Trust GXT 863 Mazz

• Test panel 8 sep 2021
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Trust GXT 863 Mazz op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Daan 08-10-2021

Een perfect toetsenbord

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Hallo, ik ben een jongen van 15 jaar en vind het leuk om te gamen, ik was op zoek naar een nieuw toetsenbord omdat mijn gaming toetsenbord al best wel oud was, ik heb uiteindelijk dit product mogen testen, het toetsenbord kwam netjes binnen in een mooie doos, ook zaten er boekjes bij met daarin omschreven hoe je de verlichting kan veranderen, er zit RGB (lichtjes) ingebouwd, de RGB kan je veranderen in 15 verschillende standen. Het toetsenbord is voor bijna alle USB portals geschikt en kan in vrijwel alle portals ingeplugt worden, je kunt het toetsenbord gemakkelijk aansluiten, het toetsenbord is mechanisch, het indrukken van de toetsen is perfect, je hoeft de toetsen niet helemaal in te drukken en het reageert snel, op de onderkant van het toetsenbord zitten 2 klepjes zodat je het toetsenbord iets hoger kan zetten, het toetsenbord heeft een perfect formaat, het toetsenbord is dus perfect voor gamen, het geeft mij een extra leuke game ervaring, ik raad het product aan om te kopen vooral door de prijs/kwaliteits verhouding, voor een leuke prijs krijg je een super goed toetsenbord.

MVG Daan

Pluspunten

• Mooie kwaliteit
  • perfect formaat

Jeroen 08-10-2021

Leuk toetsenbord voor de casual gamer

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Ik heb dit toetsenbord mogen testen. Als je toch de hele dag voor een scherm werkt, dan is het fijn om een toetsenbord te hebben waar je comfortabel op kan typen en na het werk kan gebruiken om te gamen. Dit mechanisch toetsenbord zorgt ervoor dat de trust GXT 863 een soepele ervaring biedt voor het typen, maar tegelijkertijd ook ideaal is voor gamers. Het keyboard is ondanks de plastic behuizing stevig en heeft niet veel last van flex. Ook bij het typen zul je niet het idee hebben dat het toetsenbord veel meebeweegt.

Er zitten 14 geprogrammeerde licht modus in het toetsenbord als je de toets SCRLK aanslaat. Er zijn dus veel mogelijkheden. De kleuren kan je niet aanpassen. Elke rij toetsen heeft zijn eigen kleuren. De kleuren kan je ook uitschakelen. Voor de gamers is het ook mogelijk om de Windows-knop uit te schakelen zodat je deze niet per ongeluk indrukt tijdens het gamen.

Pluspunten

• stevige behuizing
  • makkelijke usb aansluiting
  • veel lichtmodi
  • aantrekkelijke prijs

Minpunten

• kleuren kunnen niet aangepast worden

s*********@g******** 07-10-2021

Strak, modern en een goede feedback op de toesten

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Ik heb dit toestenbord mogen testen. Toestenbord ligt erg fijn in de hand. Dit is voor iemand met gemiddelde handen. Aansluiten gaat vrij vlot en spreekt gelukkig voor zich. Plug en play via usb.
De toesten tikken erg fijn en natuurlijk. Dit komt door de vlotte feedback via de toesten. Ook de RGB komt goed tot zijn recht. Geeft genoeg licht en is van goede kwaliteit. Qua desgin is het erg strak. Vooral als je voor een moderne look gaat, is het een genot voor het oog. Al met al ben ik zeer te spreken over het toetsenbord.

Pluspunten

• Strak
  • Licht
  • Duidelijk Licht

Minpunten

• Beetje aan de brede kant

yunuske@hotmail.com 07-10-2021

Degelijke toetsenbord maar toch wat tekort

Design:

Het toetsenbord zelf vind ik tamelijk goedkoop eruit zien. Het heeft het design van een standaard toetsenbord jammer genoeg. Voor de rest ziet het er wel uit als een degelijk gaming toetsenbord.

