De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony FE 85mm F1.8 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Peter Verheul 08-06-2020

Spat scherpe lens.

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Zeer scherpe lens, Auto focus top, diafragma 1.8 voor een goed bokeh, prijs kwaliteit verhouding voor een Sony lens

Pluspunten

• Zeer Scherp
  • Design goed

Minpunten

• Nog niet ervaren

Marja Koole 02-09-2019

Heerlijk licht van gewicht en toch super kwaliteit

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Gekocht om de volgende dag een workshop studio fotografie mee te gaan doen. En dat was spannend, maar de lens heeft mij positief verrast. Snelle autofocous, prachtige scherpe foto's. En na 4 uur met de camera in de hand te staan, nog geen last van het gewicht. Heerlijke lichte combi samen met mijn Sony a7iii. Heel blij mee en ga er veel gebruik van maken.

Pluspunten

• prijs kwaliteit verhouding
  • autofocus
  • scherpte
  • bokeh
  • gewicht

Minpunten

• voelt iets minder degelijk aan

Peter 31-05-2019

F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H-E lens!!

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Deze lens had ik al langer op het oog omdat hij zo'n ontzettend goede reviews krijgt en een heel hoge score bij DXO. Ik heb nog nooit een lens gehad die zo'n stille AF heeft als dit 85mm objectief (en bovendien nog snel ook). De lens is redelijk licht en ziet er mooi uit. Voor dit geld een van de allerbeste lenzen die er voor de Sony E-mount FF te koop is. Een absolute aanrader.

Pluspunten

• Super scherp
  • Super stille AF
  • Snelle AF
  • Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Licht

Job 26-04-2019

Beste lens

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Geweldige scherpte/diepte, mooie lens om mee te beginnen! De focus ring is wel gevoelig, maar dit went!

Ludo 02-03-2019

Sony FE 85mm 1.8 een ideale portret lens en meer

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Diverse reviews zoals Dyxum, PhotoZone (OpticalLimits), KenRockwell, DXOMark gaven deze lens hele hoge cijfers. Wat mij persoonlijk ook aansprak was het relatieve lage gewicht van rond de 380 gram als ook de relatieve lage prijs voor dit type lens zeker als je deze vergelijkt met de Sigma 85mm F1.4 Art, de Sony FE 85mm f/1.4 GM of de Zeiss Batis 85mm f/1.8, Voordeel is dat gehele systeem van camera + lens laag in gewicht blijft maar ook dat ik deze lens straks op een full frame camera kan gebruiken zoals de Sony A7RIII of de Sony A7III.
Eerste persoonlijke testen met deze lens op mijn Sony A6000 waren in de winkel Foto de Vakman te Uden waar een verkoper even model voor me stond. Nadat ik de lens gekocht had diverse testen gedaan alvorens dit review te schrijven en het viel me op dat de lens vrij snel maar ook accuraat focusseert. Mooie foto's, mooie kleuren en heerlijke rustige wazige achtergrond waardoor het onderwerp er mooi uitsprong. Omdat lens samen met mijn A6000 snel en accuraat focusseert kon ik de juiste momenten goed vastleggen. Want speciale momenten zijn vaak heel kort en dan moet je snel kunnen zijn hetgeen vaak in leuke en ongedwongen foto's resulteert.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit van deze lens
  • Optische kwaliteit
  • Relatief laag gewicht van ~380 gram
  • Focusseert snel en accuraat
  • Stof en spatwater bestendig

Ronald 21-01-2019

Wow! Wat een portretlens voor deze prijs....

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Voor de helft van het geld van een Zeiss Batis (ook 85mm F1,8. Ook een fantastische lens, hoor) of voor een derde van de 1.4 Gmaster van Sony (tja, geweldig glas)... alleen maar omdat het bokeh-balletje ietsje ronder is? En wat voor de investering geldt, geldt ook voor het gewicht.

Pluspunten

• super scherp
  • Licht en compact (minder 'intrusive')
  • niet duur
  • programmeerbare knop op de lens
  • autofocus (waarom MF met Sony 'i focus'?)

