Canon EOS 5D Mark III - Reviews

22 MP
Filmen in full hd
3 inch

Laura 04-12-2016 Product paar weken in bezit

Bijzonder scherpe foto's bij hoge ISO waarde

Ik ben ontzettend blij met deze Canon EOS 5D Mark III. Ik kan (uiteraard buiten) nu ook binnen moeiteloos fotograferen zonder flitser met een groter diafragma. Pas vanaf zo'n 5000 ISO is er wat irritaties te zien in ruis.

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk met hoge ISO

Minpunten

• Maakt harder geluid bij het fotograferen

lizet87 08-07-2016 Product paar dagen in bezit

Canon 5DIII

9,6
Al 6 jaar fotografeer ik met de 5DII en het werd tijd voor een upgrade. Ik dacht dat er niet zoveel verschil tussen beide zou zijn, maar ik vind de 5DIII veel beter. Sneller, scherper en er zitten een aantal nieuwe/andere opties op. Ben er erg blij mee!

Ben 24-06-2016 Product paar dagen in bezit

Top , nog steeds na al die jaren

9,4
De canon 5D mark 111 is al een aantal jaren op de markt, maar is nog steeds echt top. Lekkere camera, ligt goed in de hand, degelijke vormgeving. Mooi rustig beeld, geweldige AF, veel mogelijkheden. Lekker als 2e camera ( of als 1e natuurlijk)
In combinate met de prime lenzen pico deal.

Sirikori 21-11-2015 Product kwartaal in bezit

Geweldige camera, scherpe duidelijke mooie foto's. Ben jaren een 5D mark I gewend geweest, maar dit is een openbaring. Prettig in de hand, goede menu's en submenu's. Met de EF 1,2 / 85 mm L2 een geweldige combinatie. Gebruik geeg SD-kaart, want dit vertraagd alleen maar, UDMA-7 CF, schrijft sneller weg en kan grote bestanden van de foto aan.

Cannon 27-04-2015 Product maand in bezit

9,4
Geweldige camera ! Het menu is even wennen maar als je er eenmaal aan gewent bent een super camera.Het toestel voelt solide aan. Na een kleine 2 maanden ben ik aangenaam verrast over het toestel. Met de 24-105 L lens is het supersnel scherpstellen. Bij snelle actie's zijn de 6 opnames per seconde niet te verwaarlozen. De HDR functie gebruik ik ook wel eens, altijd handig bij slechte lichtomstandigheden.Een klapscherm zou fijn zijn geweest, maar dit vang ik op door een hoekzoeker te gebruiken. Ik heb nog een 700D, 450D en de oude 5D, maar op het aanraak-schermpje van de 700D na staat deze camera op eenzame hoogte, mag ook wel voor die prijs.Dit is mijn eerste korte indruk van deze camera.

Bramvdheuvel 25-07-2014 Product paar weken in bezit

9,4
Geweldige camera ! Ik heb eerst een 1D Mark IV gehad, maar was niet tevreden met de high iso prestaties. Nu wel, ik vind plaatjes t/m 25.600 iso nog zeker bruikbaar. dat is belangrijk omdat ik fotojournalist ben en vaak in situaties kom waarbij ik niet mag flitsen. Ik vind de kleurreproductie werkelijk fantastisch en ook de detaillering is prima in orde. Qua snelheid legt hij het toch enigszins af bij de 1D Mark IV, maar ik heb daar weinig last van. beeldkwaliteit is voor mij belangrijker dan snelheid. Heb ook jarenlang met een 5D Mark II en een 7D gefotografeerd maar kwam ik bij beide camera's belemmeringen tegen die nu weg zijn. Kortom een klasse camera.