Knoppen en werking:

Het toetsenbord zelf heeft verschillende RGB settings. Natuurlijk heel aangenaam om af te stellen op uw algemene setting. Onder meer zijn er ook op F keys enorm veel mogelijkheden om verschillende settings aan te passen, onder andere muziek en volume en andere settings. De knoppen zelf hebben een Ghost modus waardoor het geklik veel zachter en subtieler. Persoonlijk vind ik dat niet zo aangenaam maar dat is puur persoonlijk.

Installatie:

Dit is gewoon plug en play niks op aan te merken.

Pluspunten

• Veel functies om op het toetsenbord zelf
  • RGB settings

Minpunten

• Goedkoop gevoel
  • Standaard design

p******@h********** 07-10-2021

Enorme aanrader!

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Dit Trust keyboard is fantastisch! De haptische feedback die je krijgt is enorm behulpzaam, en de toetsen reageren ook heel duidelijk. Het geluid van het getap maakt het kind in mij ook heel erg blij. Persoonlijk heb ik de Gamemodus niet uitgeprobeerd, omdat dit toetsenbord geen problemen geeft met het drukken op de Windows-toets tijdens het gamen. Je weet altijd precies waar je bent.

De layout is ook heel fijn ingericht. Voorheen had ik ook een Trust toetsenbord, en die was ook enorm fijn. Het enige vershcil met die is de plaatsing van de \| toets, die wel een beetje ver weg zit, maar niet op een non-standaard manier. De design is fantastisch, en de verstelbaarheid van het bord is stevig, waardoor ik niet bang ben dat die naar beneden klapt, of überhaupt verschuift.

De installatie was plug & play. Je hoeft niets te doen, alleen de USB in de PC steken en alles werkt! Handig dus. Ook voor de kleurmodi heb je geen software nodig. Trust is heel slim geweest om de Scroll-Lock knop te gebruiken om kleurmodi te wisselen. Leuk triviaweetje: Scroll lock werd ooit uitgevonden, maar wordt tegenwoordig nergens meer voor gebruikt, en zit alleen op ieder toetsenbord vanwege conventie/traditie. Nu heeft het eindelijk weer een functie! De kleurmodi zijn ook heel leuk om mee te spelen, je hebt zoveel mogelijkheden!

Al met al kan ik dit toetsenbord enorm aanraden!

Pluspunten

• handig
  • fijne feedback
  • innovatief gebruik van scroll lock
  • goede layout
  • veel kleurmodi

Minpunten

• geen custom kleurmodi mogelijk
  • num/caps lock lichtjes kleur niet instelbaar

mike 07-10-2021

Geweldig product voor prijsklasse

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Na binnenkomst van het toetsenbord maakt ik de doos open en zag ik een mooi en compact toetsenbord Ik kon hem zo vanuit de doos aansluiten en hij werkte meteen. Het eerste wat mij opviel was dat het toetsenbord mooie verlichting heeft wat ik verwacht van een duurder toetsenbord. Wat voor mij wel even een dingetje was is dat ik heel erg moest wennen aan de toetsen omdat ik nog nooit dit soort toetsenbord heb gehad. Na even een dag of 2 wennen kwam ik erachter dat ik niet meer zonder dit toetsenbord kan ik vind het een heerlijk toetsenbord om op te typen. Wat ik wel gemerkt heb is dat het toetsenbord best zwaar is maar dit hoeft niet uit te maken als je deze op je bureau hebt liggen en verder niet veel verplaatst. Ik heb wat games geprobeerd zoals call of duty en ik merkte meteen dat het een stuk betert speelt dan mijn oude toetsenbord wat voor mij dit toetsenbord voor de prijs een geweldig toetsenbord maakt. Ik beveel dit toetsenbord aan als je nog een toetsenbord zoekt en niet de hoofdprijs wil betalen want voor dit bedrag is dit een geweldig toetsenbord.

