Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

MvL 10-09-2019

2e hans

Net 2e hans gekocht bij Kamera Express, Zog er heel goed uit. Heb al en Sigma 18 -250 mm lens maar was op zoek naar een wat grootte groot hoek. lens. licht lekker in de hand.
het resultaat ben ik nog benieuwd naar. Maar heb heel goede verwachtingen.

Mark 21-12-2015

Had als starter dit objectief gecombineerd met een Canon 550D EOS. Een lens die duidelijk beter moest zijn dan het basis objectief die standaard wordt aangeboden bij deze bodies.

Helaas viel de lens mij toch wat tegen qua kwaliteit. Mijn veel goedkopere tele-lens van Sigma had zeer regelmatig een mooier resultaat. Hoewel je deze allround objectief niet direct kun vergelijken met een tele objectief viel me dit toch wat tegen.

Wat wel fijn is is het bereik van deze objectief met 15-85mm is deze perfect voor het dagelijks gebruik.

Helaas was mijn objectief niet erg degelijk. Na 4 jaar bleef de zoomring 'hangen' en brak er iets in het objectief waardoor deze nu defect is. Heb nu besloten om een nieuwe Sigma lens aan te schaffen die meer lichtsterk is. Dat laatste was ook wat teleurstellend aan dit objectief.

hanskan 03-09-2014

Heb deze lens gekocht als opvolger van mijn EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM die naar drie jaar kapot ging vanwege interne kabelbreuk. Het komt bij dat objectief heel vaak voor (google maar eens naar aperture flex cable 17-85). Heb daarna de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM gekocht maar die is in de rechterbovenhoek afgrijselijk onscherp. Dat blijkt te komen door decentering (slecht uitgelijnde lenselementen). Mijn vertrouwen in objectieven van Canon heeft een flinke deuk opgelopen.

thuismail 14-03-2014

Gebruik deze lens al jaren. Zit bijna altijd op mijn camera. Zo veelzijdig en goede kwaliteit. Razendsnel. Bij weinig licht toch nog zeer tevreden. Zal je geen spijt van krijgen. Alleen voor portretten, vooral binnen, met weinig licht gebruik ik 50mm 1.8

RobA1965 24-07-2012

Uitstekende lens. Twee maanden geleden gekocht ter vervanging van 18-55 kitlens bij m'n 500D. Tijdje getwijfeld tussen deze en de iets duurdere 17-55, maar uiteindelijk gaf het zoombereik de doorslag. En geen seconde spijt van gehad! Tijdens m'n vakantie ruim 2000 foto's mee gemaakt onder veel verschillende omstandigheden en de resultaten zijn fantastisch. M'n andere lenzen zijn in de tas gebleven.

Paar plussen en minnen:

- Groot zoombereik. 15mm heeft absoluut toegevoegde waarde.
- Haarscherpe foto's. Echt een enorme stap voorwaarts voor amateur zoals ik.
- Mooi zacht bokeh (vervaging achtergrond)
- Beeldstabilisatie werkt (nog) beter dan verwacht. Tot 1/15 sec geen enkel probleem en heb zelfs een scherpe foto van 0,5 sec. Daardoor ook geen last gehad van het feit dat het een 'trage' lens is (3.5 - 5.6).
- Kleuren zijn erg helder. Veel gebruik gemaakt van circulair polarisatiefilter (Hoya Pro1 Digital) maar ook met UV-filter zijn de kleuren erg mooi.
- Scherp contrast.
- Voelt degelijk aan en ligt goed in de hand. Aanzienlijk groter en zwaarder dan de kitlens maar vind dat zelf een voordeel omdat het de stabiliteit ten goede komt.
- Snelle en fluisterstille focusmotor (verademing na de trage en ratelende 18-55), maar dat is tegenwoordig volgens mij eerder regel dan uitzondering.
- Last but not least: door z'n grote bereik en kwaliteit nodigt de lens uit om veel te experimenteren met de mogelijkheden van je camera.

Natuurlijk heeft de lens ook een paar minpunten:
- Vignetting is relatief sterk bij 15mm en 85mm, hoewel het me meeviel ten opzichte van reviews en testen die ik had gelezen. Van de 2000 foto's zijn er een stuk of 10 waar het opvalt. Vooral blauwe luchten. Fotograferen met minimaal F=5.6 en 'probleem' is verholpen. Je kunt ook in RAW fotograferen en achteraf corrigeren in Digital Photo Professional (van Canon). Al met al voor mij geen noemenswaardig probleem.
- Constructie is goed maar na paar duizend foto's wel neiging tot uitzakken.
- Geen zonnekap bijgeleverd. Heb je wel nodig, dus aanrader om hem er bij te kopen (heb zelf online €37 voor de originele Canon-kap betaald).
- De zoomring voor handmatig scherpstellen is lastig op gevoel te vinden. Paar keer mis gegrepen.