Minpunten

• niet 'waterdicht'.

Jeroen van Eerden 15-01-2019

Zeer scherpe lens en perfect voor portretfotografie!

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Momenteel heb ik deze lens zo'n 3 weken in gebruik en ben er super enthousiast over. Na veel online reviews de keuze gemaakt om deze lens in combinatie met de Sony A7 iii aan te schaffen. Ik richt mij met name op portretfotografie en deze lens is daar zeer geschikt voor. Vooral veel scherpe beelden en snelle focus bij het gebruik van deze lens. De bouw is ook erg goed maar dat kun je eigenlijk wel altijd verwachten van een Sony lens. Uiteraard is de bokeh erg goed met een f/1.8 lens en gebruik ik de lens met name met natuurlijk licht. Ik kijk er enorm naar uit om binnenkort nog meer te gaan experimenteren met deze lens.

Pluspunten

• Sony topkwaliteit
  • Snelheid autofocus

pegelli 12-12-2018

Prima lens

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Compact, licht, goede scherpte, mooi bokeh, mooie beeldkwaliteit, compleet met zonnekap en twee doppen, stil.

Pluspunten

• Scherp
  • Mooie beeldkwaliteit en bokeh
  • Redelijk licht en compact

Minpunten

• Focus by wire (geen harde stop op oneindig)

R.V. 02-12-2018

Klein en licht maar wel met grootse prestaties.

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

De Sony FE 85mm F1.8 is gelukkig minder prijzig dan de premium G Master versie, of de Zeiss Batis 85mm F1.8.
Toch moet deze lens niet heel veel onderdoen voor zijn rivalen en presteert bovendien voor de aangeboden prijs uitmuntend.

Pluspunten

• Klein en licht.
  • Goede resolutie, contrast en Bokeh.
  • Weinig lichtafval, minimale vervormingen.
  • Lage prijs.
  • Goede afdichting.

Minpunten

• Wat trage focus
  • Gevoelig aan overstraling

Marina 25-11-2018

Mooie lichte lens

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Geeft een prachtig bokeh effect, stelt soepel scherp, lichte lens om foto's mee te maken en uitermate geschikt voor portretten! Daarnaast ook een goede prijs van een goede lens!

Pluspunten

• mooie prijs
  • niet te zwaar
  • stelt goed scherp

Ronald 11-10-2018

Om je vingers bij af te likken

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Deze lens is echt een aanrader. De scherpte/diepte die je met deze lens kan bereiken is echt om je vingers bij af te likken.
Mooie vervaging van ahtergronden en haarscherpe foto's. Top bouw kwaliteit en super autofocus. En de button op de lens kun je zelf een functie aan toewijzen wat enorm handig is. En met z'n f1.8 doet ie het geweldig in omgevingen met weinig of geen licht. musthave !

Pluspunten

• snel en lichtgevoelig
  • bouw kwaliteit
  • haarscherpe foto's
  • focus button op lens

J. de Groot 22-07-2018

Prachtige portretlens

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

De lens is vrij licht, met een goede bouwkwaliteit. Ook optisch voldoet deze lens: prachtige scherpte/diepte en zonder noemenswaardige vertekeningen. Uitstekende combinatie met de Sony A7 iii.

Pluspunten

• Scherpte
  • Bokeh
  • Prijs
  • Kleuren

Made by Dirk 12-07-2018

snelle scherpe lens met goede prijs/kwaliteit verhouding

Geschreven voor: Sony FE 85mm F1.8

Ik heb zowel deze 1.8 versie als de 1.4GM getest, voor ik tot koop over ging.
En de 1.4 is echt een monster, maar deze 1.8 versie die meer dan 1000,- goedkoper is doe niet veel onder, en is een stuk compacter.

Pluspunten

• goed scherp
  • snelle focus
  • stil
  • focus hold button
  • solide design

Minpunten

• geen diafragma ring net als de 1.4GM