Pluspunten

• Mooi prijs
  • Goeie aanslag

niek00 04-10-2021

Fijn toetsenbord

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Na het openen van de doos zag ik een toetsenbord met een mooi en strak design. Het toetsenbord was makkelijk aan te sluiten, het was niet nodig om eerst andere software te downloaden voor gebruik. Nadat het aansluiten van het toetsenbord gaf het gelijk erg felle kleuren, dit vond ik niet erg mooi. De lichten kwamen onder de toetsen vandaan, dit gaf het een goedkope uitstraling. Wat wel prettig is, is dat je de helderheid van de lichten aan kunt passen, ik heb de lichten een stuk minder fel ingesteld. Aan het begin vond ik de toetsen nogal hoog liggen en voelden ze erg groot aan. Dit was even wennen maar nu ik eraan gewend ben vind ik het prettiger dan toetsen die wat lager liggen. Verder ben ik zeer tevreden met de functie van het uitschakelen van de Windows toetsen, dit maakt het gamen een stuk gemakkelijker. Al met al ben ik redelijk tevreden met het toetsenbord het typt erg licht wat fijn is maar van de lichten en kleuren ben ik iets minder fan.

Pluspunten

• lichte toetsen
  • makkelijk aan te sluiten
  • Gamen (windowstoetsen uit)

Minpunten

• Lichten komen onder toetsen vandaan

Maurice 04-10-2021

Bevalt prima!

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

De Trust gaming GXT863 Mazz is een mechanical keyboard waar wat over valt te zeggen. Voor mij was het dan ook eerst wennen om van een silent MX switch naar deze Outemu Red switches te gaan.
Na een tijdje testen raakte ik wel gewend aan de toetsen. Ze liggen vrij hoog weat voor velen als prettig word ervaren. Daarom moet je de toetsen wel iets harder indrukken voor het gewenste resultaat.
De feedback die je ervaart (en vooral hoort) zodra je een toets indrukt is wel prettig.
Ook een klein pluspunt is de game-modus waarmee je de windows-toets uitschakelt zodat je ongestoord kan blijven gamen en niet ineens windows opent.

Het toetsenbord is plug-and-play en werkt direct, er zijn geen drivers of software nodig.
Standaard heeft het toetsenbord 14 kleurmodi ingebouwd, waar je door middel van Scroll Lock eenvoudig doorheen kan schakelen.
Ook de helderheid kan eenvoudig worden aangepast met een toetsencombinatie.
Voor mijzelf waren de kleurcombinaties iets te flashy. Ik heb hem ingesteld op een vaste kleur. Geen kermis. Maar als je van wat meer RGB houd dan kun je hier best een leuke combinatie in vinden.
Programmeren is helaas niet mogelijk. Je zit vast aan de combinaties die vooraf zijn ingesteld, maar voor deze prijs mag je daar niet over klagen.

Qua design is en het een slank toetenbord waar alle toetsen goed zijn verdeeld. Er zitten twee kleine pootje onder waardoor je het toetsenbord in een iets andere hoek kan neerzetten (ergonomischer in mijn geval).
Wat ik wel mis is een polssteun, die had er misschien wel bijgemogen want de toetsen liggen nogal hoog t.o.v. een normaal toetsenbord.
En wat misschien ook storend kan zijn is de bouwkwaliteit. Het frame is van plastic en is erg buigzaam. Maar aan de andere kant voor deze prijs mag ik daar eigenlijk niet over klagen.

Kortom: Een keyboard dat zijn geld dubbel en dwars waard is, goed werkt en er goed uitziet!

Pluspunten

• plug and play
  • Verlichting
  • Outemu Red
  • Game modus

Minpunten

• Plastic Frame
  • Meerkleurig RGB, niet in 1 kleur

patrick66053 29-09-2021

Simpel toetsenbord met LED verlichting

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

De toetsen op het toetsenbord liggen lekker hoog en voelt aan als de ouderwetse toetsenborden. Aan de onderkant van het toetsenbord kun je de hoek nog aanpassen door 2 clipjes uit te trekken.

Ik heb het toestenbord zowel op MacOS en Windows 10 geprobeerd. Op MacOS werkt het toetsenbord wel, echter sommige functietoetsen die op het toetsenbord zitten werken niet (Verkenner, Home en Rekenmachine doet hij niet).

