifi-netwerk. Eerst hebben we de Stereoboomm-app gedownload op onze mobiele telefoon. Dit was zo gebeurd. Vervolgens hebben we de Stereoboomm via de app verbinding laten maken met het Wifi-netwerk. De gebruiksaanwijzing was daarbij zeer behulpzaam en leidde ons zo door dat proces heen. Eigenlijk was dit ook zo gebeurd. Dit is een proces wat ook goed te doen is voor consumenten die niet heel veel affiniteit hebben met elektronica. Als je gewoon de (paar) stappen uit de gebruiksaanwijzing volgt, kan er niet veel mis gaan. Dit is overigens ook een eenmalige installatiehandeling.

Vanaf dat moment konden we onze Stereoboomm door middel van de bijgeleverde app bedienen. Dit gaat ook zeer eenvoudig, podcast, spotify en internetradio is geen probleem.

De geluidskwaliteit en de maximale volume is prima en stemt overeen met wat we er van hadden verwacht. We gebruiken de Stereoboomm vooral in en rond de tuin en bij het klussen in en rond het huis. Het bereik is uitstekend.

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • geluid
Kuber 02-09-2016 Product paar dagen in bezit

Goed geluid en fijne en handige opties

Mooi boxje met goed geluid, en heel erg fijn door alle opties: Aux in, Bluetooth maar vooral wifi met spotify/tunein! Werkt superfijn en instellen gaat heel snel. En als je er meerdere koopt kun je ze zowel apart van elkaar als geschakeld gebruiken. Enige wat me niet duidelijk is of je deze ook continue aan de oplader kan laten zitten.

Pluspunten

• Veel opties
  • Goed geluid

Minpunten

• Accu onduidelijk

Tenaci 01-09-2016 Product paar weken in bezit

Boom voor je euro!

De MR200 koop je niet om het ongelooflijke heldere geluid met een superieure bass. De MR200 koop je omdat je voor niet al teveel geld een makkelijk draadloos speaker wilt hebben met veel mogelijkheden en gewoon goed geluid.

Gewoon goed voor een goede prijs dat typeert deze speaker. Je moet hem dus ook niet gaan vergelijken met een Sonos of iets uit die prijsklasse.

Ik ben echte audiofiel die elk kraakje krasje of piepje hoort. Wel hoor ik of een speaker blikkerig klinkt en of hij een beetje diepgang heeft en dat heeft de MR200 zeker! Het geluid klinkt lekker vol (misschien is de bass af en toe wat te zwaar maar ja het merk heet dan ook StereoBoomm). De MR200 is uitstekend om wat achtergrond muziek af te spelen tijdens een woonkamer feestje, verwacht er niet van dat je er een housefeestje kan houden. De volume kan hard genoeg om er voor te zorgen dat je toch wat moet schreeuwen om er overheen te komen. Mogelijkheden zijn er genoeg je kunt de MR200 via bluetooth aansluiten wat simpel en goed werkt. Daarnaast kun je hem ook via de WIFI aansluiten (mijn favoriete verbinding) zeker samen met spotify werkt dit super! Je mobiel zal dan als remote fungeren en de stream zal direct naar de speaker gaan, dit houdt in dat zelfs al is de batterij van je mobiel op en valt uit de muziek blijft doorspelen. Helaas kan je niet via de speaker naar een ander nummer toe gaan dit moet via je mobiel doen. De batterij is ook gewoon goed en gaat lekker lang mee.

Kortom goed geluid goede verbindingsmogelijkheden en goede volume.

Pluspunten

• Verbindingsmogelijkheden
  • vol geluid
  • Batterij
  • Niet te groot

Minpunten

• bass te overheersend

Tarsdj 31-08-2016 Product paar weken in bezit

Tevreden

Qua prijs kwaliteit is deze speaker zeker in orde! Toch aan de promotieprijs die ik hem gekocht heb bij iBood. De volle 120 euro zou ik er echter niet voor over hebben. De speaker is zeer makkelijk te bedienen via de gratis app. Ook de functie internetradio vind ik een groot pluspunt en werkt zeer vlot. De speaker is eerder simplistisch qua vormgeving, maar dat is zeker geen nadeel, less is more. De afwerking zou wel wat beter kunnen aangezien bij mijn exemplaar het rubber bovenaan niet overal even goed vast zit. De geluidskwaliteit is absoluut top! Er zijn weinig speakers van deze prijsklasse die het beter doen denk ik. Het volume is voor mij ook goed, maar ik ben geen veeleiser. Ik kan me voorstellen dat de speaker voor sommigen iets luider mag gaan, maar van een speaker in dit formaat mag je natuurlijk ook geen mirakels verwachten.

