De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Samsung SM-R945F op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

s**k@g**l.com 08-10-2023

Samsung Galaxy Watch 6 4G 44mm Grijs

Geschreven voor: Samsung SM-R945F

Mooie watch heeft alle functies simpel bereikbaar hiervoor.
Mooi model goed scherm heeft eigenlijk alles wat je nodig heb om fitter te worden en alles bij te houden van slaap tot bloeddruk meten

Pluspunten

• Batterij
  • Apps
  • Scherm
  • Bediening

Hilko 29-09-2023

Ook leesbaar in volle zon, accuduur blijft een dingetje

Geschreven voor: Samsung SM-R945F

Samsung Galaxy Watch6 en Watch6 Classic zijn alweer de 6e generatie smartwatch van Samsung gebaseerd op Android Wear OS 4.0 sinds 2018. De praktische toepasbaarheid van smartwatches steeds beter geworden, doordat de slimme horloges kleiner (minder log en zwaar) zijn geworden en de schermen steeds beter leesbaar zelfs in de volle zon.

Watch6 is al direct in het doosje voorzien van het siliconenbandje, wat eigenlijk verbazingwekkend comfortabel aanvoelt. Het bandje ziet er mooi uit, niet goedkoop plastic. Verder is er alleen een oplader is het doosje aanwezig, waar je de smartwatch op moet leggen. Deze is niet voorzien van een adapter, alleen een USB-C kabeltje aan het uiteinde.

Voor de Galaxy Watch6 zijn er meerdere uitvoeringen en elke uitvoering is er in meerdere kleuren. Samsung noemt deze de 'gewone' Samsung Galaxy Watch6 en Watch6 Classic. Bij de eerdere Watch5 werden de uitvoeringen 'gewoon' en Pro genoemd, maar ook bij de Watch4 waren de benamingen 'gewoon' en Classic.

Een groot onderling verschil is het gewicht: Samsung Galaxy Watch6 'gewoon' weegt 28 tot 33 gram (afhankelijk van formaat 40 mm of 44 mm), de Watch6 Classic 52 tot 59 gram. Een deel van dit gewichtsverschil zit in het gebruik van aluminium in de gewone Watch6 en roestvrij staal in de Watch6 Classic. De Watch5 gebruikte nog het lichtgewicht super sterke titanium, maar blijkbaar heeft Samsung voor goedkoper en makkelijker verkrijgbaar materialen gekozen.

De accu gaat vrij gemakkelijk anderhalve dag mee met zelfs het always-on scherm geactiveerd, door een donkerder watch face (wijzerplaat) in te stellen. Bij een kleurige wijzerplaat met meer informatie op het scherm raak je sneller accuduur kwijt, maar ook dan hou je nog steeds wel meer dan een dag aan accuduur over.

Het opladen van de Watch6 gaat verrassend snel. Met een half uur zit de accu doorgaans weer dichtbij 100%. Dat maakt veel goed aan de beperkte accuduur, hoewel ik veel liever een week lang niet zou hoeven nadenken over het opladen van mijn horloge.

Gelukkig heeft Samsung bij de Watch6 weer 2 fysieke knoppen op de horlogekast behuizing gemonteerd, een grote verbetering boven de capacitive touch knoppen. De randen (bezels) zijn weer iets dunner. Dankzij de IP68 waterdichtheid kun je er mee onder de douche en volgens de 5ATM 810H specificaties kun je er zelfs veilig mee zwemmen.

Vrijwel alle sensoren zijn direct te gebruiken en zijn redelijk betrouwbaar. Om de bloeddruksensor te kunnen gebruiken moet deze eerst worden gekalibreerd. Dit wil zeggen dat je ergens je bloeddruk moet laten meten en die waarden gelijk overnemen in de Watch6.

Een van de handiger functies van een smartwatch is dat je notificaties van je telefoon op je smartwatch kunt lezen. Vooral voor WhatsApp vind ik dit praktisch. Ook hier is het handig om de iets grotere 44 mm met hogere resolutie 480x480 pixels te hebben. Het is mogelijk berichten te beantwoorden, maar langere zinnen typen is natuurlijk extreem onhandig op zo'n klein oppervlak.

Samsung heeft een fijne Galaxy Wearable companion app gemaakt, beschikbaar via Google Play of Galaxy Store. Niet te veel onzinnige functies en redelijk gebruiksvriendelijk. Sommige functies zitten nog wat vreemd half weggestopt, maar navigatie went snel genoeg. De uitwisseling van informatie tussen je smartphone en de smartwatch is snel en gemakkelijk. Dat heb ik wel eens anders gezien.
Gelukkig ligt de tijd achter ons dat een smartwatch traag is, enorm log en lelijk.

Helaas is een beperkte accuduur nog wel altijd een ding. Minder erg dan het was, maar een accuduur van een week kun je helaas vergeten. Daar krijg je wel een tiental sensoren en talloze apps en toepassingen voor terug.
Samsung Galaxy Watch6 is ook nog eens redelijk betaalbaar met prijzen van zo'n 260 tot 400 euro afhankelijk van de uitvoering. Ik zou wel dringend willen aanraden om voor de grotere uitvoeringen/versies te gaan, dus de 44 mm of 47mm Classic, zodat je de grotere accu van 425 mAh om je pols hebt met de hogere resolutie.

Pluspunten

• Design, niet te bulky
  • Laadt supersnel op

Minpunten

• Accuduur max 1,5 dag
  • Geen titanium uitvoering

b**r@l**e.nl 28-09-2023

Fijne Smart Watch

Geschreven voor: Samsung SM-R945F

Ik heb zelf een oudere Samsung Watch en was mij aan het oriënteren op wat een wat nieuwer model met meer mogelijkheden. Ik zag de Samsung Galaxy Watch 6 4G 44mm Grijs voorbij komen en dacht dat dit wat zou zijn.
Na hem nu 2 weken gebruikt te hebben vond ik dat de batterij toch wel een beetje snel leeg gaan. Aan de andere kant is hij ook zo weer vol. Het verschil tussen always on en niet is wel erg groot.

De prijs kwaliteit vind ik redelijk voor wat je er voor krijgt, het horloge heeft erg veel opties en heb nog lang niet alles ontdekt.

De oplader die er bij zit is USB C naar USB C, maar er zit geen adapter bij, deze moet je dus nog los kopen aangezien veel mensen dit nog niet in huis hebben.

Al met al erg te vrede met dit horloge!

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Veel opties
  • Snel, reageert goed

Minpunten

• USB C kabel zonder adapter
  • Batterij