Op Windows werkt het toetsenbord het beste. Voor tijdens het gamen kun je de Windows-Toets ook uitschakelen. Mocht je er per ongeluk op drukken dan haalt hij je nu dus niet direct uit je game!

De verlichting op het toetsenbord is erg mooi, de LEDs hebben een goede helderheid. De kleuren zijn niet aan te passen. Wel heeft het toetsenbord een aantal modi voor de LEDs. Zo kunnen ze apart van elkaar dimmen in een voorgeprogrammeerde "show". Ik zie hier zelf niet de meerwaarde van in. Als "screensaver" ziet het er wel leuk uit.

Pluspunten

• Typt erg fijn
  • LED verlichting

Giel 28-09-2021

Plug-and-Play toetsenbord, wat doet wat het beloofd!

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Deze review heb ik met veel plezier getypt op dit Trust gaming GXT863 Mazz Mechanical toetsenbord. Dit is het eerste mechanische toetsenbord dat ik voor een langere periode gebruikt heb. Mijn vorige toetsenbord is een membraan toetsenbord. Het was dan ook eerst wennen om naar een mechanisch toetsenbord over te gaan. Na de periode dat ik dit toetsenbord heb gebruikt, weet ik echter niet of ik nog weer terug kan. Ten opzichte van een membraan toetsenbord is de onmiddellijke feedback die je voelt (en hoort), zodra je een toets indrukt echt een grote toevoeging!

Het aansluiten van het toetsenbord was echt een eitje. Het toetsenbord is plug-and-play en werkt onmiddellijk. Dus GEEN lange online zoektocht om de juiste drivers vinden óf irritante software, waarbij je eerst een account moet maken om je toetsenbord te kunnen gebruiken…

Het toetsenbord heeft 14 kleurmodi, waar je door middel van Scroll Lock eenvoudig doorheen kan schakelen. Naast dat je de kleurmodi kunt aanpassen, kun je ook de helderheid aanpassen. Het toetsenbord haar helderheid staat standaard best hoog. Als je wilt, kun je er een leuke speelse disco van maken. Ik ben zelf voor dagelijks gebruik echter voor combinatie van een kleurmodi met het licht altijd aan, gecombineerd met een lage helderheid gegaan. Met deze combinatie leiden de toetsen niet af in het donker. Een plug-and-play toetsenbord, dat goed werkt én er goed uitziet!

Pluspunten

• Plug-and-Play
  • Aanpasbare helderheid
  • Licht is ook uit te zetten
  • Goede bouwkwaliteit

w*********@g******** 28-09-2021

Vrolijk gaming toetsenbord

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Het toetsenbord dat ik heb mogen testen wordt geleverd in een platte doos. Met uitpakken valt het op dat het gewicht zwaarder is dan een "standaard" toetsen bord. Het aansluiten van het apparaat is simpel, en direkt na het aansluiten gaan alle lichtjes branden. Als je dit te druk vindt kun je heel simpel kiezen voor één van de andere patronen voor het licht of zelfs helemaal uit zetten.
Het toetsenbord zelf heeft een lichte aanslag, waardoor het prettig werken is. Het typen lichter, de toetsen reageren heel direkt. Hierdoor is het niet alleen een fijn toetsenbord om te gamen, ook als je er gewoon mee werkt is het een heel fijn toetsenbord. Tijdens het gamen kun je simpel de windows toetsen uitzetten, waardoor je hier geen last van hebt met spelen. De snelle reactie van de knopen zorgen dat je net iets sneller bent, waardoor winnen makkelijker is.
Doordat het een mechanisch toetsenbord is, is de prijs hoger dan de reguliere toetsenborden, maar dit toetsenbord is het meer dan waard.
Kortom, een toetsenbord met een mooi slank design, lichte aanslag en vrolijke kleuren waardoor deze niet alleen fijn is om mee te gamen, maar ook uitermate geschikt is voor regulier gebruik.