mhvangiffen 19-11-2013 Product paar weken in bezit

Ik fotografeerde al met een 5d markII. Ten opzichte van dit model is zijn opvolger toch weer sterk verbeterd. Kan veel sneller in de winder stand fotograferen. Schrijft veel sneller de foto's weg. De body is misschien iets zwaarder maar houd fantastisch vast. De snelscherp toets is wanneer je snel wil reageren heel makkelijk . Voor mensen die al in het hogere segment van canon is het sd kaartslot overbodige luxe. Geeft voor mij geen voordeel. De accu's van de 5d markII en markIII zijn gewoon uitwisselbaar. Het menu is even wennen maar als je er eenmaal aan gewent bent makkelijker. Overzichtelijke. De snel instelling is soms makkelijk. Maar denk niet dat ik die heel veel zal gebruiken. Filmen kan nog steeds niet op autofocus. Met een veranderende object afstand moet je met de hand scherp stellen. Ik had graag de mogelijk heid gehad met autofocus te kunnen filmen. Zeker voor deze prijs. De silent knop is super bij golf wedstrijden of andere sporten waar je niet teveel lawaai wil maken. Ik ben super blij met deze camera. Gebruik wel de betere canon lenzen want de kwaliteit wordt bepaald door de zwakste schakel. Er zit echt veel verschil in. Nogmaals fantastische foto's met wisselend licht. Makkelijk in te stellen en een geweldig eind resultaat.

Rachida123 17-01-2013 Product maand in bezit

Feitelijk is er niets spectaculairs aan deze
Canon EOS 5D Mark III camera. Bestaande technologieën
van de Canon 1D X en de Canon 7D zijn toegepast derhalve
een upgrade t.o.v. zijn voorganger de Canon EOS 5D II.
Het aantal megapixels is echter nagenoeg gelijk gebleven.
Dit is wat teleurstellend.
21,1 megapixel voor de Canon 5D 11 en 22,3 megapixel voor de Canon 5D III.
Indien men dus met beide camera's met 100 ISO en in het
RAW formaat fotografeert is er dus geen noemenswaardig
kwaliteitsverschil tussen de gemaakte foto's qua beelddetail en scherpte. Een landschapsopname is hierbij
een goed voorbeeld.
Voor snelle aktiefotografie gooit de Canon EOS 5D Mark III
hogere ogen dan zijn voorganger.

De prijsstelling van de 5D Mark III is echter veel te hoog
t.o.v. van de 5D Mark II.
€ 2.799,00 - € 1600,00

Een verschil van 1200 Euro voor de body terwijl de
beeldkwaliteit van de foto's vrijwel gelijk is.
( RAW, 100 ISO, landschapsfotografie )

Voor bestaande Canon EOS 5D Mark 11 bezitters is een upgrade
naar de 5D Mark III dus weinig interessant mede gezien de forse meerprijs van 1200 Euro.

Voor snelle aktiefotografie (pers en sport) is
de 5D Mark III de betere optie.

Inzake de Nikon D800. De body heeft een richtprijs van
2300 Euro. 500 Euro goedkoper dan de 5D Mark III.
De 36,3 Megapixel sensor van de D800 is spectaculair
te noemen. De meningen over deze camera zijn echter
nogal verdeeld. Er zijn n.l. erg veel klachten over het
Auto-Focus systeem van de camera en de body zou
wat plastic aanvoelen.

De Canon 5D Mark III lijkt dus wat betrouwbaarder en
degelijker over te komen dan de Nikon D800
volgens gebruikerservaringen. (zie amazone.com)

De foto's die de Nikon D800 aflevert zijn door de
36,1 megapixelsensor natuurlijk detailrijker dan die
van de Canon 5D III. Op prints van 10x15cm, 13a18cm of 20x28cm is dit verschil niet of nauwelijks waarneembaar.
Op posters vanaf 30x40cm echter wel.

Beide camera's hebben dus hun voors en tegens.

Een vergelijkbaat model is de Sony A900.

Fullframe, 24,6 megapixel, richtprijs(body) 2400 euro.

Any Blunder 07-08-2012 Product maand in bezit

Om een eind aan het gezeur in de pers te maken, waar de 5D Mark III werd neergesabeld in vergelijking met de Nikon D800, hier wat observaties van iemand die de camera een maand in gebruik heeft.

Ten eerste; Dit is niet een full frame 7D, maar eerder het kleine zusje van de 1D X.
Ik heb een 7D en qua formaat en gewicht zijn beide camera's vergelijkbaar, daar houdt iedere vergelijking echter op.
Klinkt de sluiter van de 7D als een AK47 bij 8 fps, die van de 5D klinkt als een kluisdeur die sluit. Gelukkig heeft Canon een silent mode toegevoegd, want op straat kijken mensen om als je met de 5D een foto schiet.
De bediening van de knoppen en het grote draaiwiel is ook net even iets moeitelozer.
Een gemis vond ik het ontbreken van de AF punten selectie in het Q menu wat de 7D wel heeft. Bij de 5D Mark III moet je daarvoor de kleine knoppen op de camera gebruiken, gelukkig werken die wel makkelijker dan de 7D.
Bij de 5D Mark III kan je in het Q menu kiezen op welke geheugen kaart je schrijft, dat is praktisch.
Dan het AF systeem, als de 7D al een grote sprong voorwaarts was, dan is de 5D Mark III een sprong van een lichtjaar vooruit. Om een lang verhaal kort te houden; je kan niet missen en als je mist is het jouw fout, niet die van de camera.