Pluspunten

• Functie internetradio
  • Geluidskwaliteit
  • Accuduur
  • Wifi én bluetoothfunctie
  • Gratis app

Minpunten

• Afwerking knoppen
  • Maximum volume

ArievanWalraven 30-08-2016 Product paar dagen in bezit

prima speaker

voor de prijs vind ik de MR200 een prima speaker. bas volume zou iets voller mogen zijn, maar redelijk geluid. afgelopen week vooral gebruikt om op terras muziek te kunnen spelen, prima daarvoor.
volgens de gebruiksaanwijzing zonder moeite geïnstalleerd.
via de APP (connected aan Wifi) te bedienen.
Ik vind gebruik via Airplay vanaf mijn iPhone het gemakkelijkste werken.

Pluspunten

• handzaam
  • licht
  • prijs/prestatie
  • wifi

Minpunten

• bas mag wat voller

cheapcharlie 30-08-2016 Product paar dagen in bezit

Klein en licht, maar geen overtuigend geluid

Net zoals enkele andere reviewers gekocht bij Ibood tijdens een aanbieding. Had al een Jabra bluetooth luidspreker waarvan de usb (oplaad) aansluiting kuren begon te krijgen.Het geluid van de Stereoboomm is op zich wel oké, echter stukken minder dan eerder genoemde Jabra. Degelijkheid en betrouwbaarheid kan ik niets over zeggen omdat de speaker inmiddels is geretourneerd aan Ibood

Pluspunten

• licht & compact
  • Internetradio en Spotify

Minpunten

• geluidskwaliteit

Sprincky 30-08-2016 Product paar dagen in bezit

Compacte draagbare eenvoudige luidspreker

Via IBOOD onlangs voor een mooie prijs gekocht. Via Wifi verbinden was eenvoudig en snel en het bleutooth connecten ging ook meteen goed. Gebruik hem nu dagelijks om internetradio stations te beluisteren. Accuduur is prima. USB laadkabel gaat er iets moeilijk in omdat de connector niet precies achter het sleuf gaatje zit. De grote bedienings-toetsen op de bovenzijde hadden wel een ander helderder kleurtje in de verdiepte symbolen mogen hebben zodat hij bij slechte verlichting makkelijker te bedienen is. Misschien iets voor het volgende model ;-) Ook zou de vorm meer rond en hipper van mij mogen zijn. Duurzaamheid kan ik nog niets over zeggen maar gezien de goede reputatie van de Stereoboomm service zal dit geen enkel probleem de komende jaren zijn.

Pluspunten

• Compact
  • Lichtgewicht
  • Prettige bovenzijde
  • Anti slip en -krasvoetjes

Minpunten

• Toetsen in het donker
  • Saaie vormgeving

bartv17 30-08-2016 Product paar weken in bezit

Uitstekende prijs-kwaliteit

Heb het geluid van deze luidspreker vergeleken met een bose soundlink mini. De bose is zwaarder in gewicht, gaat ietsje luider (nochtans beide 10W) en heeft diepere bassen. Uiteraard kost deze Bose wel 250 euro en mag je wel wat meer verwachten dus. Naar prijs-kwaliteit gaat de stereoboomm boven alles uit. Ook is de wifi erg handig, deze gebruik ik vooral om naar de radio te luisteren. Gewoon op play drukken en begint laatstgebruikte zender te spelen. App is handig en intuitief, zowel op android smartphone als Ipad gebruikt. Twijfel momenteel nog om een tweede mr200 aan te schaffen, om deze op stereo (links-rechts) te gebruiken. Bouwkwaliteit ten slotte is zeer goed en door rubbers aan boven- en onderkant lijkt deze me redelijk bestand tegen schokken.

Pluspunten

• prijs-kwaliteit
  • wifi mogelijkheid

Pieter 30-08-2016 Product paar dagen in bezit

Leuke speaker voor deze prijs, Wifi zeker meerwaarde

De geluidskwaliteit is goed gezien de prijs / afmetingen van de speaker (zo'n 50 euro voor betaald bij IBOOD). De build-kwaliteit is heel goed.

Bluetooth pairing ging zonder problemen en de Wifi functionaliteit is zeker een pluspunt: de Stereoboomm streamt dan zelf muziek van Internet / DLNA server, wat de batterij van je telefoon spaart en bovendien hoeft je telefoon dan niet in de buurt van de speaker te blijven. Bijkomend pluspunt is de multi-room functionaliteit, deze heb ik echter niet getest.

