Reflecta Super 8 - Normal 8 - Reviews

film/dia scanner
Kleur(en)
zwart
Ingebouwd display

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 3 reviews die zijn achtergelaten voor de Reflecta Super 8 - Normal 8 op Kieskeurig.nl.

Hans Mulder 09-03-2019

te kleine diameter van de spoel is echt een probleem

Geschreven voor: Reflecta Super 8 - Normal 8

Het is leuk om oude filmopnames om te toveren naar MP4-formaat. Het zijn altijd beelden van eind '70 begin 80-er jaren. De kwaliteit is afhankelijk van het origineel. Vroeger was men al gauw tevreden. Heel veel beter wordt het niet. Maar het gemak, de lol van het weerzien en de compactheid van het resultaat nodigen uit om alles aan film wat er nog is te digitaliseren.

Gebruik:
Dit product lijkt op de getoonde afbeelding groter dan hij is.
De meeste spoelen met films die ik er mee heb gedigitaliseerd passen niet op het apparaat.
(Weer) opdelen in kortere stukken kan, maar is op den duur geen werkbare optie
Mijn oplossing is een super-8 projector ernaast, die de film kan transporteren. De film leid ik dan om via de scanner.
Een film digitaliseren is tijdrovend. Eén seconde film is 18 beeldjes. Eén beeldje scannen duurt een halve seconde. Een spoel van 20 minuten digitaliseren duurt zo drie uur.
Je kunt er niet ver bij weglopen. Er is een kans dat de lassen (elke drie film-minuten minstens één in de scanner blokkeren of breken of loslaten). Ook is er kans, zoals altijd bij film, dat je na drie uur terugkomt en de film je bij de deur tegemoet komt. Vaak is het scannen dan wel gelukt.
Wanneer je die tijd er voor over hebt is het een leuk werkje.

Kwaliteit:
Soms valt me de kwaliteit tegen:
Er zijn twee hinderlijke effecten waar ik last van heb.
*Soms heeft de video een verticale bibbering. Dat betekent dat de uitlijning van de filmbeeldjes niet nauwkeurig genoeg is. Als ik dat na drie uur constateer dan móet het over. Soms helpt het.
*Soms vertoont de film langzame wisselingen van licht-donker-licht-etc, dat soms tientallen seconden aanhoudt. Vooral bij donkerder passages. Ik ben er nog niet achter waar dat door komt en hoe dat te voorkomen is. Ik vermoed dat het iets is met de lichtregeling van de scannercamera.

Verder is de video een slapstickfilm. Alles beweegt onnatuurlijk snel.
Met het programma VLC kun je op je computer langzamer, dus ook met ongeveer juiste snelheid afspelen.

Pluspunten

• compact ding maar....
  • makkelijk te bedienen

Minpunten

• Spoeldiameter te klein.
  • 20 min film=drie uur scannen,
  • Slapstick resultaat.

ABFB 18-06-2020

eigenaardig toestel

Geschreven voor: Reflecta Super 8 - Normal 8

Dit is het enige toestel niet - professioneel dat ik gevonden heb voor het inscannen van super 8 films. Het eerste dat opvalt zijn natuurlijk de kleine spoelen. wie grotere spoelen wil scannen moet er een projecter bijhalen. Verder wil deze scanner enkel wegschrijven naar een SD- kaart, ook al is hij aangesloten op een laptop via USB. Deze aansluiting dient enkel om na afloop de inhoud van de SD kaart te uploaden naar de laptop. Voor mij volstrekt onbegrijpelijk waarom dit niet rechtstreeks kan. Het meest vervelende is dat het toestel van links naar rechts werkt, terwijl een projector van rechts naar links afspeelt. Dit is vooral lastig als een grote film noodgedwongen moet verknipt worden en na afloop van het scannen die stukken film in de originele volgorde weer op die grote spoel moeten geplaatst worden. De digitale kwaliteit is in verhouding met de prijs van het toestel.

Pluspunten

• digitale kwaliteit conform de prijs

Minpunten

• geen mogelijkheid om grote spoelen te plaatsen
  • scant niet rechtstreeks naar een laptop / pc
  • werkt van links naar rechts
  • een zeer klein, fragiel toestel

M Lohuis 22-05-2020

Reflecta scanner 8 mm

Geschreven voor: Reflecta Super 8 - Normal 8

Fantastisch apparaat, 77 films (super 8) omgezet naar MP4. Wist niet dat er zo veel films waren. Ook mijn familie was blij met de films. Nu kijk je gemakkelijker de films dan via de projector. Enige nadeel is dat het apparaat af en toe vastloopt op lassen. Je moet hem dan even helpen. En daarbij kost het behoorlijk wat tijd. 3 minuten film kost ca. 30 minuten werk.
Grote banden passen er niet op, maar ik had een constructie bedacht met behulp van projector.