Conclusie: juweeltje van een lens. Pluspunten winnen het wat mij betreft ruimschoots van de nadelen. Ondanks z'n prijskaartje de investering meer dan waard.

Michel72NL 26-07-2012

Een UV filter doet niks op een dslr omdat een sensor ongevoelig is voor UV, 35mm film was dat wel.

Een UV filter kan er wel eens voor zorgen dat de kwaliteit van de foto slechter wordt.

Mijn advies geen UV filters gebruiken!

Michel72NL 25-05-2012

Deze lens op basis van reviews online en een shoot in en buiten de winkel gekocht.

Niet perfect maar dit is dé allrounder voor Canon aps-c.

Het is mogelijk de bouwkwaliteit en CA dat hem net geen L kwalificatie geeft,verder super.

Over de vervorming bij 15mm en vignettering bij 15mm moet niet te veel gezeurd worden dat doen eigenlijk alle groothoekzooms/aps-c lenzen.

Beetje diafragmeren en weg vignettering en zachte hoeken.

dan69 05-02-2012

Pluspunten:
groot zoombereik met groothoek: 15-85
zeer snelle en stille autofocus
continuous AF: na automatisch scherpstellen kan er manueel nog gecorrigeerd worden
mooie kleuren
degelijk gebouwd
compact en licht

Minpunten:
niet lichtsterk (f/3.5-5.6)
relatief duur
vignettering bij 15mm en f/3.5 tesamen, 2 stops lager beter

Angelo Michel 29-10-2011

Ik heb de lens nu bijna een maand. Hij stelt superstil en snel scherp. 15mm is echt een groot verschil vergeleken met 17 (wat ik gewend was), dat is een echte plus aan de lens. Zelfde geldt voor de IS die is top.

Scherpte is, mits je de diafragma een beetje knijpt echt heel goed (ook op 15mm). Hij heeft wel erg last van CA op 15mm langs de randen. Ook is het vignetting erger dan ik gehoopt had.

Al met al ben ik toch tevreden. Hij ligt heerlijk in de hand en de bouwkwaliteit is voor een niet L super!

Leon868 24-06-2011

Dit is een objectief met veel potentie, als je een goede te pakken krijgt.......

Over de lens en de optische kwaliteit heb ik een gemengde mening:

Scherpte prima in orde. De scherpstelling gaat akelig nauwkeurig en zeer snel. Het AF mechaniek is vrijwel geruisloos en de optische stabilisator lijkt zijn werk ook goed te doen.
Contrast en kleurweergave zijn prima in orde.

De lens maakt een degelijke indruk, het zoomen gaat soepel en de lens zakt (nog) niet in of uit onder het eigen gewicht. Ik heb er vanaf dag een UV filter op gemonteerd en dit houdt het stof hopelijk buiten.

Het objectief heeft jammer genoeg ook een paar vervelende schaduwkanten.......

Mijn objectief vertoont tekenen van decentrering, ofwel het niet goed uitgelijnd zijn van de lenselementen, hetgeen zich vertaalt in een ongelijke scherpte over de foto. Je kunt dit testen door bijvoorbeeld een bakstenen muur te fotograferen en dit nogmaals te doen, maar dan ondersteboven. Vergelijk de twee foto's met elkaar en je ziet het verschil.

Verder vind ik het enorm jammer dat er zoveel vignettering zichtbaar is. Soms echt ontoelaatbaar veel, ronduit zwartere hoeken van de foto. Diafragma knijpen helpt maar ten dele. Toch jammer van een objectief met een prijskaartje van ca. 600 euro.....

