Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

arta 09-06-2020

Objectief Tamron telelens

Mooie lens met veel mogelijkheden voor een mooie prijs. Lekker licht en makkelijk mee te nemen.
Maakt mooie foto's, en ben zeer tevreden hierover.

Pluspunten

• licht in gewicht
  • veelzijdig

Minpunten

• geen

Breuk 22-05-2020

Goede lens voor hobby fotograaf

Stil, scherp
Goede prijs kwaliteit verhouding.

Schaduwrand bij gebruik van de flits
Uiterste zoomstand is gebruik statief aan te bevelen. Uit de hand voldoet stabilisator net, maar al snel mist foto dan net de scherpte.

Maar 5 jaar lang fijne foto’s gemaakt.

Pluspunten

• Stil
  • Breed bereik

Minpunten

• Schaduwrand bij flits

Wilma 23-03-2020

Nog steeds erg tevreden

Sinds m'n eerste review heb ik wat meer kunnen spelen met de lens. Ook heb ik nu een adapter waardoor ik gebruik kan maken van 1 autofocus-punt. Autofocus werkt behoorlijk snel en accuraat. Door aan de focusring te draaien kun je de autofocus ook helpen om bijvoorbeeld een vogel achter een tak scherp erop te krijgen in plaats van de tak. Heb absoluut geen spijt van m'n aanschaf!

Pluspunten

• Prima autofocus

Wilma 04-12-2019

Fijne superzoom

Ik heb deze lens gekocht als opvolger van de simpele Tamron 70-300 mm met macro en zonder beeldstabilisatie. Met de oude lens had ik best wel wat chromatische aberatie (paarse en groene gloed bij grote contrasten in de foto), maar de belangrijkste reden om over te gaan was de beeldstabilisatie. De optie voor macrofoto's wilde ik ook absoluut hebben, en zo kwam ik na onderzoek uit bij deze 16-300 Tamron uit. Bij een dergelijk groot bereik kun je een mindere beeldkwaliteit verwachten, dus daar ging ik al vanuit.
Dan de praktijk. Ik gebruik de lens op een Nikon 1 (via een adapter), dus heb ik minder last van vervorming aan de randen dan als je hem op een camera gebruikt met een minder grote cropfactor. De sensor van mijn camera is zo klein, dat alleen het midden van het beeld daadwerkelijk gebruikt wordt. En ik heb tot nog toe geen hinderlijke vervormingen kunnen ontdekken! Wat ook een heel fijne bijkomstigheid is, is dat ik nu vrijwel geen chromatische aberatie meer heb. Kortom, ik ben dolblij met deze lens.
Ondanks dat ik door het gebruik van een simpele adapter geen optimaal gebruik kan maken van de lens (geen autofocus, geen automatische belichting, minder optimaal gebruik van de beeldstabilisatie), ben ik helemaal tevreden. Ik kan m'n ISO lager houden dan eerder onder dezelfde lichtomstandigheden (ondanks de iets mindere lichtsterkte vergeleken met de vorige lens), krijg mooi scherpe foto's en heb zelfs betere beeldkwaliteit dan ik met de vorige lens had, hoewel ik dat niet verwacht had. Ik heb alleen moeten wennen aan de plaatsing van de focusring dichtbij de body, maar daar was ik binnen een week aan gewend.
Mijn beoordeling van de lens houdt uiteraard rekening met het feit dat het een superzoom is. Prime-lenzen halen uiteraard nog betere beeldkwaliteit. Autofocus heb ik niet kunnen testen, maar het handmatig scherpstellen levert in ieder geval mooi resultaat op

Pluspunten

• Mooie beeldkwaliteit voor zo'n superzoom
  • Compact
  • Niet al te zwaar

Minpunten

• Focusring dichtbij de body is wennen

Han 28-11-2019

Prima lens van Tamron!

Op zoek naar een handzame zoomlens mocht ik van een vriend een dagje een Tamron 18-277 mm lenen en uitproberen. Die beviel me wel en na verder onderzoek kwam ik bij een "nieuwere" uit: de Tamron 16-300 mm. Wel wat duurder ... maar dan heb je ook wat! Met wat geld van cadeaubonnen en verjaardagsgeld heb ik 'm bij Kamera Express na goede uitleg en toelichting gekocht. Toppertje gewoon.

Pluspunten

• prima handelbaar
  • snel in acties
  • uitermate 'stil'
  • oneindig veel mogelijkheden

Richard 29-09-2017

1 lens voor alles

Ok, alles in 1 lens van tamron, 16-300mm i.c.m. de Canon 70D. De 2e afstellings ring voor de afstand van de lens beweegt erg makkelijk. Te makkelijk. Als je de camera oppakt of anders beethoudt beweegt deze al mee en de instelling die je dacht te hebben is overboord. Gevolg een foto met veel roze schaduw randen en niet geheel scherp.
Ik wilde een lens met dit bereik voor het gemak om niet met diverse lenzen te sjouwen, maar merk nu dat voor dichtbij en binnen opnamen de standaard canon lens, 18-55mm, geen problemen heeft.
Ik heb deze lens nu net een week, dus ik hoop dat het gewoon een kwestie van instellen is.
Iemand ook ervaring met de roze schaduw randen/onscherpte met de tamron lens 16-300mm ?