Pluspunten

• Slank design
  • vrolijke lichtjes met verschillende keuzes
  • prettige aanslag

Minpunten

• iets zwaarder dan een regulier toetsenbord

j**********@g******** 27-09-2021

Goed toetsenbord voor deze prijs

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Ik heb het toetsenbord een aantal weken mogen testen en heb dit als een fijn toetsenbord ervaren.
Design
Allereerst was ik blij verrast door het gevoel dat de toetsen geven wanneer je deze indrukt. Je moet deze zoals bij een mechanisch toetsenbord gewoon is goed indrukken om ook een reactie te krijgen. De toetsen voelen iets wat goedkoop aan maar reageren wel goed op het tik gedrag. Daarnaast geven ze een echt mechanisch tik geluid af.
Windows Lock
Om tijdens het gamen niet zomaar weg te schieten van je game is er een windows lock optie. Met deze optie blokkeer je de werking van de windows knop tijdens het gamen.
RGB verliichting
Daarnaast is er de mogelijkheid om door 14 verschillende kleur modi te wisselen door op 1 knop te klikken. De verschillende modi werkten erg goed en gaven een leuk effect tijdens het tikken. Er zijn vaste kleur modi, regenboog modi en daarnaast ook een modus die reageert op jouw tikgedrag.
Aansluiting
Als laatse is het toetsenbord erg gemakkelijk aan te sluiten aan een pc. Usb kabel er in en gamen maar.

Pluspunten

• Aansluiting
  • Formaat
  • Verlichting

Minpunten

• Knoppen

Jeroen 27-09-2021

Simpel en fijn toetsenbord

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Fijn toetsenbord dat gemakkelijk te installeren is. De mechanische toetsen zijn lekker hoog, wat ideaal is bij het gamen. Het toetsenbord voelt solide en stevig aan.
De toetsen zijn wel iets luidruchtig, maar voor het gamen is dit natuurlijk geen probleem.
De kleuren van het toetsenbord zijn leuk, al is het jammer dat het niet zelf in te stellen is.

Pluspunten

• Plug-and -play
  • Solide
  • Hoge toetsen

Minpunten

• Led kleuren niet aan te passen
  • iets luidruchtige toetsen

Roland 27-09-2021

Heerlijk toetsenbord

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Een heerlijk toetsenbord. Het toetsenbord voelt stevig aan. Wanneer je geen mechanische toestenbord gewend bent is het even wennen aan de klikje die de je hoort bij het indrukken van de toetsen.
Ik heb dit toetsenbord enkele weken mogen testen, en ik ben behoorlijk tevreden over dit toetsenbord.
Het toetsenbord is plug-and-play, zonder verder software te moeten installeren werkt deze meteen. Even een kwartiertje spelen met de 14 verschillende licht/kleurmodi van de mooie LED-verlichting in de toetsen (er zit voor iedereen wel een stand bij)
De mooie hoge toetsen gaan heel soepel en reageren enorm snel. De toetsen zijn ook heel makkelijk los te halen en daardoor is het toetsenbord makkelijk schoon te maken.
Samen met de mooie prijs stelt dit toetsenbord je echt niet teleur!

Pluspunten

• plug-and-play
  • verlichting

mzzltijn 27-09-2021

prima mechanisch toetsenbord met grappige LED modi

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

KLIK/KLAK!!! Een mechanisch toetsenbord voor deze prijs. En dan ook nog eens met een regenboog verlichting. Oh ja, en van Trust. Dat moet wel rommel zijn.

Nou, dat viel me dus reuze mee. Ik heb dit toetsenbord mogen testen en eigenlijk ben ik best wel weg van dit toetsenbord. Ik zal even toelichten waarom dit toetsenbord mij zo bevalt. Hopelijk kun je dit gebruiken in je zoektocht naar een nieuw toetsenbord.

Het eerste wat me opviel bij het toetsenbord uit zijn verpakking halen was de stevige rechte kunststof behuizing waar de toetsen met een lichte curve op geplaatst zijn. Hierdoor voelt het toetsenbord gelijk goed. En mocht de curve nog niet steil genoeg zijn, dan heb je nog de klappootjes. Maar die heb ik niet gebruikt.