Al met al een lens met wat eigenzinnigheden. Vind het jammer van die decentering, anders had ik met die vignettering nog wel kunnen leven. Benn nog even met de leverancier in conclaaf, hopelijk kan de lens alsnog geruild worden.

hanskan 03-09-2014

Slecht objectief. De mijne is afgrijselijk onscherp in de rechter bovenhoek, naar ik nu begrijp gaat het om decentrering.

s.linders 10-05-2011

ben overgestapt van 17-85 naar de 15-85 lens en ben zeer tevreden.
heb een canon 40D camera en heb met deze nieuwe lens gemerkt dat de foto's een fractie groter er op komen als dat je door de zoeker ziet.

retlaw67 17-11-2010

Ik kocht deze lens bij mijn 7D en kan niet anders zeggen dat het een feest is om te gebruiken. Alle bekende probleempjes zij aan boord van de camera of op de computer te corrigeren en daar heb ik niets te klagen over. De groothoek is werkelijk fantastisch en de zoom laat ook weinig te wensen over. Ik beef nogal en dat belast de IS, maar deze geeft geen krimp en levert scherpe plaatjes af.
Er zijn lichtgevoeligere objectieven, maar dit is niet echt een handicap van dit objectief. Met een ruime keuze van andere Canon lenzen ter beschikking betrap ik mij er op dat ik deze lens niet van mijn camera wil halen.
Een geweldige all-round lens.

karin115 02-07-2010

Dit is een fijn walkaround objectief. De groothoek vind ik geweldig. Er zijn mensen die zeggen dat het verschil tussen 15 en 17mm niet enorm is, maar ik kan je vertellen dat het in de praktijk maar wat handig is. Zeker als je veel landschappen en architectuur fotografeert. Voor een crop body is dit objectief perfect.

Voor de 15-85 had ik de 24-105 van Canon maar ik miste hier groothoek. Daarom heb ik het "risico" genomen om de alom geroemde 24-105 in te wisselen voor de 15-85.
Vanaf het begin ben ik zeer enthousiast.
De foto's zijn ragscherp zowel ingezoomd als uitgezoomd. Ook in de hoeken. Hierover lees ik nog weleens negatieve berichten.
Eventuele bekende probleempjes, die je ook tegenkomt bij andere objectieven, zoals vignettering, CA etc. laat ik corrigeren door het programma DXO optics en dat werkt perfect.
Als je heel veel portret- en binnenfotografie doet zou ik kiezen voor een lichtsterker objectief, alhoewel het resultaat mij telkens meevalt als ik weer eens binnen heb gefotografeerd met de 15-85.
Voor mij is dat verder geen issue, als ik echt problemen krijg met de lichtsterkte pak ik mijn 50mm 1.8 II objectief en t.z.t. wil ik nog een externe flitser aanschaffen.

De bouw is degelijk, de autofocus werkt snel en ook de IS is perfect. En niet te vergeten het gewicht is aangenaam, dat is wel zo fijn als je de hele dag met de camera op pad gaat.

Kortom, ik ben een zeer tevreden gebruikster.

grieel 28-01-2014

Hallo Karin,
Heb je review gelezen en ben daar erg van onder de indruk gekomen. Mijn interesse gaat uit voor landschap fotografie en heb ook de 10-22mm van canon in gedachten maar met de 15-85mm heb je toch iets meer! Mijn vraag is nu; heb je al bijvoorbeeld wat landschappen gedaan en hoe ziet dat er uit? Ik zit nog met die beroerde kitlens van 18-55 en wil daar iets anders voor. Hopelijk een reactie van jou, groet ik je vriendelijk, Cees

noci 30-06-2010

Ter vervanging van de kitlens van de Canon 450 D deze 15-85 gekocht, en er geen seconde spijt van gehad.
Snel scherpstellen, prachtige scherpe foto's en natuurlijke kleuren.
En met de groothoek van 15 mm tot de 85 mm is deze lens perfect voor algemeen gebruik.

lenienk 22-03-2010

Uitstekende lens. Ik heb hem ter vervanging gekocht voor de kitlens EFS 18-55mm IS.
De foto's zijn erg scherp en bovendien is het erg prettig om met de diafragmaring in de AFstand nog extra scherp te stellen.
Ook binnen zijn de foto's zonder flits erg goed.
Het enige nadeel was de prijs maar ik heb hem als BULK aangeschaft. Scheelt toch gauw een paar hondere euro.

Dinsdale 10-03-2010

Mooie lens: compact, snelle autofocus, heel scherp en ontzettend goede beeldstabilisatie. Sluitertijden tot een seconde los uit de hand zijn mogelijk, mits je handen niet al teveel trillen.

Nadeel: chromatische aberratie die soms duidelijk zichtbaar is aan de randen.

Goede lens voor op vakantie, ook al heeft hij minder bereik dan superzooms zoals de 18-250 of 18-270 van Sigma en Tamron.