Pluspunten

• Ideaal, close up en zoom in 1

Minpunten

• afstands ring ook instellen

Marten 06-07-2017

Mooie Telelens

Mooie telelens gekocht met een compleet bereik van groothoek tot tele.
Hoef ik niet meer te wisselen van lenzen en kan ik die grizly beer goed in beeld krijgen in Canada

Pluspunten

• Compact
  • Bereik

Vera de Schepper 19-08-2016

mooie kwaliteit met een groot bereik

Een mooi objectief met een groot bereik.
De zoom op het objectief is zeer groot, zonder dat de lens erg zwaar of groot is om mee te nemen.

Deze lens is een zeer goede optie voor diegene die opzoek zijn naar een veelzijdige lens te gebruiken voor bijvoorbeeld reis- of hobbyfotografie.

Zeker over de groothoek ben ik tevreden. Het verschil tussen 16mm en een standaard 18mm is goed te zien en geeft net dat klein beetje extra aan bijvoorbeeld landschap- of architectuurfotografie.

Een minpuntje is dat bij ver inzoomen (vanaf ongeveer 250mm) wat onscherpte aan de randen van de foto te zien is.
Ook zie je wanneer je de lens uitschuift (inzoomt) en gebruik maakt van de ingebouwde toestel flits, een schaduwrand op de foto's verschijnen. Een externe flits is in sommige gevallen dus nodig.

Pluspunten

• groot bereik
  • scherp
  • degelijk product
  • groothoek

Minpunten

• onscherpte bij inzoomen
  • schaduwrand bij flitsen

Dreeke68 28-07-2016

Hele mooie lens

Een fijne lens voor de beginnende fotograaf die niet telkens wilt wisselen van de standaard lens naar een met verder bereik.

jkouwen 08-07-2016

prima lens voor alle foto doeleinde

had eerst de 18-270 lens en nu de 16-300 gekocht,nog stiller en nog scherpere foto's wat een fantastisch lens zowel voor macro als tele doeleinde.

rob smit 28-05-2016

Nooit meer wisselen

Prima lens voor een goede prijs. Je kunt er iedere foto mee maken, dichtbij, veraf, maakt niet uit. Makkelijk te bedienen en compact formaat

RFGFotografie 12-07-2014

Zelf heb ik deze lens een maand geleden aangeschaft, mede omdat ik voor de luchtmachtdagen een nieuwe lens met meer zoom wou hebben dan dat ik had en serieus aan vervanging toe was.

Na een maand te testen, samen met de 70D van Canon. kan ik u vermelden dat ik redelijk tevreden ben.

Voor diegenen die deze lens aanschaffen is 1 ding wel opmerkelijk. De scherpstellingsring zit nu heel anders dan je gewend ben. Namelijk onderaan ipv bovenaan. Dat was behoorlijk wennen voor mij althans. Maar je hebt nu echt ONEINDIG. (Serieus je kan gewoon n uur lang doordraaien xD). De lens is tevens HEEL stil (echt nog nooit zo'n stille lens gehad). En de foto's zijn na mijn zin scherp genoeg. En t is zeer prettig om natuurlijk veel zoom te hebben en n groothoek. Alles wat ik wou is er.

Maar goed. Nu toch wel een paar minpunten. Echter dit heb ik met alle lenzen die ik tot nu toe heb gehad.

In het donker is scherpstellen soms erg lastig. Maar dat is logisch. Echter, t nadeel is, als je dus vervolgens heb scherpgesteld automatisch zover je wilt en je besluit m op MF te zetten. Moet je toch wat kracht zetten om die knop goed gezet te krijgen. Dat is wel nieuw. En best irritant. Want elke seconde telt.

Oh en dat was t eigenlijk wel qua negativiteit.

Jan Willem1 14-07-2014

Ik heb de 17-50 van Tamron, overgens ook zeer tevreden over de ze lans maar ook de mededeling dat ook de VC-knop en de MF-knop gaan erg stroef maar zie het zeker niet als een hinder. Ook ik kijk uit naar deze lens en ben erg benieuwd wat de koper er over schrijft. Heb er veel belangstelling voor deze lens. Verder nog aan jou de vraag, zit er een Lock-knop op? Om de lens vast te zetten tijdens het vervoer, als dat nodg is.

RFGFotografie 15-07-2014

Beste Jan Willem1

Er zit inderdaad een "lock" knop op. Al heb ik deze zelf gelukkig tot op heden niet nodig gehad. Waar mijn vorige lens 18-275 er gelijk uitschoof moet je hier toch echt zelf draaien (of hoe je zoiets ook noemt) om m uitgeschoven te krijgen namelijk. Lock knop is zowat overbodig xD