De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Sony SEL135F18GM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Thomas Jongbloed 25-07-2020

Bokehlicious 135mm van Sony....wat een parel

Geschreven voor: Sony SEL135F18GM

Vorige week heb ik de Sony FE 135mm F1.8 lens gekocht.
Twee weken daarvoor al een keer gehuurd om te kijken of ik de lens "echt" nodig ga hebben bij mijn fotografie, maar zodra je een keer die op je camera hebt gehad, dan wil je niet meer zonder. Dan kun je nog maar één ding doen.....hem toevoegen aan je cameratas. Al jaren bestel ik mijn spullen bij de betere camera winkels en ook deze lens. Lekker makkelijk via iDeal online besteld. En de dag erna keurig op tijd afgehaald bij een PostNL afhaalpunt. Goed verpakt en helemaal spik en span. Heel erg blij mee en nu lekker shooten.

De scherpte op F1.8 is ongekend scherp op 135mm. De dubbele focus hold knoppen op de body zijn fijn om zowel in portret als landscape stand de focus te kunnen locken, of welke functie je ook toewijst aan de deze aanpasbare knop op de lens. De zonnekap is ook degelijk en zit goed vast.
De diafragma ring gaat via de lens. Was even wennen aangezien al mijn andere Sony lenzen via de body gaan. Voor video met een traploos instelbare F-stop ring kan ik me voorstellen dat dat erg fijn werken is. voor mijn fotografie heb ik liever wel de merkbare clicks in de ring om te weten waar ik ben met mijn instellingen.

Geen goedkope jongen, maar wel een dikke beuker met prachtige portretten.
De kleuren renderen ook lekker en zijn helemaal op Sony afgemeten. Maar wat wil je voor een branded lens.

Pluspunten

• Dubbele instelbare focus knop op zijkant
  • Ongekend scherp op F1.8

Minpunten

• Blijft een stuk glas van bijna 1 kilo
  • F-stop met ring instellen is even wennen.