Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G - Reviews

Nikon F
Filtermaat
58 mm

VeeJee 12-01-2014 Product jaar of meer in bezit

Deze lens gebruik ik op zowel een FX als DX body waarbij hij vooral op de DX body heel geschikt is voor portretten. De lens is zeer lichtsterk met een maximaal diafragma van f1.4 en is hierbij direct al redelijk scherp. Afstoppen richting f2.8 en hij is superscherp. Ook kleuren en contrast dik in orde. Achtergrondonscherpte (bokeh) ook prachtig en je kunt met dit maximaal diafragma ook leuk spelen met zeer beperkte scherptediepte. Tot slot is de vervorming minimaal wat te verwachten is van een prime lens met een vaste brandpuntsafstand. Tot slot weinig vignettering. Sowieso op DX niet en op FX alleen bij de echt hele grote diafragma waarden. Dit hebben alle zeer lichtsterke lenzen trouwens, ook de hele dure.

De lens is klein en licht, zeker in vergelijking met de FX zoomlenzen die ik gebruik. De bouwkwaliteit is goed maar minder dan bijvoorbeeld een AF-S 24-70 f2.8 G. Een goed in elkaar zittend redelijk degelijk plastic objectief zonder weathersealing. Prettig is de AF-functie met manual override. De lens is zeker niet de snelste met scherpstellen.

Naast de wat trage scherpstelling treedt in het donker bij lichtbronnen wat eerder flare op dan ik gewend ben. Ook heb je bij lichtbronnen als bijvoorbeeld lantaarnpalen heel snel bokehfringing bij de grote diafragma's, al hebben vrijwel alle lichtsterke lenzen hier last van.

bdonker 09-10-2011 Product paar dagen in bezit

Vanwege de scherpe foto's deze lens aangeschaft.

Werk meestal met zoom lens(sen).

Voor portret is deze lens uitermate geschikt,
Scherpte zeer goed, bij weinig licht goed bruikbaar door groot diafragma.

Abokhorst 15-09-2011 Product paar dagen in bezit

Mooie lens, goede kleurweergave.
Iets aan de maat vergeleken met zijn voorganger.
Ook iets langzaam met wat ik had verwacht, verder wel de degelijkheid van de nikkor lenzen.

hondacrxcabrio 17-03-2009 Product paar dagen in bezit

heel lichtgevoelige lens,zelfs in het donker,maar ik had verwacht dat ze iets sneller zou zijn,de af-d versie heb ik nog niet kunnen testen,goed contrast en heel mooie kleurweergave