Bij het aansluiten verscheen de eerste glimlach. De regenboogverlichting is echt heel helder. Elke rij een eigen kleur. En via de scroll-lock toets kan er gekozen worden uit 14 verschillende kleurmodi. En daar zitten een aantal totaal onbruikbare modi tussen waarmee ik echt niet kon typen. Maar ook een aantal grappige modi die wel bruikbaar zijn. Om sommige modi heb ik echt even om moeten (glim)lachen. Mijn eigen roodverlichte laptop toetsenbord stak er maar saai bij af.

Nog iets wat mij opviel bij het uit de doos halen was het ontbreken van een handleiding! Hulde hiervoor. Een handleiding is online ook wel te vinden (moet je het alleen wel voor elkaar krijgen om de USB-stekker in de USB poort te krijgen zonder handleiding.)

Na het aansluiten en een kwartier spelen met de lichtmodi was het tijd om er mee aan het werk te gaan. En ik moet zeggen, wat heb ik je gemist, mechanisch toetsenbord. Wat is het toch een genot om terwijl je typt dat heerlijke klik/klak te horen. En het toetsenbord reageert echt heel goed. Ik gebruik het toetsenbord naast het gamen ook voor het dagelijks werk. En in mijn dagelijks werk heb ik veel typewerk. En het toetsenbord typt heerlijk. En onder de functietoetsen zitten ook nog een aantal veel voorkomende functies, deze werken ook gelijk prima. Voor het dagelijks gebruik is het toetsenbord een uitstekende keuze.

Maar ja, waarom kies je een mechanisch toetsenbord in plaats van een gewoon toetsenbord. Natuurlijk niet alleen voor het geweldige KLIK/KLAK geluid. Nee, om te gamen inderdaad. Die 0,5 nanoseconde die je sneller opzij stapt dan je tegenstander, omdat jouw toetsenbord wel snel blijft reageren als je 127 keer achter elkaar op de A en de D duwt om tussen de salvo's van je tegenstander door te slingeren terwijl je ook nog met de duim op de spatiebalk aan het springen bent. En ja, daarin presteert dit toetsenbord uitstekend. De toetsen reageren heel snel, zelfs zo snel dat de meeste kleurenmodi het niet bij kunnen houden. Voor gaming heb ik dan ook gewoon modus 1 aanstaan. Alle toetsen verlicht. En deze dan een ietwat gedimt, wat het toetsenbord ook kan.

Eigenlijk het enige waar je over kan klagen is het ontbreken van extra software om nog meer uit je toetsenbord te halen. Maar het ontwikkelen van bijbehorende software zal ten koste gaan van de prijs. En de prijs is juist weer heel laag voor een mechanisch toetsenbord. Dat wordt dus een kip-ei discussie. Wil je voor weinig geld een mechanisch toetsenbord met een snelle response en grappige lichtmodi maar ook een aantal beperkingen dan zal dit toetsenbord je vast prima bevallen.

Volgens de website van Trust komt deze snelle reactie door de rode mechanische Outemu schakelaars en een N-key-rollover. Prima, dat zal allemaal wel. Wat ik merk is dat je een zeer vlot reagerend toetsenbord hebt, met een zeer aangename stand van de toetsen. Zowel bij het gamen als bij het normale typewerk is het toetsenbord echt heel prettig in gebruik.

Het toetsenbord voelt in ieder geval aan alsof het een hele lange tijd mee zal gaan. En had ik al iets gezegd over het heerlijke KLIK/KLAK geluid?

Pluspunten

• 14 led modi
  • plaatsing toetsen
  • uitschakelen Windows toets
  • stevige, goed reagerende toesten

Minpunten

• geen toets programmering software

Anniek 26-09-2021

Goed gaming toetsenbord, waar voor je geld.

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

- Het toetsenbord voelt redelijk stevig aan.
- De toetsen zelf zijn wat verhoogd waardoor je de kleuren mooi ziet zitten en dit scheelt met vuil! Stof en dergelijke zal niet zo snel in je toetsenbord zitten waardoor die redelijk lang schoon kan blijven.
- Toetsen zijn fijn in gebruik, maar wel erg luid. Klinkt net alsof op je een ouderwetse typewriter zit.
- Dat het toetsenbord verlicht is met verschillende kleuren is erg leuk, maar zou niet weten wat je met de schillende modes zou moeten doen. Voor mij leid het alleen maar af.

