Panasonic Lumix DC-G9 - Reviews

Filmen in full-HD
Filmen in 4K Ultra-HD

Robemo 06-01-2018

Klein maar fijn ...

Na jaren met een grote full frame reflex met grote lenzen te hebben rondgesjouwd, wilde ik wat kleiner en lichter zonder teveel kwaliteit in te leveren. Heel lang getwijfeld en uiteindelijk voor de G9 gekozen. Riskant omdat het een nieuw model is waarover nog niet veel is geschreven.
Onverwacht kreeg ik eind vorig jaar bericht dat ik de camera kan afhalen, terwijl bijna overal de camera nog niet leverbaar is. En natuurlijk meteen aan de slag. Ik durf te zeggen dat de 'gok' voor mij goed uitpakt. Het is echt een beest van een camera. Niet alleen met ongelooflijk veel mogelijkheden, zoals 18 mpixel foto's halen uit videobeelden, maar de fotokwaliteit is bijzonder goed ondanks het compact formaat. Een ook de videokwaliteit is buitengewoon goed. Dat compacte formaat is dan wel in verhouding tot mijn oude full frame reflex. Het is duidelijk geen compact camera, maar een echt fototoestel. Super degelijk en ligt geweldig in de hand. Nu kan ik rustig op reis met camera en lenzen zonder me een breuk te tillen.

Pluspunten

• Compacte alleskunner
  • Prettige bediening
  • Super degelijk
  • Volledig draaibaar scherm
  • Goede foto en video kwaliteit

Minpunten

• Ietsiepietsie meer ruis in foto's dan full frame

Robemo 07-03-2018

Na 3 maanden gebruik

Na 3 maanden gebruik blijven de positieve ervaringen overeind staan. Sterker nog, de camera kan meer dan ik dacht en de kwaliteit is boven verwachting. Na ruim 40 jaar fotograferen met allerlei camera's is dit een camera die een echt nieuwe ervaring oplevert. Goede foto's kun je met veel camera's maken, maar met name de manier waarop het met deze camera kan is geweldig. Echt een super camera.
In mijn eerste review merkte ik nog op, dat er iets meer ruis is dan bij een full frame camera die ik daarvoor gebruikte. Op zich is dat ook zo, maar ik noem het niet meer als nadeel, omdat de ervaring van een paar maanden leert, dat die ruis zo mooi egaal is en fijnkorrelig, dat het niet stoort en makkelijk is te verwijderen met maar heel weinig ruisreductie. Daarbij komt dat de scherpte vaak hoger ligt dan bij full frame met veel details. Nadeel van mijn full frame was (buiten omvang en gewicht), dat je echt top lenzen moest gebruiken om optimale resultaten te verkrijgen. Als je bij full frame een 'consumenten lens' gebruikte, dan waren beelden vaak zacht en/of moest je meerdere stops het diafragma dichtdraaien om acceptabele scherpte te krijgen. Het nut van full frame ging dan verloren. De G9 produceert zelfs met 'normale' lenzen bij vrijwel open diafragma (of één stopje max) al vlijmscherpe beelden. Verder was bewegingsonscherpte met full frame en hoge hoeveelheden megapixels ook problematisch voor scherpe beelden. Je werd zelfs met gestabiliseerde lenzen al snel gedwongen hoge sluitertijden en dus ook hoge ISO waarden te gebruiken. De G9 kan door de geweldige stabilisatie en genoemde grotere diafragma's lagere ISO waarden en minder hoge sluitertijden gebruiken en toch vlijmscherpe beelden leveren. Ruis kan daardoor ook beperkt blijven. Het aantal scherpe foto's is met een G9 hoger dan bij mijn full frame camera's. Als je op de G9 een toplens van Leica zet, dan wordt het verschil alleen maar groter. Kortom, hoewel ik in eerste instantie bang was dat ik mijn full frame set zou missen, blijkt nu na 3 maanden, dat ik die set geen moment mis of nodig zou hebben gehad. Mijn resultaten zijn boven verwachting en voldoen aan mijn best hoge eisen (ben toch helaas een echte pixel peeper). Dus superblij met deze camera. Mijn huidige set van camera met 6 lenzen weegt maar één derde van mijn vorige full frame set en past nu makkelijk in een compacte tas met ruimte over voor frutsels. Zo kan ik op reis zonder mij een breuk te tillen.

Pluspunten

• Geweldige handligging
  • Prettige bediening
  • Razendsnelle werking
  • Enorm veel mogelijkheden
  • Ontworpen voor fotografen

Minpunten

• Nog niet kunnen vinden

Klaas 07-01-2018

Super snel monster

Dit is de eerste camera die doet wat ik wil. Als de foto nu niet gelukt is, kan ik alleen nog mijzelf de schuld geven. Super (super) snelle autofocus, prachtige (pre)burst, en haarscherpe fotos en video opnames. Oef... wat ben ik hier blij mee... (natuurfotograaf)

Pluspunten

• Autofocus
  • Ongelooflijke Burstsnelheid
  • Handelbaarheid
  • Image stabilisatie
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Nog geen post focus in RAW

Klaas 28-04-2018

Nog steeds meer dan dik tevree!

Heb de camera nu drie maanden. Nog steeds weinig tot niets te klagen. Mooie scherpe beelden in macro of met telelens. Prachtig snelle autofocus en logische bediening.

Pluspunten

• Gewicht
  • Beeldkwaliteit
  • Autofocus
  • Mogelijkheden
  • Snelheid

Minpunten

• Geen RAW in post focus