Ten tweede de vergelijking met de D800.
Als je de luxe hebt de twee camera's met elkaar te vergelijken, moet je eens met de AWB aan op klaarlichte dag een foto van een witte muur maken.
De foto van de 5D Mark III is wit, die van de D800 is groen.
Na beruchte Nikon voorgangers met een cyaan zweem is het de fabrikant weer gelukt een camera af te leveren met een kleurzweem, dit keer is het geel en groen.
Niet onoverkomelijk, maar je moet bij de Nikon wel je witbalans bijstellen en bij de Canon niet. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de ruis in schaduwrijke delen waar de Canon 5D Mark III aan lijdt idd aanwezig is, maar het is niet storend en als je in RAW schiet is het in Lightroom zo te verhelpen.
Wat de kleuren reproductie betreft levert de Canon een direct resultaat af dat oogstrelend en contrastrijk is. De D800 is stukken neutraler, je moet met iedere foto aan de slag wil je die een beetje smoel of eigen karakter geven. Dit is een keus, ik kom vaak thuis met 1000 foto's van kinderen en als ik die allemaal nog moest bewerken zou ik temmes worden.
De 5D Mark III vereist ook geen statief, snelle lenzen of ideale lichtomstandigheden.
Dit is een beul van een camera die onder de moeilijkste omstandigheden nog wel een professioneel resultaat aflevert waar je met opgeheven hoofd mee voor de dag kan komen. Je moet het echt bont maken wil je een 5D Mark III de fout in sturen.
Qua resolutie en detail wint de D800 het natuurlijk, maar dit is veel meer een specialisten camera die fouten genadeloos afstraft.
Ach ja en wat die resolutie en detail betreft, je kan een foto van een 5D Mark III ook rustig 50 tot 80% croppen en vooralsnog je de foto niet op de zijkant van je huis gaat afdrukken heb je een bruikbare print.
Aangaande de low light en high ISO kwaliteiten van de 5D Mark III is genoeg bekend en ja, hij veegt de vloer aan met de Nikon.

Mensen die twijfelen over een upgrade van een Mark II naar een Mark III kan ik maar een ding zeggen: Doen!
Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Was de Mark II voor wat betreft het AF systeem nog een luxury oceanliner with an outboard steamboat engine, het 1D X AF systeem zet de Mark III direct in de klasse van de echt grote jongens.
Noise reduction is dramatisch verbeterd.
Het dual light metering systeem van de 7D is een verademing op de 5D Mark III en als je graag tegenlicht opnames maakt zal je ervaren dat deze functie wonderen verricht.
Ik woon in een stad met donkere steegjes en hoge fel belichte kerken en andere structuren en de nieuwe 5D is daar uit en thuis.
"Fotografie is schrijven met licht" en dat beginsel krijgt nieuwe dimensie met de 5D Mark III.

Concluderend, of je nu een 7D hebt of een 5D Mark II, de 5D Mark III is de upgrade meer dan waard.
Overweeg je een Nikon D800?
Bedenk dan dat dit niet de medium format DSLR point and shoot is waar hij voor wordt weg gezet. Het is een erg bewerkelijke camera voor specifieke doeleinden.

Urbanfoto 30-04-2012 Product paar weken in bezit

De foto's die uit dit toestel komen zij haarscherp! Trefzeker met het nieuwe AF systeem. Ze hebben uit de fouten geleerd van de 5DII

Helaas zijn er bij de eerste leveringen van het toestel fouten ontdekt zoals het lichtlek.
Het probleem is herkend door Canon maar spijtig genoeg gaan hun hersteldiensten in Nederland er geen aktie voor ondernemen terwijl ze dit verplicht zouden moeten zijn vanaf 10 mei 2012.

Daarom verkoop ik alles van Canon. Spijtig want ik begon er net plezier aan te beleven na al de tegenslag die ik heb gehad met de 5D2.