Wat betreft DLNA: met Kodi als DLNA server heb ik de speaker niet aan de gang gekregen, met minidlna werkt alles probleemloos. Speelt zowel MP3 als FLAC.

De App werkt naar behoren, maar kan nog wat verbeterd worden: deze lijkt de presets te verliezen. Bovendien zou een beter management van de afspeellijst een welkome verbetering zijn).

Al bij al krijg je veel waar voor je geld.

Pluspunten

• Mooi afgewerkt
  • Eenvoudig in gebruik
  • Wifi functionaliteit
  • Multiroom mogelijk
  • Geluid 'draagt ver'

Minpunten

• Geen audio output

Ernst 30-08-2016 Product paar dagen in bezit

Goede accuduur en zeer draagbaar

Goede accuduur en perfect mee te nemen door het lage gewicht en de afmetingen; daarnaast toch een goed geluid. Niet zo groot als de boomboxen.

Pluspunten

• Accuduur
  • Gewicht

Geoffrey 30-08-2016 Product paar dagen in bezit

Voldoende kwaliteit

De MR200 is een mooie, vrij stevige box met een goeie geluidskwaliteit. Ik heb de WiFi/multiroom setup nog niet gebruikt, enkel AUX en Bluetooth. De bediening (knoppen) zijn gemakkelijk te bedienen en het is simpel om de box te koppelen aan zowel Bluetooth als WiFi.

De box is misschien wat aan de dure kant, maar de geluidskwaliteit is zeker voldoende. Ook de bass is voor het mindere volume wel ok!

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Gemakkelijke bediening

Minpunten

• Maximum volume vrij stil
  • Wat aan de dure kant

Ingrid 30-08-2016 Product paar dagen in bezit

Installatie procedure moeizaam

De installatie vannde M200 is niet zo straight foreward zoals beschreven op de stereoboomm website, hij is moeilijk op het wifi netwerk te krijgen. De installatiemanual geeft geen pasklare oplossing voor dit probleem. De stereoboomm support helpt je ook niet echt verder.

Minpunten

• WPS -WIFI connectie
  • moeilijke installatie

Jos 30-08-2016 Product paar weken in bezit

Compact, stijlvol en super handig

Het is een compacte speaker. Handig voor de zomeravonden om op zwoele zomeravonden op het terras naar je favoriete muziek te luisteren. Mooi en strak qua design. Soft toetsen. Past overal. Zelfs op die overvolle terrastafel ! Speelduur is verbluffend.

Pluspunten

• Compact
  • Designe
  • Lange speelduur

Minpunten

• Nog niet gevonden

philfr 30-08-2016 Product paar weken in bezit

Great device, small, powerful, full-featured

While being very compact and light, the sound is amazing.
DLNA feature via WiFi is really nice, and having two of them synchronized allows to either have one per room (living and kitchen), or two toghether for stereo experience.

Pluspunten

• Small
  • Light
  • Wi-Fi
  • Great sound
  • Multiple speakers sync

BJJ62 30-08-2016 Product paar dagen in bezit

Super handig apparaat

Prima geluid (voor die 10 watt). Heerlijke bass. Het opladen is zo klaar en dan kun je gewoon een 8 uur genieten van heerlijke muziek waar je maar wilt.

Pluspunten

• Oplaadbaar
  • Via wifi
  • Geluid / Bass
  • Formaat; handig!