Al om al een fijn mechanical toetsenbord voor een prima prijs!

Pluspunten

• Verhoogde toesten
  • Leuke verlichting
  • Lichtgewicht

Minpunten

• Redelijk luidruchtige toetsen
  • Kan de kleuren niet zelf instellen

Thomas 25-09-2021

Prima mechanisch toetsenbord voor de prijs.

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

Dit is een prima mechanisch toetsenbord. Zoals je van de rode stijl keyswitches mag verwachten zijn ze niet al te clicky en gemakkelijk in te drukken omdat er geen “hobbel” is waar je overheen hoeft. Dit maakt dat het toetsenbord heel soepel aanvoelt in het gebruik en je de toetsen snel aan kunt slaan. Er is wel iets meer kracht nodig om te toets in te drukken dan bij een standaard niet-mechanisch toetsenbord (toetsen voelen iets zwaarder aan), maar dit is iets wat ik persoonlijk juist wel prettig vind. Naast het normale geluid van een mechanisch toetsenbord heeft deze een klein minpuntje. Nadat je een toets hebt aangeslagen hoor je nog een soort metallic na-galm. Echter, als je muziek aan hebt staan, of een koptelefoon op hebt hoor je dat al snel niet meer.

Het toetsenbord voelt redelijk stevig aan. Als je hard drukt veert hij wel een beetje in, maar dan moet je het ook wel echt forceren. In normaal gebruik dus niks aan de hand.

Iedere rij toetsen heeft zijn eigen kleur led verlichting onder de toetsen. De kleur van de verlichting kan niet aangepast worden, maar er zijn wel verschillende patronen/animaties en kan de helderheid aangepast worden. Sommige lichtpatronen zijn meer voor de show, maar er zitten ook wel een paar leuke/praktische tussen. Verder vind ik het toetsenbord er niet overdreven gamer uitzien, het ziet er gewoon netjes en clean uit. Het toetsenbord is plug-and-play, zonder aanvullende software. Het aanpassen van de lichtinstellingen, zoals de snelheid van de animatie van de lampjes, doe je dan ook met de toetsen op het toetsenbord zelf en niet via een programma op je pc.

Verder heeft het toetsenbord ook de mogelijkheid om de windows toets uit te schakelen zodat je niet per ongeluk uit je game gehaald wordt wanneer je per ongeluk de windows toets indrukt. Persoonlijk is dit nooit een probleem geweest voor mij, maar het is een handige functie om achter de hand te hebben. Wat ik wel even wennen vond is dat de functie toets (Fn) aan de rechterkant van het toetsenbord zit, waar ik hem normaal links gewend ben.

Al met al een prima mechanisch toetsenbord voor tijdens het gamen, met als enigste minpuntje de (lichte) metallic galm nadat je een toets hebt aangeslagen.

Pluspunten

• Soepele keyswitches
  • Ziet er niet overdreven gamer uit
  • Lichteffecten zijn een leuke bonus

Minpunten

• Lichte na-galm na het aanslaan van een toets.

JNjeroen 24-09-2021

Trust GXT 863 Mazz Mechanical Keyboard

Geschreven voor: Trust GXT 863 Mazz

- Toetsenbord voelt fijn aan, toetsen zijn niet te hoog daardoor krijg je minder last van je pols, en toetsen reageren snel.
- Het is een simpel toetsenbord, en licht van gewicht.
- heeft prettige led verlichting, kleuren zijn vanuit het toetsenbord niet nader in te stellen.
- Plug en play via USB.

Pluspunten

• Prettige verlichting
  • Toetsen voelen prettig aan
  • Licht gewicht
  • Duidelijke icoontjes op toetsenbord

Minpunten

• Geen programmering mogelijkheden
  • Geen verlichtingskeuze vanuit het toetsenbord