Mevr. Aegten 30-08-2016 Product paar dagen in bezit

handige speaker

Benieuwd naar wat deze stereoboom te bieden had. Ben al in bezit van de 500 en de 700. Buiten de stereoboomm zelf zit er een micro usb kabel bij om op te laden,een 3,5 jack kabel die gebruikt kan worden indien er geen bluetooth aanwezig is.
Qua gewicht valt deze nogal mee.Hij is tig veel lichter dan zijn broer de 700 en is kleiner van formaat.Gewicht ongeveer 450 gram.Het verbinden zelf gaat vlotjes.Bluetooth aanzetten,apparaatje zoeken en klaar.De wifi connectie is ook geen probleem.De control knoppen bevinden zich boven op het toestel play-pause, volume, volgend/vorig nummer, aan/uit, wisselen tussen wifi en bluetooth.In verbruik is je batterij sneller leeg als je via wifi luisterd.Ongeveer 8 uur kan je via de wifi en dubbel zoveel via bluetooth.De versie 700 houdt het iets minder lang uit.De afstand voor verbinding bluetooth tussen het toestel en smartphone blijft goed tot een kleine 10 meter,voor de wifi heb ik dat niet getest.Er is wel een indicatorlampje dat aangeeft wanneer de batterij bijna leeg is.De oplaadtijd is beperkt.Ik laad hem meestal op bij het slapen gaan omdat hij bij deze zomerse dagen veel buiten in de tuin gebruikt wordt.Het voornaamste is natuurlijk het geluid.Persoonlijk vind ik het ietsje minder als de 700 maar het is wel nog een goed geluid.Helaas kon ik niet testen hoe het met meerdere toestellen gelijk klonk daar ik er maar eentje bezit.Als je deze aan actieprijs(tip ibood)kan kopen heb je goedkoop een prima speaker met veel mogelijkheden.En wat zeer belangrijk is bij problemen is de uitmuntende service van de fabrikant!!

Pluspunten

• lange batterijduur
  • lage prijs
  • licht in gewicht

pcmklein 30-08-2016 Product paar weken in bezit

WiFi/BT Multiroom speaker met goede prijs/kwal. verhouding

Ik heb inmiddels 5 van deze speakers aangeschaft. Eerst 2, omdat ik nogal sceptisch was. Maar toen de speaker weer in de aanbieding was heb ik er nog 3 aangeschaft. In combinatie met de Android App (er is ook een app voor de iPhone), is het eenvoudig om de speakers als multiroom speaker te configureren. Heb je de speakers in 1 ruimte staan, dan kan je iedere speaker instellen op L/R, L of R. Met andere woorden je kan in iedere ruimte - mits je minimaal 2 speakers hebt van goed stereogeluid genieten. Uiteraard, zo ver je WiFi bereik gaat. De speakers werken in WiFi mode als 'bridge' in geval van Multiroom gebruik. De 'hoofd' speaker maakt de verbinding met Wifi, en de overige speakers maken verbinding met de 'hoofd' speaker. Hierdoor kan je een iets groter bereik creëren dan het normale WiFi bereik.

De MR200 maak alleen gebruik van het 2.4Mhz kanaal voor WiFi. Dit heeft zo wel voor als nadelen. Voordeel is dat de 2.4Mhz kanaal een groter bereik heeft, nadeel is dat het vaak al erg druk op dit kanaal kan zijn, met eventuele WiFi hick-ups tot gevolg. Maar hé dit is geen gold cable connected super HiFi systeem. De geluidskwaliteit is voor de maat en prijs van de speaker uitermate goed. 2 Speakers geven voldoende geluid voor achtergrond muziek op een feestje.

Met de App kan je ook de speakers configureren voor o.a. het gebruik met TuneIn Radio. Hiermee wordt de MR200 een Wifi Radio. Je kan een aantal zenders programmeren en de laatst gekozen zender wordt weer gebruikt als de speaker uit/aan is gezet en je de play toets op de speaker gebruikt. Zo wordt de MR200 een simpele WiFi Radio. Het zou handig zijn als je met de Reverse/Forward toetsen op de speaker eenvoudig tussen je voorkeur zenders zou kunnen wisselen. Nu moet dat via de App.

Ook handig is uiteraard dat de speakers voorzien zijn van een batterij. Je kan de speaker(s) dus overal mee naar toe nemen (Wifi ±6 uur / Bluetooth ±20 uur). Als de batterij leeg raakt zal de speaker regelmatig een soort van ingesprek toon bliep laten horen.

Conclusie: zie titel review

Pluspunten

• Eenvoudige app
  • Goed geluid voor formaat
  • Draadloze afspeelduur
  • WiFi + Bluetooth

Minpunten

• Zender selectie in app

Bertk 30-08-2016 Product paar dagen in bezit

Handig en heel redelijke kwaliteit

Heb er vier gekocht. Geluid is goed. Fijn dat ze allemaal gekoppeld kunne worden. Doet verder wat het moet doen. Software is voor verbetering vatbaar. Met name de volumeregeling laat te wensen over. Soms wel te bedienen via volumeregeling van iPhone. Soms niet. Soms zijn alle speakers gekoppeld, soms niet. Geluid is zeker ok. Zou graag een versie zien met meer vermogen, dan zou ik hem zeker kopen.

Pluspunten

• Eenvoudig te koppelen
  • Geluid zeer zeker ok

Minpunten

• Software kan beter